REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niższy ZUS dla firm: Polacy i tak zapłacą więcej niż Brytyjczycy

Niższy ZUS dla firm: Polacy i tak zapłacą więcej niż Brytyjczycy /Fot. Fotolia
Niższy ZUS dla firm: Polacy i tak zapłacą więcej niż Brytyjczycy /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polski ustawodawca z dumą informuje o wspieraniu najmniejszych przedsiębiorców. Zgodnie z propozycją, osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, których średnie miesięczne przychody nie przekraczają 2,5-krotności płacy minimalnej (w 2018 r. - 5 250 zł), będą mogły płacić obniżone, proporcjonalne do przychodu składki na ubezpieczenie społeczne. Obecnie przedsiębiorcy, niezależnie od wielkości przychodu, płacą taką samą składkę ZUS. Jak nowe obniżone składki wypadają na tle Wielkiej Brytanii?

Składka na ZUS uzależniona od przychodu

Rosnące przeciętne wynagrodzenie wpływa na wzrost składek na ZUS. Prognozowane składki ZUS dla przedsiębiorców w 2019 r. wzrosną o 65,89 złotych miesięcznie. W skali roku każdy przedsiębiorca będzie musiał zapłacić o 790,68 złotych więcej, nie uwzględniając stawki zdrowotnej (jej wysokość nie jest jeszcze znana, zostanie ogłoszona w styczniu 2019 r.). Po uwzględnieniu składki zdrowotnej miesięczna wysokość składek na ZUS wyniesie około 1320 złotych, czyli ponad 100 złotych więcej niż w 2018 r.

REKLAMA

Autopromocja

Polski rząd szacuje, że z obniżki składek ZUS dla małych firm skorzysta około 175 tys. mikroprzedsiębiorców. Eksperci podkreślają wadliwość przyjętej metodologii - kryterium przychodowe oznacza bowiem, że z obniżonej składki nie skorzystają np. właściciele małych sklepików, których miesięczny przychód przekroczy kwotę 5250 złotych.

„Polski rząd mimo hucznych zapowiedzi po raz kolejny podnosi ZUS, co w połączeniu z wysoką biurokracją wypycha kolejnych właścicieli firm z kraju. Coroczne podwyżki oraz konieczność opłacania składek których wysokość nie jest zależna od wyniku finansowego firmy nie stwarzają przyjaznych warunków dla biznesu w Polsce. Dla porównania, stawki ubezpieczeń społecznych są w Wielkiej Brytanii wielokrotnie niższe od składek ZUS w Polsce, a firmy zarabiające poniżej 41 500 złotych rocznie, nie muszą ich wcale płacić” – komentuje Agnieszka Moryc, Dyrektor Zarządzająca Admiral Tax.

Samozatrudnieni w Wielkiej Brytanii płacą niższe składki na ubezpieczenie

Jak na tle polskiego systemu wygląda Wielka Brytania? Kraj, który kojarzy się z wolnością biznesową, przejrzystym prawem i prostymi podatkami przyciąga od lat wielu przedsiębiorców z całego świata. Według szacunków Minister Przedsiębiorczości i Technologii Jadwigi Emilewicz ponad 60 tys. Polskich przedsiębiorców prowadzi biznes w Wielkiej Brytanii i ta liczba stale rośnie.

W Wielkiej Brytanii wysokość stawek ubezpieczenia społecznego (tzw. NIN - National Insurance Number) jest zależna od sytuacji finansowej firmy, więc przedsiębiorcy, którzy mają nieregularne przychody nie muszą się obawiać, że nie zarobią na wysoką składkę ZUS. Przedsiębiorcy, którzy nie osiągnęli zysku (po opłaceniu wszelkich kosztów prowadzenia działalności) w kwocie min. 6205 funtów (około 29 400 złotych) nie płacą w ogóle składki na ubezpieczenie. Brytyjskie państwo wychodzi z prostego założenia - nie zarabiasz wystarczająco - nie musisz płacić. Tutaj pojawia się pierwsza zasadnicza różnica pomiędzy Wielką Brytanią i Polską - niestety na zdecydowaną korzyść Wielkiej Brytanii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – nowe procedury

Przedsiębiorcy, których roczny zysk wynosi pomiędzy 6205 funtów (około 29 400 złotych) a 8424 funtów (około 40 000 złotych) płacą 2,95 funtów tygodniowo (około 14 złotych) składki na ubezpieczenie społeczne. W skali miesiąca daje to składkę na poziomie 56 złotych! W przypadku, gdy roczny zysk wynosi więcej niż 8424 funty (do progu 46350 funtów) przedsiębiorca płaci składkę w wysokości 9-proc. od nadwyżki powyżej kwoty 8424 funtów. Zarabiający powyżej 46350 funtów (około 220 tys. zysku w roku) muszą zapłacić dodatkowe 2-proc. od nadwyżki ponad 46350 funtów.

Zobacz także: Moja firma


Firma w Wielkiej Brytanii

Wielka Brytania jest niezwykle popularnym kierunkiem dla programistów, grafików, blogerów, branży e-commerce oraz firm z branży nowych mediów. Przedsiębiorcy wybierają Wielką Brytanię nie tylko ze względu na niższe składki na ubezpieczenie społeczne, ale także przez wysoką kwotę wolną od podatku oraz proste i przejrzyste prawo.

Najpopularniejszą formą prowadzenia działalności w Wielkiej Brytanii jest spółka limited (odpowiednik polskiej sp. z o.o.). Prowadzenie spółki limited wiąże się z szeregiem korzyści. Przede wszystkim prowadzenie biznesu w Wielkiej Brytanii jest łatwe – nie ma biurokracji, którą znamy z polskich urzędów, większość spraw można załatwić online bezpośrednio lub korzystając z usług wyspecjalizowanego biura księgowego. Spółka limited pozwala zaoszczędzić kilkadziesiąt tysięcy złotych każdego roku. Dzieje się tak, ponieważ dyrektor spółki może skorzystać z wysokiej kwoty wolnej od podatku (aktualnie 11 850 funtów, czyli około 58 tysięcy złotych), mniejszych obciążeń na ubezpieczenie społeczne. Dodatkowo można wypłacać środki ze spółki bez podatku korzystając z dywidendy, kilometrówki czy zwrotów kosztów delegacji.

To wszystko na zdecydowanie prostszych zasadach niż w Polsce, bez konieczności udowadniania każdego wydatku. Dyrektor spółki limited płaci składkę na ubezpieczenie od zarobków powyżej 8424 funtów w skali roku w wysokości 12-proc. nadwyżki ponad kwotę 8424 funtów. Przy zarobkach powyżej 46350 funtów (około 220 tys. złotych) płaci dodatkowe 2-proc. dd nadwyżki ponad tę kwotę. Przyjęte rozwiązania czynią z brytyjskiego systemu ubezpieczeń niezwykle sprawiedliwy społecznie i pomagający rozwijać przedsiębiorczość wśród obywateli.

Autopromocja
Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA