REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prowadzenie zakładów bukmacherskich – jak uzyskać zezwolenie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Prowadzenie zakładów bukmacherskich – jak uzyskać zezwolenie? /fot.Shutterstock
Prowadzenie zakładów bukmacherskich – jak uzyskać zezwolenie? /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności w zakresie zakładów bukmacherskich jest szczególnie regulowane przez polskie prawo. Do legalnego prowadzenia tego rodzaju działalności niezbędne jest posiadanie zezwolenia Ministerstwa Finansów. Przedsiębiorca, który chce je uzyskać, musi spełnić szereg wymogów ustawowych.

Ścisła reglamentacja

Zasady prowadzenia legalnych zakładów bukmacherskich określa art. 6 ust. 3 ustawy o grach hazardowych z dnia 19 lipca 2009 r. Zgodnie z jego brzmieniem: „działalność w zakresie zakładów wzajemnych może być prowadzona – stosownie do udzielonego zezwolenia – wyłącznie w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych albo przez sieć Internet po uzyskaniu zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych”. Uzupełnieniem powyższego zapisu jest art. 14 ust. 3 ww. ustawy, który wskazuje, że: „przyjmowanie zakładów wzajemnych jest dozwolone – stosownie do udzielonego zezwolenia – wyłącznie w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych lub przez sieć Internet na zasadach i warunkach określonych w zatwierdzonym regulaminie i udzielonym zezwoleniu, a także wynikających z przepisów ustawy”. Działalność zakładów bukmacherskich w Polsce jest zatem ściśle uregulowana przez prawo i niemożliwe jest ich prowadzenie bez odpowiedniego zezwolenia wydanego przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Jedynie spółki

Co ważne, wniosek o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie zakładów bukmacherskich może złożyć ściśle ograniczona grupa podmiotów gospodarczych. Z tego rodzaju wnioskiem mogą wystąpić krajowe spółki akcyjne bądź spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Prawo do złożenia wniosku przysługuje również spółkom, które działają na zasadach właściwych dla ww. spółek i które posiadają swoją siedzibę na terytorium państwa UE bądź państwa członkowskiego EFTA (zgodnie z art. 7a ust. 1 ustawy).

Wymogi art. 36

Wniosek o udzielenie zezwolenia na prowadzenie zakładów bukmacherskich powinien zawierać szereg dokumentów. Szczegółowe wymogi zostały określone w art. 36 ustawy o grach hazardowych. Do obowiązkowych dokumentów należą m.in. odpis aktu notarialnego umowy/statutu spółki oraz numer KRS, oznaczenie imienne akcji lub udziałów z określoną ich wartością nominalną, informacje o aktualnym i przeszłym statusie prawnym i sytuacji finansowej spółki, dane osobowe akcjonariuszy reprezentujących min. 10% kapitału zakładowego spółki, członków zarządu, rady nadzorczej i komisji rewizyjnej, a w przypadku spółek handlowych także dane o ich aktualnym i przeszłym statusie prawnym i sytuacji finansowej. We wniosku należy wskazać również prawdopodobną datę rozpoczęcia działalności bukmacherskiej, określić rodzaj i liczbę zakładów wraz z informacją, czy te będą urządzane za pośrednictwem Internetu. Należy przedstawić także projekty regulaminów zakładów wzajemnych. Ważną kwestią jest również legalność źródeł pochodzenia kapitału spółki oraz potwierdzenie zgodności działań spółki z właściwymi przepisami regulującymi przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu. Ministerstwo Finansów przywiązuje również wagę do uczciwości akcjonariuszy spółki, członków zarządu, rady nadzorczej i komisji rewizyjnej. Aby uzyskać zezwolenie, nie może przeciwko nim toczyć się postępowanie w krajach UE bądź EFTA, w sprawach o przestępstwa dotyczące prania pieniędzy i finansowania terroryzmu. Nie mogą być również skazani za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe w krajach UE.

Polecamy: Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – nowe procedury

Wymogi dotyczące wniosku o zezwolenie na prowadzenie zakładów wzajemnych w Polsce są bardzo rozbudowane. Jeśli zakłady mają być prowadzone przez zagranicznego bukmachera bądź organizowane również przez Internet, to ustawodawca wskazuje jeszcze dodatkowe wymogi wobec składanych dokumentów (odpowiednio art. 36 ust. 1a i ust. 22 oraz art. 36a, dla zakładów przez Internet – art. 36 ust. 8a). Aby mieć pewność, że wniosek nie zostanie odrzucony ze względów formalnych, warto skorzystać ze specjalistycznego doradztwa prawno-podatkowego. Doświadczeni prawnicy zadbają o poprawność wszystkich przedkładanych w Ministerstwie dokumentów i przeprowadzą przyszłych bukmacherów przez całą procedurę pozyskania zezwolenia i legalnego otwarcia zakładów. Takie wsparcie jest bezcenne również ze względu na konieczność uregulowania ściśle określonych zobowiązań finansowych przez spółkę ubiegającą się o zezwolenie na organizację zakładów wzajemnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Moja firma


Duże wydatki

REKLAMA

Spółki ubiegające się o zezwolenie muszą wykazać, że dysponują zwiększonym kapitałem zakładowym na poziomie min. 2 mln zł. Wymóg ten znacznie ograniczył pulę podmiotów, które mogą ubiegać się o zezwolenie na prowadzenie tego rodzaju zakładów.

Poza tym uzyskanie zezwolenia wiąże się z szeregiem innych kosztów. Przyszły bukmacher zobowiązany jest do złożenia zabezpieczenia finansowego w wysokości 40 000 zł. Jednak powyższa kwota ulega zwielokrotnieniu, które jest zależne od liczby posiadanych punktów. Szczegółowe warunki wysokości wymagalnego zabezpieczenia określa art. 63 ust. 2 ww. ustawy. Co ważne, zgodnie z art. 63 ust. 2a, w przypadku urządzania zakładów przez Internet, podmiot je urządzający zobowiązany jest złożyć zabezpieczenie finansowe w wysokości 480 000 zł.

Oprócz powyższych kwot podmiot ubiegający się o pozwolenie musi wnieść opłatę za jego udzielenie. Jej wysokość w przypadku zakładów wzajemnych jest równa 2000% kwoty bazowej, która obecnie wynosi 4474 zł. Opłaty naliczane są również za każdy punkt przyjmowania zakładów (50% kwoty bazowej), za organizację zakładów przez Internet (2000% kwoty bazowej) oraz za każdą stronę internetową, która będzie wykorzystywana do urządzania zakładów (5000% kwoty bazowej).

Skomplikowana procedura?

Pozyskanie zezwolenia na prowadzenie legalnych zakładów bukmacherskich wydaje się dość skomplikowane. Jeśli jednak właściciele spółki zadbają o odpowiednie wsparcie w tym zakresie – w postaci doświadczonej kancelarii prawno-podatkowej – jego uzyskanie nie musi być wcale trudne. Jednak ze względu na szereg wymogów formalnych i finansowych związanych z pozyskaniem zezwolenia Ministerstwa Finansów, warto skorzystać z doświadczonego wsparcia specjalistów. Profesjonalne doradztwo, pomoc w dopełnieniu formalności i kontrola wymagalnych terminów może okazać się w tym przypadku na wagę złota.

Autor: Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku oraz doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA