REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek informowania o darowiznach w zeznaniu rocznym i Internecie

Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia

REKLAMA

Z faktem otrzymania darowizn przez organizacje pożytku publicznego związane są określone obowiązki informacyjne.

Obowiązki te regulowane są przez przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przypomnijmy, że obowiązek informowania dotyczy darowizn dających darczyńcom wymierne korzyści podatkowe. Darczyńca-osoba prawna może skorzystać z odliczenia darowizn od dochodu do limitu 10% dochodu. Natomiast w zakresie darowizn dokonanych przez osoby fizyczne darczyńcom-ofiarodawcom przysługuje odliczenie do wysokości 6% dochodu (art. 26 ust. 1 pkt 9 updof).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przewidują obowiązek odrębnego wykazywania darowizn otrzymanych na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 18 ust. 1e updop). Obowiązek ten dotyczy darowizn, w których obdarowanymi są organizacje wymienione w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Są to organizacje niebędące jednostkami sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej, utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia. Termin realizacji tego obowiązku to czas złożenia zeznania podatkowego za poprzedni rok (do końca trzeciego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego).

Informacja w zeznaniu rocznym...

Otrzymująca darowiznę organizacja pożytku publicznego powinna wykazać łączną kwotę darowizn w zeznaniu rocznym. Wyodrębnienie takie następuje w załączniku do deklaracji podatkowej składanej za cały rok podatkowy poprzez odrębne wykazanie kwoty przychodów wynikających z otrzymanych darowizn. W stanowiącej załącznik do deklaracji informacji CIT-D podaje się kwotę ogółem otrzymanych darowizn (poz. 23 formularza CIT-D). Organizacja pożytku publicznego deklaruje także cele, na które zostały przeznaczone darowizny (część C4 formularza CIT-D). Informację CIT-D należy dołączyć do zeznania bez względu na wysokość otrzymanych darowizn.

W przypadku otrzymywania darowizn od osób prawnych może pojawić się dodatkowo obowiązek poinformowania urzędu skarbowego o darczyńcach przekazujących wysokie darowizny (w informacji CIT-D). Obowiązek ten dotyczy darowizn od osób prawnych, których jednorazowa wartość przekracza 15 000 zł lub ich łączna suma otrzymana od jednego darczyńcy przekracza 35 000 zł. Takie darowizny są wyszczególniane w informacji CIT-D wraz z podaniem pełnej nazwy i adresu darczyńcy.

Uwaga!

Organizacje pożytku publicznego obdarowane przez osoby prawne darowiznami, których jednorazowa wartość przekracza 15 000 zł lub ich łączna suma otrzymana od jednego darczyńcy przekracza 35 000 zł, powinny poinformować urząd skarbowy o darczyńcy wraz z podaniem nazwy i adresu.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy nie wskazują na stosunki prawne wiążące darczyńcę z obdarowanym, nie ma więc znaczenia, czy darczyńca jest organem założycielskim lub właścicielem obdarowanego, czy też nie.

... i w Internecie

Obdarowana organizacja jest obowiązana do podania do publicznej wiadomości informacji o darowiznach, które zostały wyodrębnione w rocznym zeznaniu podatkowym. Następuje to w terminie, w którym należy złożyć zeznanie podatkowe za poprzedni rok (do końca trzeciego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego). Z obowiązku prezentacji informacji zwolniono grupę tych podmiotów, których dochód za dany rok podatkowy nie przekracza kwoty 20 000 zł.

Uwaga!

W wypadku otrzymania darowizn od osób prawnych, których jednorazowa wartość przekracza 15 000 zł lub ich łączna suma otrzymana od jednego darczyńcy przekracza 35 000 zł, konieczne staje się także podanie informacji o otrzymanej darowiźnie do publicznej wiadomości.

Informacje takie mogą być:

l prezentowane w środkach masowego przekazu (również w Internecie) lub

l wyłożone dla zainteresowanych w ogólnie dostępnych pomieszczeniach - obowiązek ten może być zrealizowany np. poprzez wywieszenie tej informacji na tablicy ogłoszeń znajdującej się na ścianie budynku.

Nie ma obowiązku równoczesnego opublikowania tych informacji np. w Internecie, jak też w miejscu ogólnodostępnym. Wystarczy udostępnić je w jednym z tych miejsc i o miejscu udostępnienia informacji zawiadomić naczelnika właściwego urzędu skarbowego.

Podsumowując, organizacje pożytku publicznego, uprawniające do odliczenia darowizny, mają faktyczny obowiązek prowadzenia ich ewidencji. Na podstawie ewidencji musi być możliwe ustalenie:

l kwoty ogółem otrzymanych darowizn,

l wysokości kwot darowizn od darczyńców - osób prawnych.

Warto dodać, że także podatnicy otrzymujący darowizny, nieskładający zeznania rocznego, są obowiązani (w terminie, jaki mają podatnicy obciążeni tym obowiązkiem) poinformować o otrzymanych darowiznach (art. 18 ust. 1f updop). Również i oni mają obowiązek przekazania urzędowi skarbowemu informacji o kwocie ogółem otrzymanych darowizn, ze wskazaniem celu przeznaczenia oraz wyszczególnieniem darowizn pochodzących od osób prawnych, z podaniem nazwy i adresu darczyńcy, jeżeli jednorazowa kwota darowizny przekracza 15 000 zł lub jeżeli suma wszystkich darowizn otrzymanych w danym roku podatkowym od jednego darczyńcy przekracza 35 000 zł. Także i w tym wypadku pojawia się obowiązek podania tych informacji do publicznej wiadomości na wcześniej opisanych zasadach. Podatnicy składający deklarację samodzielnie zaznaczają to w pozycji 8 formularza.

Obowiązki kościelnych osób prawnych

Z dodatkowymi obowiązkami muszą liczyć się kościelne osoby prawne. Powinny one przedstawić darczyńcy pokwitowanie odbioru darowizny oraz w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny - sprawozdanie o przeznaczeniu jej na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą (art. 55 ust. 7 ustawy z 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej).

Uwaga!

Kościelne osoby prawne przekazują darczyńcom sprawozdanie o przeznaczeniu darowizny na kościelną działalność w okresie dwóch lat od dnia jej przekazania.

Sprawozdanie takie jest warunkiem wyłączenia u darczyńcy darowizny z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Warto dodać, że uprzednio omówione w stosunku do organizacji pożytku publicznego obowiązki sprawozdawcze, wynikające z przepisów o podatku dochodowym, dotyczą wyłącznie kościelnych osób prawnych składających zeznanie roczne (art. 18 ust. 1h updop). Nie będą nim natomiast podlegać organizacje kościelne nieskładające zeznania rocznego. Są to kościelne osoby prawne osiągające dochody wyłącznie z niegospodarczej działalności statutowej. Potwierdza to również Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście w interpretacji z 28 czerwca 2006 r. (sygnatura 1435/DP1/423-18/06/IS).

Reasumując:

Otrzymująca darowiznę organizacja pożytku publicznego powinna wykazać łączną kwotę darowizn w zeznaniu rocznym.

W przypadku otrzymywania darowizn od osób prawnych istnieje dodatkowo obowiązek poinformowania urzędu skarbowego o darczyńcach przekazujących wysokie darowizny, których jednorazowa wartość przekracza 15 000 zł lub ich łączna suma otrzymana od jednego darczyńcy przekracza 35 000 zł.


Sławomir Biliński

Podstawy prawne:

l ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

l ustawa z 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej - Dz.U. Nr 29, poz. 154; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 68, poz. 623

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA