REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy wstrzymują się z integracją z KSeF. We wrześniu system zasiliło tylko 10 tys. e-faktur

KSeF, e-faktury
Firmy a KSeF. We wrześniu system zasiliło tylko 10 tys. faktur elektronicznych
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

KSeF. 1 lipca 2024 r. przedsiębiorcy muszą zrezygnować z papierowych faktur i wprowadzić elektroniczne fakturowanie, ale wiele wskazuje na to, że zwlekają i mogą nie zdążyć z przygotowaniami. We wrześniu wystawiono za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur zaledwie 10 tys. faktur elektronicznych – wynika z danych Ministerstwa Finansów.

To będzie wielka zmiana. Po Włochach, Hiszpanii i Portugalii Polska będzie czwartym krajem na kontynencie, które wprowadzą obowiązek elektronicznego fakturowania dla przedsiębiorców. Już od 1 lipca 2024 r. obowiązek wysyłania faktur w postaci wyłącznie elektronicznej i integracji z Krajowym Systemem e-Faktur zostanie wprowadzony dla podmiotów płacących VAT.
1 września br. Ministerstwo Finansów zaktualizowało Krajowy System e-Faktur i opublikowało FA2 – nową strukturę logiczną elektronicznej faktury. Miało to ułatwić dostosowanie się do wymogów KSeF (wcześniej obowiązywały równolegle dwie struktury faktury), ale okazuje się, że nie wpłynęło to na przyśpieszenie przez przedsiębiorców przygotowań do integracji z KSeF.  9517 faktur – dokładnie tyle faktur wysłali przedsiębiorcy do KSeF od 1 do 27 września br. To oznacza, że w systemie pojawiło się zaledwie 50 faktur więcej niż miesiąc wcześniej. Co więcej, zmalała liczba podmiotów, które z KSeF skorzystały – z 512 w sierpniu – do 455 we wrześniu. 

REKLAMA

Autopromocja

Wiele przedsiębiorstw może nie zdążyć z dostosowaniem się do Krajowego Systemu e-Faktur w terminie

Eksperci ostrzegają: wiele przedsiębiorstw może nie zdążyć z dostosowaniem się do Krajowego Systemu e-Faktur w terminie. Dlaczego? Integracja z KSeF to znacznie trudniejsze zadanie niż dostosowanie się trzy lata temu do wymagań Jednolitego Pliku Kontrolnego. I szacują, że w przypadku średniej firmy proces dostosowania się do wymogów KSeF może zająć nawet 12 miesięcy. 
- Technologiczna integracja z Krajowym Systemem e-Faktur to tylko wierzchołek wyzwań z jakimi muszą mierzyć się przedsiębiorcy.  W zasadzie potrzebne jest stworzenie od nowa procesów wystawiania i dostarczania faktur – zauważa Agata Reszkowska doradczyni podatkowa i ekspertka z Editel, firmy będącej operatorem Platformy Elektronicznego Fakturowania.  
Sama ustawa nie tylko wprowadza platformę, która służy do przesłania i odbioru faktury, ale także wprowadza nowe terminy dostarczenia i odbioru tej faktury. To z kolei wyznacza obowiązki podatkowe, które muszą zostać uwzględnione w procesach obiegu dokumentów.

- Wdrożenie KSeF wymaga przeprowadzenia procesów, których wcześniej nie było. W przypadku awarii systemu, która przecież może wystąpić zarówno po stronie Ministerstwa, jak i użytkownika, mamy dwa terminy dostarczenia faktury, gdy KSeF zacznie działać. Przed wdrożeniem systemu firmy muszą wykonać bardzo dużo czynności – mówi Agata Reszkowska z Editel.

Już same kwestie formalne – upewnienie się co do tożsamości podmiotu, który chce się zintegrować z KSeF - jest z punktu widzenia integratora czasochłonne. Trzeba też pamiętać o tym, że liczba strumieni danych i faktur w firmach jest ogromna. Szacuje się, że do systemu KSeF będzie trafiało nawet 100 mln faktur dziennie. To oznacza miliardy faktur w skali miesiąca. 

Brakuje rozporządzeń i API

REKLAMA

Eksperci zwracają uwagę, że firmy zwlekają z przygotowaniami, bo brakuje ram prawnych niezbędnych do tego, by firmy mogły się zintegrować z KSeF-em. - Owszem, mamy uchwaloną, podpisaną przez prezydenta ustawę i strukturę logiczną e-faktury, natomiast to nie wystarcza. Brakuje bardzo ważnych rozporządzeń wykonawczych Ministra Finansów, do których odwołuje się ustawa. Bez nich firmy będą mieć problemy, aby w pełni zintegrować się z Krajowym Systemem e-Faktur – zwraca uwagę Agata Reszkowska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozporządzenia co prawda powinny pojawić się w najbliższym czasie, ale nawet kiedy to się wydarzy, to problem wciąż będzie istnieć. Dlaczego? Niezbędne jest także stworzenie przez Ministerstwo Finansów nowej wersji API, czyli interfejsu pozwalającego na komunikację pomiędzy systemami informatycznymi. Wiele wskazuje na to, że należy spodziewać się go nie wcześniej niż w listopadzie.  

- Być może Ministerstwo Finansów już pracuje nad API. Zazwyczaj wprowadzenie API następuje około miesiąc, dwa po ogłoszeniu aktów prawnych. Jest ono niezbędne, by w pełni móc korzystać z KSeF – zwraca uwagę Andrzej Pasula, dyrektor ds. rozwoju z Editel. Jego zdaniem listopad to termin bezpieczny tylko w teorii, bo o ile integracja technologiczna może zająć około 2-3 miesięcy, to diabeł tkwi w szczegółach. - Co z tego, że mamy gotowy algorytm, który pozwala zintegrować faktury i przesłać je do KSeF, jeśli firma często nie wie, jak podzielić strumień faktur zakupowych, odbieranych z KSeF.  Dla faktur odbieranych trudność polega na ustaleniu, które dotyczą zakupu towarów, a które zakupu usług, czy też powstały w związku z wydatkami pracowników np. podczas delegacji. Jeśli do ewidencji każdego rodzaju tych faktur służą różne systemy, to firma ma poważny kłopot – dodaje Andrzej Pasula.  

Firmy mogą mieć problem z płynnością  

Co się stanie, gdy firmy z dniem 1 lipca 2024 r. nie zdążą dostosować się do KSeF? Kary to najmniejszy problem. Datę wejścia w życie systemu kar przesunięto na 1 stycznia 2025. Póki co więc przedsiębiorcy nie muszą się o nie martwić. Jest jednak znacznie poważniejsza konsekwencja. To problem z zachowaniem płynności. – Proces wystawienia faktury i przesłania jej kontrahentowi przebiega obecnie w jasny dla firmy sposób. Po wprowadzeniu KSeF ulegnie to zmianie. Jakiekolwiek zamieszanie związane z dokumentami może mieć poważne konsekwencje dla działań przedsiębiorstwa – zauważa Agata Reszkowska.

W czerwcu br. zaledwie 3 proc. przedsiębiorców korzystało z testowej wersji KSeF, udostępnionej przez Ministerstwo Finansów. Do wprowadzenia e-fakturowania Polska jest zobligowana regulacjami europejskimi. Według założeń projektu „VAT in the Digital Age” (ViDA) obowiązek wprowadzenia e-faktur ma dotyczyć wszystkich krajów Unii Europejskiej. Wspólny system dla europejskiego raportowania w czasie rzeczywistym (DRR) będzie obowiązywał od 2028 roku. Mimo, że niektóre kraje przesunęły termin dostosowania się do wymogów UE, to polskie ministerstwo żadnego przesunięcia nie zakłada.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA