REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odzyskanie VAT z niezapłaconych faktur - ulga na złe długi

 Krajowy Rejestr Wierzytelności
Windykuj dłużnika online. Sprzedawaj i kupuj wierzytelności!
Odzyskanie VAT z niezapłaconych faktur - ulga na złe długi
Odzyskanie VAT z niezapłaconych faktur - ulga na złe długi
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dość często zdarza się, że przedsiębiorca, który jest podatnikiem VAT nie otrzymuje zapłaty od swojego kontrahenta pomimo wykonanej usługi czy dostarczonego towaru. A podatek VAT musi zapłacić. W takiej sytuacji można skorzystać z tzw. ulgi za złe długi.

Ulga na złe długi

REKLAMA

Autopromocja

Ulga ta polega na korekcie podstawy opodatkowania i podatku należnego z tytułu dostawy towarów i usług na terytorium kraju.

 Zgodnie z art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług podatnik może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Korekta dotyczy również podstawy opodatkowania i kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności, której nieściągalność została uprawdopodobniona.

Przy czym nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, w przypadku, gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Co należy rozumieć przez pojecie uprawdopodobnienia nieściągalności? Otóż za taką wierzytelność uważa się nieuregulowanie lub zbycie jej w jakiejkolwiek formie w ciągu 150 dni od dnia upływu terminu płatności (dawniej, przed zmianami w ustawie było 180 dni). W takim wypadku można dokonać korekty deklaracji pomniejszając kwotę podatku należnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Aby skorzystać z takiej ulgi na dzień korekty wierzyciel oraz dłużnik muszą być czynnymi podatnikami VAT. W sytuacji, kiedy wierzyciel nie jest pewien, czy dłużnik jest zarejestrowany, jako podatnik VAT, może zwrócić się na piśmie do Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego z wnioskiem o potwierdzenie statusu prawno-podatkowego dłużnika.

Nabywca w trakcie wykonywania usługi lub dostarczania towaru nie może też być w trakcie upadłości albo likwidacji. Jeżeli upadłość bądź likwidacja nastąpi po np. wykonaniu usługi nie ma to wpływu na skorzystanie z ulgi, jaką daje Ustawa z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług.

 Sprzedawca towarów lub usług nie może także zbyć takiej wierzytelności. Nie może również istnieć pomiędzy wierzycielem a dłużnikiem:

- powinowactwo

- małżeństwo

- pokrewieństwo

- powiązania z tytułu przysposobienia, powiązania kapitałowe, wynikające ze stosunku pracy oraz majątkowe.

Kontrola podatkowa - prawa i obowiązki podatnika

Faktury za usługi ciągłe - termin wystawienia

Od 2013 r. wierzyciel nie musi tak jak wcześniej zawiadamiać dłużnika o zamiarze dokonania korekty. Dawniej Podatnik VAT - wierzyciel - musiał wysłać do kontrahenta pismo z taką informacją i dopiero, gdy ten w ciągu 14 dni od otrzymania takiego powiadomienia nie uregulował całości kwoty wierzyciel mógł skorzystać z ulgi za tzw. złe długi.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Od 2013 r. wierzyciel nie musi też zawiadamiać dłużnika o tym, że takiej korekty dokonał. Zobowiązany jest natomiast do poinformowania organu podatkowego o dokonanej korekcie oraz wskazać kwotę korekty i podać dane dłużnika.

REKLAMA

Nie można korzystać z ulgi na faktury, które były nieregulowane przez kilka lat. Wierzyciel musi pamiętać, że może dokonać takiej korekty tylko i wyłącznie w ciągu 2 lat, pamiętając, że liczy od końca roku, w którym została wystawiona faktura.

Przykład
W styczniu 2013 r. Pan Kowalski dostarczył towar lub wykonał jakąś usługę spółce „XXX” na kwotę 20.000 zł netto + VAT w wysokości 4600 zł, którą to kwotę udokumentował wystawioną fakturą wystawioną 15 stycznia. Spółka „XXX” powinna uregulować płatność z tego tytułu 31 stycznia 2013 r., co było określone na fakturze i umowie między tymi dwoma kontrahentami. Niestety nie zrobiła tego. Co może teraz zrobić Pan Kowalski? Otóż w dniu 30 czerwca 2013 r. minie 150 dni od wyznaczonego terminu płatności i P. Kowalski może w tym momencie skorzystać z ulgi za złe długi aż do końca 2015 r.

Jolanta Cholewa

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wymiana tachografów w 2025 r. Komisja Europejska wprowadziła okres przejściowy. Edukacja zamiast kar - co to oznacza w praktyce?

Komisja Europejska niespodziewanie wprowadziła okres przejściowy dla przewoźników, którzy nie zdążyli wymienić tachografów na najnowsze modele G2V2. Do końca lutego 2025 roku służby kontrolne w krajach UE mają stosować łagodniejsze podejście, rezygnując z kar na rzecz edukacji. Choć dla wielu firm transportowych to ulga, ekspert Inelo przestrzega - dokument nie daje pełnej gwarancji ochrony przed mandatami. Co więcej, sierpniowy termin wymiany kolejnej generacji tachografów nie przewiduje takiego ułatwienia.

Obniżenie kapitału zakładowego w spółce z o.o. Jak to zrobić i kiedy warto

Czym jest obniżenie kapitału zakładowego, jak je przeprowadzić w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością oraz w jakich sytuacjach może się to okazać korzystną decyzją?

Co to jest inwestycja w obcym środku trwałym? Tylko ulepszenie, czy także remont?

Pojęcie „inwestycji w obcym środku trwałym” nie zostało bezpośrednio zdefiniowane zarówno w ustawie o PIT jak i w ustawie o CIT. W związku z tym, u podatnika, mogą pojawić się wątpliwości przy próbie ustalenia, czy dana czynność będzie spełniała znamię inwestycji w obcym środku trwałym.

Branża TSL w 2025 r.: tachografy, cła, procedury. Jakie zmiany (prawne, technologiczne, operacyjne) czekają firmy transportowe, spedycyjne i logistyczne

Rok 2025 przyniesie szereg zmian prawnych, technologicznych i operacyjnych, które znacząco wpłyną na sektor transportu, spedycji i logistyki. Od nowych regulacji celnych, przez wdrożenie zaawansowanych technologii, po zmieniające się wymagania środowiskowe – przedsiębiorstwa będą musiały dostosować się do nowych realiów, by utrzymać swoją konkurencyjność.

REKLAMA

Ulga rehabilitacyjna: osoba niepełnosprawna odliczy leki, ale nie terapię

Leki przepisane przez lekarza, zabiegi rehabilitacyjne i ulga rehabilitacyjna to tematy, które wywołują wiele pytań wśród podatników. Czy terapia również wchodzi w zakres odliczeń? Kto może skorzystać z tego przywileju podatkowego i jakie warunki trzeba spełnić? Sprawdzamy, co mówi prawo o odliczeniach na cele rehabilitacyjne.

Jak rozliczyć PIT? Ulga na działalność badawczo-rozwojową lub na stworzenie prototypu

Twoja firma inwestowała w ubiegłym roku w działalność badawczo-rozwojową albo wydała niemało środków na wprowadzenie na rynek nowego produktu? Jeżeli tak, to warto w zeznaniu rocznym PIT poinformować fiskusa o tych pracach i uzyskać z tego tytułu ulgę w podatku dochodowym.

PIT-11 za 2024 r. - do kiedy, jaka wersja formularza? Jak przesłać do urzędu skarbowego i pracownika?

Cykl obowiązków rozliczeniowych za 2024 rok rozpoczyna wystawienie formularzy PIT-11. Są one sporym wyzwaniem zarówno dla księgowych, jak i płatników – zawierają szereg danych dochodowych istotnych dla prawidłowego rozliczenia podatników, a jednocześnie czas na ich wystawienie jest bardzo krótki. Przedsiębiorcy mają czas na wysłanie ich do urzędu skarbowego tylko do 31 stycznia. Natomiast pracownikowi trzeba dostarczyć do 28 lutego. Na co uważać przy sporządzaniu PIT-11, żeby uniknąć prawnych konsekwencji? Co zrobić, jeśli nie wyrobimy się w terminie?

Podatki w 2025 r.: Co nas czeka? Jakie zmiany?

Miniony rok obfitował w kontrowersyjne zmiany w prawie podatkowym, które znacząco wpłynęły na działalność przedsiębiorców. Czy 2025 rok przyniesie więcej stabilizacji? Eksperci wskazują, że to może być czas refleksji i upraszczania systemu podatkowego, choć kilka istotnych zmian wciąż czeka na realizację.

REKLAMA

Webinar: Nowelizacja VAT 2025 + certyfikat gwarantowany

Podczas webinaru „Nowelizacja VAT 2025” omówione zostaną zmiany w przepisach dotyczących podatku VAT wchodzące z początkiem 2025 roku oraz planowane w kolejnych miesiącach. Nowe regulacje wpłyną na działalność przedsiębiorców w różnych branżach, dlatego warto zapoznać się z nimi już na początku roku, aby uniknąć zaskoczenia i zapewnić prawidłowość rozliczeń. Oprócz kompleksowego omówienia, uczestnicy zyskają praktyczne wskazówki, możliwość zadania pytań oraz imienny certyfikat.

Wózki widłowe objęte ubezpieczeniem OC. Wszystkie, czy tylko wprowadzone do ruchu drogowego? Zmiany niedawno weszły w życie

Wózki widłowe również są objęte ubezpieczeniem OC mimo, że nie należą do typowych środków transportu. Do niedawna ten obowiązek dotyczył wyłącznie wózków wprowadzonych do ruchu drogowego, jednak 6 listopada 2024 r. ten stan rzeczy uległ zmianie. Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych wprowadziła nową definicję ruchu, która istotnie wpływa także na posiadaczy wózków widłowych.

REKLAMA