REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy wstrzymują się z integracją z KSeF. We wrześniu system zasiliło tylko 10 tys. e-faktur

KSeF, e-faktury
Firmy a KSeF. We wrześniu system zasiliło tylko 10 tys. faktur elektronicznych
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

KSeF. 1 lipca 2024 r. przedsiębiorcy muszą zrezygnować z papierowych faktur i wprowadzić elektroniczne fakturowanie, ale wiele wskazuje na to, że zwlekają i mogą nie zdążyć z przygotowaniami. We wrześniu wystawiono za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur zaledwie 10 tys. faktur elektronicznych – wynika z danych Ministerstwa Finansów.

To będzie wielka zmiana. Po Włochach, Hiszpanii i Portugalii Polska będzie czwartym krajem na kontynencie, które wprowadzą obowiązek elektronicznego fakturowania dla przedsiębiorców. Już od 1 lipca 2024 r. obowiązek wysyłania faktur w postaci wyłącznie elektronicznej i integracji z Krajowym Systemem e-Faktur zostanie wprowadzony dla podmiotów płacących VAT.
1 września br. Ministerstwo Finansów zaktualizowało Krajowy System e-Faktur i opublikowało FA2 – nową strukturę logiczną elektronicznej faktury. Miało to ułatwić dostosowanie się do wymogów KSeF (wcześniej obowiązywały równolegle dwie struktury faktury), ale okazuje się, że nie wpłynęło to na przyśpieszenie przez przedsiębiorców przygotowań do integracji z KSeF.  9517 faktur – dokładnie tyle faktur wysłali przedsiębiorcy do KSeF od 1 do 27 września br. To oznacza, że w systemie pojawiło się zaledwie 50 faktur więcej niż miesiąc wcześniej. Co więcej, zmalała liczba podmiotów, które z KSeF skorzystały – z 512 w sierpniu – do 455 we wrześniu. 

REKLAMA

Autopromocja

Wiele przedsiębiorstw może nie zdążyć z dostosowaniem się do Krajowego Systemu e-Faktur w terminie

Eksperci ostrzegają: wiele przedsiębiorstw może nie zdążyć z dostosowaniem się do Krajowego Systemu e-Faktur w terminie. Dlaczego? Integracja z KSeF to znacznie trudniejsze zadanie niż dostosowanie się trzy lata temu do wymagań Jednolitego Pliku Kontrolnego. I szacują, że w przypadku średniej firmy proces dostosowania się do wymogów KSeF może zająć nawet 12 miesięcy. 
- Technologiczna integracja z Krajowym Systemem e-Faktur to tylko wierzchołek wyzwań z jakimi muszą mierzyć się przedsiębiorcy.  W zasadzie potrzebne jest stworzenie od nowa procesów wystawiania i dostarczania faktur – zauważa Agata Reszkowska doradczyni podatkowa i ekspertka z Editel, firmy będącej operatorem Platformy Elektronicznego Fakturowania.  
Sama ustawa nie tylko wprowadza platformę, która służy do przesłania i odbioru faktury, ale także wprowadza nowe terminy dostarczenia i odbioru tej faktury. To z kolei wyznacza obowiązki podatkowe, które muszą zostać uwzględnione w procesach obiegu dokumentów.

- Wdrożenie KSeF wymaga przeprowadzenia procesów, których wcześniej nie było. W przypadku awarii systemu, która przecież może wystąpić zarówno po stronie Ministerstwa, jak i użytkownika, mamy dwa terminy dostarczenia faktury, gdy KSeF zacznie działać. Przed wdrożeniem systemu firmy muszą wykonać bardzo dużo czynności – mówi Agata Reszkowska z Editel.

Już same kwestie formalne – upewnienie się co do tożsamości podmiotu, który chce się zintegrować z KSeF - jest z punktu widzenia integratora czasochłonne. Trzeba też pamiętać o tym, że liczba strumieni danych i faktur w firmach jest ogromna. Szacuje się, że do systemu KSeF będzie trafiało nawet 100 mln faktur dziennie. To oznacza miliardy faktur w skali miesiąca. 

Brakuje rozporządzeń i API

REKLAMA

Eksperci zwracają uwagę, że firmy zwlekają z przygotowaniami, bo brakuje ram prawnych niezbędnych do tego, by firmy mogły się zintegrować z KSeF-em. - Owszem, mamy uchwaloną, podpisaną przez prezydenta ustawę i strukturę logiczną e-faktury, natomiast to nie wystarcza. Brakuje bardzo ważnych rozporządzeń wykonawczych Ministra Finansów, do których odwołuje się ustawa. Bez nich firmy będą mieć problemy, aby w pełni zintegrować się z Krajowym Systemem e-Faktur – zwraca uwagę Agata Reszkowska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozporządzenia co prawda powinny pojawić się w najbliższym czasie, ale nawet kiedy to się wydarzy, to problem wciąż będzie istnieć. Dlaczego? Niezbędne jest także stworzenie przez Ministerstwo Finansów nowej wersji API, czyli interfejsu pozwalającego na komunikację pomiędzy systemami informatycznymi. Wiele wskazuje na to, że należy spodziewać się go nie wcześniej niż w listopadzie.  

- Być może Ministerstwo Finansów już pracuje nad API. Zazwyczaj wprowadzenie API następuje około miesiąc, dwa po ogłoszeniu aktów prawnych. Jest ono niezbędne, by w pełni móc korzystać z KSeF – zwraca uwagę Andrzej Pasula, dyrektor ds. rozwoju z Editel. Jego zdaniem listopad to termin bezpieczny tylko w teorii, bo o ile integracja technologiczna może zająć około 2-3 miesięcy, to diabeł tkwi w szczegółach. - Co z tego, że mamy gotowy algorytm, który pozwala zintegrować faktury i przesłać je do KSeF, jeśli firma często nie wie, jak podzielić strumień faktur zakupowych, odbieranych z KSeF.  Dla faktur odbieranych trudność polega na ustaleniu, które dotyczą zakupu towarów, a które zakupu usług, czy też powstały w związku z wydatkami pracowników np. podczas delegacji. Jeśli do ewidencji każdego rodzaju tych faktur służą różne systemy, to firma ma poważny kłopot – dodaje Andrzej Pasula.  

Firmy mogą mieć problem z płynnością  

Co się stanie, gdy firmy z dniem 1 lipca 2024 r. nie zdążą dostosować się do KSeF? Kary to najmniejszy problem. Datę wejścia w życie systemu kar przesunięto na 1 stycznia 2025. Póki co więc przedsiębiorcy nie muszą się o nie martwić. Jest jednak znacznie poważniejsza konsekwencja. To problem z zachowaniem płynności. – Proces wystawienia faktury i przesłania jej kontrahentowi przebiega obecnie w jasny dla firmy sposób. Po wprowadzeniu KSeF ulegnie to zmianie. Jakiekolwiek zamieszanie związane z dokumentami może mieć poważne konsekwencje dla działań przedsiębiorstwa – zauważa Agata Reszkowska.

W czerwcu br. zaledwie 3 proc. przedsiębiorców korzystało z testowej wersji KSeF, udostępnionej przez Ministerstwo Finansów. Do wprowadzenia e-fakturowania Polska jest zobligowana regulacjami europejskimi. Według założeń projektu „VAT in the Digital Age” (ViDA) obowiązek wprowadzenia e-faktur ma dotyczyć wszystkich krajów Unii Europejskiej. Wspólny system dla europejskiego raportowania w czasie rzeczywistym (DRR) będzie obowiązywał od 2028 roku. Mimo, że niektóre kraje przesunęły termin dostosowania się do wymogów UE, to polskie ministerstwo żadnego przesunięcia nie zakłada.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nakaz ujawniania informacji o uzgodnieniach podatkowych narusza prawo do prywatności klienta. Wyrok TSUE

Przepis nakazujący pośrednikom ujawnianie organom informacji o transgranicznych uzgodnieniach podatkowych narusza szeroko rozumiane prawo do poszanowania prywatności klienta. W celu ochrony tajemnicy zawodowej z tego obowiązku zwolnić się może prawnik, jednak warunkiem jest poinformowanie o tym innego pośrednika. Wyrokiem z 29 lipca 2024 r. TSUE potwierdził, że obowiązek nie dotyczy sytuacji gdy inny pośrednik nie jest klientem prawnika. W Polsce nakaz nie może obejmować adwokatów i radców prawnych (sprawa C 623/22, Belgian Association of Tax Lawyers i in., przeciwko Premier minister).

Ryczałt 2025 (od przychodów ewidencjonowanych): limity, stawki, najem prywatny, działalność gospodarcza

Jakie limity dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będą obowiązywały w 2025 roku? Kto może płacić ryczałt w 2025 roku? Kto może płacić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych kwartalnie w 2025 r.? Jakie stawki ryczałtu obowiązywać będą w przyszłym roku?

Ostateczny termin wykorzystania zaległego urlopu wypoczynkowego. Jakie skutki prawne upływu tego terminu? Kary, przedawnienie

W ostatnim czasie wiele się mówi o zachowaniu równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Zwolennikami doktryny „work-life-balans” nie są już tylko pracownicy, ale coraz częściej przekonują się do niej również pracodawcy, oferując co rusz nowe przywileje swoim współpracownikom. Jednym, nierzadko spotykanym jest udzielenie pracownikom dodatkowych, płatnych dni wolnych np. z okazji urodzin. Jest to jednak dobrowolność zarówno ze strony pracodawcy, jak i pracownika. Przywilejem pracownika, który z pewnością pomoże zachować równowagę w życiu, jest urlop wypoczynkowy. Udzielenie go jest jednym z obowiązków pracodawcy, którego nieprzestrzeganie podlega karze grzywny. 

Które firmy płacą największy CIT? Orlen już nie jest liderem - zapłacił tylko 1,38 mld zł, rok wcześniej było to 4,37 mld zł

Orlen dopiero na trzecim miejscu. Tym razem to banki zdominowały listę największych indywidualnych podatników CIT w 2023 r. W pierwszej dziesiątce największych podatników znalazło się siedem banków m.in. Pekao, Santander Bank Polska, czy ING BSK.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2024: bez zmian w październiku. Prezes Glapiński: obniżka stóp najwcześniej w II kw. 2025 r.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 października 2024 r. postanowiła pozostawić wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. Stopa referencyjna wynosi nadal 5,75 proc. - podał w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków i ekonomistów. Wydaje się, że Rada Polityki Pieniężnej zacznie cykl obniżek stóp procentowych w II kw. 2025 r. Tak wynika z wypowiedzi prezesa NBP Adama Glapińskiego z comiesięcznej konferencji prasowej, która odbyła się 3 października 2024 r.

Jakie są limity dla ryczałtu na 2025 rok? Kwoty ważne dla podatników

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w 2025 roku będą mogli opłacać podatnicy, których przychody w bieżącym roku nie przekroczą kwoty 8 569 200 zł. Natomiast prawo do kwartalnego rozliczenia ryczałtu w przyszłym roku będą mieli podatnicy, których przychody nie przekroczą kwoty 856 920 zł.

Jaki jest limit dla jednorazowej amortyzacji w 2025 roku? Kwota limitu wynosi 214.000 zł

Jednorazowa amortyzacja w 2025 r. Jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od niektórych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (do wysokości 50 000 euro) mogą dokonywać podatnicy PIT i CIT posiadający status małego podatnika i podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą. Limit ten na 2025 r., po przeliczeniu według średniego kursu euro z 1 października br., wynosi 214.000 zł.

Podwyżki akcyzy w 2025 r. i kolejnych latach. Droższe będą: papierosy, wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych, tytoń, cygara i cygaretki

W dniu 1 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, przedłożony przez Ministra Finansów. Zwiększone zostaną od marca 2025 roku stawki podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe, wyroby nowatorskie (podgrzewane wyroby tytoniowe) oraz płyn do papierosów elektronicznych. Nowe stawki akcyzy mają przede wszystkim ograniczyć konsumpcję wyrobów tytoniowych i ich substytutów, szczególnie przez osoby nieletnie.

REKLAMA

JPK CIT od 2025 roku: nowe obowiązki podatników. JPK-KR-PD, JPK-ST

Minister Finansów wydał 16 sierpnia 2024 r. rozporządzenie w sprawie dodatkowych danych, o które przedsiębiorcy będą musieli uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe. Jest to tzw. rozporządzenie w sprawie JPK CIT. Jako pierwsze (od 2025 roku) nowymi obowiązkami zostaną obciążone podmioty o przychodzie powyżej 50 mln euro, a także podatkowe grupy kapitałowe. A od 2026 roku pozostali podatnicy CIT.

Kredyt ekologiczny: dofinansowanie nawet 80% kosztów zrównoważonego rozwoju dla firm. Nabór wniosków od 17 października 2024 r.

W dobie rosnącej świadomości ekologicznej oraz zaostrzających się przepisów dotyczących ochrony środowiska, firmy coraz częściej muszą zmierzyć się z wyzwaniami związanymi z wprowadzeniem zrównoważonych praktyk biznesowych. Inwestycje w technologie przyjazne środowisku są jednak kosztowne i wymagają odpowiedniego wsparcia finansowego. Odpowiedzią na te potrzeby jest kredyt ekologiczny, który staje się kluczowym narzędziem umożliwiającym firmom realizację proekologicznych inwestycji bez nadmiernego obciążania budżetu. 

REKLAMA