Jak korzystać z projektów szkoleniowo-doradczych
Z jednej strony, system edukacyjny w Polsce działa w całkowitym oderwaniu od gospodarczej rzeczywistości - na rynek pracy wchodzą rzesze bezrobotnych z wyższym wykształceniem, bez doświadczenia, za to z wysokimi oczekiwaniami płacowymi. Z drugiej strony, mali i średni przedsiębiorcy, którzy dają pracę większości aktywnych zawodowo Polaków, bardzo niechętnie korzystają ze szkoleń i równie rzadko wysyłają na nie swoich pracowników. W ich opinii szkolenia są albo drogie, albo zbyt ogólne i nieprzydatne dla ich biznesu.
Tymczasem, korzystając z dostępnych jeszcze w tym roku dotacji unijnych, pracowników można przeszkolić tanio, skutecznie, po godzinach i z takich obszarów merytorycznych, które ściśle odpowiadają potrzebom konkretnej firmy.
Szkolenia i doradztwo? Nie, dziękuję!
Statystyczny mały i średni przedsiębiorca w Polsce pracowników na szkolenia wysyła bardzo rzadko, lub wcale.
Po pierwsze dlatego, że dobre szkolenia, oferowane komercyjnie i przygotowane pod kątem potrzeb danej firmy są zwykle drogie. Przedsiębiorca prędzej zdecyduje się przeznaczyć pieniądze na modernizację zakładu produkcyjnego, niż przeszkolenie przysłowiowego Kowalskiego, który najprawdopodobniej zmieni pracę jak tylko dostanie do ręki upragniony certyfikat.
Po drugie dlatego, że szkolenia oferowane za darmo lub prawie za darmo w ramach projektów objętych unijnym dofinansowaniem zwykle nie odpowiadają potrzebom firmy, a w dodatku prowadzone są przez ludzi, którzy nie mają doświadczenia zawodowego w biznesie.
Po trzecie dlatego, że w ramach projektów unijnych pracownika zwykle trzeba wysłać na szkolenie w godzinach pracy.
Jakie są korzyści z przekształcenia działalności gospodarczej w spółkę
Kiedy przedsiębiorca musi dokonać zgłoszenia do CEIDG
Jak zrobić to inaczej?
Wystarczy ułożyć program szkoleń i doradztwa stricte pod potrzeby firmy, a potem spróbować pozyskać na ten cel unijną dotację. Wbrew pozorom nie jest to takie trudne.
Po pierwsze - to przedsiębiorca decyduje co będzie się działo na szkoleniach. Ustala tematykę szkoleń, określa terminy i układa grupy szkoleniowe. Potrzebuje certyfikowanych szkoleń z zarządzania projektem? Kursu obsługi wózków widłowych? A może wysoce specjalistycznego szkolenia z obsługi urządzeń, które właśnie zakupił? Wszystko jest możliwe.
Po drugie - przedsiębiorca może zaplanować dla siebie doradztwo. W programie można ująć niemal dowolną liczbę godzin pracy konsultantów, którzy za unijne pieniądze będą pracować na rzecz jego firmy. Potrzebna strategia rozwoju? Zaplanowanie działań marketingowych czy sprzedażowych? Ułożenie organizacji w firmie? Doradca pomoże, Unia zapłaci.
Po trzecie - przedsiębiorca może to mieć za darmo. Każda firma ma możliwość w ciągu trzech lat otrzymać do 200 tysięcy euro tzw. pomocy de minimis, zaś cały program można sfinansować korzystając z tego rodzaju wsparcia. Wkład własny nie jest tu wymagany. Wystarczy opracować projekt oraz napisać i złożyć wniosek.
Kupując „na firmę” pamiętaj, że nie jesteś konsumentem
Po czwarte - taki program można znakomicie wykorzystać do zmotywowania pracowników. Odczują go jako nagrodę, a przedsiębiorca wyśle komunikat: „dbam o Was”. Motywowanie pracowników nie musi być tożsame z premią przelewaną na konto - certyfikat z kosztownego szkolenia zadziała tu równie dobrze.
Podsumowując - małe i średnie firmy mogą starać się o unijne dotacje na realizację dedykowanych programów szkoleniowo-doradczych, opracowanych stricte pod kątem ich potrzeb, a przez to lepszych i bardziej wartościowych od dofinansowanych szkoleń dostępnych na rynku.
Dotacje unijne na szkolenia - krok po kroku
Zanim zaczniemy przeglądać Internet w poszukiwaniu firmy, która napisze nam wniosek dotacyjny, warto pamiętać o kilku kwestiach.
Po pierwsze - dostępność środków. W tym roku o podobne projekty będą mogły wnioskować firmy działające w województwach - łódzkim, kujawsko-pomorskim, lubelskim, podkarpackim i świętokrzyskim oraz zatrudniające do 250 etatowych pracowników. Co do zasady, dotację będzie można uzyskać jedynie na certyfikowane szkolenia kończące się zewnętrznymi egzaminami. Co istotne, niektóre województwa wprowadziły jeszcze węższe ograniczenia, dlatego warto to sprawdzić. Informacje można znaleźć na stronach instytucji przydzielających środki - wyszukiwanie „PO KL + województwo” w Google powinno pomóc. Z prośbą o szczegółowe informacje można też zwrócić się do firm pozyskujących unijne fundusze, to nic nie kosztuje.
Po drugie - wykonalność projektu. Te środki są dla firm, które zatrudniają ponad 50 osób na etatach. Przy mniejszej liczbie pracowników trudno jest ułożyć sensowną liczbę grup i uzyskać dotację w kwocie, która zrekompensuje czas i pieniądze wydane na pozyskanie projektu. Oceniający projekt biorą mocno pod uwagę racjonalność kosztową wniosku o dofinansowanie i z pewnością nie ocenią go wysoko, jeśli co miesiąc zaplanujemy sobie organizację jednego szkolenia.
W 2014 r. interpretacje podatkowe z opinią zabezpieczającą
Po trzecie - potrzeby szkoleniowe. Warto się nad nimi gruntownie zastanowić zanim zaczniemy myśleć o unijnych dotacjach, pytając też o zdanie pracowników. Inaczej w najlepszym razie skończymy z takim programem szkoleniowym, jaki opracuje nam wynajęty doradca, a jemu jest przecież zasadniczo wszystko jedno czego będzie dotyczył projekt. Interesuje go jedynie efekt w postaci pozyskanych środków, meritum projektu to już nasza sprawa.
Środki unijne na szkolenia można wykorzystać mądrze i skutecznie, z pożytkiem dla swojej firmy i zatrudnianych pracowników. Polecam!
Kamil Górecki, Ekspert ZPP,
Wiceprezes Zarządu SMARTBOX

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
Prezydent podpisał ustawę znaną jako SLIM VAT 3. Na mocy nowych przepisów zwiększony został m.in. limit dla podatników, którzy mogą korzystać z metody kasowej rozliczania podatku VAT oraz rozliczać się kwartalnie. Próg przychodowy wzrósł z 1,2 miliona do 2 milionów euro. Ustawa wejdzie w życie 1 lipca. Jej celem jest uproszczenie regulacji podatkowych i ułatwienie prowadzenia działalności przedsiębiorcom. Jakie zmiany na nich czekają?
Zapadł ważny wyrok dla praktyki naliczania stawki podatku od nieruchomości dla działalności opiekuńczej (domów seniora). Chodzi o wyrok z dnia 23 maja 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie w sprawie o sygn. I SA/ Kr 250/23.
Prezent dla współpracownika odchodzącego na emeryturę to sympatyczny gest i podziękowanie za dotychczasową wspólną pracę. Ale co kupić? Przygotowaliśmy kilka pomysłów.
Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o VAT – podała kancelaria prezydenta. Ustawa wprowadza pakiet Slim VAT 3, który ma uprosić rozliczanie tego podatku.
Zakładam, że projekt ustawy o KUKE w przyszłym tygodniu trafi pod obrady rządu, byśmy zdążyli przepracować ją w Sejmie w czerwcu i lipcu - powiedziała PAP pełnomocnik rządu ds. polsko-ukraińskiej współpracy rozwojowej Jadwiga Emilewicz.
Jeżeli w wyniku rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne okaże się, że składka ta została opłacona w kwocie wyższej niż ustalona, płatnikowi składek przysługuje jej zwrot. Termin na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty wynikającej z rocznego rozliczenia (RZS-R) został wydłużony do 5 czerwca 2023 r.
Napiwek przypisany konkretnej osobie nie jest dochodem spółki gastronomicznej, a spółka nie zapłaci podatku dochodowego. Podatek dochodowy za napiwek obciąża jednak osobę, która otrzymała napiwek.
Do obliczenia podatku od zysku wypłaconego komplementariuszowi konieczne jest poznanie wysokości podatku należnego od spółki. Skoro PIT od zysku komplementariusza pomniejszany jest o proporcjonalną część CIT zapłaconego przez spółkę komandytową, to pierwszy z wymienionych podatków będzie mógł zostać wyliczony i pobrany dopiero po złożeniu przez spółkę rocznego zeznania i podjęciu przez wspólników uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i podziale zysku. Spółka, jako płatnik, nie ma więc obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego przy wypłacie komplementariuszowi zaliczki na poczet zysku. Wyrok z 2 lutego 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 394/22).
31 maja 2023 r. ZUS poinformował, że udostępnił aktualizację aplikacji mobilnej mZUS. W nowej wersji zmieniony został wygląd aplikacji i rozbudowano ją o kolejne funkcje.
Do 5 czerwca 2023 r. prowadzący działalność gospodarczą mają czas na złożenie wniosku RZS-R o zwrot nadpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne wynikającej z rocznego rozliczenia. Wniosek w tej sprawie należy złożyć elektronicznie na Platformie Usług Elektronicznych ZUS – poinformował 1 czerwca 2023 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Aż 79% Polaków nie oszczędza pieniędzy na emeryturę poza obowiązującymi składkami, a 62,5% nie odkłada regularnie żadnej kwoty na żaden cel. Jednocześnie dochód rozporządzalny na 1 osobę w Polsce w 2022 roku wyniósł 2 249,79 zł. Czy daje to możliwość odłożenia miliona złotych na emeryturę?
Mały ZUS Plus będzie wydłużony o rok dla przedsiębiorców, którzy korzystają z tej preferencji (ulgi) w 2023 roku. Poinformowało o tym 31 maja 2023 r. Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Wskutek tego przedłużenia przedsiębiorcy ci zaoszczędzą nawet kilkaset złotych miesięcznie.
Obniżony VAT na odzież dziecięcą. W ostatnim czasie ożywiła się dyskusja wokół obniżenia stawki VAT na odzież i obuwie dla dzieci. Eksperci nie wykluczają, że temat powróci w najbliższej kampanii wyborczej. Na czym polega problem?
Dokonanie wpisu oraz rejestracja zmian danych ujawnionych w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) to jeden z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w formie spółki handlowej. Zgodnie z przepisami, wniosek o wpis lub o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców KRS powinien być złożony do sądu rejestrowego w terminie 7 dni od dnia, w którym zdarzenie uzasadniające zmianę miało miejsce. Praktyka pokazuje, że wielu przedsiębiorców zaniedbuje ten obowiązek i zgłasza zmiany za późno lub nie robi tego wcale.
Krajowy System e-Faktur (KSeF) to ważne narzędzie pomagające w zwalczaniu oszustw podatkowych. Elektroniczny proces wystawiania, przekazywania i przechowywania faktur ułatwia walkę z nieuczciwymi praktykami. Czy obowiązkowe wprowadzenie systemu zapewni skuteczne środki kontroli i wyeliminuje tzw. szarą strefę? Jakie korzyści przyniesie firmom?
Wprowadzenie podatku od nadmiarowych zysków dla niektórych branż nie jest przesądzone - poinformował wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Zastrzegł, że nad rozwiązaniami pracuje resort klimatu.
Pakiet e-commerce, który wprowadził szereg zmian oraz nowych pojęć głównie w ustawie o podatku od towarów i usług obowiązuje od 20 maja 2021 r. Szczególnie ciekawe były zmiany, które „uporządkowały” kwestię platform ułatwiających sprzedaż wysyłkową dla konsumentów z UE (B2C). Mowa jest tutaj głównie o interfejsach elektronicznych takich jak chociażby Amazon. Co istotne, adres siedziby dla takich platform nie ma żadnego znaczenia w rozwiązaniu, o którym będzie mowa, o ile ułatwiają one określone dostawy towarów.
W Biuletynie Informacji Publicznej opublikowano oświadczenie majątkowe prezydenta Rzeszowa Konrada Fijołka. Wynika z niego, że prezydent zarobił ponad 250 tys. zł w 2022 roku. To o nieco ponad 107 tys. zł więcej niż w 2021 roku.
Od 1 lipca przyszłego roku korzystanie z KSeF będzie obowiązkowe. Obecnie jest to dobrowolne, a oficjalne dane Ministerstwa Finansów pokazują, jakie jest podejście podatników do tego tematu. Jak to wygląda?
Od 15 czerwca 2023 r. podatnicy i płatnicy podatków będą mogli uzyskać od każdego z naczelników urzędów skarbowych (niezależnie od terytorialnej właściwości działania tych organów) dane i informacje o swojej indywidualnej sytuacji podatkowo-prawnej (w tym objęte tajemnicą skarbową) telefonicznie lub za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał 25 maja 2023 r. wyrok w polskiej sprawie (C-114/22) dotyczącej kwestionowania prawa do odliczenia VAT na podstawie pozorności czynności. Sprawa dotyczyła transakcji sprzedaży znaków towarowych i odliczenia podatku naliczonego w tym zakresie.
Ministerstwo Finansów przypomina, że organizacje pożytku publicznego (OPP), które chcą otrzymać 1,5% podatku PIT, powinny do 30 czerwca 2023 r. zgłosić do urzędu skarbowego aktualny rachunek bankowy. Zgłoszenie nie jest konieczne jeżeli rachunek został zgłoszony w ubiegłych latach i jest nadal aktualny.
Jak prawidłowo rozliczyć VAT w przypadku zwrotu zakupionych towarów przez nabywcę? Wyjaśniamy na poniższym przykładzie.
Inwestycje amerykańskich spółek na polskim rynku widoczne są na każdym kroku. Wbrew pozorom, ruch kapitału odbywa się jednak również w przeciwnym kierunku. Polscy inwestorzy co raz częściej lokują kapitał w zagraniczne start-up’y, w tym w innowacyjne projekty z Ameryki Północnej. Jedną z możliwości prowadzenia tego typu działań są umowy SAFE.
Rolnik ryczałtowy sprzedaje samochód, który wykorzystywał w działalności rolniczej. Samochód ten został przed sprzedażą wycofany z działalności rolniczej, co zostało potwierdzone sporządzonym na tę okoliczność protokołem. Czy sprzedaż taka podlega opodatkowaniu VAT? Czy byłoby inaczej, gdyby przed sprzedażą samochód nie został wycofany z działalności rolniczej?
Komentarze(0)
Pokaż: