REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Post-importowe kontrole celno skarbowe

Izabella Tymińska
Zajmuje się doradztwem z zakresu przepisów prawa celnego, importem i eksportem towarów i usług, analizą finansowo-ekonomiczną kontraktów międzynarodowych.
Post-importowe kontrole celno skarbowe
Post-importowe kontrole celno skarbowe
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Obszar kontroli celno skarbowych jest coraz bardziej istotny dla przedsiębiorców, ale również i dla organów celno skarbowych, przez co odnotowujemy rosnącą ilość sporów pomiędzy podatnikami, a organami celno skarbowymi, gdzie niejednokrotnie finał tego sporu ma miejsce w sądzie administracyjnym.

W ostatnich latach według danych z urzędów celno skarbowych przeprowadzono średniorocznie 1000 kontroli i ponad połowa wykazała nieprawidłowości. Przedsiębiorcy średniorocznie zostali zobowiązani do uregulowania 134 mln zł na rzecz skarbu państwa. Natomiast zauważalny jest trend wzrostowy kwoty domiaru, gdyż w ostatnim roku wyniósł on 500 mln zł. Należy w tym miejscu podkreślić, że prowadzone kontrole przez urzędy celno skarbowe w zakresie tych czynności nie mają właściwości miejscowej co oznacza, że Lubelski Urząd Celno Skarbowy wykazał się największą ilością przeprowadzonych kontroli w Polsce.

REKLAMA

Autopromocja

Kontrole celno-skarbowe w zakresie ustalania kodu taryfy celnej

Dane wskazują, że kontrole dotyczące ustalania kodu taryfy celnej w przeciągu ostatnich 5 lat wzrosły ośmiokrotnie. Co przekłada się na 80% udziału we wpływach z domiaru należności celno podatkowych. Zwiększona dynamika jest również w zakresie wartości celnej i pochodzenia towarów.

Dane udostępnione przez organy celno skarbowe nie są optymistyczne dla przedsiębiorców, ponieważ liczba kontroli oraz ilość nieprawidłowości stale rośnie. I tak w ostatnich 5 latach liczba kontroli wzrosła czterokrotnie, kwota należności celno-podatkowych wzrosła 18-krotnie, a liczba wykazanych nieprawidłowości wzrosła trzykrotnie. Kontrole dotyczące taryfikacji i wartości celnej mają powyżej 30% swojego udziału we wszystkich kontrolach, natomiast pochodzenie towaru notuje ponad 15% udziału. Oznacza to, że nieprawidłowości w zakresie kodu taryfy celnej mają blisko połowę wskazanych nieprawidłowości. Natomiast co piąta kontrola dotyczyła pochodzenia towarów.

Elementy kalkulacyjne i ich wpływ na wielkość cła

Cło jest daniną o cechach charakterystycznych podatku, która jest nakładana na towary przemieszczane przez granice celne, która ma na celu m.in. ochronę rynku wewnętrznego, zapewnienie uczciwej konkurencji i realizację polityki handlowej. Jego rolą jest również zasilanie budżetu Państwa. Ze względu na jednolity rynek wewnętrzny i kompetencje zarządzania obrotem towarowym w Unii Europejskiej, cło trafia do budżetu UE.

Klasyfikacja celna polega na przypisaniu towarowi odpowiedniego kodu z Taryfy Celnej, która jest wspólna dla wszystkich krajów Unii Europejskiej. Klasyfikacja ta odbywa się na podstawie ustalonych w prawie reguł, to są Ogólne Reguły Nomenklatury Scalonej. Taryfikacja to jedna z najtrudniejszych dziedzin prawa celnego ze względu na charakterystykę posługiwania się rozporządzeniem unijnym jak i językiem zawartym w pomocniczych materiałach, takich jak wiążące informacje taryfowe, noty wyjaśniające czy wyroki TSUE. Jednocześnie taryfikacja, a raczej błędy w niej popełniane, mają ogromny wpływ na inne dziedziny takie jak podatek VAT czy podatek akcyzowy.

Wartość celna towaru stanowi podstawę do obliczenia należnego cła, akcyzy i podatku VAT. W praktyce wartość celna odpowiada najczęściej wartości transakcyjnej towaru (cenie zapłaconej lub należnej za towar – cło liczymy od wartości wyższej), czyli łącznej cenie, którą jest w momencie, gdy towar przekracza pierwszą granicę UE. Do wartości celnej towaru dolicza się takie elementy jak wartość transportu, ubezpieczenia, opakowań, honoraria, licencje, tantiemy, prowizje od sprzedaży a nawet maszyny, szablony i urządzenia, które zostały wykorzystane do produkcji przywożonego towaru.

Pochodzenie celne oznacza ekonomiczną przynależność towaru do danego rynku lub terytorium. Ma znaczenie dla określenia stawki cła w zakresie stosowania ceł „karnych” (np. cła odwetowe, antydumpingowe), ale również i preferencji taryfowych które to Unia zawarła z 55 krajami lub terytoriami.

Sprawy sądowe w sprawach celnych

Niestety katastroficzne wnioski dla przedsiębiorców płyną również z analizy orzeczeń sądowych w sprawach celnych. W ostatnich 5 latach ok. 90% spraw zakończyło się negatywnie dla podatnika, a to oznacza, że co 8 rozstrzygnięcie uchyliło wydaną decyzję i najczęściej kierowało sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji.

Podsumowanie

W ostatnich latach mamy wzrost dochodów z tytułu cła. Wzrost ten wyniósł ok. 70% w ostatnich 5 latach w porównaniu do poprzednich. Importerzy powinni zwrócić szczególną uwagę na przebieg swoich operacji celnych i ich prawidłowość. Najlepszym sposobem jest opracowanie instrukcji i procedur. Wskazanym też jest prowadzenie okresowych kontroli wewnętrznych, jak również zewnętrznych pod kątem przebiegu swoich operacji w transakcjach międzynarodowych.

Jeżeli otrzymamy upoważnienie do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej od Naczelnika urzędu celno-skarbowego w Naszej firmie należy potraktować ten temat z najwyższą uwagą oraz przeanalizować zakres toczącego się postępowania. Warto również rozważyć wsparcie się profesjonalnym przedstawicielem znającym specyfikę postępowania celno-podatkowego, ale jednocześnie profesjonalnie poruszającego się w skomplikowanych przepisach z zakresu prawa celnego i podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O Autorze: dr Izabella Tymińska, ekspert ds. ceł, prawa celnego, handlu zagranicznego. Zajmuje się doradztwem z zakresu przepisów prawa celnego, importu i eksportu towarów i usług, analizą finansowo-ekonomiczną kontraktów

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA