REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek informowania o darowiznach w zeznaniu rocznym i Internecie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia

REKLAMA

Z faktem otrzymania darowizn przez organizacje pożytku publicznego związane są określone obowiązki informacyjne.

Obowiązki te regulowane są przez przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przypomnijmy, że obowiązek informowania dotyczy darowizn dających darczyńcom wymierne korzyści podatkowe. Darczyńca-osoba prawna może skorzystać z odliczenia darowizn od dochodu do limitu 10% dochodu. Natomiast w zakresie darowizn dokonanych przez osoby fizyczne darczyńcom-ofiarodawcom przysługuje odliczenie do wysokości 6% dochodu (art. 26 ust. 1 pkt 9 updof).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidują obowiązek odrębnego wykazywania darowizn otrzymanych na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 18 ust. 1e updop). Obowiązek ten dotyczy darowizn, w których obdarowanymi są organizacje wymienione w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Są to organizacje niebędące jednostkami sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej, utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia. Termin realizacji tego obowiązku to czas złożenia zeznania podatkowego za poprzedni rok (do końca trzeciego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego).

Informacja w zeznaniu rocznym...

Otrzymująca darowiznę organizacja pożytku publicznego powinna wykazać łączną kwotę darowizn w zeznaniu rocznym. Wyodrębnienie takie następuje w załączniku do deklaracji podatkowej składanej za cały rok podatkowy poprzez odrębne wykazanie kwoty przychodów wynikających z otrzymanych darowizn. W stanowiącej załącznik do deklaracji informacji CIT-D podaje się kwotę ogółem otrzymanych darowizn (poz. 23 formularza CIT-D). Organizacja pożytku publicznego deklaruje także cele, na które zostały przeznaczone darowizny (część C4 formularza CIT-D). Informację CIT-D należy dołączyć do zeznania bez względu na wysokość otrzymanych darowizn.

W przypadku otrzymywania darowizn od osób prawnych może pojawić się dodatkowo obowiązek poinformowania urzędu skarbowego o darczyńcach przekazujących wysokie darowizny (w informacji CIT-D). Obowiązek ten dotyczy darowizn od osób prawnych, których jednorazowa wartość przekracza 15 000 zł lub ich łączna suma otrzymana od jednego darczyńcy przekracza 35 000 zł. Takie darowizny są wyszczególniane w informacji CIT-D wraz z podaniem pełnej nazwy i adresu darczyńcy.

Uwaga!

Organizacje pożytku publicznego obdarowane przez osoby prawne darowiznami, których jednorazowa wartość przekracza 15 000 zł lub ich łączna suma otrzymana od jednego darczyńcy przekracza 35 000 zł, powinny poinformować urząd skarbowy o darczyńcy wraz z podaniem nazwy i adresu.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy nie wskazują na stosunki prawne wiążące darczyńcę z obdarowanym, nie ma więc znaczenia, czy darczyńca jest organem założycielskim lub właścicielem obdarowanego, czy też nie.

... i w Internecie

Obdarowana organizacja jest obowiązana do podania do publicznej wiadomości informacji o darowiznach, które zostały wyodrębnione w rocznym zeznaniu podatkowym. Następuje to w terminie, w którym należy złożyć zeznanie podatkowe za poprzedni rok (do końca trzeciego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego). Z obowiązku prezentacji informacji zwolniono grupę tych podmiotów, których dochód za dany rok podatkowy nie przekracza kwoty 20 000 zł.

Uwaga!

W wypadku otrzymania darowizn od osób prawnych, których jednorazowa wartość przekracza 15 000 zł lub ich łączna suma otrzymana od jednego darczyńcy przekracza 35 000 zł, konieczne staje się także podanie informacji o otrzymanej darowiźnie do publicznej wiadomości.

Informacje takie mogą być:

l prezentowane w środkach masowego przekazu (również w Internecie) lub

l wyłożone dla zainteresowanych w ogólnie dostępnych pomieszczeniach - obowiązek ten może być zrealizowany np. poprzez wywieszenie tej informacji na tablicy ogłoszeń znajdującej się na ścianie budynku.

Nie ma obowiązku równoczesnego opublikowania tych informacji np. w Internecie, jak też w miejscu ogólnodostępnym. Wystarczy udostępnić je w jednym z tych miejsc i o miejscu udostępnienia informacji zawiadomić naczelnika właściwego urzędu skarbowego.

Podsumowując, organizacje pożytku publicznego, uprawniające do odliczenia darowizny, mają faktyczny obowiązek prowadzenia ich ewidencji. Na podstawie ewidencji musi być możliwe ustalenie:

l kwoty ogółem otrzymanych darowizn,

l wysokości kwot darowizn od darczyńców - osób prawnych.

Warto dodać, że także podatnicy otrzymujący darowizny, nieskładający zeznania rocznego, są obowiązani (w terminie, jaki mają podatnicy obciążeni tym obowiązkiem) poinformować o otrzymanych darowiznach (art. 18 ust. 1f updop). Również i oni mają obowiązek przekazania urzędowi skarbowemu informacji o kwocie ogółem otrzymanych darowizn, ze wskazaniem celu przeznaczenia oraz wyszczególnieniem darowizn pochodzących od osób prawnych, z podaniem nazwy i adresu darczyńcy, jeżeli jednorazowa kwota darowizny przekracza 15 000 zł lub jeżeli suma wszystkich darowizn otrzymanych w danym roku podatkowym od jednego darczyńcy przekracza 35 000 zł. Także i w tym wypadku pojawia się obowiązek podania tych informacji do publicznej wiadomości na wcześniej opisanych zasadach. Podatnicy składający deklarację samodzielnie zaznaczają to w pozycji 8 formularza.

Obowiązki kościelnych osób prawnych

Z dodatkowymi obowiązkami muszą liczyć się kościelne osoby prawne. Powinny one przedstawić darczyńcy pokwitowanie odbioru darowizny oraz w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny - sprawozdanie o przeznaczeniu jej na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą (art. 55 ust. 7 ustawy z 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej).

Uwaga!

Kościelne osoby prawne przekazują darczyńcom sprawozdanie o przeznaczeniu darowizny na kościelną działalność w okresie dwóch lat od dnia jej przekazania.

Sprawozdanie takie jest warunkiem wyłączenia u darczyńcy darowizny z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Warto dodać, że uprzednio omówione w stosunku do organizacji pożytku publicznego obowiązki sprawozdawcze, wynikające z przepisów o podatku dochodowym, dotyczą wyłącznie kościelnych osób prawnych składających zeznanie roczne (art. 18 ust. 1h updop). Nie będą nim natomiast podlegać organizacje kościelne nieskładające zeznania rocznego. Są to kościelne osoby prawne osiągające dochody wyłącznie z niegospodarczej działalności statutowej. Potwierdza to również Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście w interpretacji z 28 czerwca 2006 r. (sygnatura 1435/DP1/423-18/06/IS).

Reasumując:

Otrzymująca darowiznę organizacja pożytku publicznego powinna wykazać łączną kwotę darowizn w zeznaniu rocznym.

W przypadku otrzymywania darowizn od osób prawnych istnieje dodatkowo obowiązek poinformowania urzędu skarbowego o darczyńcach przekazujących wysokie darowizny, których jednorazowa wartość przekracza 15 000 zł lub ich łączna suma otrzymana od jednego darczyńcy przekracza 35 000 zł.


Sławomir Biliński

Podstawy prawne:

l ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

l ustawa z 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej - Dz.U. Nr 29, poz. 154; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 68, poz. 623

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA