REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak firma w trudnej sytuacji finansowej może obniżyć koszty zatrudnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Culepa
Michał Culepa
Joanna Skrobisz
Beata Skrobisz-Kaczmarek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z powodu kryzysu gospodarczego pracodawcy zostali zmuszeni do ograniczania lub obniżania kosztów swojej działalności. Najprostszą metodą jest zwolnienie określonej grupy pracowników oraz obniżenie wynagrodzenia pozostałym pracownikom. Pracodawcy mogą jednak obniżyć koszty działalności firmy także w inny sposób.


Decyzja o zwolnieniu wszystkich pracowników jest bezwzględnie konieczna, gdy pracodawca wyrokiem sądu kończy swoją działalność bądź sam zadecyduje o jej zakończeniu.

REKLAMA

Autopromocja

Natomiast gdy pracodawca znajdzie się w trudnej sytuacji gospodarczej, która nie powoduje jednak konieczności zakończenia jego działalności, powinien rozważyć możliwość podjęcia innych działań pozwalających na przetrwanie kryzysu niż zwalnianie pracowników.

Jednym z rozwiązań jest zawarcie porozumienia o zawieszeniu przez okres do 3 lat w całości lub części przepisów prawa pracy, z wyjątkiem przepisów Kodeksu pracy, innych ustaw i aktów wykonawczych. Dotyczy to w szczególności regulaminów, statutów, układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych. Porozumienie o zawieszeniu niektórych przepisów prawa pracy jest źródłem prawa pracy, a więc wchodzi w życie automatycznie, co oznacza, że z dniem jego wejścia w życie może się pogorszyć sytuacja pracowników bez konieczności wypowiedzenia warunków pracy lub płacy (art. 91 Kodeksu pracy). Porozumienie to zawiera się z przedstawicielami pracowników (reprezentującą pracowników organizacją związkową, a gdy pracodawca nie jest objęty działaniem takiej organizacji - z przedstawicielstwem pracowników wyłonionym w przyjętym u niego trybie).


WAŻNE!

Pracodawca może w porozumieniu z przedstawicielami pracowników zawiesić stosowanie przepisów prawa pracy na okres maksymalnie 3 lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Drugim sposobem jest zawarcie porozumienia o zawieszeniu stosowania tylko układu zbiorowego pracy. Z tej możliwości mogą skorzystać pracodawcy, u których obowiązuje co najmniej jeden układ zbiorowy (zakładowy lub ponadzakładowy) i działa u nich co najmniej jedna organizacja związkowa. Takie porozumienie należy zgłosić do rejestru układów zbiorowych pracy (art. 24127 Kodeksu pracy).

Trzecim rozwiązaniem jest zawarcie porozumienia, o którym mowa w art. 231a Kodeksu pracy, którego przedmiotem jest stosowanie mniej korzystnych dla pracowników warunków zatrudnienia niż wynikające z umów o pracę. Zawiera się je między pracodawcą a zakładową organizacją związkową, a jeżeli pracodawca nie jest objęty działaniem takiej organizacji - z przedstawicielem pracowników wyłonionym w trybie przyjętym u tego pracodawcy. Dokument ten zawierają zarówno pracodawcy nieobjęci układem zbiorowym pracy, jak i pracodawcy zatrudniający mniej niż 20 pracowników, w tym także objęci układem zbiorowym.

Pracodawca, który chce uniknąć grupowych zwolnień, powinien zastanowić się nad możliwością zmniejszenia wymiaru czasu pracy pracownikom. Wówczas określona praca, wykonywana dotychczas przez jednego pracownika, jest świadczona przez dwóch lub więcej. Jednak w tej sytuacji zmiana wymiaru czasu pracy, a co się z tym wiąże - zmiana wysokości wynagrodzenia, wymaga zgody pracownika, którą wyraża w porozumieniu lub przez nieodrzucanie propozycji zawartej w wypowiedzeniu zmieniającym.

Kolejnym krokiem pozwalającym na uniknięcie zwolnień grupowych jest zawarcie indywidualnie z pracownikiem porozumienia o udzieleniu urlopu bezpłatnego, którego okres nie podlega wliczeniu do stażu pracy. Pracodawca może także zawrzeć porozumienie z innym pracodawcą o czasowym przejęciu jego pracowników. W tym przypadku konieczna jest jednak zgoda poszczególnych pracowników.

Pracodawca, który posiada zakładowy fundusz socjalny, może też zrezygnować z jego prowadzenia. Pracodawcy mają bowiem prawo likwidacji zfśs. Pozwoli to zaoszczędzić pracodawcy środki, jakie musi przekazywać corocznie na funkcjonowanie tego funduszu.

Więcej w Serwisie Prawno-Pracowniczym - Zamów prenumeratę >>

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA