REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wytyczne Komisji Europejskiej dla transportu w czasie pandemii koronawirusa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wytyczne Komisji Europejskiej dla transportu w czasie pandemii koronawirusa
Wytyczne Komisji Europejskiej dla transportu w czasie pandemii koronawirusa

REKLAMA

REKLAMA

Zmagania z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 trwają. Transport odgrywa w tej walce jedną z najważniejszych ról. O ile nie najważniejszą. To dzięki firmom transportowym i kierowcom możemy nadal cieszyć się pełnymi półkami w sklepach. Dlatego też, 23 marca 2020 r., Komisja Europejska opublikowała wytyczne dla Państw Członkowskich. Zobacz o jakich zaleceniach mowa.

Założenie poniższych zmian jest jedno: usprawnienia. Sytuacja, z jaką zmaga się Europa jest wyjątkowa. Jednak wprowadzenie jednolitych regulacji ma na celu usprawnić ruch na granicach państw oraz poprawić terminowość dostaw towarów pierwszej potrzeby, czyli artykułów medycznych oraz żywności.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zielone światło na przejściach granicznych

Na przejściach granicznych powinny powstać „zielone pasy”, czyli przestrzeń, która przeznaczona jest dla każdego rodzaju przewożonego towaru. W tych właśnie miejscach kontrola drogowa oraz badania lekarskie nie będą trwały dłużej niż 15 minut. – Na wspomnianych pasach kierowcy pojazdów towarowych będą proszeni o podanie jedynie dokumentu identyfikującego ich osobę (np. dowód osobisty), prawa jazdy oraz w razie potrzeby, pismo od pracodawcy. Ponadto uważa się, że elektroniczne składanie oraz wyświetlanie dokumentów jest wystarczające – mówi Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii
Transportowej ITD-PIP. Co ważne: wszystkie poniższe zasady powinny mieć jednolite zastosowanie wobec obywateli UE, jak i wobec obywateli państw trzecich, jeżeli tylko ma to zapewnić swobodny przepływ towarów wewnątrz Unii, jak i do niej.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

REKLAMA

Zawieszone zakazy

Komisja Europejska uznała również, że wszystkie państwa powinny niezwłocznie podjąć działania mające na celu czasowe zawieszenie wszystkich rodzajów ograniczeń dostępu do dróg obowiązujących na ich terytorium. Mowa tutaj o chociażby zakazach weekendowych, nocnych czy też sektorowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwarantanna, a kierowca zawodowy

Pomimo tego, że kierowcy zawodowi od samego początku byli zapewniani o tym, że nie będzie wobec nich stosowana kwarantanna, życie pokazało, że wytyczne te nie zawsze były respektowane. Dlatego też Komisja Europejska ustanawia, że pracownikom transportu, niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania, należy pozwolić na swobodne przekraczanie granic wewnętrznych. KE sugeruje również, że należy znieść ograniczenia takie jak: ograniczenia podróży oraz kwarantanna pracowników transportu. – Pandemia koronawirusa utrudnia życie kierowcom zawodowym zarówno na przygranicznych drogach, jak i w trasie. Dlatego też Komisja wzywa Państwa Członkowskie do tego, aby zapewniły dostępność odpowiednich urządzeń sanitarnych i dostaw żywności dla pracowników transportu na głównych szlakach transportowych – kontynuuje ekspert.

Zaświadczenia lekarskie – bezcelowa praktyka

Niektóre kraje wymagały lub sugerowały posiadanie zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia kierowcy. Natomiast organ wykonawczy Unii Europejskiej uznał, że dalsze praktykowanie tego typu działań jest bezcelowe. Po pierwsze, dostęp do lekarzy jest znacznie utrudniony, a po drugie, wspomniane wcześniej zaświadczenie nie jest gwarancją braku infekcji wywołanej przez koronawirusa. COVID-19, w niektórych przypadkach, przebiega bowiem bezobjawowo, a wydana nawet dwa dni temu opinia lekarska, może mijać się z prawdą.

Brak certyfikatu zawodowego to nie problem

Przekraczanie granic, będąc kierowcą zawodowym, wydawało się być znacznie łatwiejsze. Pracownik bowiem może przedstawić stosowny certyfikat i tym samym nie być objęty kwarantanną. Komisja zwraca jednak uwagę, że transport międzynarodowy to nie tylko tzw. „transport ciężki”, ale również i setki tysięcy busów oraz innych pojazdów poniżej 3,5 tony. Dlatego też wprowadza się zasadę, w myśl której, kiedy certyfikat wygaśnie, lub kierowca nim nie dysponuje, można w zastępstwie wymagać listu od pracodawcy, w którym to przedsiębiorstwo ustala stosunek pracy. Oczywistym jest, że pracownik będzie musiał dodatkowo wylegitymować się dokumentem tożsamości. Załącznik dostępny jest na ostatniej stronie zaleceń Komisji UE.

Zalecenia dla kierowców i przedsiębiorstw

Przedstawione zostały również wytyczne dla branży transportowej oraz właściwych organów publicznych zaangażowanych w transport towarowy po wybuchu COVID-19. Pierwszą z nich jest, aby regułę dystansu społecznego przenieść do branży. - A zatem kierowca powinien bezwzględnie unikać opuszczania kabiny, a w sytuacjach, które tego wymagają, zachować zalecany przez WHO odstęp od innych. Pracodawcy są zobowiązani zapewnić kierowcom środek dezynfekujący oraz mydło. Dobrą praktyką jest również noszenie sprzętu ochronnego w postaci rękawiczek w każdej sytuacji, która wymaga interakcji społecznych. Komisja zachęca do korzystania z dokumentów cyfrowych i zaleca pracodawcom, aby przesyłali dokumenty z wyprzedzeniem do firm, które owych dokumentów wymagają podczas załadunku/rozładunku. Ponadto należy pamiętać, aby zdezynfekować kabinę pojazdu przed każdym nowym użyciem – mówi ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP, Mariusz Hendzel.

Nowe zalecenia przy załadunkach i rozładunkach

Miejsca, gdzie odbywa się załadunek lub rozładunek towarów, są wyjątkowo narażone na przenoszenie infekcji. Chociażby wymiana dokumentów, bez zachowania nadzwyczajnych środków ostrożności, może okazać się działaniem niezwykle niebezpiecznym. Dlatego też Komisja zaleca, aby kierowcy pozostali w kabinie podczas załadunku oraz rozładunku. Wszelkie działania powinny być wykonywane przez miejscowy personel firmy wysyłającej lub przyjmującej towary. W sytuacjach, które wymagają obecności kierowcy celem nadzorowania działań, jest on zobowiązany do pozostawania w bezpiecznej odległości od innych pracowników oraz do noszenia rękawiczek oraz dokładnej dezynfekcji po wykonanym zadaniu.
Wspomniane wcześniej dokumenty, których przekazywanie z rąk do rąk jest rzeczywistym zagrożeniem, powinny być przekazywane drogą elektroniczną. Jeżeli nie jest to możliwe, zaleca się, aby kierowcy oraz pracownicy firm używali rękawiczek jednorazowych lub myli ręce płynem antybakteryjnym czy też mydłem z wodą – kontynuuje Mariusz Hendzel.

Zachowanie kierowcy podczas przerw i odpoczynków

Czas spędzany podczas przerw i odpoczynków powinien polegać na zupełnej izolacji od innych osób. – Jest to trudny czas dla nas, dla ludzi. Dla ludzi, którzy przecież wchodzą w interakcje, a obecność
drugiej osoby jest naturalna i jak najbardziej pożądana.. Niestety, pandemia, z którą musimy się zmierzyć, zmusza nas do nowych zachowań. Dlatego też tak ważne jest, aby kierowca podczas odpoczynków zachowywał dystans społeczny. To nie jest czas na rozmowy z innymi kierowcami czy też pracownikami parkingów. Posiłki należy obowiązkowo spożywać w odosobnieniu, na ile to możliwe na wolnym powietrzu, ale z dala od innych osób. Zaleca się również aby nie jeść w dostępnych, zamkniętych pomieszczeniach. Znacznie lepszym wyborem jest skonsumowanie obiadu w kabinie ciężarówki. Pamiętajmy również o dezynfekcji. – przestrzega ekspert.

Zachowanie podczas kontroli i oczekiwania na granicach

Zachowanie w miejscach, gdzie odbywają się kontrole graniczne lub podczas kontroli drogowej, powinno naśladować te, które zalecane jest w przypadku rozładunku lub załadunku towarów. A zatem kierowca nie opuszcza kabiny ciężarówki, przekazanie dokumentów odbywa się ze szczególną ostrożnością, a następstwem tej wymiany jest dokładna dezynfekcja rąk lub uprzednie zastosowanie rękawiczek jednorazowych. W przypadku, gdy kierowca jest proszony o wypełnienie dokumentów, powinien zrobić to nie opuszczając pojazdu.
Powyższe wytyczne to zalecenia Komisji Europejskiej. Ich wprowadzenie w każdym z krajów członkowskich jest uzależnione od decyzji poszczególnych państw, nie jest to zatem działanie obligatoryjne.

Koronawirus: Komisja Europejska przedstawia praktyczne rozwiązania, które zapewnią stały przepływ towarów w całej UE dzięki zielonym korytarzom

Kancelaria transportowa ITD-PIP

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

REKLAMA