REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracujący na etacie chcą zakładać własne firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Trzy miliony Polaków jest zainteresowanych założeniem własnej firmy
Trzy miliony Polaków jest zainteresowanych założeniem własnej firmy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Okazuje się, że aż trzy miliony Polaków jest zainteresowanych założeniem własnej firmy – tak wynika z przeprowadzonego w maju tego roku badania „Indeks przedsiębiorczości”. Co czwarty Polak zatrudniony na etacie deklaruje, że w ciągu dwóch lat założy firmę.

Według ekspertów Tax Care, którzy przeprowadzili badanie „Indeks przedsiębiorczości”, boom na przedsiębiorczość to m.in. efekt rozczarowania Polaków pracą na etatach. Zaledwie co czwarty zatrudniony w oparciu o umowę o pracę jest zadowolony ze swojej sytuacji zawodowej. Tymczasem sporą satysfakcję ze swojej pracy czerpie co drugi właściciel firmy. Być może po części właśnie dlatego działalność gospodarcza przyciąga etatowców – co czwarta z nich deklaruje, że w ciągu najbliższych 24 miesięcy otworzy własną firmę.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- Można przypuszczać, że w ciągu najbliższych dwóch lat pracodawcy w Polsce znajdą się w jeszcze trudniejszej sytuacji niż obecnie, jeśli faktycznie tak duża grupa osób zdecyduje się zrealizować swoje przedsiębiorcze plany. Już teraz liczba zarejestrowanych jednoosobowych firm w Polsce przekracza 3 miliony. I choć nie wszystkie z nich utrzymują się na rynku, to dane statystyczne świadczą o imponującej chęci do pracy na własny rachunek. Taki stan rzeczy i deklaracje nie powinny dziwić – własna firma co prawda stanowi duże wyzwanie i wymaga od „przedsiębiorczego” zestawu określonych cech charakteru, ale jednocześnie przynosi dużą satysfakcję. Co więcej, dziś – przede wszystkim dzięki technologii – biznes prowadzi się po prostu łatwiej i szybciej niż kilkanaście lat temu – mówi Adam Głos, prezes zarządu Tax Care.

Młodzi kowale własnego losu

Wyniki badania Tax Care sugerują, że przedsiębiorczość młodych ludzi opiera się głównie na entuzjazmie i silnej wierze we własne możliwości. Największe oczekiwania wobec faktu posiadania własnej firmy widać właśnie wśród osób w wieku poniżej 30. roku życia. Młodsi częściej niż osoby z przedziału 31–45 uważają, że osiągnięcie sukcesu biznesowego zależy głównie od nich samych. Tymczasem dla rynku pracy i powodzenia własnej firmy cenniejsze wydają się być cechy częściej występujące u osób starszych. Na przykład te w wieku 31+ częściej zauważają zmiany na rynku i zapobiegają ich negatywnym skutkom niż osoby poniżej 30. Z kolei jeszcze starsi: w wieku 46+ częściej niż osoby młodsze zachęcają innych, aby myśleli nieszablonowo przy rozwiązywaniu problemów biznesowych.

Biznes w wielkim mieście z pierwiastkiem męskim

Przedsiębiorczości sprzyja bycie mężczyzną i zamieszkiwanie w dużym mieście. Z podsumowań odpowiedzi na pytania, wynika, że mężczyźni są w niektórych aspektach bardziej przedsiębiorczy niż kobiety: częściej podejmują działania przedsiębiorcze w obszarze związanym z podejmowaniem decyzji i koncentracją na przyszytych efektach swojej pracy. Deklarują też większy refleks w szybkim podejmowaniu decyzji nawet w sytuacji, kiedy nie są pewni jej rezultatów. Większa grupa panów niż pań myśli też o wprowadzaniu ulepszeń w swoich miejscach pracy i ustalając krótkoterminowe cele biznesowe, częściej wybiega w przyszłość. Jednak pomimo męskiego charakteru biznesu, przyciąga on również kobiety i to niemałą grupę – co trzecia badana kobieta deklaruje, że w ciągu najbliższych dwóch lat rozpocznie własną działalność gospodarczą. Wśród mężczyzn odsetek ten jest nieco wyższy – deklaracje otwarcia swojej firmy składa co drugi badany. Osoby prowadzące działalność gospodarczą w dużych miastach są częściej niż osoby z małych miejscowości zadowolone z pracy, mają więcej pomysłów na rozwiązywanie problemów, częściej też wprowadzają swoje pomysły w życie i koncentrują się na budowaniu przynależności do zespołu.

REKLAMA

Polecamy: Działalność spółek z o.o. w uchwałach wspólników. Wzory i praktyczne wyjaśnienia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pokolenie kreatywnych wojowników?

- Wyniki Indeksu przedsiębiorczości prognozują boom na zakładanie firm przez Polaków, ale pokazują też, że przedsiębiorcze osoby potrzebują lepszego przygotowania do „działania na swoim”. Dużego znaczenia nabiera rozwinięcie rynku usług dla mikrofirm oraz przygotowanie pracodawców do lepszej współpracy z samozatrudnionymi, bo wygląda na to, że jeszcze częściej niż obecnie mogą mieć z nimi do czynienia – mówi Marek Sikorski, szef departamentu marketingu Tax Care.

Czy stajemy się społeczeństwem przedsiębiorców? Badanie Tax Care pokazuje, że wzrost liczby przedsiębiorców w Polsce może oznaczać częstsze występowanie cech wykazywanych przez te osoby. Z badania wynika, że właściciele firm są bardziej pewni siebie, więcej tworzą i są lepiej zorientowani na cel. Przedsiębiorcy są też odporniejsi na długotrwały stres i częściej deklarują umiejętność podejmowania decyzji pod presją czasu. Za to pracujący na etatach potrafią lepiej zadbać o relacje.

Badanie „Indeks Przedsiębiorczości Tax Care” zostało przeprowadzone metodą CAWI w maju 2018 r. na grupie 308 ankietowanych. Charakterystyczne przedsiębiorcze cechy zostały stworzone w oparciu o odpowiedzi na 40 pytań związanych z podejściem badanych do określonych wyzwań w pracy na etacie lub we własnej firmie.

Zobacz także: Moja firma

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA