REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy wstrzymują się z integracją z KSeF. We wrześniu system zasiliło tylko 10 tys. e-faktur

KSeF, e-faktury
Firmy a KSeF. We wrześniu system zasiliło tylko 10 tys. faktur elektronicznych
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

KSeF. 1 lipca 2024 r. przedsiębiorcy muszą zrezygnować z papierowych faktur i wprowadzić elektroniczne fakturowanie, ale wiele wskazuje na to, że zwlekają i mogą nie zdążyć z przygotowaniami. We wrześniu wystawiono za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur zaledwie 10 tys. faktur elektronicznych – wynika z danych Ministerstwa Finansów.

To będzie wielka zmiana. Po Włochach, Hiszpanii i Portugalii Polska będzie czwartym krajem na kontynencie, które wprowadzą obowiązek elektronicznego fakturowania dla przedsiębiorców. Już od 1 lipca 2024 r. obowiązek wysyłania faktur w postaci wyłącznie elektronicznej i integracji z Krajowym Systemem e-Faktur zostanie wprowadzony dla podmiotów płacących VAT.
1 września br. Ministerstwo Finansów zaktualizowało Krajowy System e-Faktur i opublikowało FA2 – nową strukturę logiczną elektronicznej faktury. Miało to ułatwić dostosowanie się do wymogów KSeF (wcześniej obowiązywały równolegle dwie struktury faktury), ale okazuje się, że nie wpłynęło to na przyśpieszenie przez przedsiębiorców przygotowań do integracji z KSeF.  9517 faktur – dokładnie tyle faktur wysłali przedsiębiorcy do KSeF od 1 do 27 września br. To oznacza, że w systemie pojawiło się zaledwie 50 faktur więcej niż miesiąc wcześniej. Co więcej, zmalała liczba podmiotów, które z KSeF skorzystały – z 512 w sierpniu – do 455 we wrześniu. 

REKLAMA

Autopromocja

Wiele przedsiębiorstw może nie zdążyć z dostosowaniem się do Krajowego Systemu e-Faktur w terminie

Eksperci ostrzegają: wiele przedsiębiorstw może nie zdążyć z dostosowaniem się do Krajowego Systemu e-Faktur w terminie. Dlaczego? Integracja z KSeF to znacznie trudniejsze zadanie niż dostosowanie się trzy lata temu do wymagań Jednolitego Pliku Kontrolnego. I szacują, że w przypadku średniej firmy proces dostosowania się do wymogów KSeF może zająć nawet 12 miesięcy. 
- Technologiczna integracja z Krajowym Systemem e-Faktur to tylko wierzchołek wyzwań z jakimi muszą mierzyć się przedsiębiorcy.  W zasadzie potrzebne jest stworzenie od nowa procesów wystawiania i dostarczania faktur – zauważa Agata Reszkowska doradczyni podatkowa i ekspertka z Editel, firmy będącej operatorem Platformy Elektronicznego Fakturowania.  
Sama ustawa nie tylko wprowadza platformę, która służy do przesłania i odbioru faktury, ale także wprowadza nowe terminy dostarczenia i odbioru tej faktury. To z kolei wyznacza obowiązki podatkowe, które muszą zostać uwzględnione w procesach obiegu dokumentów.

- Wdrożenie KSeF wymaga przeprowadzenia procesów, których wcześniej nie było. W przypadku awarii systemu, która przecież może wystąpić zarówno po stronie Ministerstwa, jak i użytkownika, mamy dwa terminy dostarczenia faktury, gdy KSeF zacznie działać. Przed wdrożeniem systemu firmy muszą wykonać bardzo dużo czynności – mówi Agata Reszkowska z Editel.

Już same kwestie formalne – upewnienie się co do tożsamości podmiotu, który chce się zintegrować z KSeF - jest z punktu widzenia integratora czasochłonne. Trzeba też pamiętać o tym, że liczba strumieni danych i faktur w firmach jest ogromna. Szacuje się, że do systemu KSeF będzie trafiało nawet 100 mln faktur dziennie. To oznacza miliardy faktur w skali miesiąca. 

Brakuje rozporządzeń i API

REKLAMA

Eksperci zwracają uwagę, że firmy zwlekają z przygotowaniami, bo brakuje ram prawnych niezbędnych do tego, by firmy mogły się zintegrować z KSeF-em. - Owszem, mamy uchwaloną, podpisaną przez prezydenta ustawę i strukturę logiczną e-faktury, natomiast to nie wystarcza. Brakuje bardzo ważnych rozporządzeń wykonawczych Ministra Finansów, do których odwołuje się ustawa. Bez nich firmy będą mieć problemy, aby w pełni zintegrować się z Krajowym Systemem e-Faktur – zwraca uwagę Agata Reszkowska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozporządzenia co prawda powinny pojawić się w najbliższym czasie, ale nawet kiedy to się wydarzy, to problem wciąż będzie istnieć. Dlaczego? Niezbędne jest także stworzenie przez Ministerstwo Finansów nowej wersji API, czyli interfejsu pozwalającego na komunikację pomiędzy systemami informatycznymi. Wiele wskazuje na to, że należy spodziewać się go nie wcześniej niż w listopadzie.  

- Być może Ministerstwo Finansów już pracuje nad API. Zazwyczaj wprowadzenie API następuje około miesiąc, dwa po ogłoszeniu aktów prawnych. Jest ono niezbędne, by w pełni móc korzystać z KSeF – zwraca uwagę Andrzej Pasula, dyrektor ds. rozwoju z Editel. Jego zdaniem listopad to termin bezpieczny tylko w teorii, bo o ile integracja technologiczna może zająć około 2-3 miesięcy, to diabeł tkwi w szczegółach. - Co z tego, że mamy gotowy algorytm, który pozwala zintegrować faktury i przesłać je do KSeF, jeśli firma często nie wie, jak podzielić strumień faktur zakupowych, odbieranych z KSeF.  Dla faktur odbieranych trudność polega na ustaleniu, które dotyczą zakupu towarów, a które zakupu usług, czy też powstały w związku z wydatkami pracowników np. podczas delegacji. Jeśli do ewidencji każdego rodzaju tych faktur służą różne systemy, to firma ma poważny kłopot – dodaje Andrzej Pasula.  

Firmy mogą mieć problem z płynnością  

Co się stanie, gdy firmy z dniem 1 lipca 2024 r. nie zdążą dostosować się do KSeF? Kary to najmniejszy problem. Datę wejścia w życie systemu kar przesunięto na 1 stycznia 2025. Póki co więc przedsiębiorcy nie muszą się o nie martwić. Jest jednak znacznie poważniejsza konsekwencja. To problem z zachowaniem płynności. – Proces wystawienia faktury i przesłania jej kontrahentowi przebiega obecnie w jasny dla firmy sposób. Po wprowadzeniu KSeF ulegnie to zmianie. Jakiekolwiek zamieszanie związane z dokumentami może mieć poważne konsekwencje dla działań przedsiębiorstwa – zauważa Agata Reszkowska.

W czerwcu br. zaledwie 3 proc. przedsiębiorców korzystało z testowej wersji KSeF, udostępnionej przez Ministerstwo Finansów. Do wprowadzenia e-fakturowania Polska jest zobligowana regulacjami europejskimi. Według założeń projektu „VAT in the Digital Age” (ViDA) obowiązek wprowadzenia e-faktur ma dotyczyć wszystkich krajów Unii Europejskiej. Wspólny system dla europejskiego raportowania w czasie rzeczywistym (DRR) będzie obowiązywał od 2028 roku. Mimo, że niektóre kraje przesunęły termin dostosowania się do wymogów UE, to polskie ministerstwo żadnego przesunięcia nie zakłada.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

REKLAMA

Nowa luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

REKLAMA

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów objaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu nawet, gdy prowadzi firmę

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

REKLAMA