REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wytyczne Komisji Europejskiej dla transportu w czasie pandemii koronawirusa

Wytyczne Komisji Europejskiej dla transportu w czasie pandemii koronawirusa
Wytyczne Komisji Europejskiej dla transportu w czasie pandemii koronawirusa

REKLAMA

REKLAMA

Zmagania z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 trwają. Transport odgrywa w tej walce jedną z najważniejszych ról. O ile nie najważniejszą. To dzięki firmom transportowym i kierowcom możemy nadal cieszyć się pełnymi półkami w sklepach. Dlatego też, 23 marca 2020 r., Komisja Europejska opublikowała wytyczne dla Państw Członkowskich. Zobacz o jakich zaleceniach mowa.

Założenie poniższych zmian jest jedno: usprawnienia. Sytuacja, z jaką zmaga się Europa jest wyjątkowa. Jednak wprowadzenie jednolitych regulacji ma na celu usprawnić ruch na granicach państw oraz poprawić terminowość dostaw towarów pierwszej potrzeby, czyli artykułów medycznych oraz żywności.

REKLAMA

REKLAMA

Zielone światło na przejściach granicznych

Na przejściach granicznych powinny powstać „zielone pasy”, czyli przestrzeń, która przeznaczona jest dla każdego rodzaju przewożonego towaru. W tych właśnie miejscach kontrola drogowa oraz badania lekarskie nie będą trwały dłużej niż 15 minut. – Na wspomnianych pasach kierowcy pojazdów towarowych będą proszeni o podanie jedynie dokumentu identyfikującego ich osobę (np. dowód osobisty), prawa jazdy oraz w razie potrzeby, pismo od pracodawcy. Ponadto uważa się, że elektroniczne składanie oraz wyświetlanie dokumentów jest wystarczające – mówi Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii
Transportowej ITD-PIP. Co ważne: wszystkie poniższe zasady powinny mieć jednolite zastosowanie wobec obywateli UE, jak i wobec obywateli państw trzecich, jeżeli tylko ma to zapewnić swobodny przepływ towarów wewnątrz Unii, jak i do niej.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

REKLAMA

Zawieszone zakazy

Komisja Europejska uznała również, że wszystkie państwa powinny niezwłocznie podjąć działania mające na celu czasowe zawieszenie wszystkich rodzajów ograniczeń dostępu do dróg obowiązujących na ich terytorium. Mowa tutaj o chociażby zakazach weekendowych, nocnych czy też sektorowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwarantanna, a kierowca zawodowy

Pomimo tego, że kierowcy zawodowi od samego początku byli zapewniani o tym, że nie będzie wobec nich stosowana kwarantanna, życie pokazało, że wytyczne te nie zawsze były respektowane. Dlatego też Komisja Europejska ustanawia, że pracownikom transportu, niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania, należy pozwolić na swobodne przekraczanie granic wewnętrznych. KE sugeruje również, że należy znieść ograniczenia takie jak: ograniczenia podróży oraz kwarantanna pracowników transportu. – Pandemia koronawirusa utrudnia życie kierowcom zawodowym zarówno na przygranicznych drogach, jak i w trasie. Dlatego też Komisja wzywa Państwa Członkowskie do tego, aby zapewniły dostępność odpowiednich urządzeń sanitarnych i dostaw żywności dla pracowników transportu na głównych szlakach transportowych – kontynuuje ekspert.

Zaświadczenia lekarskie – bezcelowa praktyka

Niektóre kraje wymagały lub sugerowały posiadanie zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia kierowcy. Natomiast organ wykonawczy Unii Europejskiej uznał, że dalsze praktykowanie tego typu działań jest bezcelowe. Po pierwsze, dostęp do lekarzy jest znacznie utrudniony, a po drugie, wspomniane wcześniej zaświadczenie nie jest gwarancją braku infekcji wywołanej przez koronawirusa. COVID-19, w niektórych przypadkach, przebiega bowiem bezobjawowo, a wydana nawet dwa dni temu opinia lekarska, może mijać się z prawdą.

Brak certyfikatu zawodowego to nie problem

Przekraczanie granic, będąc kierowcą zawodowym, wydawało się być znacznie łatwiejsze. Pracownik bowiem może przedstawić stosowny certyfikat i tym samym nie być objęty kwarantanną. Komisja zwraca jednak uwagę, że transport międzynarodowy to nie tylko tzw. „transport ciężki”, ale również i setki tysięcy busów oraz innych pojazdów poniżej 3,5 tony. Dlatego też wprowadza się zasadę, w myśl której, kiedy certyfikat wygaśnie, lub kierowca nim nie dysponuje, można w zastępstwie wymagać listu od pracodawcy, w którym to przedsiębiorstwo ustala stosunek pracy. Oczywistym jest, że pracownik będzie musiał dodatkowo wylegitymować się dokumentem tożsamości. Załącznik dostępny jest na ostatniej stronie zaleceń Komisji UE.

Zalecenia dla kierowców i przedsiębiorstw

Przedstawione zostały również wytyczne dla branży transportowej oraz właściwych organów publicznych zaangażowanych w transport towarowy po wybuchu COVID-19. Pierwszą z nich jest, aby regułę dystansu społecznego przenieść do branży. - A zatem kierowca powinien bezwzględnie unikać opuszczania kabiny, a w sytuacjach, które tego wymagają, zachować zalecany przez WHO odstęp od innych. Pracodawcy są zobowiązani zapewnić kierowcom środek dezynfekujący oraz mydło. Dobrą praktyką jest również noszenie sprzętu ochronnego w postaci rękawiczek w każdej sytuacji, która wymaga interakcji społecznych. Komisja zachęca do korzystania z dokumentów cyfrowych i zaleca pracodawcom, aby przesyłali dokumenty z wyprzedzeniem do firm, które owych dokumentów wymagają podczas załadunku/rozładunku. Ponadto należy pamiętać, aby zdezynfekować kabinę pojazdu przed każdym nowym użyciem – mówi ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP, Mariusz Hendzel.

Nowe zalecenia przy załadunkach i rozładunkach

Miejsca, gdzie odbywa się załadunek lub rozładunek towarów, są wyjątkowo narażone na przenoszenie infekcji. Chociażby wymiana dokumentów, bez zachowania nadzwyczajnych środków ostrożności, może okazać się działaniem niezwykle niebezpiecznym. Dlatego też Komisja zaleca, aby kierowcy pozostali w kabinie podczas załadunku oraz rozładunku. Wszelkie działania powinny być wykonywane przez miejscowy personel firmy wysyłającej lub przyjmującej towary. W sytuacjach, które wymagają obecności kierowcy celem nadzorowania działań, jest on zobowiązany do pozostawania w bezpiecznej odległości od innych pracowników oraz do noszenia rękawiczek oraz dokładnej dezynfekcji po wykonanym zadaniu.
Wspomniane wcześniej dokumenty, których przekazywanie z rąk do rąk jest rzeczywistym zagrożeniem, powinny być przekazywane drogą elektroniczną. Jeżeli nie jest to możliwe, zaleca się, aby kierowcy oraz pracownicy firm używali rękawiczek jednorazowych lub myli ręce płynem antybakteryjnym czy też mydłem z wodą – kontynuuje Mariusz Hendzel.

Zachowanie kierowcy podczas przerw i odpoczynków

Czas spędzany podczas przerw i odpoczynków powinien polegać na zupełnej izolacji od innych osób. – Jest to trudny czas dla nas, dla ludzi. Dla ludzi, którzy przecież wchodzą w interakcje, a obecność
drugiej osoby jest naturalna i jak najbardziej pożądana.. Niestety, pandemia, z którą musimy się zmierzyć, zmusza nas do nowych zachowań. Dlatego też tak ważne jest, aby kierowca podczas odpoczynków zachowywał dystans społeczny. To nie jest czas na rozmowy z innymi kierowcami czy też pracownikami parkingów. Posiłki należy obowiązkowo spożywać w odosobnieniu, na ile to możliwe na wolnym powietrzu, ale z dala od innych osób. Zaleca się również aby nie jeść w dostępnych, zamkniętych pomieszczeniach. Znacznie lepszym wyborem jest skonsumowanie obiadu w kabinie ciężarówki. Pamiętajmy również o dezynfekcji. – przestrzega ekspert.

Zachowanie podczas kontroli i oczekiwania na granicach

Zachowanie w miejscach, gdzie odbywają się kontrole graniczne lub podczas kontroli drogowej, powinno naśladować te, które zalecane jest w przypadku rozładunku lub załadunku towarów. A zatem kierowca nie opuszcza kabiny ciężarówki, przekazanie dokumentów odbywa się ze szczególną ostrożnością, a następstwem tej wymiany jest dokładna dezynfekcja rąk lub uprzednie zastosowanie rękawiczek jednorazowych. W przypadku, gdy kierowca jest proszony o wypełnienie dokumentów, powinien zrobić to nie opuszczając pojazdu.
Powyższe wytyczne to zalecenia Komisji Europejskiej. Ich wprowadzenie w każdym z krajów członkowskich jest uzależnione od decyzji poszczególnych państw, nie jest to zatem działanie obligatoryjne.

Koronawirus: Komisja Europejska przedstawia praktyczne rozwiązania, które zapewnią stały przepływ towarów w całej UE dzięki zielonym korytarzom

Kancelaria transportowa ITD-PIP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA