REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowy System e-Faktur. Przedsiębiorcy, którzy nie rozpoczęli wdrażania KSeF, mogą mieć problem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
E-faktura, KSeF,
KSeF. Przedsiębiorcy, którzy nie rozpoczęli wdrażania KSeF, mogą mieć problem
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Chociaż obowiązek korzystania z KSeF, czyli Krajowego Systemu e-Faktur wchodzi w życie dopiero w połowie przyszłego roku, to istnieje ryzyko, że przedsiębiorstwa nie zdążą w pełni dostosować się do nowej rzeczywistości. Proces ten jest znacznie bardziej złożony niż mogłoby się wydawać, a wszelkie opóźnienia będą wiązać się z wysokimi kosztami. Eksperci wyjaśniają, dlaczego właściwe zaplanowanie wdrożenia KSeF jest kluczowe w obliczu nadchodzących zmian.

Początkowo, Krajowy System e-Faktur (KSeF) miał wejść w życie 1 stycznia 2024 r. Po rozmowach z przedstawicielami biznesu resort finansów zdecydował się jednak przesunąć wdrożenie o pół roku – nowa obowiązująca data to 1 lipca 2024 r. W związku z tym, a także w obliczu zmieniającego się krajobrazu politycznego, niektórzy przedsiębiorcy nie są przekonani czy zapowiedziany termin pozostanie bez zmian. Nic więc dziwnego, że opóźniają podjęcie działań związanych z wprowadzeniem systemu w swoich firmach.

REKLAMA

Autopromocja

Jak wynika z badań, część branży retailowej przygotowuje się lub jest w trakcie przygotowań na nowy obowiązek. Według raportu RetailTech 2023 przygotowanego przez Exorigo-Upos, aż 35 proc. detalistów w swoich planach inwestycyjnych na najbliższe 12 miesięcy główny nacisk kładzie właśnie na wdrożenie KSeF. Niemniej jednak, zaledwie 1/3 ankietowanych zainwestowała już w potrzebne do tego technologie. Nakłady w tym obszarze deklaruje blisko 60 proc. dużych przedsiębiorstw i zaledwie 20 proc. średnich. 

Wdrożenie KSeF bardziej skomplikowane niż się wydaje

REKLAMA

Według raportu RetailTech 2023 aż 66 proc. przedstawicieli branży detalicznej potwierdza, że przygotowanie do wysyłania i odbierania faktur elektronicznych jest dla nich jednym z obecnie najważniejszych wyzwań. Co więcej, aż 90 proc. firm, które przeznaczają na rozwój IT ponad 3 proc. swoich średniorocznych obrotów, uznaje wdrożenie KSeF za priorytetowy element swojej strategii.

Z drugiej strony, aż 40 proc. dużych przedsiębiorstw nie skupia jeszcze intensywnie na wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur w swoich firmach. Co ciekawe, biura rachunkowe, których w założeniu zmiany będą dotyczyć w równie znacznym stopniu, nie są na nie przygotowane. Według badań przeprowadzonych przez Ogólnopolską Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR), aż 42 proc. z nich jeszcze nie zaczęło jeszcze przygotowań do wdrożenia KSeF, a 35 proc. przyznaje, że są niewystarczająco przygotowani. Tylko 20 proc. biur deklaruje gotowość, jednak z zastrzeżeniem, że wciąż poszukuje nowych informacji na temat systemu.

- Krajowy System e-Faktur, wbrew pozorom, wywiera wpływ na różnorodne obszary w firmach. Dotyczy nie tylko działu księgowości, ale także IT, kadr, komunikacji z klientem i wielu innych. Warto zauważyć, że im bardziej rozbudowana jest struktura firmy, z większą liczbą działów i osób odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji, tym bardziej skomplikowany staje się cały proces. Raport, w którym zbadaliśmy średnie i duże retaile potwierdza nasze wnioski z rozmów z klientami. KSeF jest dla nich wyzwaniem, do którego nie do końca wiedzą jak się przygotować. Z kolei w przypadku małych firm doświadczenie podpowiada, że tam wdrożenia również nie są na zaawansowanym etapie. Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na współpracę z zewnętrznym wykonawcą oprogramowania, to niezależnie od rozmiaru przedsiębiorstwa musi uwzględnić czas, którego także dostawcy potrzebują na właściwe zaplanowanie i przygotowanie procesu– mówi Michał Sosnowski, Business Development Director, Exorigo-Upos.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konsekwencje późnego wdrożenia KSeF

Pomimo, że data implementacji KSeF może wciąż wzbudzać wątpliwości niektórych przedsiębiorców, jedno jest pewne – jeśli nie dostosują się do tego terminu, będą musieli zmierzyć z konsekwencjami. 

REKLAMA

Jednym z aspektów są kary finansowe, które, zgodnie z obecnymi założeniami, będą obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku, czyli 6 miesięcy po wejściu w życie obowiązkowego e-fakturowania. Kary te zostaną precyzyjnie określone w ustawie o VAT i będą nakładane w trzech sytuacjach: gdy, mimo obowiązku, nie zostanie wystawiona e-faktura za pośrednictwem systemu; gdy, na skutek awarii lub serwisowania KSeF, lub w związku z problemami z dostępem do systemu z przyczyn leżących po stronie firmy, nie są przesyłane faktury wystawione w tzw. trybie offline w wymaganym terminie. Oprócz konsekwencji, które wynikają z nowelizacji ustawy wprowadzającej KSeF należy pamiętać, że dotychczasowe kary za nieprawidłowe dokumentowanie sprzedaży pozostają w mocy.

Kolejnym wątkiem są potencjalne trudności związane z samymi fakturami. Brak wcześniejszego wdrożenia KSeF może prowadzić do problemów w codziennej komunikacji z klientami, co będzie skutkować opóźnieniami w wystawianiu faktur, problemami w zarządzaniu nimi i w efekcie wpłynąć na płynność finansową. Ostatecznie, rozpoczęcie wdrożenia na ostatnią chwilę okaże się dużo droższe niż przemyślany i rozłożony w czasie proces. 

Zasoby, które mogą wesprzeć przedsiębiorców we wdrożeniu KSeF, są ograniczone

Zasoby ludzkie dostawców IT, doradców podatkowych czy firm konsultingowych, które mogą wesprzeć przedsiębiorców we wdrożeniu KSeF, są ograniczone. Firmy, które nawiązanie współpracy z zewnętrznymi parterami odłożą na ostatnią chwilę, mogą spotkać się z odmową ze względu na braki wykwalifikowanych specjalistów.

- Wdrożenie KSeF odpowiednio wcześnie pozwoli firmom na oswojenie się z tym systemem i dokładne poznanie jego wszystkich niuansów w półrocznym okresie, w którym firmy nie będą objęte karami. Jednak, biorąc pod uwagę liczne zmiany, które będą musiały zajść w strukturze przedsiębiorstw, może być konieczne dostosowanie procesów i systemów informatycznych. Ten okres bardzo ciężko jest wcześniej oszacować. Implementacja samodzielna, czy we współpracy z zewnętrznym partnerem, powinna być teraz jednym z głównych priorytetów przedsiębiorców – dodaje Michał Sosnowski. 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

REKLAMA

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA