REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System do obsługi zgłoszeń celnych wywozowych AES po nowemu w Polsce od 31.10.2024

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
dr Izabella Tymińska
Zajmuje się doradztwem z zakresu przepisów prawa celnego, importem i eksportem towarów i usług, analizą finansowo-ekonomiczną kontraktów międzynarodowych.
System do obsługi zgłoszeń celnych wywozowych AES po nowemu w Polsce od 31.10.2024
System do obsługi zgłoszeń celnych wywozowych AES po nowemu w Polsce od 31.10.2024
Bloomberg

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie nowych systemów celnych do funkcjonowania obrotu towarowego z krajami trzecimi w Polsce nastąpi 31 października 2024 bez okresu przejściowego. Oznacza to, że z dniem 30 października tracą ważność wszystkie pozwolenia na procedurę uproszczoną w miejscu przez zgłaszającego do procedury wywozu.

W marcu odbył się webinar Ministerstwa Finansów w zakresie wdrożenia systemów celnych w Polsce. Niestety informacje przekazane na webinarze, a opublikowane odpowiedzi na pytania po webinarze nie mają ze sobą spójności. Zatem należy przyjąć, że działać będzie to co jest wersji pisemnej na stronach puesc opublikowane.

REKLAMA

Autopromocja

Największe kontrowersji budzą informację dla:

  • Miejsc uznanych eksporterów,
  • Miejsc uznanych agencji celnych u eksporterów,
  • Obowiązek posiadania AEO przez eksporterów,
  • Oraz pełny automatyzm odpraw celnych.

Eksporter i jego miejsce uznane

REKLAMA

Ministerstwo Finansów rekomenduje ubieganie się o miejsca uznane dla procedury standardowej przez eksporterów. Jeśli posiadaczem pozwolenia na miejsce uznane będzie eksporter, to zgłoszenia celne wykonywane na rzecz eksportera będą mogły być składane zarówno przez przedstawiciela pośredniego, jak i bezpośredniego. Wydając pozwolenia na miejsce uznane organ celny będzie kształtował warunki jego wydania i kierował się będzie względami związanymi ze sprawowaniem dozoru celnego, bezpieczeństwem obrotu oraz ochroną rynku krajowego i unijnego. Pod uwagę będą brane takie czynniki, jak: rodzajem wywożonych towarów, wartość wywożonych towarów, kierunek wywozu, rodzaj transportu przy objęciu procedurą wywozu.

Mogą również nastąpić wyłączenia z uzyskania pozwolenia na miejsce uznane do obrotu przesyłkami powyżej 3 mln euro, akcyzowymi, dual use do Rosji i Białorusi, oraz przesyłki masowe w transporcie kolejowym, itp.

REKLAMA

Czy należy ubiegać się o zmianę wydanego już pozwolenia na miejsce uznane uzależnione jest od tego co obecnie zapisane jest w pozwoleniu na MU np. w celu dopisania w nim możliwości realizowania w MU przedstawienia towarów do wywozu w procedurze standardowej. Jeżeli dotychczasowa decyzja o uznaniu miejsca zawierała ogólnie zapis, że miejsce to może być wykorzystywane do realizacji procedury wywozu/formalności wywozowych związanych z wyprowadzeniem towaru poza UE eksporter będzie mógł od 31.10.2024 używać tego miejsca uznanego, jako lokalizację towaru dla zgłoszeń standardowych, numer tego miejsca uznanego, ale nie będzie mógł samodzielnie zakładać zamknięć i dokonywać konsolidacji przesyłek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli zapisy w decyzji nawiązywały do pozwolenia na wpis do rejestru zgłaszającego, to konieczne będzie złożenie wniosku o zmianę pozwolenia w zakresie wpisania do decyzji możliwości obsługi zgłoszeń standardowych plus ewentualnie stosowania zamknięć urzędowych. 

Miejsca uznane agencji celnych u eksporterów lub w centrum logistycznym, gdzie dokonuje się załadunek towaru

Pozwolenie na miejsce uznane może posiadać agencja celna u swojego eksportera, którego obsługuje lub w swoim centrum logistycznym. Działać wówczas musi jako przedstawiciel celny pośredni eksporterów.

W przypadku konsolidacji przesyłek, warunek podmiotowy związany z posiadaniem pozwolenia AEO, musi być spełniony przez wnioskodawcę/posiadacza pozwolenia na miejsce uznane. Jeżeli pozwolenie na miejsce uznane posiada przedstawiciel celny (m.in. agencja celna), która dostała zgodę na konsolidację przesyłek, to może jej dokonywać w imieniu wszystkich obsługiwanych w tym miejscu eksporterów, którzy nie muszą spełniać warunku podmiotowego wymaganego dla konsolidacji (czyli nie muszą posiadać statusu AEOF).

Obowiązek posiadania AEO przez eksporterów oraz pełny automatyzm odpraw celnych

Eksporter musi ubiegać się o pozwolenie AEO w zakresie zarówno bezpieczeństwa i ochrony jak i uproszczeń celnych, aby móc dokonywać konsolidacji przesyłek w swoim miejscu uznanym. Jednocześnie to AEOF będzie niezbędne do podłączenia takiego eksportera do pełnego automatyzmu odpraw celnych, aby to system dokonywał zwolnienia towaru do procedury celnej, a nie funkcjonariusz celno – skarbowy.

Podsumowanie

W trakcie webinaru podkreślano rolę, ale i różnice pomiędzy ogniwami łańcucha dostaw w obrocie towarowym. Istotne elementy w tym łańcuchu dostaw, jeśli chodzi o procedurę wywozy może zapewnić tylko eksporter, dlatego też rekomendowano spełnienie prawnych formalności wywozowych zgodnie z przepisami celnymi, w tym środków polityki handlowej oraz środków zakazu i środków ograniczających, zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony w procesie dostawy towarów do spedytora, przewoźnika lub agenta celnego. W większości przypadków eksporter podaje dane dotyczące bezpieczeństwa i ochrony w zgłoszeniu celnym wywozowym. W związku z tym zasadniczo, jeżeli eksporter posiada status AEOS (F), stopień ograniczenia jego kontroli pod kątem bezpieczeństwa i ochrony jest znacznie większy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA