| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > Wydatki związane ze sporządzeniem wniosku o dotację jako koszty uzyskania przychodów

Wydatki związane ze sporządzeniem wniosku o dotację jako koszty uzyskania przychodów

Dotacje to jeden z najskuteczniejszych sposobów na sfinansowanie rozpoczęcia, prowadzenie czy też modernizację działalności gospodarczej, dlatego wielu Polaków, korzystając z szerokiej oferty dotacji zarówno regionalnych, jak i europejskich, stara się o taką formę pomocy finansowej. Część z nich, w celu uniknięcia odrzucenia wniosku z powodu błędów formalnych, korzysta z usług profesjonalnych doradców, którzy za odpłatnością przygotowują takie wnioski. Tych właśnie osób dotyczy interpretacja z dnia 4 września 2009 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (dalej „dyrektor”), w sprawie o sygnaturze IPPB1/415-511/09-4/AG (dalej „interpretacja”), która dotyczyła możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z opracowaniem wniosku o dotację.

Istotą interpretacji było rozstrzygnięcie zagadnienia, czy w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm., dalej „ustawa”) wydatki poniesione na opracowanie wniosku o dotację mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu w formie kosztów bezpośrednich potrącanych w całości w dacie ich poniesienia.

Zgodnie z ustawą, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy. Formułując przepis w powyższy sposób, ustawodawca nie przesądził, jakie koszty mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, a jedynie wskazał, że pomiędzy takimi kosztami a prognozowanymi przychodami musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy. Należy przy tym podkreślić, że to na podatniku spoczywa obowiązek wykazania takiego związku oraz prawidłowego udokumentowania poniesionych wydatków, co jest warunkiem koniecznym dla uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu.

Ponadto, warto zwrócić uwagę na fakt, że ustawa wprowadza podział kosztów na bezpośrednio i pośrednio związane z przychodem. Jako koszty pośrednie uznawane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, a których ponoszenie związane jest z prowadzeniem działalności. Koszty sporządzenia wniosku o dotację z Unii Europejskiej należy zakwalifikować do kosztów pośrednich związanych z prowadzoną przez podatnika działalnością. W związku z powyższym wydatki związane ze sporządzeniem wniosku o dotację stanowią koszty uzyskania przychodów, które należy zewidencjonować w kosztach uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia (tzn. wystawienia faktury).

Omawiana interpretacja ma szczególne znaczenie dla wszystkich podatników chcących skorzystać z pomocy finansowej, w tym oferowanej przez Unię Europejską, która dysponuje szerokim wachlarzem dotacji na przedsięwzięcia z różnych dziedzin gospodarki. Jeżeli dodatkowo koszty związane z przygotowaniem i złożeniem wniosku o dotację można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, uzasadnionym jest podjęcie starań o otrzymanie dotacji. Warto również pamiętać, że wydatki poniesione na przygotowanie przedmiotowego wniosku, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, bez względu na fakt, czy wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, czy negatywnie.

Maciej Szulikowski

Radca Prawny i Partner Zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Kaźmierczak

Radca prawny, ekspert w dziedzinie cywilnego postępowania sądowego i egzekucyjnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »