REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralna baza faktur – pomysł na walkę z wyłudzeniami VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Centralna baza faktur – pomysł na walkę z wyłudzeniami VAT
Centralna baza faktur – pomysł na walkę z wyłudzeniami VAT
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów do końca marca 2015 roku ma przedstawić publicznie nowe koncepcje regulacji prawnych, mających zapobiegać oszustwom i wyłudzeniom w podatku od towarów i usług. Jednym z pomysłów ma być centralna baza faktur prowadzona przez MF w formie elektronicznej.

Jak informuje Dziennik Gazeta Prawna wdrożenie elektronicznej centralnej bazy faktur nie mogłoby się odbyć bez obligatoryjnego elektronicznego wystawiania faktur przez wszystkich podatników VAT. Wszystkie wystawiane faktury VAT trafiałyby do centralnej bazy faktur MF. Taki system pozwalałby organom podatkowym szybko kontrolować, czy dana transakcja została rozliczona prawidłowo.

REKLAMA

Autopromocja

Nie jest to jednak autorski pomysł MF, bowiem w 2010 roku takie rozwiązanie postulowała Komisja Europejska w tzw. zielonej księdze VAT. Jednak regulacje w tym zakresie nie zostały wprowadzone do unijnych przepisów dot. VAT. Od tego czasu przepisy dot. centralnej bazy faktur wprowadziły; Portugalia, Czechy i Słowacja.

Koncepcję centralnej bazy faktur skomentował dla Czytelników portalu infor.pl Pan Krystian Łatka, doradca podatkowy z Instytutu Studiów Podatkowych:

Utworzenie centralnej bazy faktur rzeczywiście może przyczynić się do istotnego zwiększenia wykrywalności nadużyć. Obecnie wykrycie wszystkich podmiotów uczestniczących w wyłudzeniu podatku wymaga przeprowadzenia kontroli, która pozwala na ustalenie - w oparciu o ewidencje znikających podatników i firm buforowych – kolejnych w łańcuchu firm. Wymaga to oczywiście czasu i dużych środków. Zidentyfikowanie podmiotu uczestniczącego w karuzeli w innym państwie UE otwiera drogę do ustalenia pierwszego w polskim łańcuchu podatnika. Kolejne ustalenia wymagają jednak typowych kontroli skarbowych.

Wprowadzenie na szerszą skalę elektronicznego fakturowania mogłoby rzeczywiście przyspieszyć ten proces, skoro organy podatkowe mogłyby szybko ustalić miedzy jakimi podatnikami dochodziło do wymiany faktur, a także wykryć podmiot, który mimo wystawianych faktur nie wpłaca podatku. W założeniu idea ta może faktycznie przyczynić się do większej skuteczności w ściganiu wyłudzeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Byłbym jednak sceptyczny co do zmniejszenia ilości kontroli podatkowych. Trzeba pamiętać, że faktura powinna odzwierciedlać rzeczywistość gospodarczą, a to można już sprawdzić tylko w trakcie kontroli. Łatwo będzie wychwycić z milionów dokumentów te wystawione przez podatników, co do których istnieje już uzasadniona obawa, że mogą uczestniczyć w oszustwie podatkowym. Jeśli nawet podejrzenia organów kontroli skarbowej czy wywiadu okażą się zasadne (co wymaga przecież przeprowadzenia postępowania w tym zakresie), to dla uczciwych podatników, którzy stali się ofiarami karuzeli, będzie już często za późno (dokonali bowiem transakcji, zapłacili brutto za dostarczone im towary czy usługi, często dokonali też dostaw wewnątrzwspólnotowych).

Z drugiej strony trudno wyobrazić sobie, aby organy podatkowe mające podejrzenie, że firma X usiłuje wyłudzić zwrot podatku, bez przeprowadzenia pełnego postępowania, w jakikolwiek sposób piętnowały w obrocie gospodarczym taki podmiot (np. przez ostrzeganie jego kontrahentów). Centralna baza faktur może zatem znacząco ułatwić typowanie do kontroli.

Biuletyn VAT

Warto przypomnieć, że w ramach UE skrócono częstotliwość składania informacji podsumowujących. Usprawniło to wymianę informacji, ale samego problemu nie wyeliminowało. Centralna baza byłaby zatem narzędziem do wykrywania już popełnionych oszustw. Trudno przewidzieć na ile stałaby się narzędziem zniechęcającym grupy przestępcze do podejmowania takich działań. Może po prostu znikający podatnicy działaliby wówczas nieco krócej niż obecnie.

W naszych realiach trzeba też pamiętać o aspektach psychologicznych. Warto przypomnieć olbrzymią niechęć podatników do wdrożenia e-fakturowania, która miała swe źródło głównie w braku jednoznacznego stanowiska organów podatkowych w tym zakresie. Do dziś wiele firm chętnie wystawiałoby faktury w formie elektronicznej, ale niestety nadal niewielu podatników chce je otrzymywać. W tym zakresie byłoby więc wiele do zrobienia.

Kalkulatory


Poza tym niezwykle ważne byłoby zabezpieczenie danych. Zawarte w fakturach informacje to przecież nie tylko NIP i nazwa nabywcy, ale także stosowane ceny (tajemnica handlowa). Pytanie też czy obowiązkiem wdrożenia wymiany elektronicznej byliby objęci wszyscy, nie wyłączając małych firm, czy tylko podmioty realizujące określony pułap obrotów.

Reasumując takie centralne repozytorium może być dobrym pomysłem – powinno ograniczyć skalę wyłudzeń, a przynajmniej zwiększyć ich wykrywalność, choć samego zjawiska pewnie nie wyeliminuje.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

REKLAMA

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA