REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prowadzenie zakładów bukmacherskich – jak uzyskać zezwolenie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Prowadzenie zakładów bukmacherskich – jak uzyskać zezwolenie? /fot.Shutterstock
Prowadzenie zakładów bukmacherskich – jak uzyskać zezwolenie? /fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności w zakresie zakładów bukmacherskich jest szczególnie regulowane przez polskie prawo. Do legalnego prowadzenia tego rodzaju działalności niezbędne jest posiadanie zezwolenia Ministerstwa Finansów. Przedsiębiorca, który chce je uzyskać, musi spełnić szereg wymogów ustawowych.

Ścisła reglamentacja

Zasady prowadzenia legalnych zakładów bukmacherskich określa art. 6 ust. 3 ustawy o grach hazardowych z dnia 19 lipca 2009 r. Zgodnie z jego brzmieniem: „działalność w zakresie zakładów wzajemnych może być prowadzona – stosownie do udzielonego zezwolenia – wyłącznie w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych albo przez sieć Internet po uzyskaniu zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych”. Uzupełnieniem powyższego zapisu jest art. 14 ust. 3 ww. ustawy, który wskazuje, że: „przyjmowanie zakładów wzajemnych jest dozwolone – stosownie do udzielonego zezwolenia – wyłącznie w punktach przyjmowania zakładów wzajemnych lub przez sieć Internet na zasadach i warunkach określonych w zatwierdzonym regulaminie i udzielonym zezwoleniu, a także wynikających z przepisów ustawy”. Działalność zakładów bukmacherskich w Polsce jest zatem ściśle uregulowana przez prawo i niemożliwe jest ich prowadzenie bez odpowiedniego zezwolenia wydanego przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Autopromocja

Jedynie spółki

Co ważne, wniosek o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie zakładów bukmacherskich może złożyć ściśle ograniczona grupa podmiotów gospodarczych. Z tego rodzaju wnioskiem mogą wystąpić krajowe spółki akcyjne bądź spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Prawo do złożenia wniosku przysługuje również spółkom, które działają na zasadach właściwych dla ww. spółek i które posiadają swoją siedzibę na terytorium państwa UE bądź państwa członkowskiego EFTA (zgodnie z art. 7a ust. 1 ustawy).

Wymogi art. 36

Wniosek o udzielenie zezwolenia na prowadzenie zakładów bukmacherskich powinien zawierać szereg dokumentów. Szczegółowe wymogi zostały określone w art. 36 ustawy o grach hazardowych. Do obowiązkowych dokumentów należą m.in. odpis aktu notarialnego umowy/statutu spółki oraz numer KRS, oznaczenie imienne akcji lub udziałów z określoną ich wartością nominalną, informacje o aktualnym i przeszłym statusie prawnym i sytuacji finansowej spółki, dane osobowe akcjonariuszy reprezentujących min. 10% kapitału zakładowego spółki, członków zarządu, rady nadzorczej i komisji rewizyjnej, a w przypadku spółek handlowych także dane o ich aktualnym i przeszłym statusie prawnym i sytuacji finansowej. We wniosku należy wskazać również prawdopodobną datę rozpoczęcia działalności bukmacherskiej, określić rodzaj i liczbę zakładów wraz z informacją, czy te będą urządzane za pośrednictwem Internetu. Należy przedstawić także projekty regulaminów zakładów wzajemnych. Ważną kwestią jest również legalność źródeł pochodzenia kapitału spółki oraz potwierdzenie zgodności działań spółki z właściwymi przepisami regulującymi przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu. Ministerstwo Finansów przywiązuje również wagę do uczciwości akcjonariuszy spółki, członków zarządu, rady nadzorczej i komisji rewizyjnej. Aby uzyskać zezwolenie, nie może przeciwko nim toczyć się postępowanie w krajach UE bądź EFTA, w sprawach o przestępstwa dotyczące prania pieniędzy i finansowania terroryzmu. Nie mogą być również skazani za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe w krajach UE.

Polecamy: Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – nowe procedury

Wymogi dotyczące wniosku o zezwolenie na prowadzenie zakładów wzajemnych w Polsce są bardzo rozbudowane. Jeśli zakłady mają być prowadzone przez zagranicznego bukmachera bądź organizowane również przez Internet, to ustawodawca wskazuje jeszcze dodatkowe wymogi wobec składanych dokumentów (odpowiednio art. 36 ust. 1a i ust. 22 oraz art. 36a, dla zakładów przez Internet – art. 36 ust. 8a). Aby mieć pewność, że wniosek nie zostanie odrzucony ze względów formalnych, warto skorzystać ze specjalistycznego doradztwa prawno-podatkowego. Doświadczeni prawnicy zadbają o poprawność wszystkich przedkładanych w Ministerstwie dokumentów i przeprowadzą przyszłych bukmacherów przez całą procedurę pozyskania zezwolenia i legalnego otwarcia zakładów. Takie wsparcie jest bezcenne również ze względu na konieczność uregulowania ściśle określonych zobowiązań finansowych przez spółkę ubiegającą się o zezwolenie na organizację zakładów wzajemnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Moja firma


Duże wydatki

Spółki ubiegające się o zezwolenie muszą wykazać, że dysponują zwiększonym kapitałem zakładowym na poziomie min. 2 mln zł. Wymóg ten znacznie ograniczył pulę podmiotów, które mogą ubiegać się o zezwolenie na prowadzenie tego rodzaju zakładów.

REKLAMA

Poza tym uzyskanie zezwolenia wiąże się z szeregiem innych kosztów. Przyszły bukmacher zobowiązany jest do złożenia zabezpieczenia finansowego w wysokości 40 000 zł. Jednak powyższa kwota ulega zwielokrotnieniu, które jest zależne od liczby posiadanych punktów. Szczegółowe warunki wysokości wymagalnego zabezpieczenia określa art. 63 ust. 2 ww. ustawy. Co ważne, zgodnie z art. 63 ust. 2a, w przypadku urządzania zakładów przez Internet, podmiot je urządzający zobowiązany jest złożyć zabezpieczenie finansowe w wysokości 480 000 zł.

Oprócz powyższych kwot podmiot ubiegający się o pozwolenie musi wnieść opłatę za jego udzielenie. Jej wysokość w przypadku zakładów wzajemnych jest równa 2000% kwoty bazowej, która obecnie wynosi 4474 zł. Opłaty naliczane są również za każdy punkt przyjmowania zakładów (50% kwoty bazowej), za organizację zakładów przez Internet (2000% kwoty bazowej) oraz za każdą stronę internetową, która będzie wykorzystywana do urządzania zakładów (5000% kwoty bazowej).

Skomplikowana procedura?

Pozyskanie zezwolenia na prowadzenie legalnych zakładów bukmacherskich wydaje się dość skomplikowane. Jeśli jednak właściciele spółki zadbają o odpowiednie wsparcie w tym zakresie – w postaci doświadczonej kancelarii prawno-podatkowej – jego uzyskanie nie musi być wcale trudne. Jednak ze względu na szereg wymogów formalnych i finansowych związanych z pozyskaniem zezwolenia Ministerstwa Finansów, warto skorzystać z doświadczonego wsparcia specjalistów. Profesjonalne doradztwo, pomoc w dopełnieniu formalności i kontrola wymagalnych terminów może okazać się w tym przypadku na wagę złota.

Autor: Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku oraz doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

REKLAMA

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA