REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ABC Prawa - Sprzedaż konsumencka

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W poniższej publikacji postaramy się przedstawić charakterystykę sprzedaży konsumenckiej.

REKLAMA

Autopromocja


Po wejściu Polski do Unii Europejskiej konsument jest otaczany szczególną ochroną prawną (więcej na temat konsumenta pisaliśmy w publikacji z dnia 12 grudnia 2011 r.). Przepisy unijne kładą duży nacisk na jak największe zabezpieczenie jego interesu. Jednym z przejawów tej ochrony w polskim porządku prawnym jest ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2002 r. Nr 141, poz. 1176 z późn. zm., dalej „ustawa”).

Ustawa reguluje sprzedaż pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem towaru konsumpcyjnego, tj. rzeczy ruchomej. Warto podkreślić, iż nie dotyczy ona sprzedaży energii elektrycznej, gazu i wody. Zgodnie z przepisami ustawy, sprzedawca jest przede wszystkim zobowiązany w sposób jasny, zrozumiały i niewprowadzający w błąd udzielić kupującemu podstawowych informacji dotyczących towaru, tj. jego nazwy, producenta, ceny, właściwości oraz obsługi.

Dla zapewnienia ochrony konsumenta, ustawa wskazuje kiedy towar jest niezgodny z umową. W przypadku indywidualnego uzgadniania właściwości towaru konsumpcyjnego, przyjmuje się, że jest on niezgodny z umową, jeżeli nie odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi lub nie ma cechy okazanej kupującemu próbki albo wzoru, a także gdy nie nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy, chyba że sprzedawca zgłosił zastrzeżenia co do takiego przeznaczenia towaru. Jeśli zaś właściwości towaru konsumpcyjnego nie były indywidualnie uzgadniane, przyjmuje się, że towar ten jest niezgodny z umową, gdy nie nadaje się do zwykle używanego celu, gdy jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju, a także gdy nie odpowiada oczekiwaniom opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela (np. wyrażonych w oznakowaniu towaru lub reklamie). Innymi słowy, towar niezgodny z umową to np. telewizor z uszkodzonym ekranem lub pralka bez funkcji, o których istnieniu zapewniał sprzedawca lub producent. Za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową uważa się również nieprawidłowość w jego zamontowaniu i uruchomieniu, jeżeli czynności te zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży przez sprzedawcę lub przez osobę, za którą ponosi on odpowiedzialność albo przez kupującego według instrukcji otrzymanej przy sprzedaży. Dodatkowo należy wskazać, że jeśli wady towaru ujawniły w ciągu 6 miesięcy od zawarcia umowy, poczytuje się, że istniały one już w chwili wydania towaru. Jednakże, gdy kupujący w chwili zawarcia ze sprzedawcą umowy wiedział o niezgodności lub oceniając rozsądnie, powinien był o niej wiedzieć, sprzedawca jest zwolniony z odpowiedzialności.

W razie powstania niezgodności towaru z umową, konsument posiada względem sprzedawcy roszczenie o doprowadzenie go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy. To on decyduje w jaki sposób ma zostać usunięta wada towaru. Jeśli jednak naprawa lub wymiana towaru wiązałyby się z nadmiernymi kosztami lub nie byłyby możliwe albo też narażałyby kupującego na znaczne niedogodności, może on domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy żądając zwrotu uiszczonej za towar ceny. Należy jednak zwrócić uwagę, iż odstąpienie od umowy nie jest możliwe, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konsument, pod rygorem utraty powyższych roszczeń, powinien zawiadomić sprzedawcę o stwierdzonej niezgodności towaru z umową w terminie 2 miesięcy od wykrycia tej niezgodności. Jeśli sprzedawca nie ustosunkuje się do żądania konsumenta w ciągu 14 dni, przyjmuje się, że uznał je za uzasadnione. Warto przy tym wskazać, że sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu.

Podsumowując, sprzedaż konsumencka, jako szczególny rodzaj sprzedaży, podlega odrębnemu uregulowaniu. Dzięki przepisom ustawy, konsument podlega większej ochronie, m.in. ze względu na to, że może on dochodzić roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową w ciągu 2 lat od wydania towaru kupującemu. Ponadto termin do zgłoszenia wad jest dłuższy niż przy uprawnieniach z tytułu rękojmi za wady rzeczy przewidzianej w Kodeksie cywilnym i wynosi 2 miesiące. Jak pokazuje praktyka, właśnie przy sprzedaży dochodzi do częstych nieprawidłowości czy nawet oszustw, dlatego regulację dotyczącą sprzedaży konsumenckiej należy ocenić jako ważną i potrzebną.

Patrycja Dzięgielewska

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA