REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF jest już za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych
KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Krajowy System e-Faktur (KSeF) zbliża się wielkimi krokami, a wielu przedsiębiorców wciąż nie rozpoczęło przygotowań do nadchodzących zmian. Choć obowiązek korzystania z KSeF wejdzie w życie w 2026 roku, to czasu na odpowiednie wdrożenie rozwiązań jest coraz mniej. Wiele firm zakłada, że odpowiedzialność za zgodność z nowymi przepisami spoczywa na biurach rachunkowych, jednak eksperci jasno wskazują, że to przedsiębiorcy będą musieli zadbać o prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur. Zaniedbania w tym zakresie mogą skutkować kosztownymi błędami, które odbiją się na finansach i reputacji firmy. Jak dobrze przygotować się do KSeF i uniknąć problemów?

REKLAMA

KSeF nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane

REKLAMA

Z badania Edisonda przeprowadzonego na zlecenie SaldeoSMART wynika, że tylko 34% przedsiębiorstw z sektora MŚP w Polsce wie o nowych obowiązkach, jakie będą nałożone na biznes. Wiele firm może wychodzić z założenia, że wdrożeniem systemu zajmą się ich biura rachunkowe. Tymczasem księgowi mówią jasno: za zgodność faktur z KSeF odpowiadać będą przedsiębiorcy, nie ich doradcy.

Na temat Krajowego Systemu e-Faktur wiadomo wiele, ale nic na pewno. Ta zarządzana przez Ministerstwo Finansów platforma elektroniczna ma całkowicie zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur. Wewnętrzne systemy obiegu dokumentów pozostaną potrzebne, ale przedsiębiorstwa będą zobowiązane do korzystania z ustrukturyzowanego formatu i przesyłania faktur wyłącznie za pośrednictwem systemu centralnego.

To ostatni moment, by zacząć wdrożenie KSeF w firmie

Według aktualnych wytycznych obowiązek korzystania z KSeF wejdzie w życie w dwóch etapach:

  • od 1 lutego 2026 r. dla dużych firm oraz
  • od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.

REKLAMA

Mikrofirmy zostaną objęte nowymi regulacjami dopiero od 1 października 2026 r. Jednak, jak wskazuje Kamila Cieszkowska, księgowa i ekspertka SaldeoSMART, nawet w tym ostatnim przypadku czasu na przygotowanie się do nowych wytycznych pozostało niewiele.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– O KSeF nie da się myśleć inaczej, niż jak o prawdziwej rewolucji w polskiej księgowości, która zmieni sposób postrzegania terminów, dokumentów i ich obiegu w firmie – przekonuje Kamila Cieszkowska. – Dla wielu przedsiębiorców będzie to pierwszy kontakt z cyfryzacją procesów finansowych na taką skalę. Im szybciej zainteresują się tym tematem, tym większa szansa, że przejdą przez wdrożenie spokojnie i bez kosztownych potknięć. Został nam mniej niż rok. To naprawdę ostatni moment, by zacząć działać – dodaje.

Choć harmonogram wdrożenia KSeF jest znany, wiele małych i średnich firm wciąż traktuje go jako odległe wyzwanie. Tylko 11% podmiotów MŚP deklaruje, że już korzysta z udostępnionej przez Ministerstwo Finansów aplikacji testowej, pozwalającej m.in. na wystawianie i odbieranie faktur z KSeF, a także podgląd dokumentów.

Ważne

Z badania wynika, że wiele małych i średnich firm w Polsce planuje rozpocząć przygotowania do wdrażania nowych obowiązków dopiero w drugim kwartale 2025 roku, a część z nich zainicjuje ten proces w 2026 roku.

Gdzie leży odpowiedzialność za e-faktury?

Na to, że przygotowania do KSeF idą opornie, wpływ może mieć kilka równoległych czynników. Cisza informacyjna wokół systemu, brak ogólnopolskiej akcji edukacyjnej i niepewność co do utrzymania, już wielokrotnie zmienianych, terminów uruchomienia platformy – utrudniają podejmowanie decyzji i planowanie działań z wyprzedzeniem. Dodatkowo wiele firm może liczyć na to, że dostosowaniem ich biznesu do KSeF zajmą się obsługujące je biura rachunkowe. Tymczasem eksperci podkreślają, że taka strategia może okazać się zgubna.

– W rolę księgowych zawsze wpisane jest wsparcie oraz doradztwo, i biura rachunkowe naturalnie będą je oferować swoim klientom także w kontekście KSeF. Należy jednak pamiętać, że to nie zwolni przedsiębiorcy z odpowiedzialności za spełnianie zgodności z nowymi wymaganiami. Biura rachunkowe mogą dokumenty pobierać i analizować, ale to po stronie podatnika będzie leżała weryfikacja ich poprawności oraz zatwierdzanie każdej faktury w systemie – tłumaczy Kamila Cieszkowska.

Zgodność z KSeF: Co można zrobić już teraz?

Mimo braku jasności co do ostatecznego kształtu systemu, firmy już dziś mogą podjąć wiele działań. Kluczowe jest stopniowe oswajanie się z nowym podejściem do tworzenia, przesyłania i przechowywania plików księgowych, w czym pomocne jest wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą nie tylko uporządkować swoje procesy wewnętrzne, ale również zyskać większą kontrolę nad dokumentacją i szybciej reagować na zmiany w przepisach.

– Krokiem, który także ułatwi dalszą integrację z nowym systemem, jest zalogowanie się do wersji testowej aplikacji KSeF i sprawdzenie jej działania w praktyce. Warto przetestować, jak przebiega proces wystawiania faktur, jakie dane są wymagane i gdzie przedsiębiorca może napotkać ewentualne problemy. Z tak przygotowaną listą pytań polecam udać się do swojego doradcy księgowego, który będzie mógł zawczasu rozeznać się w temacie i rozwiać wszystkie wątpliwości – podpowiada ekspertka.

Równolegle przedsiębiorstwa powinny przeanalizować używane przez siebie programy księgowe i systemy do zarządzania fakturami pod kątem ich zgodności z KSeF i zdolności do obsługi nowego formatu faktur. Dla wielu firm ten moment może stać się impulsem do weryfikacji, czy dotychczasowe rozwiązania IT nadążają za zmieniającymi się regulacjami i zapewnią firmie elastyczność w obliczu kolejnych etapów cyfryzacji.

Poradnik „Odliczanie VAT w firmie”

KSeF: Czas działać, by uniknąć błędów i kar

Krajowy System e-Faktur zbliża się bardzo szybko, a wielu przedsiębiorców wciąż odkłada przygotowania na później. Zakładanie, że biura rachunkowe zajmą się wszystkim, jest błędne – odpowiedzialność za zgodność faktur z nowymi przepisami spoczywa wyłącznie na firmach. Ignorowanie tego obowiązku może prowadzić do poważnych i kosztownych błędów, które negatywnie wpłyną na funkcjonowanie biznesu.

Chociaż do wprowadzenia KSeF pozostał ponad rok, odkładanie działań na ostatnią chwilę to duże ryzyko. Warto już teraz oswoić się z aplikacją testową i przeanalizować obecne systemy księgowe pod kątem ich zgodności z nowymi wymogami. Istotne jest również aktywne poszukiwanie wsparcia i doradztwa u księgowych, którzy – choć oferują pomoc – nie przejmą odpowiedzialności za zgodność z przepisami. Im szybciej przedsiębiorcy podejmą działania, tym większa szansa na bezproblemowe przejście przez nadchodzącą rewolucję w księgowości.

ksef

Media

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: MF proponuje 4806 zł, a MRPiPS 5056 zł brutto miesięcznie

W dniu 7 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało swoje oświadczenie w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących kwoty podwyżki płacy minimalnej w 2026 r.

KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

REKLAMA

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

REKLAMA

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA