REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury za usługi ciągłe - termin wystawienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma świadczy usługi analizy rynku. Usługi są świadczone w sposób ciągły i są rozliczane w miesięcznych okresach rozliczeniowych. Czy możemy wystawiać faktury za dany miesiąc na początku następnego miesiąca? Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia tych usług?


Kiedy należy wystawić faktury dokumentujące usługi ciągłe w 2013 i 2014 roku


Jeśli świadczone przez Państwa usługi faktycznie mają charakter usług ciągłych, faktury dokumentujące ich świadczenie mogą Państwo wystawiać na początku miesiąca następującego po ich wykonaniu. Obowiązek podatkowy w takich przypadkach powstaje w dniu wystawienia faktury, nie później jednak niż siódmego dnia miesiąca, następującego po wykonaniu usług. Szczegóły w uzasadnieniu.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Zasady powstawania obowiązku podatkowego regulują do końca 2013 r. przepisy art. 19-21 ustawy o VAT. Z przepisów tych wynika, że obowiązek podatkowy powstaje, co do zasady, z chwilą wydania towarów lub wykonania usługi, a jeśli dostawa towarów lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą - obowiązek powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w siódmym dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 1 oraz ust. 4 ustawy o VAT).

Jednocześnie należy wyjaśnić, że faktury wystawia się, co do zasady, nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (§ 9 ust. 1 rozporządzenia o fakturach). Jednak w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym, jeżeli podatnik określa w fakturze wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży (§ 9 ust. 2 rozporządzenia o fakturach).

Przyjmuje się przy tym, że w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym wszystkie wykonane w danym miesiącu usługi stają się wykonane w ostatnim dniu tego miesiąca. Również wszystkie towary wydane w ramach sprzedaży o charakterze ciągłym stają się wydane w ostatnim dniu miesiąca. Wówczas wystawienie faktury w terminie określonym w § 9 ust. 2 rozporządzenia o fakturach, tj. nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży, może przesunąć moment powstania obowiązku podatkowego na kolejny miesiąc w stosunku do wszystkich wykonanych w danym miesiącu usług.


UWAGA!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym, jeżeli podatnik określa w fakturze wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.


Potwierdzają to organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach, np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 29 maja 2013 r. (sygn. IPPP1/443-305/13-2/AW), w której czytamy, że:

REKLAMA

(...) ponieważ wykonanie przez Wnioskodawcę usług zarządzania powinno być potwierdzone fakturą VAT, zatem na podstawie art. 19 ust. 4 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy u Zainteresowanego z tytułu świadczenia usług zarządzania powstanie z chwilą wystawienia faktury VAT, nie później jednak niż siódmego dnia, licząc od dnia zakończenia miesiąca rozliczeniowego, w którym dokonano sprzedaży o charakterze ciągłym.

Treść Państwa pytania niestety nie pozwala na jednoznaczne ustalenie, czy świadczone przez Państwa usługi analizy rynku rzeczywiście stanowią sprzedaż o charakterze ciągłym. Jest to jednak dość prawdopodobne. Cechą charakterystyczną usług ciągłych jest to, że możliwe jest określenie momentu rozpoczęcia ich świadczenia, natomiast moment ich zakończenia nie jest z góry oznaczony.


Zabezpieczenie na poczet gwarancji - rozliczenie VAT

Czy wierzytelność nieściągalna może być kosztem


Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 21 września 2010 r. (sygn. akt I FSK 1473/09) wyjaśnił, że:

(...) w ustawie o podatku od towarów i usług nie zdefiniowano pojęcia „usługi ciągłej”. Niewątpliwie na usługę o charakterze ciągłym składać się będą czynności cząstkowe, niekoniecznie takie same, wykonywane periodycznie. Moment rozpoczęcia jej wykonywania będzie uchwytny, natomiast moment jej zakończenia nie będzie z góry oznaczony. W tym miejscu należy jednak podkreślić, że wspomniana cecha charakterystyczna usług ciągłych, tj. brak możliwości jednoznacznego momentu ich wykonania (zakończenia) - skutkuje tym, że moment powstania obowiązku podatkowego jest trudny do uchwycenia (np. dostawa energii, najem).

 

Zatem przy założeniu, że wykonywane przez Państwa usługi są usługami o charakterze ciągłym, uważa się je za wykonane w ostatnim dniu miesiąca, a wystawienie faktury dokumentującej te usługi w kolejnym miesiącu skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w tym właśnie kolejnym miesiącu (nie później niż siódmego dnia kolejnego miesiąca). Przykładowo, jeżeli świadczone w sposób ciągły w sierpniu usługi analizy rynku firma udokumentuje fakturą wystawioną na początku września, obowiązek podatkowy powstanie w dniu wystawienia faktury (nie później jednak niż 7 września).


PRZYKŁAD

Firma świadczyła w sierpniu 2013 r. w sposób ciągły usługi analizy rynku. Mogła je udokumentować fakturą wystawioną nie później niż 7 września 2013 r. Jeżeli np. fakturę tę firma wystawiła 3 września 2013 r., obowiązek podatkowy powstał w tym właśnie dniu.


Jeśli usługi nie będzie można zaliczyć do usług ciągłych, to fakturę zbiorczą należy wystawić najpóźniej ostatniego dnia miesiąca. Według § 9 ust. 3 rozporządzenia w sprawie faktur faktura może dokumentować kilka odrębnych usług wykonanych w trakcie jednego miesiąca, pod warunkiem że została wystawiona najpóźniej ostatniego dnia miesiąca. W tym przypadku obowiązek podatkowy powstaje ostatniego dnia miesiąca.


VAT 2014

W 2014 r. zmienią się zasady fakturowania oraz powstawania obowiązku podatkowego dla usług ciągłych. I tak od 1 stycznia 2014 r.:

1) faktury dokumentujące wykonywanie usług firma będzie musiała wystawiać nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu ich wykonywania (art. 106i ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.),

2) z przepisów będzie wprost wynikać, że usługi świadczone przez firmę uznaje się za wykonane z upływem okresu rozliczeniowego, w którym są świadczone, czyli z końcem miesiąca, gdy kontrahenci ustalą następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń (art. 19a ust. 3 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.),

3) obowiązek podatkowy dla takich usług będzie powstawać z chwilą wykonania usługi (chyba że usługi zostaną wcześniej opłacone), a więc z końcem miesiąca ich świadczenia (art. 19a ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.).


PRZYKŁAD

Załóżmy, że w sierpniu 2014 r. firma będzie świadczyć w sposób ciągły usługę analizy rynku. Będzie ją mogła udokumentować fakturą wystawioną nie później niż 15 września 2014 r. Niezależnie jednak od tego, kiedy firma wystawi tę fakturę, obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia tej usługi powstanie 31 sierpnia 2014 r. (przy założeniu, że usługa jest rozliczana w miesięcznych, kalendarzowych okresach rozliczeniowych).

 


PODSTAWA PRAWNA:

• § 5 ust. 1 pkt 6 oraz § 9 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 68, poz. 360; ost.zm. Dz.U. z 2012 r. poz. 1428

• art. 19 ust. 1 i 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1027

• art. 19a ust. 1 i 3 oraz art. 106i ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1027 w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.

 

 

Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA