REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wytyczne Komisji Europejskiej dla transportu w czasie pandemii koronawirusa

Wytyczne Komisji Europejskiej dla transportu w czasie pandemii koronawirusa
Wytyczne Komisji Europejskiej dla transportu w czasie pandemii koronawirusa

REKLAMA

REKLAMA

Zmagania z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 trwają. Transport odgrywa w tej walce jedną z najważniejszych ról. O ile nie najważniejszą. To dzięki firmom transportowym i kierowcom możemy nadal cieszyć się pełnymi półkami w sklepach. Dlatego też, 23 marca 2020 r., Komisja Europejska opublikowała wytyczne dla Państw Członkowskich. Zobacz o jakich zaleceniach mowa.

Założenie poniższych zmian jest jedno: usprawnienia. Sytuacja, z jaką zmaga się Europa jest wyjątkowa. Jednak wprowadzenie jednolitych regulacji ma na celu usprawnić ruch na granicach państw oraz poprawić terminowość dostaw towarów pierwszej potrzeby, czyli artykułów medycznych oraz żywności.

Autopromocja

Zielone światło na przejściach granicznych

Na przejściach granicznych powinny powstać „zielone pasy”, czyli przestrzeń, która przeznaczona jest dla każdego rodzaju przewożonego towaru. W tych właśnie miejscach kontrola drogowa oraz badania lekarskie nie będą trwały dłużej niż 15 minut. – Na wspomnianych pasach kierowcy pojazdów towarowych będą proszeni o podanie jedynie dokumentu identyfikującego ich osobę (np. dowód osobisty), prawa jazdy oraz w razie potrzeby, pismo od pracodawcy. Ponadto uważa się, że elektroniczne składanie oraz wyświetlanie dokumentów jest wystarczające – mówi Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii
Transportowej ITD-PIP. Co ważne: wszystkie poniższe zasady powinny mieć jednolite zastosowanie wobec obywateli UE, jak i wobec obywateli państw trzecich, jeżeli tylko ma to zapewnić swobodny przepływ towarów wewnątrz Unii, jak i do niej.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zawieszone zakazy

Komisja Europejska uznała również, że wszystkie państwa powinny niezwłocznie podjąć działania mające na celu czasowe zawieszenie wszystkich rodzajów ograniczeń dostępu do dróg obowiązujących na ich terytorium. Mowa tutaj o chociażby zakazach weekendowych, nocnych czy też sektorowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwarantanna, a kierowca zawodowy

Pomimo tego, że kierowcy zawodowi od samego początku byli zapewniani o tym, że nie będzie wobec nich stosowana kwarantanna, życie pokazało, że wytyczne te nie zawsze były respektowane. Dlatego też Komisja Europejska ustanawia, że pracownikom transportu, niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania, należy pozwolić na swobodne przekraczanie granic wewnętrznych. KE sugeruje również, że należy znieść ograniczenia takie jak: ograniczenia podróży oraz kwarantanna pracowników transportu. – Pandemia koronawirusa utrudnia życie kierowcom zawodowym zarówno na przygranicznych drogach, jak i w trasie. Dlatego też Komisja wzywa Państwa Członkowskie do tego, aby zapewniły dostępność odpowiednich urządzeń sanitarnych i dostaw żywności dla pracowników transportu na głównych szlakach transportowych – kontynuuje ekspert.

Zaświadczenia lekarskie – bezcelowa praktyka

Niektóre kraje wymagały lub sugerowały posiadanie zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia kierowcy. Natomiast organ wykonawczy Unii Europejskiej uznał, że dalsze praktykowanie tego typu działań jest bezcelowe. Po pierwsze, dostęp do lekarzy jest znacznie utrudniony, a po drugie, wspomniane wcześniej zaświadczenie nie jest gwarancją braku infekcji wywołanej przez koronawirusa. COVID-19, w niektórych przypadkach, przebiega bowiem bezobjawowo, a wydana nawet dwa dni temu opinia lekarska, może mijać się z prawdą.

Brak certyfikatu zawodowego to nie problem

Przekraczanie granic, będąc kierowcą zawodowym, wydawało się być znacznie łatwiejsze. Pracownik bowiem może przedstawić stosowny certyfikat i tym samym nie być objęty kwarantanną. Komisja zwraca jednak uwagę, że transport międzynarodowy to nie tylko tzw. „transport ciężki”, ale również i setki tysięcy busów oraz innych pojazdów poniżej 3,5 tony. Dlatego też wprowadza się zasadę, w myśl której, kiedy certyfikat wygaśnie, lub kierowca nim nie dysponuje, można w zastępstwie wymagać listu od pracodawcy, w którym to przedsiębiorstwo ustala stosunek pracy. Oczywistym jest, że pracownik będzie musiał dodatkowo wylegitymować się dokumentem tożsamości. Załącznik dostępny jest na ostatniej stronie zaleceń Komisji UE.

Zalecenia dla kierowców i przedsiębiorstw

Przedstawione zostały również wytyczne dla branży transportowej oraz właściwych organów publicznych zaangażowanych w transport towarowy po wybuchu COVID-19. Pierwszą z nich jest, aby regułę dystansu społecznego przenieść do branży. - A zatem kierowca powinien bezwzględnie unikać opuszczania kabiny, a w sytuacjach, które tego wymagają, zachować zalecany przez WHO odstęp od innych. Pracodawcy są zobowiązani zapewnić kierowcom środek dezynfekujący oraz mydło. Dobrą praktyką jest również noszenie sprzętu ochronnego w postaci rękawiczek w każdej sytuacji, która wymaga interakcji społecznych. Komisja zachęca do korzystania z dokumentów cyfrowych i zaleca pracodawcom, aby przesyłali dokumenty z wyprzedzeniem do firm, które owych dokumentów wymagają podczas załadunku/rozładunku. Ponadto należy pamiętać, aby zdezynfekować kabinę pojazdu przed każdym nowym użyciem – mówi ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP, Mariusz Hendzel.

Nowe zalecenia przy załadunkach i rozładunkach

Miejsca, gdzie odbywa się załadunek lub rozładunek towarów, są wyjątkowo narażone na przenoszenie infekcji. Chociażby wymiana dokumentów, bez zachowania nadzwyczajnych środków ostrożności, może okazać się działaniem niezwykle niebezpiecznym. Dlatego też Komisja zaleca, aby kierowcy pozostali w kabinie podczas załadunku oraz rozładunku. Wszelkie działania powinny być wykonywane przez miejscowy personel firmy wysyłającej lub przyjmującej towary. W sytuacjach, które wymagają obecności kierowcy celem nadzorowania działań, jest on zobowiązany do pozostawania w bezpiecznej odległości od innych pracowników oraz do noszenia rękawiczek oraz dokładnej dezynfekcji po wykonanym zadaniu.
Wspomniane wcześniej dokumenty, których przekazywanie z rąk do rąk jest rzeczywistym zagrożeniem, powinny być przekazywane drogą elektroniczną. Jeżeli nie jest to możliwe, zaleca się, aby kierowcy oraz pracownicy firm używali rękawiczek jednorazowych lub myli ręce płynem antybakteryjnym czy też mydłem z wodą – kontynuuje Mariusz Hendzel.

Zachowanie kierowcy podczas przerw i odpoczynków

Czas spędzany podczas przerw i odpoczynków powinien polegać na zupełnej izolacji od innych osób. – Jest to trudny czas dla nas, dla ludzi. Dla ludzi, którzy przecież wchodzą w interakcje, a obecność
drugiej osoby jest naturalna i jak najbardziej pożądana.. Niestety, pandemia, z którą musimy się zmierzyć, zmusza nas do nowych zachowań. Dlatego też tak ważne jest, aby kierowca podczas odpoczynków zachowywał dystans społeczny. To nie jest czas na rozmowy z innymi kierowcami czy też pracownikami parkingów. Posiłki należy obowiązkowo spożywać w odosobnieniu, na ile to możliwe na wolnym powietrzu, ale z dala od innych osób. Zaleca się również aby nie jeść w dostępnych, zamkniętych pomieszczeniach. Znacznie lepszym wyborem jest skonsumowanie obiadu w kabinie ciężarówki. Pamiętajmy również o dezynfekcji. – przestrzega ekspert.

Zachowanie podczas kontroli i oczekiwania na granicach

Zachowanie w miejscach, gdzie odbywają się kontrole graniczne lub podczas kontroli drogowej, powinno naśladować te, które zalecane jest w przypadku rozładunku lub załadunku towarów. A zatem kierowca nie opuszcza kabiny ciężarówki, przekazanie dokumentów odbywa się ze szczególną ostrożnością, a następstwem tej wymiany jest dokładna dezynfekcja rąk lub uprzednie zastosowanie rękawiczek jednorazowych. W przypadku, gdy kierowca jest proszony o wypełnienie dokumentów, powinien zrobić to nie opuszczając pojazdu.
Powyższe wytyczne to zalecenia Komisji Europejskiej. Ich wprowadzenie w każdym z krajów członkowskich jest uzależnione od decyzji poszczególnych państw, nie jest to zatem działanie obligatoryjne.

Koronawirus: Komisja Europejska przedstawia praktyczne rozwiązania, które zapewnią stały przepływ towarów w całej UE dzięki zielonym korytarzom

Kancelaria transportowa ITD-PIP

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Najwcześniej w 2025 roku

    Kwota wolna od podatku w wysokości 60 tys. zł. "Jasno zostało powiedziane w jednej z naszych tez, że wprowadzamy kwotę wolną od podatku 60 tys. zł. Wiadomo, że w 2024 roku tego nie zrobimy. Mamy na to cztery lata i na pewno będzie to wprowadzone" - powiedział poseł KO Artur Łącki.

    Tabela kursów średnich NBP z 4 grudnia 2023 roku - nr 234/A/NBP/2023

    Tabela kursów średnich NBP waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 4 grudnia 2023 roku - NBP nr 234/A/NBP/2023. Kurs euro to 4,3337 zł.

    NBP: 140 mld zł zagranicznych inwestycji bezpośrednich

    Napływ kapitału z tytułu zagranicznych inwestycji bezpośrednich do Polski w 2022 r. wyniósł 140,3 mld zł, w porównaniu z 2021 r. ich wielkość wzrosła o blisko jedną czwartą - poinformował NBP w raporcie.

    Jak można przestać być wspólnikiem spółki osobowej? Czym różni się wystąpienie ze spółki od sprzedaży ogółu praw i obowiązków?

    Czasem trzeba rozstać się ze spółką osobową (np. ze spółką jawną). Na czym polega i jakie skutki prawne wywołuje wypowiedzenie umowy spółki przez wspólnika? Czym różni się to od sprzedaży ogółu praw i obowiązków wspólnika?

    Wystąpienie wspólnika ze spółki osobowej. Jak przebiegają rozliczenia?

    Jak kwestię rozliczenia wspólnika występującego ze spółki osobowej regulują przepisy kodeksu spółek handlowych? Jak te przepisy zastosować w praktyce? Dlaczego czasem warto rozliczyć się z występującym wspólnikiem inaczej niż wskazuje ksh?

    Co daje fundacja rodzinna? Jaką działalność może prowadzić?

    Długoterminowa integralność majątku firmy rodzinnej to główna korzyść z założenia fundacji rodzinnej wskazana przez uczestników webinaru „Jak z sukcesem przekazać firmę następcom? Fundacja rodzinna jako nowe rozwiązanie dla przedsiębiorców”, który odbył się w ramach cyklu #idearozwojubiznesu, organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT).

    Organ skarbowy przegrał ze spółką w sprawie zwrotu VAT, bo nie znał reguł postępowania

    Gdy reprezentujący spółkę nie złożył pełnomocnictwa procesowego do akt konkretnej sprawy, to organ nie może zakładać, że spółka działa w niej przez pełnomocnika, bo czyniła tak już w innym postępowaniu. Jeśli tak zrobi, otworzy przedsiębiorcy furtkę do wygrania sporu.

    KSeF 2023/2024. Jak się zalogować do tego systemu?

    Ministerstwo Finansów zachęca już dziś do logowania się do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) i testowania możliwości tego elektronicznego systemu fakturowania. Sposób logowania do KSeF będzie się różnił w zależności od tego, czy użytkownikiem jest osoba fizyczna, czy spółka.

    Stawka VAT na odśnieżanie

    Odśnieżanie, jako usługa wykonywana przez przedsiębiorców, jest odpłatnym świadczeniem, które podlega opodatkowaniu VAT. W tym kontekście pojawia się pytanie o właściwą stawkę VAT dla usług odśnieżania.

    Czy zakup domu w budowie lub w stanie surowym zamkniętym korzysta ze zwolnienia z PCC?

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w trzech nowych (z listopada 2023 r.) interpretacjach indywidualnych uznał, że zwolnienie z podatku PCC nie obejmuje zakupu jednorodzinnego domu w budowie ani domu w stanie surowym zamkniętym, również z wykonaną elewacją.

    REKLAMA