REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak firma w trudnej sytuacji finansowej może obniżyć koszty zatrudnienia

Michał Culepa
Michał Culepa
Joanna Skrobisz
Beata Skrobisz-Kaczmarek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z powodu kryzysu gospodarczego pracodawcy zostali zmuszeni do ograniczania lub obniżania kosztów swojej działalności. Najprostszą metodą jest zwolnienie określonej grupy pracowników oraz obniżenie wynagrodzenia pozostałym pracownikom. Pracodawcy mogą jednak obniżyć koszty działalności firmy także w inny sposób.


Decyzja o zwolnieniu wszystkich pracowników jest bezwzględnie konieczna, gdy pracodawca wyrokiem sądu kończy swoją działalność bądź sam zadecyduje o jej zakończeniu.

REKLAMA

Autopromocja

Natomiast gdy pracodawca znajdzie się w trudnej sytuacji gospodarczej, która nie powoduje jednak konieczności zakończenia jego działalności, powinien rozważyć możliwość podjęcia innych działań pozwalających na przetrwanie kryzysu niż zwalnianie pracowników.

Jednym z rozwiązań jest zawarcie porozumienia o zawieszeniu przez okres do 3 lat w całości lub części przepisów prawa pracy, z wyjątkiem przepisów Kodeksu pracy, innych ustaw i aktów wykonawczych. Dotyczy to w szczególności regulaminów, statutów, układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych. Porozumienie o zawieszeniu niektórych przepisów prawa pracy jest źródłem prawa pracy, a więc wchodzi w życie automatycznie, co oznacza, że z dniem jego wejścia w życie może się pogorszyć sytuacja pracowników bez konieczności wypowiedzenia warunków pracy lub płacy (art. 91 Kodeksu pracy). Porozumienie to zawiera się z przedstawicielami pracowników (reprezentującą pracowników organizacją związkową, a gdy pracodawca nie jest objęty działaniem takiej organizacji - z przedstawicielstwem pracowników wyłonionym w przyjętym u niego trybie).


WAŻNE!

Pracodawca może w porozumieniu z przedstawicielami pracowników zawiesić stosowanie przepisów prawa pracy na okres maksymalnie 3 lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA


Drugim sposobem jest zawarcie porozumienia o zawieszeniu stosowania tylko układu zbiorowego pracy. Z tej możliwości mogą skorzystać pracodawcy, u których obowiązuje co najmniej jeden układ zbiorowy (zakładowy lub ponadzakładowy) i działa u nich co najmniej jedna organizacja związkowa. Takie porozumienie należy zgłosić do rejestru układów zbiorowych pracy (art. 24127 Kodeksu pracy).

Trzecim rozwiązaniem jest zawarcie porozumienia, o którym mowa w art. 231a Kodeksu pracy, którego przedmiotem jest stosowanie mniej korzystnych dla pracowników warunków zatrudnienia niż wynikające z umów o pracę. Zawiera się je między pracodawcą a zakładową organizacją związkową, a jeżeli pracodawca nie jest objęty działaniem takiej organizacji - z przedstawicielem pracowników wyłonionym w trybie przyjętym u tego pracodawcy. Dokument ten zawierają zarówno pracodawcy nieobjęci układem zbiorowym pracy, jak i pracodawcy zatrudniający mniej niż 20 pracowników, w tym także objęci układem zbiorowym.

Pracodawca, który chce uniknąć grupowych zwolnień, powinien zastanowić się nad możliwością zmniejszenia wymiaru czasu pracy pracownikom. Wówczas określona praca, wykonywana dotychczas przez jednego pracownika, jest świadczona przez dwóch lub więcej. Jednak w tej sytuacji zmiana wymiaru czasu pracy, a co się z tym wiąże - zmiana wysokości wynagrodzenia, wymaga zgody pracownika, którą wyraża w porozumieniu lub przez nieodrzucanie propozycji zawartej w wypowiedzeniu zmieniającym.

Kolejnym krokiem pozwalającym na uniknięcie zwolnień grupowych jest zawarcie indywidualnie z pracownikiem porozumienia o udzieleniu urlopu bezpłatnego, którego okres nie podlega wliczeniu do stażu pracy. Pracodawca może także zawrzeć porozumienie z innym pracodawcą o czasowym przejęciu jego pracowników. W tym przypadku konieczna jest jednak zgoda poszczególnych pracowników.

Pracodawca, który posiada zakładowy fundusz socjalny, może też zrezygnować z jego prowadzenia. Pracodawcy mają bowiem prawo likwidacji zfśs. Pozwoli to zaoszczędzić pracodawcy środki, jakie musi przekazywać corocznie na funkcjonowanie tego funduszu.

Więcej w Serwisie Prawno-Pracowniczym - Zamów prenumeratę >>

 

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

REKLAMA

Deregulacja: nowe przepisy dla biznesu od 1 maja 2025 r. 40 zmian - kontrole firm, rzemiosło, mały ZUS plus, zamówienia publiczne i inne ułatwienia

W dniu 11 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Zmiany mają wejść w życie w większości od 1 maja 2025 roku

Wynagrodzenie brutto, a netto w 2025 roku. Jak obliczyć kwotę pensji do wypłaty? [Przykłady]

Jedną z podstawowych kwestii dla pracownika i pracodawcy jest ustalenie stawki wynagrodzenia, jaką pracownik będzie co miesiąc otrzymywał za wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Pracownicy często mają wątpliwości dlaczego kwota netto, która dostają na konto, jest o tyle niższa niż ta zapisana w umowie. Kwota która podana jest na umowie o pracę to najczęściej kwota brutto, czyli całość wynagrodzenia, które zostaje pomniejszane o należne świadczenia publicznoprawne. Po odjęciu tych świadczeń pozostaje kwota netto, którą pracownik otrzymuje, tzw. „kwota na rękę”.

Zasiłek chorobowy już od pierwszego dnia? Przedsiębiorcy apelują do rządu o natychmiastowe działania

Rada Przedsiębiorców domaga się realizacji obietnicy wyborczej – ZUS powinien przejąć wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia absencji pracownika. W liście do premiera Donalda Tuska i liderów koalicji przedsiębiorcy wzywają do uchwalenia przepisów jeszcze przed wyborami prezydenckimi. Czy rząd dotrzyma słowa?

Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

REKLAMA

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

REKLAMA