REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystać z projektów szkoleniowo-doradczych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jedną z bolączek polskich przedsiębiorców jest brak kompetentnych i zaangażowanych pracowników. Warto więc, by temu zaradzić, skorzytać z dostępnych projektów szkoleniowo-doradczych dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Z jednej strony, system edukacyjny w Polsce działa w całkowitym oderwaniu od gospodarczej rzeczywistości - na rynek pracy wchodzą rzesze bezrobotnych z wyższym wykształceniem, bez doświadczenia, za to z wysokimi oczekiwaniami płacowymi. Z drugiej strony, mali i średni przedsiębiorcy, którzy dają pracę większości aktywnych zawodowo Polaków, bardzo niechętnie korzystają ze szkoleń i równie rzadko wysyłają na nie swoich pracowników. W ich opinii szkolenia są albo drogie, albo zbyt ogólne i nieprzydatne dla ich biznesu.

REKLAMA

Autopromocja

Tymczasem, korzystając z dostępnych jeszcze w tym roku dotacji unijnych, pracowników można przeszkolić tanio, skutecznie, po godzinach i z takich obszarów merytorycznych, które ściśle odpowiadają potrzebom konkretnej firmy.


Szkolenia i doradztwo? Nie, dziękuję!


Statystyczny mały i średni przedsiębiorca w Polsce pracowników na szkolenia wysyła bardzo rzadko, lub wcale.

Po pierwsze dlatego, że dobre szkolenia, oferowane komercyjnie i przygotowane pod kątem potrzeb danej firmy są zwykle drogie. Przedsiębiorca prędzej zdecyduje się przeznaczyć pieniądze na modernizację zakładu produkcyjnego, niż przeszkolenie przysłowiowego Kowalskiego, który najprawdopodobniej zmieni pracę jak tylko dostanie do ręki upragniony certyfikat.

Po drugie dlatego, że szkolenia oferowane za darmo lub prawie za darmo w ramach projektów objętych unijnym dofinansowaniem zwykle nie odpowiadają potrzebom firmy, a w dodatku prowadzone są przez ludzi, którzy nie mają doświadczenia zawodowego w biznesie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po trzecie dlatego, że w ramach projektów unijnych pracownika zwykle trzeba wysłać na szkolenie w godzinach pracy.

Jakie są korzyści z przekształcenia działalności gospodarczej w spółkę

Kiedy przedsiębiorca musi dokonać zgłoszenia do CEIDG


Jak zrobić to inaczej?


Wystarczy ułożyć program szkoleń i doradztwa stricte pod potrzeby firmy, a potem spróbować pozyskać na ten cel unijną dotację. Wbrew pozorom nie jest to takie trudne.

Po pierwsze - to przedsiębiorca decyduje co będzie się działo na szkoleniach. Ustala tematykę szkoleń, określa terminy i układa grupy szkoleniowe. Potrzebuje certyfikowanych szkoleń z zarządzania projektem? Kursu obsługi wózków widłowych? A może wysoce specjalistycznego szkolenia z obsługi urządzeń, które właśnie zakupił? Wszystko jest możliwe.

Po drugie - przedsiębiorca może zaplanować dla siebie doradztwo. W programie można ująć niemal dowolną liczbę godzin pracy konsultantów, którzy za unijne pieniądze będą pracować na rzecz jego firmy. Potrzebna strategia rozwoju? Zaplanowanie działań marketingowych czy sprzedażowych? Ułożenie organizacji w firmie? Doradca pomoże, Unia zapłaci.

Po trzecie - przedsiębiorca może to mieć za darmo. Każda firma ma możliwość w ciągu trzech lat otrzymać do 200 tysięcy euro tzw. pomocy de minimis, zaś cały program można sfinansować korzystając z tego rodzaju wsparcia. Wkład własny nie jest tu wymagany. Wystarczy opracować projekt oraz napisać i złożyć wniosek.

Kupując „na firmę” pamiętaj, że nie jesteś konsumentem

 

Po czwarte - taki program można znakomicie wykorzystać do zmotywowania pracowników. Odczują go jako nagrodę, a przedsiębiorca wyśle komunikat: „dbam o Was”. Motywowanie pracowników nie musi być tożsame z premią przelewaną na konto - certyfikat z kosztownego szkolenia zadziała tu równie dobrze.

Podsumowując - małe i średnie firmy mogą starać się o unijne dotacje na realizację dedykowanych programów szkoleniowo-doradczych, opracowanych stricte pod kątem ich potrzeb, a przez to lepszych i bardziej wartościowych od dofinansowanych szkoleń dostępnych na rynku.


Dotacje unijne na szkolenia - krok po kroku


Zanim zaczniemy przeglądać Internet w poszukiwaniu firmy, która napisze nam wniosek dotacyjny, warto pamiętać o kilku kwestiach.

Po pierwsze - dostępność środków. W tym roku o podobne projekty będą mogły wnioskować firmy działające w województwach - łódzkim, kujawsko-pomorskim, lubelskim, podkarpackim i świętokrzyskim oraz zatrudniające do 250 etatowych pracowników. Co do zasady, dotację będzie można uzyskać jedynie na certyfikowane szkolenia kończące się zewnętrznymi egzaminami. Co istotne, niektóre województwa wprowadziły jeszcze węższe ograniczenia, dlatego warto to sprawdzić. Informacje można znaleźć na stronach instytucji przydzielających środki - wyszukiwanie „PO KL + województwo” w Google powinno pomóc. Z prośbą o szczegółowe informacje można też zwrócić się do firm pozyskujących unijne fundusze, to nic nie kosztuje.

Po drugie - wykonalność projektu. Te środki są dla firm, które zatrudniają ponad 50 osób na etatach. Przy mniejszej liczbie pracowników trudno jest ułożyć sensowną liczbę grup i uzyskać dotację w kwocie, która zrekompensuje czas i pieniądze wydane na pozyskanie projektu. Oceniający projekt biorą mocno pod uwagę racjonalność kosztową wniosku o dofinansowanie i z pewnością nie ocenią go wysoko, jeśli co miesiąc zaplanujemy sobie organizację jednego szkolenia.

W 2014 r. interpretacje podatkowe z opinią zabezpieczającą

Po trzecie - potrzeby szkoleniowe. Warto się nad nimi gruntownie zastanowić zanim zaczniemy myśleć o unijnych dotacjach, pytając też o zdanie pracowników. Inaczej w najlepszym razie skończymy z takim programem szkoleniowym, jaki opracuje nam wynajęty doradca, a jemu jest przecież zasadniczo wszystko jedno czego będzie dotyczył projekt. Interesuje go jedynie efekt w postaci pozyskanych środków, meritum projektu to już nasza sprawa.

Środki unijne na szkolenia można wykorzystać mądrze i skutecznie, z pożytkiem dla swojej firmy i zatrudnianych pracowników. Polecam!

Kamil Górecki, Ekspert ZPP,

Wiceprezes Zarządu SMARTBOX

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA