| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Ulgi i odliczenia w zeznaniu rocznym

Ulgi i odliczenia w zeznaniu rocznym

Podatnicy, rozliczając się z uzyskanych dochodów w 2007 roku, mogą w swoich zeznaniach uwzględnić pewne ulgi i odliczenia. Konieczne jest jednak spełnienie ustawowych warunków, od których zależy skorzystanie z tych ulg, np. posiadanie odpowiedniej dokumentacji. Podatnicy, składając PIT za 2007 rok, mogą w nim uwzględnić m.in. ulgę internetową, rehabilitacyjną czy przekazane darowizny. Przedstawiamy najczęściej zadawane przez podatników pytania w zakresie odliczeń podatkowych i odpowiedzi na nie w postaci interpretacji organów podatkowych i orzecznictwa sądów administracyjnych wraz z opiniami specjalistów.

SENTENCJA

Artykuł 26 ust. 1 pkt 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie, w jakim wyłącza możliwość odliczenia przez podatników, o których mowa w art. 27 ust. 9 tej ustawy, od dochodu osiągniętego z działalności wykonywanej poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej zapłaconych składek na ubezpieczenie społeczne, w sytuacji gdy składki te nie zostały odliczone od dochodu w państwie członkowskim Unii Europejskiej, na terenie którego działalność ta była wykonywana, jest niezgodny z art. 32 w związku z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 7 listopada 2007 r., opublikowany w Dz.U. nr 211, poz. 1549

SYGN. AKT K 18/06

UZASADNIENIE

Trybunał Konstytucyjny zajął się kwestią odliczania składek na wniosek rzecznika praw obywatelskich. Rzecznik wystąpił o sprawdzenie, czy art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w zakresie, w jakim wyłącza on z możliwości odliczenia przez podatników od dochodu osiągniętego z działalności wykonywanej poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej zapłaconych składek na ubezpieczenie społeczne, w sytuacji gdy składki te nie zostały odliczone od dochodu w państwie członkowskim Unii Europejskiej, na terenie którego działalność ta była wykonywana, jest zgodny z art. 32 w związku z art. 2 konstytucji. W odniesieniu do tych samych przepisów Trybunał zajął się konstytucyjnością art. 27b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie, w jakim wyłącza on możliwość odliczenia składek na ubezpieczenia zdrowotne.

W odniesieniu do obu przepisów Trybunał orzekł o niekonstytucyjności. Zastrzegł jednocześnie, że zakwestionowane przepisy tracą moc obowiązującą 30 listopada 2008 r.

W uzasadnieniu TK stwierdził m.in., że składki ubezpieczeniowe pełnią tę funkcję, niezależnie od tego, czy są wpłacane do polskiego czy do obcego systemu ubezpieczenia społecznego - podkreślił Trybunał. W czasie wykonywania pracy za granicą polski podatnik, co do zasady, korzysta ze świadczeń zdrowotnych zakładów opieki zdrowotnej państwa miejsca zatrudnienia, a nie ze świadczeń polskiej opieki zdrowotnej. Z tytułu wpłacania do zagranicznej instytucji ubezpieczeniowej składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe powinien on nabyć w przyszłości prawo do emerytury bądź renty, finansowane w odpowiedniej do okresu ubezpieczenia i sumy wpłaconych składek proporcji, z wszystkich systemów ubezpieczeniowych państw UE, w których był zatrudniony i z tego tytułu podlegał ubezpieczeniu, z uwagi na obowiązującą w UE zasadę koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.

Ubezpieczenia społeczne i zdrowotne opierają się na zasadzie wzajemności, która polega na tym, że nabycie prawa do świadczenia ubezpieczeniowego i jego wysokość są uzależnione od wkładu finansowego wniesionego przez ubezpieczonego do systemu ubezpieczeniowego w postaci składek. Celem składki nie jest natomiast zasilanie tego czy innego systemu ubezpieczeniowego.

Niezależnie od wielkości uszczerbku w dochodach budżetu z tytułu omawianych odliczeń od podatku (podstawy opodatkowania), nie można, zdaniem Trybunału, zgodzić się na to, aby równowaga budżetowa była utrzymywana kosztem tej jednej mniejszościowej grupy podatników, podczas gdy pozostali podatnicy zatrudnieni w kraju (stanowiący większość) korzystają z preferencji podatkowych z uszczerbkiem dla tego samego budżetu.

Trybunał zgodził się też, że gorsze traktowanie w zakresie obowiązku podatkowego podatników polskich osiągających dochody z pracy za granicą w stosunku do pracujących w Polsce może być jednym z czynników wpływających na podjęcie przez nich decyzji o zmianie stałego miejsca zamieszkania i przeniesieniu się na stałe z Polski za granicę, a wtedy przestaną od nich wpływać jakiekolwiek podatki do budżetu państwa polskiego.



OPINIA


Andrzej Marczak

doradca podatkowy, KPMG

 

Wyrok TK był długo oczekiwany przez podatników, zwłaszcza przez tych, którzy wyjechali z Polski i pracują za granicą, a nadal poprzez swoje związki z naszym krajem muszą podatkowo rozliczać się w Polsce. Chodzi głównie o kraje Unii Europejskiej, z którymi Polska zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, gdzie dochód zarobiony za granicą nie jest wyłączony z opodatkowania w Polsce, np. Austria, Belgia, Holandia. TK, uznając nasze przepisy za niezgodne z konstytucją, dobrze się wpisał w utrwaloną już linię orzeczniczą ETS w podobnych sprawach. Wielokrotnie ETS sygnalizował, że takie ograniczenia są sprzeczne z podstawowymi zasadami dotyczącymi swobody przepływu osób i kapitału w ramach UE. Mimo że zakwestionowane przepisy stracą moc obowiązującą dopiero z końcem listopada 2008 r., to właśnie na podstawie zasad unijnych i wyroków ETS podatnicy mogą nawet już teraz próbować dochodzić swoich praw.



Przygotowała ALEKSANDRA TARKA
Źródło: Gazeta Prawna [Tygodnik Podatkowy] Nr 19 (2141), 28 stycznia 2008 r.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Sofath

Prekursor i lider na europejskim rynku pomp ciepła.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »