REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
KSeF w małych firmach. Jak poradzić sobie z e-fakturowaniem?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

KSeF będzie obowiązkowy już od 2024 roku. Ta rewolucja obejmie również małe firmy. Jak poradzić sobie z e-fakturowaniem?

Od 2024 roku przedsiębiorstwa mogą potrzebować profesjonalnych rozwiązań do e-fakturowania, aby spełniać wymogi KSeF. Opracowywany przez Ministerstwo Finansów system informatyczny ma być przystosowany do obsługi 20 mln dokumentów dziennie. Spora część z nich będzie dostarczana właśnie przez małe i średnie przedsiębiorstwa.

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie KSeF a małe firmy

Nowe przepisy dotyczące wystawiania e-faktur, wprowadzone przez Krajowy System e-Fakturowania (KSeF), rewolucjonizują te procesy nie tylko w dużych firmach. Również przed małymi przedsiębiorstwami stawiają wyzwania związane z cyfryzacją obiegu dokumentów i dostosowania się do nowych przepisów.

Według Info Monitora, polskiego biura informacji gospodarczej, przedsiębiorcy prowadzący JDG wystawiają średnio od kliku do kilkunastu faktur miesięcznie. Jednak są sektory, takie jak transport, usługi czy branża budowlana, w których te wartości są znacznie wyższe, niezależnie od rozmiaru samego przedsiębiorstwa. Wprowadzenie KSeF może wymagać inwestycji, zwłaszcza dla firm generujących dużo faktur – wszystkie dokumenty będą musiały być wystawiane w formie cyfrowej. Ręczne wprowadzanie dokumentów do systemu byłoby czasochłonne i kosztowne (za czas pracy osoby, która się tym zajmuje, przedsiębiorca również musiałby zapłacić). Wystawianie papierowych faktur w większości przypadków będzie też nieopłacalne, ponieważ każdy dokument będzie musiał posiadać swoją elektroniczną wersję. Niedostosowane się do nowych wymogów może skutkować karami finansowymi. Jednak w perspektywie są też długofalowe korzyści z digitalizacji: oszczędności związane z ograniczeniem zużycia papieru na drukowanie dokumentów, minimalizowanie zatorów płatniczych czy miejsca potrzebnego na przechowywanie fizycznych dokumentów.

– Gdy dokumentów jest wiele, po wprowadzeniu obowiązku korzystania z KSeF ręczne wprowadzanie ich do systemu będzie wręcz niemożliwe. Duże przedsiębiorstwa, które już korzystają z cyfrowych dokumentów, łatwiej dostosują się do tych zmian. Mniejsze będą musiały poszukać takich rozwiązań, które pozwolą im wypełniać obowiązki związane z KSeF bez dodatkowych nakładów czasu i pracy. Przedsiębiorcy powinni już teraz rozważyć skorzystanie ze specjalnej platformy do wystawiania faktur, która będzie zintegrowana z systemem Ministerstwa Finansów. Może to wymagać modyfikacji w systemie zarządzania zasobami firmy (ERP) – komentuje Tomasz Spłuszka, Principal Value Engineer w firmie OpenText.

Zobacz: Rzecznik MŚP apeluje o rozłożenie w czasie wejścia w życie KSeF. Pisze o tym w liście do Ministra Finansów, Andrzeja Domańskiego

REKLAMA

System KSeF to 20 milionów e-faktur dziennie

KSeF nie tylko przyspieszy cyfrową transformację polskich firm, ale też stworzy bardziej przyjazny model biznesowy – tzw. paperless. Będzie miał znaczący wpływ na środowisko, eliminując miliardy kartek papieru przeznaczanych na drukowanie dokumentów. System KSeF przewiduje wystawianie do 20 milionów faktur dziennie, co daje 100 milionów dokumentów w pięciodniowym tygodniu roboczym. Wydruk tak dużej liczby papierowych dokumentów wymaga ścięcia 119 750 drzew, zużywa energię potrzebną do ogrzania 1 396 domów przez rok. Wytwarza również tyle CO2 ile 8160 samochodów przez rok. Wodą potrzebną do wydruku tych faktur którą można napełnić 162 baseny olimpijskie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

E-faktury w mniejszych firmach

Wprowadzenie KSeF zmieni nie tylko proces fakturowania. To też dla firm motywacja do szybszej cyfryzacji i przebudowy wewnętrznych procesów. Zwłaszcza w przypadku mniejszych firm przejście na cyfrowy obieg dokumentów finansowych (i pozostałych) może znacząco wpłynąć na szybkość pracy i zwiększanie operacyjności, a co za tym idzie – również konkurencyjności.

–  Digitalizacja zmniejsza ryzyko błędów, umożliwia dokładniejszą komunikację w firmie i automatyzację procesów. Poprawia też przepływ informacji, zwłaszcza w kontekście pracy zdalnej i hybrydowej. Przedsiębiorcy, niezależnie od wielkości firmy, powinni już teraz zainwestować w odpowiednie rozwiązania do cyfryzacji danych i zarządzania nimi, aby bez zakłóceń dostosować się do nowej rzeczywistości e-fakturowania – wskazuje Tomasz Spłuszka.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

REKLAMA

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA