REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niższy ZUS dla firm: Polacy i tak zapłacą więcej niż Brytyjczycy

Niższy ZUS dla firm: Polacy i tak zapłacą więcej niż Brytyjczycy /Fot. Fotolia
Niższy ZUS dla firm: Polacy i tak zapłacą więcej niż Brytyjczycy /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polski ustawodawca z dumą informuje o wspieraniu najmniejszych przedsiębiorców. Zgodnie z propozycją, osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, których średnie miesięczne przychody nie przekraczają 2,5-krotności płacy minimalnej (w 2018 r. - 5 250 zł), będą mogły płacić obniżone, proporcjonalne do przychodu składki na ubezpieczenie społeczne. Obecnie przedsiębiorcy, niezależnie od wielkości przychodu, płacą taką samą składkę ZUS. Jak nowe obniżone składki wypadają na tle Wielkiej Brytanii?

Składka na ZUS uzależniona od przychodu

Rosnące przeciętne wynagrodzenie wpływa na wzrost składek na ZUS. Prognozowane składki ZUS dla przedsiębiorców w 2019 r. wzrosną o 65,89 złotych miesięcznie. W skali roku każdy przedsiębiorca będzie musiał zapłacić o 790,68 złotych więcej, nie uwzględniając stawki zdrowotnej (jej wysokość nie jest jeszcze znana, zostanie ogłoszona w styczniu 2019 r.). Po uwzględnieniu składki zdrowotnej miesięczna wysokość składek na ZUS wyniesie około 1320 złotych, czyli ponad 100 złotych więcej niż w 2018 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polski rząd szacuje, że z obniżki składek ZUS dla małych firm skorzysta około 175 tys. mikroprzedsiębiorców. Eksperci podkreślają wadliwość przyjętej metodologii - kryterium przychodowe oznacza bowiem, że z obniżonej składki nie skorzystają np. właściciele małych sklepików, których miesięczny przychód przekroczy kwotę 5250 złotych.

„Polski rząd mimo hucznych zapowiedzi po raz kolejny podnosi ZUS, co w połączeniu z wysoką biurokracją wypycha kolejnych właścicieli firm z kraju. Coroczne podwyżki oraz konieczność opłacania składek których wysokość nie jest zależna od wyniku finansowego firmy nie stwarzają przyjaznych warunków dla biznesu w Polsce. Dla porównania, stawki ubezpieczeń społecznych są w Wielkiej Brytanii wielokrotnie niższe od składek ZUS w Polsce, a firmy zarabiające poniżej 41 500 złotych rocznie, nie muszą ich wcale płacić” – komentuje Agnieszka Moryc, Dyrektor Zarządzająca Admiral Tax.

Samozatrudnieni w Wielkiej Brytanii płacą niższe składki na ubezpieczenie

Jak na tle polskiego systemu wygląda Wielka Brytania? Kraj, który kojarzy się z wolnością biznesową, przejrzystym prawem i prostymi podatkami przyciąga od lat wielu przedsiębiorców z całego świata. Według szacunków Minister Przedsiębiorczości i Technologii Jadwigi Emilewicz ponad 60 tys. Polskich przedsiębiorców prowadzi biznes w Wielkiej Brytanii i ta liczba stale rośnie.

REKLAMA

W Wielkiej Brytanii wysokość stawek ubezpieczenia społecznego (tzw. NIN - National Insurance Number) jest zależna od sytuacji finansowej firmy, więc przedsiębiorcy, którzy mają nieregularne przychody nie muszą się obawiać, że nie zarobią na wysoką składkę ZUS. Przedsiębiorcy, którzy nie osiągnęli zysku (po opłaceniu wszelkich kosztów prowadzenia działalności) w kwocie min. 6205 funtów (około 29 400 złotych) nie płacą w ogóle składki na ubezpieczenie. Brytyjskie państwo wychodzi z prostego założenia - nie zarabiasz wystarczająco - nie musisz płacić. Tutaj pojawia się pierwsza zasadnicza różnica pomiędzy Wielką Brytanią i Polską - niestety na zdecydowaną korzyść Wielkiej Brytanii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – nowe procedury

Przedsiębiorcy, których roczny zysk wynosi pomiędzy 6205 funtów (około 29 400 złotych) a 8424 funtów (około 40 000 złotych) płacą 2,95 funtów tygodniowo (około 14 złotych) składki na ubezpieczenie społeczne. W skali miesiąca daje to składkę na poziomie 56 złotych! W przypadku, gdy roczny zysk wynosi więcej niż 8424 funty (do progu 46350 funtów) przedsiębiorca płaci składkę w wysokości 9-proc. od nadwyżki powyżej kwoty 8424 funtów. Zarabiający powyżej 46350 funtów (około 220 tys. zysku w roku) muszą zapłacić dodatkowe 2-proc. od nadwyżki ponad 46350 funtów.

Zobacz także: Moja firma


Firma w Wielkiej Brytanii

Wielka Brytania jest niezwykle popularnym kierunkiem dla programistów, grafików, blogerów, branży e-commerce oraz firm z branży nowych mediów. Przedsiębiorcy wybierają Wielką Brytanię nie tylko ze względu na niższe składki na ubezpieczenie społeczne, ale także przez wysoką kwotę wolną od podatku oraz proste i przejrzyste prawo.

Najpopularniejszą formą prowadzenia działalności w Wielkiej Brytanii jest spółka limited (odpowiednik polskiej sp. z o.o.). Prowadzenie spółki limited wiąże się z szeregiem korzyści. Przede wszystkim prowadzenie biznesu w Wielkiej Brytanii jest łatwe – nie ma biurokracji, którą znamy z polskich urzędów, większość spraw można załatwić online bezpośrednio lub korzystając z usług wyspecjalizowanego biura księgowego. Spółka limited pozwala zaoszczędzić kilkadziesiąt tysięcy złotych każdego roku. Dzieje się tak, ponieważ dyrektor spółki może skorzystać z wysokiej kwoty wolnej od podatku (aktualnie 11 850 funtów, czyli około 58 tysięcy złotych), mniejszych obciążeń na ubezpieczenie społeczne. Dodatkowo można wypłacać środki ze spółki bez podatku korzystając z dywidendy, kilometrówki czy zwrotów kosztów delegacji.

To wszystko na zdecydowanie prostszych zasadach niż w Polsce, bez konieczności udowadniania każdego wydatku. Dyrektor spółki limited płaci składkę na ubezpieczenie od zarobków powyżej 8424 funtów w skali roku w wysokości 12-proc. nadwyżki ponad kwotę 8424 funtów. Przy zarobkach powyżej 46350 funtów (około 220 tys. złotych) płaci dodatkowe 2-proc. dd nadwyżki ponad tę kwotę. Przyjęte rozwiązania czynią z brytyjskiego systemu ubezpieczeń niezwykle sprawiedliwy społecznie i pomagający rozwijać przedsiębiorczość wśród obywateli.

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA