REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystać z projektów szkoleniowo-doradczych

REKLAMA

Jedną z bolączek polskich przedsiębiorców jest brak kompetentnych i zaangażowanych pracowników. Warto więc, by temu zaradzić, skorzytać z dostępnych projektów szkoleniowo-doradczych dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Z jednej strony, system edukacyjny w Polsce działa w całkowitym oderwaniu od gospodarczej rzeczywistości - na rynek pracy wchodzą rzesze bezrobotnych z wyższym wykształceniem, bez doświadczenia, za to z wysokimi oczekiwaniami płacowymi. Z drugiej strony, mali i średni przedsiębiorcy, którzy dają pracę większości aktywnych zawodowo Polaków, bardzo niechętnie korzystają ze szkoleń i równie rzadko wysyłają na nie swoich pracowników. W ich opinii szkolenia są albo drogie, albo zbyt ogólne i nieprzydatne dla ich biznesu.

REKLAMA

Autopromocja

Tymczasem, korzystając z dostępnych jeszcze w tym roku dotacji unijnych, pracowników można przeszkolić tanio, skutecznie, po godzinach i z takich obszarów merytorycznych, które ściśle odpowiadają potrzebom konkretnej firmy.


Szkolenia i doradztwo? Nie, dziękuję!


Statystyczny mały i średni przedsiębiorca w Polsce pracowników na szkolenia wysyła bardzo rzadko, lub wcale.

Po pierwsze dlatego, że dobre szkolenia, oferowane komercyjnie i przygotowane pod kątem potrzeb danej firmy są zwykle drogie. Przedsiębiorca prędzej zdecyduje się przeznaczyć pieniądze na modernizację zakładu produkcyjnego, niż przeszkolenie przysłowiowego Kowalskiego, który najprawdopodobniej zmieni pracę jak tylko dostanie do ręki upragniony certyfikat.

Po drugie dlatego, że szkolenia oferowane za darmo lub prawie za darmo w ramach projektów objętych unijnym dofinansowaniem zwykle nie odpowiadają potrzebom firmy, a w dodatku prowadzone są przez ludzi, którzy nie mają doświadczenia zawodowego w biznesie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po trzecie dlatego, że w ramach projektów unijnych pracownika zwykle trzeba wysłać na szkolenie w godzinach pracy.

Jakie są korzyści z przekształcenia działalności gospodarczej w spółkę

Kiedy przedsiębiorca musi dokonać zgłoszenia do CEIDG


Jak zrobić to inaczej?


Wystarczy ułożyć program szkoleń i doradztwa stricte pod potrzeby firmy, a potem spróbować pozyskać na ten cel unijną dotację. Wbrew pozorom nie jest to takie trudne.

Po pierwsze - to przedsiębiorca decyduje co będzie się działo na szkoleniach. Ustala tematykę szkoleń, określa terminy i układa grupy szkoleniowe. Potrzebuje certyfikowanych szkoleń z zarządzania projektem? Kursu obsługi wózków widłowych? A może wysoce specjalistycznego szkolenia z obsługi urządzeń, które właśnie zakupił? Wszystko jest możliwe.

Po drugie - przedsiębiorca może zaplanować dla siebie doradztwo. W programie można ująć niemal dowolną liczbę godzin pracy konsultantów, którzy za unijne pieniądze będą pracować na rzecz jego firmy. Potrzebna strategia rozwoju? Zaplanowanie działań marketingowych czy sprzedażowych? Ułożenie organizacji w firmie? Doradca pomoże, Unia zapłaci.

Po trzecie - przedsiębiorca może to mieć za darmo. Każda firma ma możliwość w ciągu trzech lat otrzymać do 200 tysięcy euro tzw. pomocy de minimis, zaś cały program można sfinansować korzystając z tego rodzaju wsparcia. Wkład własny nie jest tu wymagany. Wystarczy opracować projekt oraz napisać i złożyć wniosek.

Kupując „na firmę” pamiętaj, że nie jesteś konsumentem

 

Po czwarte - taki program można znakomicie wykorzystać do zmotywowania pracowników. Odczują go jako nagrodę, a przedsiębiorca wyśle komunikat: „dbam o Was”. Motywowanie pracowników nie musi być tożsame z premią przelewaną na konto - certyfikat z kosztownego szkolenia zadziała tu równie dobrze.

Podsumowując - małe i średnie firmy mogą starać się o unijne dotacje na realizację dedykowanych programów szkoleniowo-doradczych, opracowanych stricte pod kątem ich potrzeb, a przez to lepszych i bardziej wartościowych od dofinansowanych szkoleń dostępnych na rynku.


Dotacje unijne na szkolenia - krok po kroku


Zanim zaczniemy przeglądać Internet w poszukiwaniu firmy, która napisze nam wniosek dotacyjny, warto pamiętać o kilku kwestiach.

Po pierwsze - dostępność środków. W tym roku o podobne projekty będą mogły wnioskować firmy działające w województwach - łódzkim, kujawsko-pomorskim, lubelskim, podkarpackim i świętokrzyskim oraz zatrudniające do 250 etatowych pracowników. Co do zasady, dotację będzie można uzyskać jedynie na certyfikowane szkolenia kończące się zewnętrznymi egzaminami. Co istotne, niektóre województwa wprowadziły jeszcze węższe ograniczenia, dlatego warto to sprawdzić. Informacje można znaleźć na stronach instytucji przydzielających środki - wyszukiwanie „PO KL + województwo” w Google powinno pomóc. Z prośbą o szczegółowe informacje można też zwrócić się do firm pozyskujących unijne fundusze, to nic nie kosztuje.

Po drugie - wykonalność projektu. Te środki są dla firm, które zatrudniają ponad 50 osób na etatach. Przy mniejszej liczbie pracowników trudno jest ułożyć sensowną liczbę grup i uzyskać dotację w kwocie, która zrekompensuje czas i pieniądze wydane na pozyskanie projektu. Oceniający projekt biorą mocno pod uwagę racjonalność kosztową wniosku o dofinansowanie i z pewnością nie ocenią go wysoko, jeśli co miesiąc zaplanujemy sobie organizację jednego szkolenia.

W 2014 r. interpretacje podatkowe z opinią zabezpieczającą

Po trzecie - potrzeby szkoleniowe. Warto się nad nimi gruntownie zastanowić zanim zaczniemy myśleć o unijnych dotacjach, pytając też o zdanie pracowników. Inaczej w najlepszym razie skończymy z takim programem szkoleniowym, jaki opracuje nam wynajęty doradca, a jemu jest przecież zasadniczo wszystko jedno czego będzie dotyczył projekt. Interesuje go jedynie efekt w postaci pozyskanych środków, meritum projektu to już nasza sprawa.

Środki unijne na szkolenia można wykorzystać mądrze i skutecznie, z pożytkiem dla swojej firmy i zatrudnianych pracowników. Polecam!

Kamil Górecki, Ekspert ZPP,

Wiceprezes Zarządu SMARTBOX

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA