REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uprawnienia i obowiązki Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Uprawnienia i obowiązki Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców /fot.Shutterstock
Uprawnienia i obowiązki Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców to instytucja nowa w prawie polskim, której głównym zadaniem będzie stanie na straży praw i interesów przedsiębiorców. Czym dokładnie będzie się zajmował Rzecznik, jakie będzie miał kompetencje i obowiązki?

Instytucję Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wprowadza ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców (Dz.U. 2018 poz. 648), która obowiązuje od 30 kwietnia 2018 roku.

REKLAMA

Autopromocja

Wśród wymogów stawianych kandydatom na stanowisko Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców (dalej: Rzecznik) są m.in. brak skazania prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe i wyróżnianie się wiedzą w zakresie przedsiębiorczości i przepisów prawnych ich dotyczących lub też w zakresie tworzenia lub stosowania prawa gospodarczego.

Rzecznik będzie powoływany na jedną 6-letnią kadencję. Wygaśnie ona m.in. w wypadku skazania go prawomocnie za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe. Rzecznik nie będzie mógł należeć do partii politycznej ani zajmować innego stanowiska, za wyjątkiem naukowego lub naukowo-dydaktycznego na wyższej uczelni.

Polecamy: Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu – nowe procedury

Przed upływem kadencji premier odwoła Rzecznika – na wniosek ministra gospodarki – również w razie jego trwałej niezdolności do pełnienia urzędu i rażącego naruszenia prawa przy wykonywaniu jego obowiązków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uprawnienia Rzecznika

Rzecznik będzie wydawał opinie do aktów prawnych dotyczących rozpoczęcia, prowadzenia i zakończenia działalności firmy oraz będzie pomagał w mediacji między przedsiębiorcą a urzędami.

Rzecznik będzie mógł też występować o podjęcie inicjatywy legislacyjnej w sprawach dotyczących działalności gospodarczej, występować o wydanie objaśnień prawnych oraz wnosić skargę nadzwyczajną do Sądu Najwyższego i występować do Naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskiem o wydanie uchwały rozstrzygającej rozbieżności sądów administracyjnych. Będzie też uprawniony do wnoszenia skarg i skarg kasacyjnych do sądu administracyjnego.

Rzecznik będzie podejmował swoje czynności z urzędu lub na wniosek. Z wnioskami będą mogli się do niego zwracać przedsiębiorcy i organizacje przedsiębiorców.

Obowiązki urzędów wobec Rzecznika

Instytucje publiczne będą zobligowane udostępnić Rzecznikowi akta i dokumenty zakończonych spraw oraz udzielać wyjaśnień co do podstawy faktycznej i prawnej wydanych decyzji dotyczących przedsiębiorcy. Instytucje publiczne będą musiały udzielić Rzecznikowi żądanych informacji w ciągu 30 dni, informując go o podjętych działaniach lub zajętym stanowisku. Jeżeli dana instytucja nie udzieli Rzecznikowi informacji lub gdy Rzecznik zajmuje inne stanowisko niż instytucja, będzie on mógł wystąpić do jednostki nadrzędnej o podjęcie odpowiednich działań.

Rzecznik będzie mógł również występować z wnioskiem o wszczęcie postępowania wyjaśniającego lub dyscyplinarnego w przypadku naruszenia praw przedsiębiorcy.

Rzecznik będzie musiał corocznie, w terminie 90 dni od zakończenia roku kalendarzowego, złożyć sprawozdanie ze swojej działalności.

W latach 2018–2027 maksymalne wydatki na funkcjonowanie Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wyniosą 170,5 mln zł.

Autor: Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w ochronie majątku oraz doradztwie strategicznym dla przedsiębiorców

Zobacz także: Moja firma

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA