REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prowadzenie zakładów bukmacherskich – jak uzyskać zezwolenie?

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Prowadzenie zakładów bukmacherskich – jak uzyskać zezwolenie? /fot.Shutterstock
Prowadzenie zakładów bukmacherskich – jak uzyskać zezwolenie? /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności w zakresie zakładów bukmacherskich jest szczególnie regulowane przez polskie prawo. Do legalnego prowadzenia tego rodzaju działalności niezbędne jest posiadanie zezwolenia Ministerstwa Finansów. Przedsiębiorca, który chce je uzyskać, musi spełnić szereg wymogów ustawowych.

Ścisła reglamentacja

Zasady prowadzenia legalnych zakładów bukmacherskich określa art. 6 ust. 3 ustawy o grach hazardowych z dnia 19 lipca 2009 r. Zgodnie z jego brzmieniem: „działalność w zakresie zakładów wzajemnych może być prowadzona – stosownie do udzielonego zezwolenia – wyłącznie w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych albo przez sieć Internet po uzyskaniu zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych”. Uzupełnieniem powyższego zapisu jest art. 14 ust. 3 ww. ustawy, który wskazuje, że: „przyjmowanie zakładów wzajemnych jest dozwolone – stosownie do udzielonego zezwolenia – wyłącznie w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych lub przez sieć Internet na zasadach i warunkach określonych w zatwierdzonym regulaminie i udzielonym zezwoleniu, a także wynikających z przepisów ustawy”. Działalność zakładów bukmacherskich w Polsce jest zatem ściśle uregulowana przez prawo i niemożliwe jest ich prowadzenie bez odpowiedniego zezwolenia wydanego przez Ministerstwo Finansów.

Autopromocja

Jedynie spółki

Co ważne, wniosek o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie zakładów bukmacherskich może złożyć ściśle ograniczona grupa podmiotów gospodarczych. Z tego rodzaju wnioskiem mogą wystąpić krajowe spółki akcyjne bądź spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Prawo do złożenia wniosku przysługuje również spółkom, które działają na zasadach właściwych dla ww. spółek i które posiadają swoją siedzibę na terytorium państwa UE bądź państwa członkowskiego EFTA (zgodnie z art. 7a ust. 1 ustawy).

Wymogi art. 36

Wniosek o udzielenie zezwolenia na prowadzenie zakładów bukmacherskich powinien zawierać szereg dokumentów. Szczegółowe wymogi zostały określone w art. 36 ustawy o grach hazardowych. Do obowiązkowych dokumentów należą m.in. odpis aktu notarialnego umowy/statutu spółki oraz numer KRS, oznaczenie imienne akcji lub udziałów z określoną ich wartością nominalną, informacje o aktualnym i przeszłym statusie prawnym i sytuacji finansowej spółki, dane osobowe akcjonariuszy reprezentujących min. 10% kapitału zakładowego spółki, członków zarządu, rady nadzorczej i komisji rewizyjnej, a w przypadku spółek handlowych także dane o ich aktualnym i przeszłym statusie prawnym i sytuacji finansowej. We wniosku należy wskazać również prawdopodobną datę rozpoczęcia działalności bukmacherskiej, określić rodzaj i liczbę zakładów wraz z informacją, czy te będą urządzane za pośrednictwem Internetu. Należy przedstawić także projekty regulaminów zakładów wzajemnych. Ważną kwestią jest również legalność źródeł pochodzenia kapitału spółki oraz potwierdzenie zgodności działań spółki z właściwymi przepisami regulującymi przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu. Ministerstwo Finansów przywiązuje również wagę do uczciwości akcjonariuszy spółki, członków zarządu, rady nadzorczej i komisji rewizyjnej. Aby uzyskać zezwolenie, nie może przeciwko nim toczyć się postępowanie w krajach UE bądź EFTA, w sprawach o przestępstwa dotyczące prania pieniędzy i finansowania terroryzmu. Nie mogą być również skazani za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe w krajach UE.

Polecamy: Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – nowe procedury

Wymogi dotyczące wniosku o zezwolenie na prowadzenie zakładów wzajemnych w Polsce są bardzo rozbudowane. Jeśli zakłady mają być prowadzone przez zagranicznego bukmachera bądź organizowane również przez Internet, to ustawodawca wskazuje jeszcze dodatkowe wymogi wobec składanych dokumentów (odpowiednio art. 36 ust. 1a i ust. 22 oraz art. 36a, dla zakładów przez Internet – art. 36 ust. 8a). Aby mieć pewność, że wniosek nie zostanie odrzucony ze względów formalnych, warto skorzystać ze specjalistycznego doradztwa prawno-podatkowego. Doświadczeni prawnicy zadbają o poprawność wszystkich przedkładanych w Ministerstwie dokumentów i przeprowadzą przyszłych bukmacherów przez całą procedurę pozyskania zezwolenia i legalnego otwarcia zakładów. Takie wsparcie jest bezcenne również ze względu na konieczność uregulowania ściśle określonych zobowiązań finansowych przez spółkę ubiegającą się o zezwolenie na organizację zakładów wzajemnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Moja firma


Duże wydatki

Spółki ubiegające się o zezwolenie muszą wykazać, że dysponują zwiększonym kapitałem zakładowym na poziomie min. 2 mln zł. Wymóg ten znacznie ograniczył pulę podmiotów, które mogą ubiegać się o zezwolenie na prowadzenie tego rodzaju zakładów.

Poza tym uzyskanie zezwolenia wiąże się z szeregiem innych kosztów. Przyszły bukmacher zobowiązany jest do złożenia zabezpieczenia finansowego w wysokości 40 000 zł. Jednak powyższa kwota ulega zwielokrotnieniu, które jest zależne od liczby posiadanych punktów. Szczegółowe warunki wysokości wymagalnego zabezpieczenia określa art. 63 ust. 2 ww. ustawy. Co ważne, zgodnie z art. 63 ust. 2a, w przypadku urządzania zakładów przez Internet, podmiot je urządzający zobowiązany jest złożyć zabezpieczenie finansowe w wysokości 480 000 zł.

Oprócz powyższych kwot podmiot ubiegający się o pozwolenie musi wnieść opłatę za jego udzielenie. Jej wysokość w przypadku zakładów wzajemnych jest równa 2000% kwoty bazowej, która obecnie wynosi 4474 zł. Opłaty naliczane są również za każdy punkt przyjmowania zakładów (50% kwoty bazowej), za organizację zakładów przez Internet (2000% kwoty bazowej) oraz za każdą stronę internetową, która będzie wykorzystywana do urządzania zakładów (5000% kwoty bazowej).

Skomplikowana procedura?

Pozyskanie zezwolenia na prowadzenie legalnych zakładów bukmacherskich wydaje się dość skomplikowane. Jeśli jednak właściciele spółki zadbają o odpowiednie wsparcie w tym zakresie – w postaci doświadczonej kancelarii prawno-podatkowej – jego uzyskanie nie musi być wcale trudne. Jednak ze względu na szereg wymogów formalnych i finansowych związanych z pozyskaniem zezwolenia Ministerstwa Finansów, warto skorzystać z doświadczonego wsparcia specjalistów. Profesjonalne doradztwo, pomoc w dopełnieniu formalności i kontrola wymagalnych terminów może okazać się w tym przypadku na wagę złota.

Autor: Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku oraz doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Ulga na dziecko po rozwodzie - były mąż rozliczał ulgę według schematu 50/50%, z czym nie godziła się była małżonka

Po rozwodzie matka dzieci próbowała zawrzeć z byłym mężem porozumienie dotyczące ulgi na dzieci. Proponowała byłemu mężowi proporcjonalne korzystanie z ulgi według proporcji - 30% dla niego i 70% dla niej. Mąż jednak nie godził się na takie rozwiązanie. Co postanowił w tej sprawie organ skarbowy?

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

REKLAMA