REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zgłoszenia celne 2023 - zmiany, instrukcje

Zgłoszenia celne 2023 - zmiany, instrukcje
Zgłoszenia celne 2023 - zmiany, instrukcje
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował, że od 1 stycznia 2023 roku zaszły zmiany w zakresie deklarowania w zgłoszeniach celnych pochodzenia przywożonych towarów. Wproadzono obowiązek odrębnego deklarowania pochodzenia niepreferencyjnego i preferencyjnego. Ponadto wprowadzono zmiany w Instrukcji wypełniania zgłoszeń celnych (w tym także w zakresie kodu dokumentu dla kontyngentu dla towarów z Rosji).

Deklarowanie pochodzenia w zgłoszeniach celnych

Departament Ceł Ministerstwa Finansów informuje, że od 1 stycznia 2023 roku wprowadzono zmiany w zakresie deklarowania w zgłoszeniach celnych pochodzenia przywożonych towarów. Pojawia się obowiązek odrębnego deklarowania pochodzenia niepreferencyjnego i preferencyjnego. Dotyczy to zasad wypełniania pola 34 Kod kraju pochodzenia i kod kraju preferencyjnego pochodzenia.

W ramach pola 34, pole 34a przeznaczone jest do wskazania kraju pochodzenia (niepreferencyjnego lub w pewnym przypadku – preferencyjnego), natomiast pole 34b przeznaczone jest do deklarowania kraju pochodzenia wyłącznie preferencyjnego.

Co do zasady w polu 34 podaje się kod konkretnego kraju, ale jeżeli dowód pochodzenia odnosi się do grupy krajów preferencyjnego pochodzenia (np. Europejski Obszar Gospodarczy, Ameryka Środkowa) należy użyć dla nich w polu 34b numerycznych kodów identyfikacyjnych określonych w zintegrowanej taryfie. W takim przypadku w polu 34a należy dodatkowo wskazać kod konkretnego kraju z tej grupy.

REKLAMA

REKLAMA

Wypełnianie pola 34a kodem kraju pochodzenia jest wymagane, gdy:

  • nie stosuje się preferencyjnego traktowania towarów;
  • stosuje się preferencyjne traktowanie, ale kraj niepreferencyjnego pochodzenia jest inny niż kraj preferencyjnego pochodzenia;
  • stosuje się preferencyjne traktowanie, ale jako kraj preferencyjnego pochodzenia podany jest czterocyfrowy kod grupy krajów.

Wypełnianie pola 34b jest wymagane, jeżeli zgłaszający wnioskuje o preferencyjne traktowanie taryfowe towarów.

Podanie kraju pochodzenia jest zatem obligatoryjne, jeżeli kod preferencji zaczyna się od 1 i 4, a podanie kraju preferencyjnego pochodzenia jest obligatoryjne, jeżeli kod preferencji zaczyna się od 2 i 3.

Zmiany w Instrukcji wypełniania zgłoszeń celnych

22 grudnia 2022 r. Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował, że na portalu PUESC w zakładce Usługi sieciowe > System AIS > Materiały informacyjne AIS > AIS/IMP zostały opublikowane następujące dokumenty:

REKLAMA

  1. Zmiany do Instrukcji wypełniania zgłoszeń celnych AIS/IMPORT, AES/ECS2, NCTS2 wersja 2.4 z 22.12.2022 r. - dokument zawierający zmiany w Instrukcji związane z wejściem w życie od 1 stycznia 2023 r. przepisów podatkowych dotyczących grupy VAT (GV) oraz dotyczące kodu 3PL26 stosowanego w zgłoszeniach wywozowych,
  2. AIS Pytania i odpowiedzi (FAQ) 22.12.2022 r. - dokument zawierający odpowiedzi na pytania podmiotów związane z wersją 4.0. specyfikacji xml dla AIS/IMPORT oraz zmiany reguł walidacyjnych dla tej wersji specyfikacji.

Zmiany w Instrukcji oraz w regułach wykazanych w FAQ, związane z nową wersją specyfikacji xml dla AIS/IMPORT, weszły w życie od 1 stycznia 2023 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dokument „Zmiany do Instrukcji wypełniania zgłoszeń celnych AIS/IMPORT, AES/ECS2, NCTS2 wersja 2.4 z 22.12.2022 r.” został również opublikowany w zakładce Usługi sieciowe > Instrukcja wypełniania zgłoszeń oraz w zakładkach dedykowanych systemom AES, NCTS2 oraz AIS w części Materiały informacyjne AIS > AIS/e-COMMERCE.

Zmiany „Instrukcji wypełniania zgłoszeń celnych” w zakresie kodu dokumentu dla kontyngentu dla towarów z Rosji

Ponadto 23 grudnia 2022 r. Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował, że w Instrukcji wypełniania zgłoszeń celnych AIS/IMPORT, AES/ECS2, NCTS2 w wersji 2.4 z 12 kwietnia 2022 r. w pkt 4.2.20.5 „Inne dokumenty” (str. 231 – 235) opis kodu 4DK8 otrzymuje nowe brzmienie (zmiana wyboldowana):

„4DK8 -  oświadczenie, że w wypadku niezaliczenia wnioskowanej ilości towaru na poczet kontyngentu taryfowego nr 098250, 098251, 098253, 098258, 098259 przywieziony towar podlega sankcjom wynikającym z zakazu przywozu towarów pochodzących z Rosji; niniejsze oświadczenie woli, złożone pod rygorem odpowiedzialności karno-skarbowej, stanowi podstawę do zastosowania środków egzekucyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r. poz. 479), do wyprowadzenia towaru z obszaru celnego UE.”.

Opis tego kodu został zmieniony w związku z przypadkami, dla których na podstawie art. 3g ust. 5a rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie, zostało wprowadzone odstępstwo od obowiązującego zakazu przywozu towarów pochodzenia rosyjskiego. Odstępstwo ma formę kontyngentów taryfowych ilościowych na przywożone do UE półprodukty ze stali stopowej – po wyczerpaniu tych kontyngentów obowiązywać będzie ponownie zakaz przywozu tych towarów.

Na podstawie art. 3g ust. 5a rozporządzenia obowiązujące zakazy nie mają czasowo zastosowania wobec przywozu, zakupu lub transportu, powiązanej pomocy technicznej lub finansowej, półproduktów z pozostałej stali stopowej, objętych pozycją CN 7224 90 – kontyngent nr 098253, w wysokości:

  • 147 007 ton, w okresie od 17.12.2022 do 31.12.2023;
  • 110 255 ton, w okresie od 1.01.2024 do 30.09.2024.

Z uwagi na czasowe wyłączenie spod zakazu przywozu półproduktów z pozostałej stali stopowej z Rosji, należy mieć na uwadze fakt, że jeżeli stosowny kontyngent zostanie wyczerpany lub przywóz niektórych wyrobów ze stali pochodzących z Rosji nie został objęty wnioskiem o kontyngent, ma zastosowanie wobec tych towarów zakaz przywozu. W sytuacji, gdy stosowny kontyngent wyczerpie się, przywieziona ilość towaru, która nie została objęta tym kontyngentem powinna zostać objęta procedurą powrotnego wywozu  lub ew. procedurą składowania celnego (do czasu otwarcia następnego  kontyngentu taryfowego).

Z uwagi na pochodzenie rosyjskie, dopuszczenie do obrotu przywożonych wyrobów ze stali, może nastąpić wyjątkowo – tylko w ramach powyższego kontyngentu taryfowego ilościowego (po zaliczeniu wnioskowanej ilości na poczet kontyngentu).

W związku z powyższym w zgłoszeniu celnym przywozowym i PWD zawierającym wniosek o kontyngent taryfowy nr 098250, 098251, 098253, 098258, 098259 należy zawsze podawać kod 4DK8, który stanowi oświadczenie o treści podanej w opisie tego kodu.

Zmiana wchodzi w życie z dniem publikacji.

W związku z powyższym w systemie AIS/IMPORT zmieniona została reguła R1645:

R1645

JEZELI

(/@NrKontyngentu równa się 098250 lub 098251 lub 098253 lub 098258 lub 098259

ORAZ

Nie wystepuje /Towar/DokumentWymagany/@Kod = 4DK8)

LUB

( (/Towar/@KodTowarowy zaczyna się od 310420, 310520, 310560, 72071210 lub 720711 lub 722490

LUB

(/Towar/@KodTowarowy zaczyna się od 310590 i dla Towar/@KodTowarowy, który zaczyna się od 310590 nie występuje /Towar/DokumentWymagany/@Kod = Y835 ) 

ORAZ

/Towar/Procedura/@ProceduraWnioskowana równa się 40

LUB

/Procedura/@ProceduraWnioskowana równa się 40

ORAZ

/Towar/@KrajPochodzenia równa się RU

ORAZ

/@NrKontyngentu nie jest jednym z  098250 lub 098251 lub 098253 lub 098258 lub 098259

TO

bład/ostrzezenie/info

Komunikat:  Jeżeli /@NrKontyngentu równa się 098250 lub 098251 lub 098253 lub 098258 lub 098259 to musi wystąpić /Towar/DokumentWymagany/@Kod = 4DK8 lub jeżeli /Towar/@KodTowarowy zaczyna się od 310420, 310520, 310560, 72071210 lub 720711 lub 722490 oraz jeżeli @KodTowarowy zaczyna się od 310590 i dla tego kodu nie występuje /Towar/DokumentWymagany/@Kod = Y835 oraz /Towar/@KrajPochodzenia równa się RU, to musi wystąpić /@NrKontyngentu 098250 lub 098251 lub 098253 lub 098258 lub 098259.

Zmieniona reguła została uruchomiona z dniem publikacji.

Stosowanie języka angielskiego w zgłoszeniach celnych H7 IOSS

Mając na uwadze podniesiony przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki oraz Forum Przewoźników Ekspresowych postulat dopuszczenia możliwości dokonywania opisów w polu 31 zgłoszeń H7 IOSS w języku angielskim, poparty argumentacją, że brak takiej możliwości blokuje rozwój branży e-commerce w naszym kraju, po przeprowadzonej analizie Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował 2 stycznia 2023 r., że dopuszcza z dniem 1 kwietnia 2023 roku przekazywanie do systemów celnych zgłoszeń H7 IOSS z opisem towaru w języku angielskim.
Powyżej wskazana data podyktowana jest koniecznością podjęcia przez izby administracji skarbowej działań przygotowawczych pod kątem zapewnienia właściwej obsługi zgłoszeń H7 IOSS.

Źródło: Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC)

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA