REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja środka trwałego - jak zaewidencjonować

Urszula Kucypera
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do spółki z o.o., na pokrycie udziałów, wniesiono aportem (wkładem rzeczowym) sprzęt komputerowy. Uległ on uszkodzeniu i trzeba go spisać ze stanu. Jakich księgowań należy dokonać w związku z zaistniałą sytuacją, gdy likwidowany sprzęt jest umorzony w 100%, i jakich, jeśli nie został on jeszcze całkowicie umorzony?

Autopromocja

RADA

Jeżeli likwidowany środek trwały nie jest w pełni umorzony, nieumorzoną część wartości początkowej należy zaliczyć do pozostałych kosztów operacyjnych. Natomiast przy pełnym umorzeniu następuje wyksięgowanie środka trwałego poprzez ewidencję na stronę Ma konta „Środki trwałe” oraz przeniesienie wartości umorzenia na stronę Wn konta „Umorzenie”.

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprzedaż bądź likwidacja środka trwałego, który został wniesiony do spółki aportem, nie powoduje zmian w kapitale zakładowym spółki. Dlatego ujęcie księgowe tego rodzaju operacji przebiega na zasadach ogólnych.

Dany składnik majątku może zostać zakwalifikowany do środków trwałych, jeżeli:

• przewidywany okres ekonomicznej użyteczności jest dłuższy niż rok,

• jest kompletny i zdatny do użytku,

• jest przeznaczony na potrzeby jednostki.

Likwidacja środków trwałych może nastąpić m.in. z przyczyn takich jak: zużycie, zniszczenie, uszkodzenie. Środki trwałe postawione w stan likwidacji należy wykazać w ich wartości początkowej w ewidencji pozabilansowej - do czasu ich fizycznej likwidacji. Operacja ta wymaga udokumentowania na formularzu LT. Jednocześnie w ewidencji bilansowej wartość znajdującą się na koncie dotychczasowych umorzeń środka trwałego przenosi się na konto „Środki trwałe”. Nieumorzona część wartości początkowej zaliczana jest do pozostałych kosztów operacyjnych (zdarzenia mieszczące się w granicach ogólnego ryzyka gospodarczego).

Przykład 1

1. Przyjęcie na stan spółki środka trwałego wniesionego aportem w wartości początkowej w wysokości 20 000 zł, określonej w umowie lub statucie spółki:

Wn „Środki trwałe” 20 000

Ma „Rozrachunki z udziałowcami” 20 000

2. Podwyższenie kapitału zakładowego pokrytego wkładami niepieniężnymi w dacie dokonania wpisu do rejestru sądowego w kwocie określonej w umowie i w decyzji sądu:

Wn „Rozrachunki z udziałowcami” 20 000

Ma „Kapitał zakładowy” 20 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wariant 1

3. Likwidacja środka trwałego umorzonego w 100%, o wartości początkowej 20 000 zł:

Wn „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 20 000

Ma „Środki trwałe” 20 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wariant 2

4. Likwidacja środka trwałego nieumorzonego w 100%, o wartości początkowej 20 000 zł i dotychczasowym umorzeniu 15 000 zł:

a) przeniesienie dotychczasowego umorzenia:

Wn „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 15 000

Ma „Środki trwałe” 15 000

b) niezamortyzowana wartość środka trwałego:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 5 000

Ma „Środki trwałe” 5 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Niezamortyzowana wartość likwidowanego środka trwałego jest uznawana za koszt uzyskania przychodu, poza wyjątkiem zawartym w art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wyjątek ten dotyczy sytuacji, gdy przyczyną likwidacji środka trwałego jest zmiana rodzaju działalności przez jednostkę.

W rachunku zysków i strat wykazuje się wynik, a więc zysk lub stratę ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych, tj. nadwyżkę przychodów ze sprzedaży środków trwałych nad kosztami ich uzyskania.

Przykład 2

W roku obrotowym 2007 spółka X sprzedała środek trwały za 10 000 zł.

Jego wartość księgowa netto wyniosła 2000 zł. W tym samym okresie spółka X zlikwidowała inne środki trwałe, których wartość nieumorzona, odniesiona w pozostałe koszty operacyjne, wyniosła 15 000 zł.

Przychód ze sprzedaży środków trwałych - 10 000 zł.

Pozostałe koszty operacyjne związane ze sprzedażą i likwidacją środków trwałych - 17 000 zł.

W rachunku zysków i strat zostanie wykazana „Strata ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych” w wysokości 7000 zł.

W rozliczeniu podatkowym należy wykazywać osobno przychody uzyskane ze sprzedaży oraz koszty. W przypadku likwidacji wykazuje się tylko ewentualną stratę z tytułu likwidacji środka trwałego, pod warunkiem że można ją uznać za koszt uzyskania przychodów.

Przykład 3

Na podstawie danych z przykładu powyżej. W przychodach i kosztach spółka X wykaże odpowiednio:

• przychody podatkowe: 10 000 zł,

• koszty podatkowe: 2000 zł + 15 000 zł = 17 000 zł.

• art. 3 i 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Urszula Kucypera

główna księgowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy przepis podatkowy napisany w złej wierze nie rodzi normy prawnej? Dlaczego podatnicy unikają stosowania takich przepisów?

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą często kontestują obowiązki nakładane na podstawie przepisów podatkowych. Nigdy wcześniej nie spotkałem się z tym w takim natężeniu – może na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku, gdy wprowadzono drakońskie przepisy tzw. popiwku – pisze prof. Witold Modzelewski. Dlaczego tak się dzieje?

Szef KAS: Fundacje rodzinne nie są środkiem do unikania opodatkowania

Szef Krajowej Administracji skarbowej wydał opinię zabezpieczającą w której potwierdził, że utworzenie fundacji, wniesienie do niej akcji i następnie ich sprzedaż nie będzie tzw. „unikaniem opodatkowania”, mimo wysokich korzyści podatkowych. Opinię zabezpieczające wydaje się właśnie w celu rozstrzygnięcia, czy proponowana czynność tym unikaniem by była.
Przedmiotowa opinia została wydana na wniosek przedsiębiorcy, który planuje utworzenie rodzinnej platformy inwestycyjnej przy wykorzystaniu Fundacji poprzez wniesienie do niej m.in. akcji spółki. Natomiast spółka jest właścicielem spółek zależnych, które uzyskują przychody prowadząc działalność operacyjną w różnych krajach świata. 

Laptopy otrzymane przez uczniów i nauczycieli zwolnione z PIT - rozporządzenie MF

Laptopy oraz bony na laptopy, otrzymane w 2023 r. przez uczniów i nauczycieli, są zwolnione z PIT – wynika z rozporządzenia MF, które weszło w życie we wtorek 23 kwietnia 2024 r.

Kontyngent możliwym lekarstwem na cła

Każdy towar o statusie celnym nieunijnym w momencie wjazdu na terytorium UE obciążony jest długiem celnym. Dług ten wynika z unijnych przepisów prawa. Uzależniony jest od kodu taryfy celnej, wartości celnej towaru, pochodzenia oraz zastosowanej waluty dla danej transakcji. Unia Europejska stoi na straży konkurencyjności swoich rodzimych przedsiębiorstw, a to oznacza, że ma wielorakie narzędzia do swojej dyspozycji, aby zapewnić bezpieczne funkcjonowanie naszym przedsiębiorcom. Jednym z takich narzędzi jest cło ochronne (odwetowe), którego celem jest ochrona produkcji unijnej przed konkurencją z krajów trzecich. Często cło to występuje z cłem antydumpingowym, którego z kolei celem jest wyrównanie cen rynkowych towaru sprowadzanego z krajów trzecich z towarem produkowanym w UE.

Rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 rok - termin w 2024 roku, zasady [komunikat ZUS]. Jak wypełnić i do kiedy złożyć ZUS DRA lub ZUS RCA?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że część płatników składek - osób prowadzących pozarolniczą działalność - musi przekazać do ZUS roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2023. W dniu 20 maja 2024 r. mija termin na złożenie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2024 r., w którym uwzględnione będzie to rozliczenie.

Nowe zwolnienia z PIT za 2023 r. Jeszcze tydzień na złożenie zeznania albo korekty [Rzut na taśmę rządu]

Skorzystają osoby, które otrzymały możliwość kupna laptopów na preferencyjnych warunkach. Przede wszystkim nauczyciele. Nie muszą płacić podatku od bonu 2500 zł na komputer. Podobnie rodzice uczniów IV klas, którzy otrzymali darmowe komputery dla swoich dzieci. 

Transformacja ESG w polskich firmach. Jak sfinansować?

Większość firm deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważny a nawet kluczowy. Ale jedynie 65% z nich jest gotowych inwestować w działania z nim związane. Największym wyzwaniem dla firm pozostaje pozyskanie finansowania na inwestycje zrównoważone - określonego przez większość firm jako główne wyzwanie w procesie transformacji ESG. Przedsiębiorstwa w Polsce, pomimo, że korzystają z części dostępnych narzędzi wsparcia, to jednak nie wykorzystują w pełni ich potencjału. Tak wynika z najnowszego raportu Ayming Polska. W związku z wejściem w życie dyrektywy CSRD, autorzy raportu postanowili zapytać organizacje 250+ m.in. o to, jak przygotowują się na zmiany, jakie wyzwania w związku z nimi identyfikują oraz w jaki sposób zamierzają finansować transformację ESG.

Bon energetyczny - czy trzeba będzie zapłacić podatek od jego wartości?

W uwagach do projektu ustawy o bonie energetycznym Ministerstwo Finansów sugeruje, aby beneficjentów bonu energetycznego zwolnić z podatku, inaczej będą musieli zapłacić PIT.

Legalna praca w Niemczech - rozliczenie podatkowe. Średni zwrot podatku z Niemiec to ok. 4 tys. zł. Czy trzeba złożyć PIT-a w Polsce?

Na złożenie deklaracji podatkowej w Polsce został zaledwie tydzień. Termin mija 30 kwietnia 2024 r. Jeśli więc w 2023 roku pracowałeś w Niemczech i wciąż zastanawiasz się czy masz obowiązek złożyć zeznanie podatkowe w Polsce i wykazać dochód zarobiony u naszego zachodniego sąsiada, to ten artykuł jest dla Ciebie. 

Fundacja rodzinna wynajmuje mieszkania - kwestie podatkowe

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą jedynie w ustalonym ustawowo zakresie. Na podstawie art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych – fundacja rodzinna może prowadzić działalność z zakresu najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie. Co za tym, idzie może np. wynajmować lokale mieszkalne.

REKLAMA