REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Post-importowe kontrole celno skarbowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zajmuje się doradztwem z zakresu przepisów prawa celnego, importem i eksportem towarów i usług, analizą finansowo-ekonomiczną kontraktów międzynarodowych.
Post-importowe kontrole celno skarbowe
Post-importowe kontrole celno skarbowe
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Obszar kontroli celno skarbowych jest coraz bardziej istotny dla przedsiębiorców, ale również i dla organów celno skarbowych, przez co odnotowujemy rosnącą ilość sporów pomiędzy podatnikami, a organami celno skarbowymi, gdzie niejednokrotnie finał tego sporu ma miejsce w sądzie administracyjnym.

W ostatnich latach według danych z urzędów celno skarbowych przeprowadzono średniorocznie 1000 kontroli i ponad połowa wykazała nieprawidłowości. Przedsiębiorcy średniorocznie zostali zobowiązani do uregulowania 134 mln zł na rzecz skarbu państwa. Natomiast zauważalny jest trend wzrostowy kwoty domiaru, gdyż w ostatnim roku wyniósł on 500 mln zł. Należy w tym miejscu podkreślić, że prowadzone kontrole przez urzędy celno skarbowe w zakresie tych czynności nie mają właściwości miejscowej co oznacza, że Lubelski Urząd Celno Skarbowy wykazał się największą ilością przeprowadzonych kontroli w Polsce.

REKLAMA

Autopromocja

Kontrole celno-skarbowe w zakresie ustalania kodu taryfy celnej

Dane wskazują, że kontrole dotyczące ustalania kodu taryfy celnej w przeciągu ostatnich 5 lat wzrosły ośmiokrotnie. Co przekłada się na 80% udziału we wpływach z domiaru należności celno podatkowych. Zwiększona dynamika jest również w zakresie wartości celnej i pochodzenia towarów.

Dane udostępnione przez organy celno skarbowe nie są optymistyczne dla przedsiębiorców, ponieważ liczba kontroli oraz ilość nieprawidłowości stale rośnie. I tak w ostatnich 5 latach liczba kontroli wzrosła czterokrotnie, kwota należności celno-podatkowych wzrosła 18-krotnie, a liczba wykazanych nieprawidłowości wzrosła trzykrotnie. Kontrole dotyczące taryfikacji i wartości celnej mają powyżej 30% swojego udziału we wszystkich kontrolach, natomiast pochodzenie towaru notuje ponad 15% udziału. Oznacza to, że nieprawidłowości w zakresie kodu taryfy celnej mają blisko połowę wskazanych nieprawidłowości. Natomiast co piąta kontrola dotyczyła pochodzenia towarów.

Elementy kalkulacyjne i ich wpływ na wielkość cła

Cło jest daniną o cechach charakterystycznych podatku, która jest nakładana na towary przemieszczane przez granice celne, która ma na celu m.in. ochronę rynku wewnętrznego, zapewnienie uczciwej konkurencji i realizację polityki handlowej. Jego rolą jest również zasilanie budżetu Państwa. Ze względu na jednolity rynek wewnętrzny i kompetencje zarządzania obrotem towarowym w Unii Europejskiej, cło trafia do budżetu UE.

Klasyfikacja celna polega na przypisaniu towarowi odpowiedniego kodu z Taryfy Celnej, która jest wspólna dla wszystkich krajów Unii Europejskiej. Klasyfikacja ta odbywa się na podstawie ustalonych w prawie reguł, to są Ogólne Reguły Nomenklatury Scalonej. Taryfikacja to jedna z najtrudniejszych dziedzin prawa celnego ze względu na charakterystykę posługiwania się rozporządzeniem unijnym jak i językiem zawartym w pomocniczych materiałach, takich jak wiążące informacje taryfowe, noty wyjaśniające czy wyroki TSUE. Jednocześnie taryfikacja, a raczej błędy w niej popełniane, mają ogromny wpływ na inne dziedziny takie jak podatek VAT czy podatek akcyzowy.

Wartość celna towaru stanowi podstawę do obliczenia należnego cła, akcyzy i podatku VAT. W praktyce wartość celna odpowiada najczęściej wartości transakcyjnej towaru (cenie zapłaconej lub należnej za towar – cło liczymy od wartości wyższej), czyli łącznej cenie, którą jest w momencie, gdy towar przekracza pierwszą granicę UE. Do wartości celnej towaru dolicza się takie elementy jak wartość transportu, ubezpieczenia, opakowań, honoraria, licencje, tantiemy, prowizje od sprzedaży a nawet maszyny, szablony i urządzenia, które zostały wykorzystane do produkcji przywożonego towaru.

Pochodzenie celne oznacza ekonomiczną przynależność towaru do danego rynku lub terytorium. Ma znaczenie dla określenia stawki cła w zakresie stosowania ceł „karnych” (np. cła odwetowe, antydumpingowe), ale również i preferencji taryfowych które to Unia zawarła z 55 krajami lub terytoriami.

Sprawy sądowe w sprawach celnych

Niestety katastroficzne wnioski dla przedsiębiorców płyną również z analizy orzeczeń sądowych w sprawach celnych. W ostatnich 5 latach ok. 90% spraw zakończyło się negatywnie dla podatnika, a to oznacza, że co 8 rozstrzygnięcie uchyliło wydaną decyzję i najczęściej kierowało sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji.

Podsumowanie

REKLAMA

W ostatnich latach mamy wzrost dochodów z tytułu cła. Wzrost ten wyniósł ok. 70% w ostatnich 5 latach w porównaniu do poprzednich. Importerzy powinni zwrócić szczególną uwagę na przebieg swoich operacji celnych i ich prawidłowość. Najlepszym sposobem jest opracowanie instrukcji i procedur. Wskazanym też jest prowadzenie okresowych kontroli wewnętrznych, jak również zewnętrznych pod kątem przebiegu swoich operacji w transakcjach międzynarodowych.

Jeżeli otrzymamy upoważnienie do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej od Naczelnika urzędu celno-skarbowego w Naszej firmie należy potraktować ten temat z najwyższą uwagą oraz przeanalizować zakres toczącego się postępowania. Warto również rozważyć wsparcie się profesjonalnym przedstawicielem znającym specyfikę postępowania celno-podatkowego, ale jednocześnie profesjonalnie poruszającego się w skomplikowanych przepisach z zakresu prawa celnego i podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O Autorze: dr Izabella Tymińska, ekspert ds. ceł, prawa celnego, handlu zagranicznego. Zajmuje się doradztwem z zakresu przepisów prawa celnego, importu i eksportu towarów i usług, analizą finansowo-ekonomiczną kontraktów

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA