REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System do obsługi zgłoszeń celnych wywozowych AES po nowemu w Polsce od 31.10.2024

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabella Tymińska
Zajmuje się doradztwem z zakresu przepisów prawa celnego, importem i eksportem towarów i usług, analizą finansowo-ekonomiczną kontraktów międzynarodowych.
System do obsługi zgłoszeń celnych wywozowych AES po nowemu w Polsce od 31.10.2024
System do obsługi zgłoszeń celnych wywozowych AES po nowemu w Polsce od 31.10.2024
Bloomberg

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie nowych systemów celnych do funkcjonowania obrotu towarowego z krajami trzecimi w Polsce nastąpi 31 października 2024 bez okresu przejściowego. Oznacza to, że z dniem 30 października tracą ważność wszystkie pozwolenia na procedurę uproszczoną w miejscu przez zgłaszającego do procedury wywozu.

W marcu odbył się webinar Ministerstwa Finansów w zakresie wdrożenia systemów celnych w Polsce. Niestety informacje przekazane na webinarze, a opublikowane odpowiedzi na pytania po webinarze nie mają ze sobą spójności. Zatem należy przyjąć, że działać będzie to co jest wersji pisemnej na stronach puesc opublikowane.

REKLAMA

Autopromocja

Największe kontrowersji budzą informację dla:

  • Miejsc uznanych eksporterów,
  • Miejsc uznanych agencji celnych u eksporterów,
  • Obowiązek posiadania AEO przez eksporterów,
  • Oraz pełny automatyzm odpraw celnych.

Eksporter i jego miejsce uznane

Ministerstwo Finansów rekomenduje ubieganie się o miejsca uznane dla procedury standardowej przez eksporterów. Jeśli posiadaczem pozwolenia na miejsce uznane będzie eksporter, to zgłoszenia celne wykonywane na rzecz eksportera będą mogły być składane zarówno przez przedstawiciela pośredniego, jak i bezpośredniego. Wydając pozwolenia na miejsce uznane organ celny będzie kształtował warunki jego wydania i kierował się będzie względami związanymi ze sprawowaniem dozoru celnego, bezpieczeństwem obrotu oraz ochroną rynku krajowego i unijnego. Pod uwagę będą brane takie czynniki, jak: rodzajem wywożonych towarów, wartość wywożonych towarów, kierunek wywozu, rodzaj transportu przy objęciu procedurą wywozu.

Mogą również nastąpić wyłączenia z uzyskania pozwolenia na miejsce uznane do obrotu przesyłkami powyżej 3 mln euro, akcyzowymi, dual use do Rosji i Białorusi, oraz przesyłki masowe w transporcie kolejowym, itp.

Czy należy ubiegać się o zmianę wydanego już pozwolenia na miejsce uznane uzależnione jest od tego co obecnie zapisane jest w pozwoleniu na MU np. w celu dopisania w nim możliwości realizowania w MU przedstawienia towarów do wywozu w procedurze standardowej. Jeżeli dotychczasowa decyzja o uznaniu miejsca zawierała ogólnie zapis, że miejsce to może być wykorzystywane do realizacji procedury wywozu/formalności wywozowych związanych z wyprowadzeniem towaru poza UE eksporter będzie mógł od 31.10.2024 używać tego miejsca uznanego, jako lokalizację towaru dla zgłoszeń standardowych, numer tego miejsca uznanego, ale nie będzie mógł samodzielnie zakładać zamknięć i dokonywać konsolidacji przesyłek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli zapisy w decyzji nawiązywały do pozwolenia na wpis do rejestru zgłaszającego, to konieczne będzie złożenie wniosku o zmianę pozwolenia w zakresie wpisania do decyzji możliwości obsługi zgłoszeń standardowych plus ewentualnie stosowania zamknięć urzędowych. 

Miejsca uznane agencji celnych u eksporterów lub w centrum logistycznym, gdzie dokonuje się załadunek towaru

Pozwolenie na miejsce uznane może posiadać agencja celna u swojego eksportera, którego obsługuje lub w swoim centrum logistycznym. Działać wówczas musi jako przedstawiciel celny pośredni eksporterów.

W przypadku konsolidacji przesyłek, warunek podmiotowy związany z posiadaniem pozwolenia AEO, musi być spełniony przez wnioskodawcę/posiadacza pozwolenia na miejsce uznane. Jeżeli pozwolenie na miejsce uznane posiada przedstawiciel celny (m.in. agencja celna), która dostała zgodę na konsolidację przesyłek, to może jej dokonywać w imieniu wszystkich obsługiwanych w tym miejscu eksporterów, którzy nie muszą spełniać warunku podmiotowego wymaganego dla konsolidacji (czyli nie muszą posiadać statusu AEOF).

Obowiązek posiadania AEO przez eksporterów oraz pełny automatyzm odpraw celnych

Eksporter musi ubiegać się o pozwolenie AEO w zakresie zarówno bezpieczeństwa i ochrony jak i uproszczeń celnych, aby móc dokonywać konsolidacji przesyłek w swoim miejscu uznanym. Jednocześnie to AEOF będzie niezbędne do podłączenia takiego eksportera do pełnego automatyzmu odpraw celnych, aby to system dokonywał zwolnienia towaru do procedury celnej, a nie funkcjonariusz celno – skarbowy.

Podsumowanie

W trakcie webinaru podkreślano rolę, ale i różnice pomiędzy ogniwami łańcucha dostaw w obrocie towarowym. Istotne elementy w tym łańcuchu dostaw, jeśli chodzi o procedurę wywozy może zapewnić tylko eksporter, dlatego też rekomendowano spełnienie prawnych formalności wywozowych zgodnie z przepisami celnymi, w tym środków polityki handlowej oraz środków zakazu i środków ograniczających, zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony w procesie dostawy towarów do spedytora, przewoźnika lub agenta celnego. W większości przypadków eksporter podaje dane dotyczące bezpieczeństwa i ochrony w zgłoszeniu celnym wywozowym. W związku z tym zasadniczo, jeżeli eksporter posiada status AEOS (F), stopień ograniczenia jego kontroli pod kątem bezpieczeństwa i ochrony jest znacznie większy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA