Kategorie

Zeznanie CIT-8 za 2006 r. organizacji non-profit

Mirosław Dawidziuk
Organizacje non-profit, jako podatnicy podatku dochodowego (CIT), niezależnie od faktu prowadzenia działalności gospodarczej i osiągniętych wyników podatkowych, mają obowiązek złożenia rocznego zeznania CIT-8 o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do 31 marca roku następującego po roku podatkowym.
Jako że w 2007 r. ostatni dzień marca przypada w sobotę, zeznanie należy złożyć do 2 kwietnia br.
Organizacje non-profit, w tym stowarzyszenia i fundacje oraz inne organizacje i instytucje pozarządowe, realizując społecznie użyteczne cele statutowe, korzystają ze zwolnienia w podatku dochodowym przy podstawowym warunku, iż ich działalność nie jest skierowana na osiąganie zysków.
 
Zwolnienie obejmuje:
• podatników prowadzących działalność: naukową, naukowo-techniczną, oświatową, w tym również polegającą na kształceniu studentów, kulturalną, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele statutowe (art. 17 ust. 1 pkt 4 updop),
• organizacje pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej (art. 17 ust. 1 pkt 6c updop).
 
W związku z przeznaczeniem dochodów na określone cele statutowe ze zwolnienia mogą korzystać nie tylko organizacje pożytku publicznego, ale również stowarzyszenia i fundacje nieposiadające statusu organizacji pożytku publicznego oraz inne instytucje i jednostki, w tym sektora finansów publicznych, np. szkoły (w tym niepubliczne), szkoły wyższe (w tym niepaństwowe), zakłady opieki zdrowotnej (w tym szpitale), instytuty naukowe, placówki kulturalne i organizacje dobroczynne.
Ze zwolnienia nie mogą natomiast korzystać: przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie, spółki, przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną oraz zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
 
ZAKRES I REGUŁY ZWOLNIENIA ORGANIZACJI NON-PROFIT
Dochody mogą być zwolnione od podatku całkowicie lub częściowo również z innych rodzajów prowadzonej działalności, np. gospodarczej, a nie tylko statutowej. Jeżeli jednak dochody zostaną wydatkowane na inne cele, wówczas niezależnie, z jakiego okresu pochodziły te dochody, powstaje zobowiązanie podatkowe, nawet jeżeli w bieżącym okresie zostanie poniesiona strata lub wykazany zerowy dochód (np. w wyniku rozliczenia straty z lat ubiegłych). Jeżeli nie jest to wydatek uprawniający do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, czyli jest to dochód, który został zadeklarowany na cele statutowe, a został wydatkowany na inne cele, podlega opodatkowaniu. Zasada ta ma zastosowanie również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach. Do opodatkowania dochodów podatników korzystających ze zwolnienia w związku z ich przeznaczeniem na cele statutowe ma bowiem również zastosowanie art. 25 ust. 4 updop, zgodnie z którym obowiązek zapłaty podatku dochodowego powstanie, jeżeli podatnik zadeklarował przeznaczenie dochodu na określone cele statutowe, a mimo to dochód ten wydatkował na inne cele.
W przypadku gdy podatnik nie wykazuje za dany okres dochodów, wówczas ma możliwość wykazania podatku dochodowego w zeznaniu podatkowym w części „Inne zobowiązania podatkowe” (poz. 63 CIT-8).
Obecnie obowiązuje zamknięta lista papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych, których nabycie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia podatkowego (zob. w tym numerze RNP na s. 29 „Inwestycje giełdowe opp bez utraty zwolnień podatkowych”).

Zwolnieniu podatkowemu podlegają również dochody przeznaczone i wydatkowane na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych (art. 17 ust. 1b updop). Ustawodawca nie określa przy nabyciu tych składników majątku, na czym polega „bezpośrednia realizacja celów statutowych”, a zatem należy przyjąć, iż kwestia dotyczy tego rodzaju wydatków, które służą realizacji tych celów, w tym również wydatków mających na celu zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów, tj. wydatków związanych z funkcjonowaniem osoby prawnej. W takim przypadku np. wydatki na nabycie komputerów i oprogramowania dla celów obsługi księgowości, związane z funkcjonowaniem podatnika, służą tym celom. Zwolnieniu podlegają również dochody wydatkowane na zakup samochodów osobowych wykorzystywanych przy realizacji celów statutowych.
PRZYCHODY I KOSZTY PODATKOWE
 
Dochodem jest nadwyżka przychodów nad kosztami ich uzyskania. Jeżeli koszty te przekraczają łączną kwotę przychodów, to powstaje strata, która w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach może obniżać dochód, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.

NIEODPŁATNE ŚWIADCZENIA
Podatnicy mają obowiązek rozpoznania i uznania nie tylko kasowego, ale również niekasowego przychodu, którego nie można wydatkować, np. w związku z otrzymaniem nieodpłatnych lub częściowo nieodpłatnych świadczeń. Przychód z tego tytułu wpływa na dochód podatnika, ale równocześnie dochód ten może być wolny od podatku w związku z jego ewentualnym przeznaczeniem na cele statutowe, a ponieważ nie można go wydatkować na inne cele, to nie można go również opodatkować.
Ponadto przy ocenie tego rodzaju skutków podatkowych konieczne jest uwzględnienie stosowanych instrumentów rynkowych. Jeżeli na przykład podatnik nabywa w ramach sprzedaży premiowej usługi po obniżonej cenie lub uiszcza niższą kwotę z tego tylko względu, iż dokonuje nabycia dodatkowych usług, to nie powstaną u niego przychody podatkowe z tytułu częściowej odpłatności. W takich sytuacjach to, że ceny odbiegają od wartości rynkowych w warunkach gospodarki rynkowej jest całkowicie uzasadnione. Nie każdy zatem zakup po cenie niższej niż rynkowa będzie skutkował powstaniem przychodu podatkowego.
Jeżeli zapłata poniżej ceny rynkowej nie wynika ze stosowania instrumentów rynkowych, to może być określany przychód podatkowy. W takim przypadku w dacie odpłatnego zbycia częściowo odpłatnie nabytych usług (rzeczy), w związku z którymi określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia będzie wartość przychodu określonego przy częściowo odpłatnym nabyciu powiększona o poniesione przez podatnika wydatki na nabycie częściowo odpłatnych usług (rzeczy), a w przypadku środków trwałych pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, w tym nieuznanych za koszty podatkowe (art. 15 ust. 1i pkt 2 updop).

PRZYKŁAD
Stowarzyszenie Z prowadzące działalność gospodarczą nabyło samochód osobowy o wartości rynkowej 80 000 zł (wartość początkowa dla celów amortyzacji), uiszczając 50% ceny rynkowej, tj. kwotę 40 000 zł (obniżka ceny bez uzasadnionej przyczyny). Stowarzyszenie określiło przychód podatkowy z tytułu częściowej odpłatności w kwocie 40 000 zł. Dodatkowo stowarzyszeniu zwrócono w formie dotacji 8000 zł.
 
W pierwszym roku użytkowania stowarzyszenie, amortyzując samochód według metody liniowej, przy stawce amortyzacyjnej 20%, naliczyło roczny odpis amortyzacyjny w wysokości 16 000 zł (80 000 zł × 20%), w tym kwota odpisów zaliczonych do kosztów podatkowych - 14 400 zł i nieuznanych za koszty uzyskania przychodów - 1600 zł (art. 16 ust. 1 pkt 48 updop).
Po roku użytkowania stowarzyszenie zbyło samochód za kwotę 65 000 zł:
• przychód: 65 000 zł,
• koszt uzyskania przychodu (wartość przychodu określonego przy częściowo odpłatnym nabyciu powiększona o poniesione przez podatnika wydatki na nabycie i pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, w tym nieuznanych za koszty uzyskania przychodów): 40 000 zł + 40 000 zł - 16 000 zł = 64 000 zł,
• dochód na sprzedaży: 65 000 zł - 64 000 zł = 1000 zł.


W takim przypadku wykazany przychód z tytułu nieodpłatnego lub częściowo odpłatnego nabycia świadczenia będzie wpływał na dochód stowarzyszenia, ale równocześnie dochód ten może być wolny od podatku w związku z jego przeznaczeniem na cele statutowe. W związku z przeznaczeniem środka trwałego, w tym samochodu osobowego, do realizacji celów statutowych, nie powstaną dochody do opodatkowania z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia.
 
PRZEDAWNIENIE WIERZYTELNOŚCI
W przypadku przedawnienia wierzytelności, niezwiązanych z realizacją celów statutowych, może powstać zobowiązanie podatkowe. Wynika to z tego, iż przed przedawnieniem wierzytelności powstały przychody należne, a wartość przedawnionej wierzytelności nie jest kosztem podatkowym. Z tytułu należności przedawnionej może również wystąpić przychód podatkowy, jeżeli odpisy aktualizujące należność zostały zaliczone do kosztów podatkowych (art. 12 ust. 1 pkt 4d updop), a z drugiej strony nie powstaną koszty uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 20 updop), w przeciwieństwie np. do umorzenia wierzytelności lub odpisania jej jako nieściągalnej. Przy przedawnieniu takiej wierzytelności powstaje dochód do opodatkowania, jeżeli nie można go przeznaczyć na realizację niegospodarczych celów statutowych.
UWAGA!
Jeżeli przedawniona wierzytelność wiąże się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, to nie powstaje dochód do opodatkowania, bo jest spełniony podstawowy warunek zwolnienia, tj. przeznaczenie i wydatkowanie dochodu na realizację celów statutowych.
KOSZTY PODATKOWE
Niektórych wydatków poniesionych przez podatników nie uważa się za koszty podatkowe. W przypadku gdy wydatki (koszty) te wiążą się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę do zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom będzie wolna od podatku. Jeżeli natomiast poniesiony wydatek nie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, a został wydatkowany na inne cele, dochód odpowiadający tym wydatkom będzie podlegał opodatkowaniu. Zwolnienie związane jest bowiem z realizacją określonych w ustawie celów. Jeżeli jednak dochody zostaną wydatkowane na inne cele, wówczas, niezależnie z jakiego okresu pochodziły te dochody, powstanie zobowiązanie podatkowe. Jeżeli nawet w bieżącym okresie nie zostanie osiągnięty dochód, to opodatkowaniu będzie podlegał dochód z wcześniejszego okresu.
Nie we wszystkich przypadkach związek między poniesieniem danego wydatku a osiąganymi przez podatnika przychodami jest bezpośredni. Uzasadnieniem dla poniesienia danego wydatku może być dążenie do realizacji celów statutowych. Taki wydatek, mimo iż bezpośrednio w związku z jego poniesieniem podatnik nie może oczekiwać zwiększenia przychodów, powinien być uznany za poniesiony w celu osiągnięcia przychodów (służący realizacji celów statutowych). Wydatki, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, zwiększają dochód, którego równowartość będzie korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego, pod warunkiem iż wydatki te są związane z celami statutowymi. Natomiast dochód stanowiący równowartość wydatku, który nie jest związany z celami statutowymi i nie jest zaliczany do kosztów uzyskania przychodów, będzie podlegał opodatkowaniu.

WYDATKI NA PFRON
Wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, wpływają na zwiększenie dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
UWAGA!
Wpłaty na PFRON nie są według Ministerstwa Finansów wydatkami poniesionymi na cele statutowe.
 
Tym samym dochody odpowiadające równowartości wpłat na PFRON nie są zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych. Takie jest stanowisko Ministra Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską (pismo z 16 lutego 2006 r.), w której ustosunkowując się do orzeczenia wynikającego z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 15 czerwca 2004 r. (sygn. III SA 388/2003), nie został podzielony pogląd, iż wpłaty na PFRON stanowią realizację celów statutowych podatnika.
Jeżeli podatnik uprzednio zadeklarował przeznaczenie dochodu na określone cele statutowe, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia przedmiotowego, a dochód ten wydatkował na inne cele, to podatek od tego dochodu, bez wezwania, powinien wpłacić do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został dokonany wydatek.
Jeżeli podatnik w trakcie roku podatkowym ponosi stratę, ale w latach poprzedzających ten rok (w którymkolwiek roku podatkowym z tych lat) zadeklarował wolny od podatku dochód w związku z jego przeznaczeniem na cele statutowe - to poniesienie wydatku na cele niestatutowe spowoduje powstanie dochodu do opodatkowania.
Sytuacja ta dotyczy również wydatku na PFRON, wykluczonego z kosztów podatkowych, bez względu na źródło jego sfinansowania. W przypadku gdy podatnik nie wykazuje za dany okres dochodów, wówczas ma możliwość wykazania podatku dochodowego w zeznaniu CIT-8 w części I - Inne zobowiązania podatkowe.
 
PRZYKŁAD
Stowarzyszenie X korzystające ze zwolnienia przedmiotowego dokonało w 2006 r. wydatków na PFRON w kwocie 6000 zł (patrz formularz poniżej).
CZĘŚĆ CIT-8 SKŁADANEGO PRZEZ STOWARZYSZENIE X:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

DOPŁATY
Dopłaty są specyficzną instytucją prawa handlowego i w przeciwieństwie do wpłat na udziały nie są bezwzględnie bezzwrotne. Dopłaty mogą być zwracane wspólnikom, jeżeli nie są wymagane na pokrycie strat w sprawozdaniu finansowym (art. 179 § 1 k.s.h.). Dopłaty na pokrycie strat są zatem bezzwrotne. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 53 updop przekazane dopłaty nie są kosztem uzyskania przychodów i tym samym mogą powodować powstanie dochodu do opodatkowania. Jeżeli zatem organizacja non-profit przekazała bezzwrotną dopłatę na pokrycie straty spółki, to w takim przypadku wystąpi po stronie tej organizacji obowiązek podatkowy w CIT, bowiem w tej sytuacji dochód równoważny przekazanej dopłacie nie może być przeznaczony na cele statutowe.
PRZYKŁAD
W związku z posiadaniem przez stowarzyszenie X udziałów w spółce z o.o., w przypadku poniesienia w 2006 r. wydatku na dopłatę przekazaną na pokrycie straty w tej spółce, powstaje dla stowarzyszenia zobowiązanie w zakresie CIT, płatne do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym stowarzyszenie poniosło wydatek.

WYNAGRODZENIA
Przy zwolnieniach przedmiotowych nie ma natomiast podstawy do opodatkowania dochodów w związku z takim faktem, iż dla celów podatkowych, został przyjęty inny termin rozliczenia kosztów podatkowych, niż ma to miejsce w przepisach o rachunkowości. W dacie przeznaczenia dochodów na realizację preferowanych celów statutowych będzie również wolna od podatku ta część dochodu, która stanowi nadwyżkę nad zyskiem bilansowym, wynikającą z takiej okoliczności, iż podatnik nie może w danej chwili zaliczyć do kosztów podatkowych na przykład zarachowanych (niewypłaconych) wynagrodzeń, które są kosztem podatkowym dopiero w dacie wypłaty.
Różnica wynikająca z tego, iż dla celów rachunkowych przyjmuje się w tym przypadku koszty w ujęciu memoriałowym, a dla celów podatkowych kasowym, nie powoduje powstania dochodu do opodatkowania. Zwolnienie dotyczy bowiem dochodu podatkowego, ustalanego na podstawie przepisów ustawy podatkowej, a nie nadwyżki tego dochodu nad zyskiem bilansowym.

Z przepisów podatkowych wyraźnie wynika, że dochód do opodatkowania i należny podatek powstają nie przy deklaracji przeznaczenia dochodu na cele statutowe, lecz wówczas, gdy dochód będzie wydatkowany na inne cele niż cele statutowe, co tworzy tym samym preferencje do realizacji określonych w ustawie podatkowej celów statutowych.
PRZYKŁAD
Fundacja, korzystająca ze zwolnienia przedmiotowego, poniosła w styczniu 2006 r. koszty delegacji i ryczałtów samochodowych za jazdy lokalne dotyczące grudnia 2005 r.
Są one kosztem podatkowym stycznia 2006 r., ponieważ ryczałty te i zwrot kosztów delegacji są traktowane tak jak należności ze stosunku pracy. Nie zalicza się natomiast do kosztów podatkowych niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności, m.in. ze stosunku pracy (art. 16 ust. 1 pkt 57 updop). A zatem, mimo iż zwrot kosztów delegacji i ryczałtów samochodowych dotyczył grudnia 2005 r., podatnik może je zaliczyć do kosztów podatkowych dopiero w dacie wypłaty, czyli w styczniu 2006 r.
Fundacja nie utraci prawa do zwolnienia przedmiotowego z tego powodu, iż koszty wykazała dopiero w 2006 r.
NAGRODY
 
W związku z wypłatą nagród z zysku po opodatkowaniu, które nie są zaliczane do kosztów podatkowych, dochód organizacji non-profit, z którego są wypłacane nagrody, może być uznany za wolny od podatku dochodowego, jako przeznaczony na realizację celów statutowych. Wypłata nagród, co do zasady, związana jest z realizacją przez pracowników celów statutowych. Wypłata tych nagród, niezaliczonych do kosztów podatkowych, nie spowoduje zatem obowiązku zapłaty podatku dochodowego przez podatników korzystających ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 i 6c updop.

PRZYKŁAD
Zgodnie z art. 59 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej szpitale same decydują o podziale zysku, w tym o wypłacie nagród z zysku, które nie są kwalifikowane do kosztów podatkowych. Jeżeli jednak wydatek ten związany jest z realizacją celów statutowych, w tym przypadku ochrony zdrowia, to są podstawy do skorzystania przez szpital z przedmiotowego zwolnienia. Zadania statutowe w zakresie ochrony zdrowia wykonywane są bowiem za pośrednictwem m.in. nagradzanych pracowników.
 
KOSZTY ZARZĄDU
Większość kosztów ponoszonych przez podatników stanowi bezspornie koszty uzyskania przychodów, w tym przede wszystkim koszty związane z zarządzaniem. Zwrot kosztów dojazdu i noclegów w związku z posiedzeniami zarządu jest ekwiwalentem i rekompensatą w ramach wykonywania przez członków zarządu czynności zarządzania osobą prawną.
Nie uważa się natomiast za koszty uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji (art. 16 ust. 1 pkt 38a updop). Przepis ten nie dotyczy zatem wydatków na rzecz członków zarządu organizacji non-profit, bowiem zarząd nie jest organem stanowiącym, lecz przede wszystkim zarządzającym (wykonawczym).
Wydatki ponoszone na rzecz członków zarządu powinny być zatem zaliczone do kosztów podatkowych i w związku z tym z tego tytułu nie powstanie dla organizacji dochód do opodatkowania.
 
KOSZTY REPREZENTACJI
Do końca 2006 r. do kosztów uzyskania przychodów nie zaliczano kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona była w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Jeżeli jednak koszty te wiążą się z realizacją celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę do przedmiotowego zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca tym kosztom jest wolna od podatku.
W 2007 r. została dokonana zmiana w przepisach podatkowych polegająca na tym, iż niezależnie od jakiegokolwiek limitu z kosztów podatkowych zostały wykluczone wszelkie koszty reprezentacji, a zaliczone do tych kosztów wszelkie koszty reklamy. Zob. RNP nr 2/2007, s. 34.
 
KOSZTY ZANIECHANYCH INWESTYCJI
Koszty te mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w przypadku sprzedaży tej inwestycji, gdyż wtedy byłby spełniony warunek mówiący o poniesieniu kosztów w celu osiągnięcia przychodu. Jeżeli jednak te inwestycyjne wydatki wiązały się z realizacją celów statutowych, to ich poniesienie nie powinno powodować powstania dochodu do opodatkowania. Zaniechana inwestycja nie jest też środkiem trwałym i nie musi być w tym przypadku spełniony warunek bezpośredniego powiązania z realizowanymi celami statutowymi.

NAKŁADY NA ŚRODEK TRWAŁY W BUDOWIE
Przepisy podatkowe wyraźnie odróżniają wydatki na nabycie od wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie (art. 16 ust. 1 pkt 1 updop). Przy korzystaniu ze zwolnienia przedmiotowego jest natomiast mowa o nabyciu środków trwałych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych, a ponieważ w tym przypadku środek trwały jest wytwarzany przez podatnika korzystającego ze zwolnienia, to wystarczające jest, aby służył on tym celom.

DAROWIZNY
Niektórych wydatków ponoszonych przez podatników, w tym darowizn, nie uważa się za koszty podatkowe, w związku z czym mogą powstać różnice pomiędzy dochodem podatkowym a zyskiem bilansowym. Jeżeli jednak wydatki (koszty) te wiążą się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, to równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom będzie wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 i 6c updop.
 
 
PRZYKŁAD
Fundacja posiadająca status organizacji pożytku publicznego, zajmująca się działalnością wspomagającą rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości, udzielając darowizny związanej z realizacją tych celów, nie może zaliczyć jej do kosztów podatkowych i nie odlicza od dochodu do opodatkowania części tej darowizny (ze względu na limit 10% dochodu).
Ponieważ poniesiony wydatek z tytułu tej darowizny związany jest z realizacją celów statutowych fundacji, to nie ma podstaw do wykluczenia wydatkowanego dochodu ze zwolnienia przedmiotowego.
 
 
Formularz CIT-D dotyczący ewidencji podatkowej darowizn jest przeznaczony zarówno dla podatników otrzymujących darowiznę (część C), jak i dla podatników przekazujących darowiznę i równocześnie korzystających z odliczenia (część D). Jeżeli podatnik przekaże darowiznę i nie korzysta z odliczenia, to nie ma obowiązku jej podatkowego dokumentowania.
Organizacje non-profit w związku z otrzymywaniem darowizn są obowiązane w formularzu CIT-D wyodrębnić kwotę ogółem otrzymanych darowizn, ze wskazaniem ich przeznaczenia zgodnie ze sferą działalności pożytku publicznego, z wyszczególnieniem darowizn pochodzących od osób prawnych, z podaniem nazwy i adresu darczyńcy, jeżeli jednorazowa kwota darowizny przekracza 15 000 zł lub jeżeli suma wszystkich darowizn otrzymanych w danym roku podatkowym od jednego darczyńcy przekracza 35 000 zł.
 
Organizacje non-profit przekazujące darowizny i równocześnie korzystające z ich odliczenia są obowiązane wykazać w tym samym formularzu CIT-D kwoty przekazanych darowizn oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanych (nazwę, adres i numer identyfikacji podatkowej). Kwotę dokonanego odliczenia podatnik wykazuje w odrębnym załączniku do zeznania CIT-8/O.
UWAGA!
Odliczenie darowizn nie jest korzystne w przypadku organizacji non-profit korzystających z całkowitego zwolnienia, ponieważ w takim przypadku byłyby one zmuszone do wykazania dochodu do opodatkowania. Dzieje się tak z tego powodu, że maksymalny limit odliczenia darowizny wynosi 10% dochodu przed odliczeniem strat podatkowych, chyba że kwestia dotyczyłaby darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą przy której odliczenie może wynosić 100% dochodu.
W formularzach podatkowych na 2006 r. zostały wyodrębnione darowizny wynikające z odrębnych ustaw. Konieczne zatem było wyszczególnienie tych darowizn we wzorach formularzy, m.in. CIT-8/O i CIT-D. Kwestia ta dotyczy 100% odliczenia darowizn na działalność charytatywno-opiekuńczą na podstawie tzw. ustaw „kościelnych”.
 
PRZYKŁAD
Fundacja X osiągnęła w 2006 r. dochód w kwocie 50 000 zł.
Fundacja otrzymała darowizny łącznie w kwocie 35 000 zł, w tym od spółki kapitałowej w kwocie 20 000 zł i od osoby fizycznej w kwocie 15 000 zł.
W ramach prowadzonej działalności statutowej fundacja przekazała limitowaną (10%) darowiznę w kwocie 5000 zł i na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą na rzecz Caritasu darowiznę nielimitowaną (100%) w kwocie 10 000 zł. Fundacja w rocznym zeznaniu nie korzysta z odliczenia darowizny w kwocie 5000 zł na działalność statutową (musiałaby wykazać dochód do opodatkowania), lecz cały dochód wykazuje jako wolny od podatku w formularzu CIT-8/O.
Do zeznania CIT-8 fundacja załącza formularze CIT-8/O i CIT-D.
CZĘŚCI FORMULARZA CIT-8/O, CZ. B
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

CZĘŚĆ FORMULARZA CIT-D, CZ. C
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

CZĘŚĆ FORMULARZA CIT-D, CZ. D
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PROPORCJONALNE ROZLICZENIE KOSZTÓW
 
Proporcjonalne rozliczenie kosztów w oparciu o art. 15 ust. 2a updop nie ma zastosowania przy zwolnieniu przedmiotowym na podstawie art. 17 ust. 1 updop dochodów przeznaczonych na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, z zastrzeżeniem podatników prowadzących tzw. działalność akcyzową, z której dochody są bezwarunkowo opodatkowane. Przedmiotowe zwolnienie polega bowiem na tym, iż dochody są wolne od podatku w terminie deklaracji, niezależnie od źródła ich pochodzenia. Dopiero jeżeli dochody zostaną wydatkowane na inne cele, powstaje zobowiązanie podatkowe.
 
ROZLICZENIE STRAT
Podatnicy korzystający z przedmiotowego zwolnienia nie powinni wykazywać straty z działalności statutowej jako straty ze źródła wolnego od podatku. Przepisy art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 updop nie mają zastosowania do tego zwolnienia przedmiotowego, ponieważ ma ono warunkowy charakter.
Strata na całokształcie działalności może obniżać dochód do opodatkowania w latach następnych.
Podatnicy korzystający z przedmiotowego zwolnienia mają prawo do wykazania strat i odliczenia ich od dochodu na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 updop. Mogą oni o wysokość straty poniesionej w roku podatkowym pomniejszyć dochód w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zwolnienie przedmiotowe nie dotyczy natomiast dochodów z „działalności akcyzowej”. Poniesiona zatem strata na działalności statutowej nie może obniżać lub eliminować dochodów z tej opodatkowanej „działalności akcyzowej”.
W takiej sytuacji podatnicy powinni wykazać na działalności statutowej stratę (w poz. 35 CIT-8) i w ten sposób może być określony dochód na opodatkowanej „działalności akcyzowej”, wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 updop, w tym np. ze sprzedaży papierosów i piwa.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

CZĘŚĆ FORMULARZA CIT-8, CZ. D
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

ZASTOSOWANIE ZWOLNIEŃ W ŚWIETLE ZEZNANIA CIT-8
Organizacje non-profit mają bezwarunkowy obowiązek złożenia zeznania rocznego CIT-8. Wzory formularzy podatkowych CIT zostały dostosowane do ustawowych rozwiązań w zakresie zwolnień przedmiotowych. W informacji CIT-8/O stanowiącej załącznik do zeznania CIT-8 wyodrębnione zostały pozycje dla dochodów wolnych od podatku w związku z ich przeznaczeniem na realizację celów statutowych (art. 17 ust. 1 pkt 4 updop) oraz dochodów organizacji pożytku publicznego (art. 17 ust. 1 pkt 6c updop).
W zeznaniu podatkowym CIT-8 podatnicy korzystający ze zwolnienia przedmiotowego obowiązani są do wykazania sumy kwot wszelkich przychodów i kosztów podatkowych oraz wolnych od podatku dochodów i odliczeń.
PRZYKŁAD
Stowarzyszenie Y jako organizacja pożytku publicznego w zeznaniu za 2006 r. wykazuje następujące wyniki podatkowe:
1. Przychody 3 100 000 zł
2. Koszty uzyskania przychodów 2 300 000 zł
3. Dochód przed odliczeniami 800 000 zł
4. Wydatki niestanowiące kosztów podatkowych (niestatutowe) 20 000 zł
5. Dochody wolne od podatku 780 000 zł
6. Przekazana darowizna na cele pożytku publicznego (10% limitu odliczenia) 2 000 zł
7. Dochód do opodatkowania 18 000 zł
CZĘŚĆ FORMULARZA CIT-8, CZ. D
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

CZĘŚĆ FORMULARZA CIT-8, CZ. E
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

CIT-8/O - ZAŁĄCZNIK DO CIT-8 CZ. F
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

CIT-8/O - ZAŁĄCZNIK DO CIT-8
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Mirosław Dawidziuk
Dowiedz się więcej z naszej publikacji
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych
Tylko teraz
89,00 zł
99,00
Przejdź do sklepu
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość
    1 sty 2000
    29 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Samochód służbowy do celów prywatnych a PIT - zmiany od 2022 roku

    Samochód służbowy do celów prywatnych a PIT. Od 2022 roku przy określaniu wysokości ryczałtu (określającego wartość świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych), zamiast pojemności silnika, będzie brana pod uwagę moc silnika, z podziałem na do i powyżej 60 kW. Taka zmiana znalazła się w projekcie z 26 lipca 2021 r. nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT). Zmiana ta skutkuje także objęciem niższym ryczałtem (250 zł) udostępnienia pracownikowi elektrycznego samochodu do celów prywatnych oraz samochodu napędzanego wodorem.

    Unikanie opodatkowania przez holdingi zagraniczne a polskie spółki

    Unikanie opodatkowania przez holdingi zagraniczne a polskie spółki. W dniu 25 maja 2021 r. Szef KAS wydał opinię zabezpieczającą potwierdzającą że wniesienie przez nierezydentów, w drodze wkładu niepieniężnego, polskiej spółki do kontrolowanej przez nich spółki zagranicznej, ukierunkowane na utworzenie za granicą holdingu rodzinnego nie stanowi unikania opodatkowania. Będzie tak mimo tego, iż wypłacane przez polską spółkę do holdingu dywidendy będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania. Fragmenty opinii wydają się wskazywać, że zarówno wybór jurysdykcji w której lokalizowany jest holding jak i moment w którym następuje wypłata dywidenda, mogą być analizowane przez pryzmat zaistnienia przesłanek zastosowania GAAR (General Anti‑Avoidance Rule – czyli ogólna klauzula obejścia prawa /podatkowego/).

    Rejestracja w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych - jak to zrobić

    Rejestracja w CRPA. Ministerstwo Finansów przypomina, kto ma obowiązek rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CPRA), dostępnym na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Powinny to niezwłocznie uczynić m.in. podmioty, które prowadzą działalność gospodarczą w akcyzie na podstawie zgłoszenia AKC-R i nie uzupełniły go o dane, które dotychczas były niewymagane.

    Konsultacje projektu zmian podatkowych wydłużone do 30 sierpnia

    Podatki 2022. Konsultacje społeczne projektów podatkowych związanych z tzw. Polskim Ładem zostały przedłużone do pięciu tygodni; potrwają do 30 sierpnia - poinformowało 28 lipca 2021 r. Ministerstwo Finansów. Resort tłumaczy, że wydłużenie konsultacji to odpowiedź na "sygnały płynące z rynku".

    Najem prywatny od 2022 roku opodatkowany tylko ryczałtem

    Najem prywatny 2022. Od przyszłego roku przychody z najmu i dzierżawy osiągane poza działalnością gospodarczą (tzw. najem prywatny) nie będą mogły być opodatkowane PIT. Jedyną formą opodatkowania tych przychodów będzie ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% do kwoty 100 000 zł rocznych przychodów oraz 12,5% od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł przychodów. Taka zmiana znalazła się w projekcie z 26 lipca 2021 r. nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i ustawy o PIT). Zmiana ta będzie niekorzystna dla tych najemców, którzy ponoszą wysokie koszty dotyczące przedmiotu najmu. Na przykład remontują, czy modernizują wynajmowane mieszkania lub spłacają kredyt zaciągnięty na zakup tego mieszkania. Nie będzie można też uwzględniać odpisów amortyzacyjnych.

    Karta podatkowa 2022 - zmiany

    Karta podatkowa 2022 - zmiany. W 2022 roku opodatkowanie w formie karty podatkowej będzie dotyczyło wyłącznie podatników, którzy korzystali z tej formy opodatkowania na dzień 31 grudnia 2021 r. i będą kontynuować stosowanie tej formy opodatkowania. Od 1 stycznia 2022 r. nikt nowy nie będzie mógł złożyć wniosku o zastosowanie opodatkowania w tej formie. Taka zmiana znalazła się w projekcie z 26 lipca 2021 r. nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i ustawy o PIT).

    Koszty 50 % przy zbyciu praw autorskich a zwolnienie z PIT dla młodych

    Koszty 50 % przy zbyciu praw autorskich a zwolnienie z PIT dla młodych. Po niespełna dwóch latach od początku funkcjonowania ulgi w podatku dochodowym dla osób do 26 roku życia, nadal istnieje szereg niejasności związanych z ograniczeniami w jej stosowaniu. Wiele wątpliwości pojawia się w momencie, kiedy beneficjenci ww. ulgi uzyskują przychody z tytułu przeniesienia praw autorskich.

    Podmioty medyczne nie muszą wymieniać kas rejestrujących

    Kasy fiskalne a usługi medyczne. Od 1 lipca 2021 r. kolejni podatnicy są zobowiązani do wymiany kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii na tzw. kasy online. Obowiązek wymiany kas rejestrujących dotyczy również podatników świadczących usługi w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów.

    Procedura zwrotu akcyzy

    Zwrot akcyzy. Jedną z cech charakterystycznych podatku akcyzowego, odróżniających go od pozostałych podatków pośrednich jest jego jednofazowość, która zakłada nałożenie akcyzy na pierwszym szczeblu obrotu, tj. w momencie wydania towarów do konsumpcji. Niejednokrotnie zdarza się jednak, że wyroby opodatkowane akcyzą w jednym państwie członkowskim zostają następnie przemieszczone do innego kraju, w którym również przeznaczane są do konsumpcji, co z założenia rodzi obowiązek nałożenia na nie akcyzy. W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania, polski ustawodawca wprowadził do ustawy o podatku akcyzowym procedurę zwrotu akcyzy, której założenia i warunki zostaną omówione poniżej.

    Składka zdrowotna a PIT - co się zmieni od 2022 roku?

    Składka zdrowotna a PIT. Projekt (z 26 lipca br.) nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT i ustawy o NFZ) przewiduje m.in. ujednolicenie stawki składki zdrowotnej do wysokości 9% dla wszystkich podatników oraz likwidację możliwości odliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne od podatku dochodowego od osób fizycznych. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2022 r., tak jak większość innych zmian w PIT.

    Kwota wolna od podatku 30 tys. zł, kwota zmniejszająca podatek 5100 zł - PIT 2022

    Kwota wolna od podatku 2022. W opublikowanym 26 lipca br. projekcie nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT) znalazła się m.in. nowa wysokość kwoty wolnej od podatku w PIT - 30 tys. zł - dla wszystkich podatników obliczających podatek według skali podatkowej. Taka kwota wolna od podatku w PIT uzyskana będzie dzięki podwyższeniu kwoty zmniejszającej podatek do wysokości 5100 zł (30 000 zł x 17% minus 5 100 zł = 0 zł). Ministerstwo Finansów wskazuje, że to europejski poziom kwoty wolnej od podatku, porównywalny z tym osiąganym w Niemczech czy Francji. To 10 razy większa kwota wolna niż jeszcze pięć lat temu. Nowa kwota wolna ma obowiązywać od 1 stycznia 2022 r. obok innych zmian w PIT.

    Ulga dla klasy średniej w PIT (ulga dla pracowników) od 2022 roku

    Ulga dla klasy średniej. W skierowanym 26 lipca br. do konsultacji projekcie nowelizacji wielu ustaw podatkowych (w tym ustawy o PIT) znalazła się nowa ulga podatkowa w PIT - tzw. ulga dla klasy średniej. Ministerstwo Finansów wskazuje, że w celu ochrony klasy średniej projekt nie tylko przewiduje podwyższenie do 120 000 zł progu rocznych dochodów, po przekroczeniu którego ma zastosowanie 32% stawka podatku, ale również ulgę podatkową dla pracowników. Ulga ta ma obowiązywać od 1 stycznia 2022 r. obok innych zmian w PIT. Na czym ma polegać ulga dla klasy średniej?

    Źródła dochodów Unii Europejskiej - zasoby własne UE

    Źródła dochodów Unii Europejskiej. W przeciwieństwie do budżetów krajowych, budżet UE jest budżetem inwestycyjnym i nie może wykazywać deficytu. Unia Europejska osiągnęła kompromis ws. wiążącego harmonogramu wprowadzania nowych źródeł dochodów UE. Jakie nowe źródła dochodów zyska Unia?

    Podatki 2022 - kto zyska na zmianach podatkowych

    Polski Ład - kto zyska na zmianach podatkowych. Podwyżka kwoty wolnej od podatku PIT do 30 tys. zł, wzrost do 120 tys. zł progu podatkowego, podatkowe fair play i podatkowy restart gospodarki – to główne elementy podatkowej części Polskiego Ładu. 26 lipca 2021 r. rozpoczęły się konsultacje pakietu zmian podatkowych. Ministerstwo Finansów planuje, że nowe przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2022 r. Co się zmieni w podatkach od 2022 roku? Kto zyska a kto straci na tych zmianach?

    Zmiany w PIT od 2022 roku - projekt, szczegóły, nowe ulgi

    Zmiany w PIT od 2022 roku. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano 26 lipca 2021 r. szczegółowe założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (nr UD260). Tego samego dnia gotowy projekt nowelizacji wielu przepisów podatkowych został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Projekt ten stanowi część zmian legislacyjnych w ramach Polskiego Ładu. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów oraz Prezesa Rady Ministrów zmiany w PIT mają wejść w życie od początku 2022 roku. Jakie zmiany w PIT są zapisane w tym projekcie?

    Polski Ład: projekt ustawy podatkowej w konsultacjach

    Polski Ład: projekt ustawy podatkowej w konsultacjach. Przygotowany projekt ustawy podatkowej, będącej elementem Polskiego Ładu, został skierowany do konsultacji publicznych - poinformował 26 lipca 2021 r. minister finansów Tadeusz Kościński. Projekt zawiera m.in. kwotę wolną od podatku PIT w wysokości 30 tys. zł. Pierwsze czytanie tego projektu w Sejmie jest planowane za kilka tygodni, tak by proces legislacyjny zakończył się przed 30 listopada - poinformował premier Mateusz Morawiecki.

    Kiedy wszczęcie postępowania karnego skarbowego jest "instrumentalne"?

    Kiedy wszczęcie postępowania karnego skarbowego jest "instrumentalne"? Naczelny Sąd Administracyjny opublikował już uzasadnienie uchwały z 24 maja 2021 r. sygn. akt I FPS 1/21, zgodnie z którą sądy administracyjne są uprawnione do dokonywania oceny, czy wszczęcie postępowania karnego skarbowego miało charakter instrumentalny i czy mogło skutecznie wywołać efekt w postaci zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Uzasadnienie dostarcza cennych wskazówek, jak należy dokonywać oceny kryterium “instrumentalności”.

    Czy od 1 lipca 2021 r. złożenie JPK_VAT z oznaczeniami MPP jest błędem?

    JPK_VAT z oznaczeniami MPP. Od 1 lipca 2021 r. zmianie uległo rozporządzenie z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (ostatnia zmiana - w par. 11 uchylono pkt 2 ustępu 2, co oznacza, że ewidencja nie musi zawierać oznaczenia "MPP"). Jednocześnie ministerstwo nie zmieniło schemy JPK (zmiana będzie wprowadzona w nowym roku), zatem istnieje nadal możliwość wypełniania pola "MPP" w ewidencji. Czy obecnie - po wejściu w życie zmian w powyższym rozporządzeniu - złożenie w urzędzie JPK_VAT z oznaczeniami MPP będzie traktowane jako błąd?

    Jaka stawka VAT dla instalacji fotowoltaicznej?

    Stawka VAT dla instalacji fotowoltaicznej. Firma jest podwykonawcą. Wykonuje usługę montażu instalacji fotowoltaicznej na rzecz innego przedsiębiorcy na domu jednorodzinnym o powierzchni do 300 m2. Czy w takim przypadku można zastosować stawkę VAT 8%? Czy należy zastosować stawkę 23%?

    Rachunek do spłaty subwencji z PFR a biała lista podatników VAT

    Rachunek do spłaty subwencji z PFR a biała lista podatników VAT. Podatnicy VAT, którzy otrzymali subwencje z Tarczy Finansowej PFR mają wątpliwości, czy rachunek do spłaty subwencji otrzymanej z PFR ma być zgłoszony na białą listę?

    Amortyzacja podatkowa i rozliczenie leasingu - będą zmiany

    Amortyzacja podatkowa i leasing. W ramach pakietu uszczelniającego podatki Ministerstwo Finansów planuje zmianę w przepisach o amortyzacji składników majątku prywatnego wprowadzanego do majątku firmy. Zmienią się także zasady rozliczenia podatkowego sprzedaży majątku firmowego (np. przedmiotów wykupionych z leasingu) przez właścicieli firm – dowiedziała się PAP.

    Pracodawca zapłaci zaległe podatki. Pakiet uszczelniający podatki CIT, PIT, VAT

    Pakiet uszczelniający podatki CIT, PIT, VAT. Ministerstwo finansów chce rozbić solidarność pracodawców i pracowników, która ma miejsce w związku w wypłatą wynagrodzeń "pod stołem". W pakiecie uszczelniającym proponuje m.in., by po ujawnieniu takiej wypłaty to pracodawca, a nie pracownik musiał zapłacić zaległe podatki - dowiedziała się PAP.

    Zabezpieczenie zobowiązania podatkowego - procedura wydania decyzji

    Zabezpieczenie zobowiązania podatkowego to specjalna instytucja, umożliwiająca odciążenie majątku podatnika (a w określonych przypadkach również jego małżonka). Co kluczowe dla podatnika, może ona mieć miejsce nie tylko w toku egzekucji, ale również jeszcze przed wydaniem decyzji o wysokości zobowiązania i przed terminem wymagalności takiego. To narzędzie, w sposób zdecydowany, chroni interesy wierzyciela podatkowego, zwiększając jego możliwości uzyskania zobowiązania podatkowego. Można jednak zrozumieć obawy podatników przy funkcjonowaniu takiego odformalizowanego narzędzia - takie zabezpieczenie (nazywane „przedwymiarowym”) może być przecież ograniczeniem praw podatnika.

    Beneficjenci Tarczy Finansowej PFR 1.0 zaczynają spłatę subwencji

    W poniedziałek 26 lipca 2021 r. beneficjenci Tarczy Finansowej PFR 1.0 zaczynają spłatę części subwencji, które pozostała im po umorzeniu pozostałej kwoty wsparcia z PFR - powiedział PAP wiceprezes PFR Bartosz Marczuk.

    Rejestracja w punkcie kompleksowej obsługi (OSS)

    Rejestracja w punkcie kompleksowej obsługi (OSS). Ministerstwo Finansów przypomina o możliwości rejestracji w punkcie kompleksowej obsługi (OSS). Jak to zrobić?