REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

16 sierpnia 2016 r. startuje system AIS/ICS

Subskrybuj nas na Youtube
16 sierpnia 2016 r. startuje system AIS/ICS
16 sierpnia 2016 r. startuje system AIS/ICS
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak informuje Ministerstwo Finansów system AIS/ICS, którego ogólnopolskie uruchomienie nastąpiło 16 sierpnia 2016 r. o godzinie 7:00, zastąpi dotychczasowy system ICS. System AIS/ICS umożliwia elektroniczne przesyłanie przywozowych deklaracji skróconych dla towarów przywożonych na obszar celny Unii Europejskiej z krajów trzecich.

Wdrożenie systemu AIS/ICS

Z chwilą uruchomienia systemu AIS/ICS, dotychczasowy system ICS został  wyłączony produkcyjnie i przesyłanie do niego komunikatów zostało zablokowane. Komunikaty  PDS i PTW są przyjmowane i obsługiwane wyłącznie w systemie AIS/ICS, będącym częścią środowiska SISC.

REKLAMA

Zatem od uruchomienia AIS/ICS komunikaty należy przesyłać z wykorzystaniem usług  dostarczanych przez  Portal Usług Elektronicznych Służby Celnej (PUESC) .

Służba Celna przypomina, że warunkiem umożliwiającym korzystanie przez przedsiębiorcę z  funkcjonalności systemu AIS/ICS jest:

1. posiadanie aplikacji umożliwiającej przesłanie elektronicznych komunikatów do przedmiotowego  systemu, zbudowanej zgodnie ze specyfikacją techniczną XML dla przedsiębiorców  

2. dopełnienie formalności związanych z usługą e - Klient Służby Celnej Usługa ta umożliwia uzyskanie dostępu do usług elektronicznych świadczonych przez za  pośrednictwem PUESC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uzyskanie przedmiotowego dostępu związane jest z koniecznością:

- założenia przez osobę fizyczną, która będzie przesyłała komunikaty do AIS/ICS konta  użytkownika na PUESC;

- uzyskania przez Użytkownika statusu „osoby zarejestrowanej” poprzez rejestrację jego  danych w SISC lub połączenie konta użytkownika z jego danymi przeniesionymi z  Podsystemu Danych Referencyjnych (PDR);

- rejestracji podmiotu/ firmy zobowiązanego do dopełniania formalności w systemie AIS/ICS (o  ile nie był on dotychczas zarejestrowany w PDR lub w SISC);

REKLAMA

- zarejestrowania reprezentacji tj. powiązanie osoby zarejestrowanej z podmiotem, na rzecz  którego będą przesyłane komunikaty oraz zadeklarowanie uprawnień zgodnie z posiadanym  upoważnieniem (w ten sposób osoba zarejestrowana uzyskuje status osoby upoważnionej).

Szczegółowe zasady postępowania mającego na celu uzyskanie dostępu do usług świadczonych zarówno dla nowych klientów Służby Celnej, jak również osoby, które korzystały z systemu ICS przed wdrożeniem usługi e - Klient SC określa dokument  „e - Klient Służby Celnej  - Instrukcja  elektronicznej rejestracji dla potrzeb zarządzania użytkownikami korzystającymi z usług Systemu  Informacyjnego Służby Celnej”, opublikowany na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Rejestracja powinna być dokonywana z uwzględnieniem zasad określonych w Rozdziale 6 pkt  6.1 ww. Instrukcji.

3. dysponowanie przez osobę fizyczną, która w imieniu przedsiębiorcy będzie przesyłała komunikaty narzędziem do ich elektronicznego podpisywania.

Osoby, które dla potrzeb podpisywania komunikatów przesyłanych do systemu ICS posługiwały się  kluczem do bezpiecznej transmisji danych wydanym przez CBTD w Izbie Celnej w Krakowie, mogą  nadal używać tego klucza do czasu wygaśnięcia  jego ważności.

REKLAMA

Osoby, które nie dysponują ww. kluczem, albo osoby, które dysponowały kluczem do bezpiecznej  transmisji danych, ale jego ważność wygasła, powinny podpisywać komunikaty przesyłane do systemu ICS z wykorzystaniem jednej z form uwierzytelniania dokumentów elektronicznych, o  których mowa w ww. dokumencie  „e - Klient Służby Celnej  - Instrukcja elektronicznej rejestracji dla  potrzeb zarządzania użytkownikami korzystającymi z usług Systemu Informacyjnego Służby Celnej”.

Uruchomienie systemu AIS/I CS poprzedziła przerwa techniczna związana z koniecznością  przeprowadzenia migracji danych do nowego systemu.  Przerwa oznaczająca niedostępność systemu  ICS została zaplanowana od dnia 15.08.2016 r. godz. 21:00 do dnia 16.08.2016 r. godz.7:00 i oznacza konieczność stosowania w tych godzinach standardowych reguł procedury awaryjnej dla  systemu ICS.

Służba celna udostępniła dla przedsiębiorców instrukcję: „Korzystanie z funkcjonalności systemu AIS/ICS  – Instrukcja dla  przedsiębiorców (wersja 1.0)

W przypadku wystąpienia problemów związanych z funkcjonowaniem systemu AIS/ICS, należy  je zgłaszać z wykorzystaniem HelpDesk dla systemu AIS/ICS:

1. Portal HelpDesk SISC dostępny po zalogowaniu na portalu PUESC (https://puesc.gov.pl/)  zakładka Pomoc  – Help Desk SISC przycisk „Zaloguj do HelpDesk”

2. Telefon/faks: (33) 483 - 20 - 55  – numer ogólny  – całodobowo

3. E - mail: helpdesk-eclo@mf.gov.pl wpisując w temacie wiadomości: Nowe zgłoszenie.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

System AIS/ICS

AIS/ICS umożliwi przedsiębiorcom realizację obowiązków, które wynikają z unijnego prawa celnego.

Dotychczasowy system ICS zostanie wyłączony produkcyjnie i nie będzie można przesyłać do niego komunikatów. Będą one przyjmowane i obsługiwane wyłącznie w systemie AIS/ICS (część środowiska Systemu Informacyjnego Służby Celnej – SISC).

AIS – Automatyczny System Importu to system informatyczny dedykowany do obsługi deklaracji i zgłoszeń celnych, deklaracji statystycznych i innych dokumentów związanych z przywozem towarów, wytworzony w ramach  jednego z projektów „Programu e-Cło" w zakresie 7 Osi Projektu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

AIS obejmuje rozbudowę elektronicznego środowiska do obsługi operacji związanych z przywozem towarów na unijny obszar celny i wkomponowanie ich w architekturę Programu e-Cło, jak również budowę nowych wymagań funkcjonalnych wynikających z wymagań DG TAXUD i pozafunkcjonalnych opracowanych na etapie prac projektowych.

System AIS będzie funkcjonował w oparciu o pojedynczy punkt dostępu do e-usług Służby Celnej. Nowy system usprawni dotychczasowe procesy biznesowe w przywozie oraz statystyce handlu towarami pomiędzy państwami członkowskimi UE.


Na system AIS składają się wymienione poniżej podsystemy:

AIS/IMPORT (wraz z podsystemem TQS zapewniającym obsługę kontyngentów) obejmujący operacje przywozowe, związane z obsługą dokumentów przywozowych takich jak:

  1. Standardowe Zgłoszenie Celne (ZCP),
  2. Niekompletne Zgłoszenie Celne (ZCP-NKP),
  3. Uproszczone Zgłoszenie Celne (ZCP-UPR),
  4. Uzupełniające Zgłoszenie Celne (ZCP-UZP),
  5. Powiadomienie składane w ramach realizacji procedury uproszczonej w miejscu,
  6. Przedstawienie towarów ujętych w przywozowych deklaracjach skróconych z jednoczesnym objęciem ich czasowym składowaniem (IE347-DSK),
  7. Przedstawienie towarów ujętych w przywozowych deklaracjach skróconych oraz zgłoszeniach celnych złożonych przed przedstawieniem towarów
  8. Deklaracja Czasowego Składowania (DSK),

Jednocześnie system AIS/IMPORT daje możliwość przedstawienia towaru w urzędzie celnym innym niż urząd złożenia zgłoszenia celnego (tzw. „krajowa odprawa scentralizowana w uproszczeniach"), posiada interfejsy z systemem tranzytowym NCTS2, akcyzowym EMCS PL2 i Agencją Rynku Rolnego (w zakresie obsługi dokumentu AGRIM).

AIS/ICS (System Kontroli Importu ) jest systemem zbudowanym w oparciu o unijne założenia, umożliwiającym przedsiębiorcom realizację obowiązku wyprzedzającego przesyłania w formie elektronicznej komunikatów przywozowych deklaracji skróconych.

Przywozowe deklaracje skrócone przesyłane są dla towarów, które mają być wprowadzone na obszar celny Unii Europejskiej z krajów trzecich, w celu przeprowadzania przez organy celne analizy ryzyka pod kątem ochrony i bezpieczeństwa, opartej o wspólne dla wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej kryteria i standardy.

Oprócz obsługi przywozowej deklaracji skróconej system ICS obejmuje swą funkcjonalnością także obsługę komunikatu informującego organy celne o przybyciu środka transportu do pierwszego granicznego urzędu celnego wprowadzenia na obszar celny Unii Europejskiej oraz o przedstawieniu towaru w granicznym pierwszym i kolejnym urzędzie celnym wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej oraz umożliwia weryfikację numeru EORI i świadectwa AEO przedsiębiorcy, deklarowanych w komunikacie przywozowej deklaracji skróconej.

AIS/INTRASTAT system przeznaczony do ewidencjonowania, gromadzenia, kontroli i przetwarzania zgłoszeń INTRASTAT, przekazywanych przez podmioty gospodarcze dokonujące obrotu towarowego z krajami UE, którego wartość przekroczyła określoną przepisami prawa wartość progową. Służy on również do prowadzenia analityki porównawczej danych INTRASTAT z danymi przekazywanymi przez administrację podatkową, a także kontroli jakości danych, weryfikacji obowiązku sprawozdawczego oraz wspierania procesów związanych z realizacją procedury upominawczej.

Podstawowym celem biznesowym systemu jest przygotowanie danych, na podstawie których tworzone są zbiory statystyki handlu zagranicznego, w zakresie obejmującym handel wewnątrzwspólnotowy.

PRZYDATNE LINKI - AIS/IMPORT

PRZYDATNE LINKI - AIS/ICS

PRZYDATNE LINKI - AIS/INTRASTAT

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie Portalu Usług Elektronicznych Służby Celnej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA