REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie działalności gospodarczej - jak to zrobić

Marcin Bącal
radca prawny
Zawieszenie działalności gospodarczej - jak to zrobić
Zawieszenie działalności gospodarczej - jak to zrobić
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prawo umożliwia czasowe zawieszenie działalności gospodarczej bez konieczności wyrejestrowywania firmy i definitywnego zakończenia jej funkcjonowania. Jakie warunki należy spełnić w celu skutecznego zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej?

Zawieszenie działalności gospodarczej - jak to zrobić

Prowadzenie działalności gospodarczej co do zasady jest procesem ciągłym, zorientowanym na osiąganie przez przedsiębiorcę przychodów i generowanie zysku. Proces ten rozpoczyna wybór formy prawnej, w której przedsiębiorca będzie prowadził działalność (np. indywidualna działalność gospodarcza, spółka osobowa itp.) oraz rejestracja firmy, a kończy go wyrejestrowanie firmy z właściwej ewidencji, gdy przedsiębiorca nie jest już zainteresowany dalszym prowadzeniem działalności.

REKLAMA

REKLAMA

Powyższy ciągły charakter działalności gospodarczej doznaje jednak jednego wyłomu. W art. 14a ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 roku poz. 672 ze zm.) ustawodawca przewidział bowiem możliwość czasowego zawieszenia działalności bez konieczności wyrejestrowywania firmy i definitywnego zakończenia jej funkcjonowania.


Warunki zawieszenia działalności gospodarczej


Na zawieszenie działalności gospodarczej może zdecydować się każdy przedsiębiorca, bez względu na rodzaj prowadzonej działalności i jej zakres. Jedyny warunek wprowadzony przez ustawodawcę związany jest ze statusem przedsiębiorcy jako pracodawcy. Mianowicie, działalność gospodarczą może zawiesić tylko przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników, tj. nie nawiązał stosunku pracy z pracownikami w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy. Podmiotowi zatrudniającemu pracowników takie uprawnienie zatem nie przysługuje.

REKLAMA

Zawieszenie działalności może nastąpić na określony okres czasu, który nie może być krótszy niż 30 dni (z wyjątkiem sytuacji, gdy zawieszenie obejmuje miesiąc luty, kiedy okres zawieszenia może odpowiadać liczbie dni w tym miesiącu, a więc być krótszy niż 30 dni kalendarzowych) ani przekraczać 24 miesięcy. Przedsiębiorca jest uprawniony do wskazania okresu zawieszenia działalności w dniach, miesiącach albo miesiącach i dniach według własnego uznania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy i w jaki sposób ustanowić pełnomocnika firmy?

Samochód osobowy w firmie - od zakupu do sprzedaży

Jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, dla zawieszenia tej działalności konieczne jest, aby to wszyscy wspólnicy zdecydowali się na taki krok.


Procedura zawieszenia i wznowienia działalności gospodarczej


Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej, a także wznowienie tej działalności, następuje na wniosek przedsiębiorcy. To zatem sam przedsiębiorca, wedle własnego uznania, uprawniony jest do podjęcia decyzji o zawieszeniu. Takie rozwiązanie nie może zostać mu nakazane przez podmiot trzeci. Zawieszając działalność gospodarczą przedsiębiorca nie musi także wskazywać powodów swojej decyzji.

W celu zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca zobowiązany jest do złożenia odpowiedniego wniosku, przy czym w przypadku przedsiębiorców prowadzących indywidualną działalność gospodarczą oraz wspólników spółki cywilnej wniosek taki należy kierować do właściwego urzędu gminy (wniosek CEIDG-1), a w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność w formie prawnej, która podlega wpisowi do KRS, stosowny wniosek powinien być skierowany do sądu rejestrowego.

Wznowienie zawieszonej działalności gospodarczej również następuje w drodze złożenia wniosku w tym przedmiocie. Należy pamiętać, aby wniosek taki złożyć przed upływem 24 miesięcy od dnia, w którym rozpoczął się okres zawieszenia działalności, gdyż w przeciwnym razie istnieje ryzyko wykreślenia przedsiębiorcy z ewidencji.

Zapraszamy na forum Księgowość

Okres zawieszenia działalności gospodarczej rozpoczyna się od dnia wskazanego we wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej, nie wcześniej niż w dniu złożenia wniosku, i trwa do dnia złożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej lub do dnia wskazanego w tym wniosku, który nie może być wcześniejszy niż dzień złożenia wniosku.


Skutki zawieszenia działalności gospodarczej


W okresie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać tej działalności ani też osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Powyższe nie wyklucza jednak obowiązku wykonywania przez przedsiębiorcę określonych czynności w związku z działaniami podejmowanymi jeszcze przed zawieszeniem działalności.

W okresie zawieszenia przedsiębiorca ma w szczególności prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła jego przychodów, przyjmować należności i regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, zbywać własne środki trwałe i wyposażenie, uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem, osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem. W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca jest też zobowiązany do wykonywania wszelkich obowiązków nakazanych przepisami prawa a także może być poddany kontroli.

Jak amortyzować samochód nabyty przez współmałżonka przedsiębiorcy

Co szczególnie istotne, w okresie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca zwolniony jest z określonych obowiązków o charakterze publicznoprawnym. Przykładowo wskazać tu można na brak obowiązku składania deklaracji rozliczeniowej oraz opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, czy też brak obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.


Podsumowanie


Możliwość zawieszenia działalności gospodarczej jest szczególnie przydatna w okresie słabszej koniunktury gospodarczej, kiedy działalność ta nie przynosi oczekiwanych zysków, lub też w przypadkach, gdy ze względów osobistych przedsiębiorca przez pewien czas nie jest zainteresowany kontynuowaniem działalności, nie chcąc jednakże ostatecznie rezygnować z tej formy aktywności zawodowej.

Niewątpliwą zaletą tej instytucji jest ograniczenie spoczywających na przedsiębiorcy obowiązków publicznoprawnych, co umożliwia czasowe zmniejszenie obciążeń finansowych dając szansę na przeczekanie słabszego okresu i wznowienie działalności wówczas, gdy dawać będzie to szansę na osiąganie zamierzonego zysku.

Marcin Bącal,

radca prawny w kancelarii prawnej Chajec, Don-Siemion & Żyto w Warszawie

  

Źródło: Kancelaria prawna Chajec, Don-Siemion & Żyto

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA