REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie działalności gospodarczej - jak to zrobić

Marcin Bącal
radca prawny
Zawieszenie działalności gospodarczej - jak to zrobić
Zawieszenie działalności gospodarczej - jak to zrobić
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prawo umożliwia czasowe zawieszenie działalności gospodarczej bez konieczności wyrejestrowywania firmy i definitywnego zakończenia jej funkcjonowania. Jakie warunki należy spełnić w celu skutecznego zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej?

Zawieszenie działalności gospodarczej - jak to zrobić

Prowadzenie działalności gospodarczej co do zasady jest procesem ciągłym, zorientowanym na osiąganie przez przedsiębiorcę przychodów i generowanie zysku. Proces ten rozpoczyna wybór formy prawnej, w której przedsiębiorca będzie prowadził działalność (np. indywidualna działalność gospodarcza, spółka osobowa itp.) oraz rejestracja firmy, a kończy go wyrejestrowanie firmy z właściwej ewidencji, gdy przedsiębiorca nie jest już zainteresowany dalszym prowadzeniem działalności.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Powyższy ciągły charakter działalności gospodarczej doznaje jednak jednego wyłomu. W art. 14a ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 roku poz. 672 ze zm.) ustawodawca przewidział bowiem możliwość czasowego zawieszenia działalności bez konieczności wyrejestrowywania firmy i definitywnego zakończenia jej funkcjonowania.


Warunki zawieszenia działalności gospodarczej


Na zawieszenie działalności gospodarczej może zdecydować się każdy przedsiębiorca, bez względu na rodzaj prowadzonej działalności i jej zakres. Jedyny warunek wprowadzony przez ustawodawcę związany jest ze statusem przedsiębiorcy jako pracodawcy. Mianowicie, działalność gospodarczą może zawiesić tylko przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników, tj. nie nawiązał stosunku pracy z pracownikami w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy. Podmiotowi zatrudniającemu pracowników takie uprawnienie zatem nie przysługuje.

REKLAMA

Zawieszenie działalności może nastąpić na określony okres czasu, który nie może być krótszy niż 30 dni (z wyjątkiem sytuacji, gdy zawieszenie obejmuje miesiąc luty, kiedy okres zawieszenia może odpowiadać liczbie dni w tym miesiącu, a więc być krótszy niż 30 dni kalendarzowych) ani przekraczać 24 miesięcy. Przedsiębiorca jest uprawniony do wskazania okresu zawieszenia działalności w dniach, miesiącach albo miesiącach i dniach według własnego uznania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy i w jaki sposób ustanowić pełnomocnika firmy?

Samochód osobowy w firmie - od zakupu do sprzedaży

Jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, dla zawieszenia tej działalności konieczne jest, aby to wszyscy wspólnicy zdecydowali się na taki krok.


Procedura zawieszenia i wznowienia działalności gospodarczej


Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej, a także wznowienie tej działalności, następuje na wniosek przedsiębiorcy. To zatem sam przedsiębiorca, wedle własnego uznania, uprawniony jest do podjęcia decyzji o zawieszeniu. Takie rozwiązanie nie może zostać mu nakazane przez podmiot trzeci. Zawieszając działalność gospodarczą przedsiębiorca nie musi także wskazywać powodów swojej decyzji.

W celu zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca zobowiązany jest do złożenia odpowiedniego wniosku, przy czym w przypadku przedsiębiorców prowadzących indywidualną działalność gospodarczą oraz wspólników spółki cywilnej wniosek taki należy kierować do właściwego urzędu gminy (wniosek CEIDG-1), a w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność w formie prawnej, która podlega wpisowi do KRS, stosowny wniosek powinien być skierowany do sądu rejestrowego.

Wznowienie zawieszonej działalności gospodarczej również następuje w drodze złożenia wniosku w tym przedmiocie. Należy pamiętać, aby wniosek taki złożyć przed upływem 24 miesięcy od dnia, w którym rozpoczął się okres zawieszenia działalności, gdyż w przeciwnym razie istnieje ryzyko wykreślenia przedsiębiorcy z ewidencji.

Zapraszamy na forum Księgowość

Okres zawieszenia działalności gospodarczej rozpoczyna się od dnia wskazanego we wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej, nie wcześniej niż w dniu złożenia wniosku, i trwa do dnia złożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej lub do dnia wskazanego w tym wniosku, który nie może być wcześniejszy niż dzień złożenia wniosku.


Skutki zawieszenia działalności gospodarczej


W okresie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać tej działalności ani też osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Powyższe nie wyklucza jednak obowiązku wykonywania przez przedsiębiorcę określonych czynności w związku z działaniami podejmowanymi jeszcze przed zawieszeniem działalności.

W okresie zawieszenia przedsiębiorca ma w szczególności prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła jego przychodów, przyjmować należności i regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, zbywać własne środki trwałe i wyposażenie, uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem, osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem. W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca jest też zobowiązany do wykonywania wszelkich obowiązków nakazanych przepisami prawa a także może być poddany kontroli.

Jak amortyzować samochód nabyty przez współmałżonka przedsiębiorcy

Co szczególnie istotne, w okresie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca zwolniony jest z określonych obowiązków o charakterze publicznoprawnym. Przykładowo wskazać tu można na brak obowiązku składania deklaracji rozliczeniowej oraz opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, czy też brak obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.


Podsumowanie


Możliwość zawieszenia działalności gospodarczej jest szczególnie przydatna w okresie słabszej koniunktury gospodarczej, kiedy działalność ta nie przynosi oczekiwanych zysków, lub też w przypadkach, gdy ze względów osobistych przedsiębiorca przez pewien czas nie jest zainteresowany kontynuowaniem działalności, nie chcąc jednakże ostatecznie rezygnować z tej formy aktywności zawodowej.

Niewątpliwą zaletą tej instytucji jest ograniczenie spoczywających na przedsiębiorcy obowiązków publicznoprawnych, co umożliwia czasowe zmniejszenie obciążeń finansowych dając szansę na przeczekanie słabszego okresu i wznowienie działalności wówczas, gdy dawać będzie to szansę na osiąganie zamierzonego zysku.

Marcin Bącal,

radca prawny w kancelarii prawnej Chajec, Don-Siemion & Żyto w Warszawie

  

Źródło: Kancelaria prawna Chajec, Don-Siemion & Żyto

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA