REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wytyczne Komisji Europejskiej dla transportu w czasie pandemii koronawirusa

Wytyczne Komisji Europejskiej dla transportu w czasie pandemii koronawirusa
Wytyczne Komisji Europejskiej dla transportu w czasie pandemii koronawirusa

REKLAMA

REKLAMA

Zmagania z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 trwają. Transport odgrywa w tej walce jedną z najważniejszych ról. O ile nie najważniejszą. To dzięki firmom transportowym i kierowcom możemy nadal cieszyć się pełnymi półkami w sklepach. Dlatego też, 23 marca 2020 r., Komisja Europejska opublikowała wytyczne dla Państw Członkowskich. Zobacz o jakich zaleceniach mowa.

Założenie poniższych zmian jest jedno: usprawnienia. Sytuacja, z jaką zmaga się Europa jest wyjątkowa. Jednak wprowadzenie jednolitych regulacji ma na celu usprawnić ruch na granicach państw oraz poprawić terminowość dostaw towarów pierwszej potrzeby, czyli artykułów medycznych oraz żywności.

REKLAMA

Autopromocja

Zielone światło na przejściach granicznych

Na przejściach granicznych powinny powstać „zielone pasy”, czyli przestrzeń, która przeznaczona jest dla każdego rodzaju przewożonego towaru. W tych właśnie miejscach kontrola drogowa oraz badania lekarskie nie będą trwały dłużej niż 15 minut. – Na wspomnianych pasach kierowcy pojazdów towarowych będą proszeni o podanie jedynie dokumentu identyfikującego ich osobę (np. dowód osobisty), prawa jazdy oraz w razie potrzeby, pismo od pracodawcy. Ponadto uważa się, że elektroniczne składanie oraz wyświetlanie dokumentów jest wystarczające – mówi Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii
Transportowej ITD-PIP. Co ważne: wszystkie poniższe zasady powinny mieć jednolite zastosowanie wobec obywateli UE, jak i wobec obywateli państw trzecich, jeżeli tylko ma to zapewnić swobodny przepływ towarów wewnątrz Unii, jak i do niej.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zawieszone zakazy

Komisja Europejska uznała również, że wszystkie państwa powinny niezwłocznie podjąć działania mające na celu czasowe zawieszenie wszystkich rodzajów ograniczeń dostępu do dróg obowiązujących na ich terytorium. Mowa tutaj o chociażby zakazach weekendowych, nocnych czy też sektorowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwarantanna, a kierowca zawodowy

Pomimo tego, że kierowcy zawodowi od samego początku byli zapewniani o tym, że nie będzie wobec nich stosowana kwarantanna, życie pokazało, że wytyczne te nie zawsze były respektowane. Dlatego też Komisja Europejska ustanawia, że pracownikom transportu, niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania, należy pozwolić na swobodne przekraczanie granic wewnętrznych. KE sugeruje również, że należy znieść ograniczenia takie jak: ograniczenia podróży oraz kwarantanna pracowników transportu. – Pandemia koronawirusa utrudnia życie kierowcom zawodowym zarówno na przygranicznych drogach, jak i w trasie. Dlatego też Komisja wzywa Państwa Członkowskie do tego, aby zapewniły dostępność odpowiednich urządzeń sanitarnych i dostaw żywności dla pracowników transportu na głównych szlakach transportowych – kontynuuje ekspert.

Zaświadczenia lekarskie – bezcelowa praktyka

Niektóre kraje wymagały lub sugerowały posiadanie zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia kierowcy. Natomiast organ wykonawczy Unii Europejskiej uznał, że dalsze praktykowanie tego typu działań jest bezcelowe. Po pierwsze, dostęp do lekarzy jest znacznie utrudniony, a po drugie, wspomniane wcześniej zaświadczenie nie jest gwarancją braku infekcji wywołanej przez koronawirusa. COVID-19, w niektórych przypadkach, przebiega bowiem bezobjawowo, a wydana nawet dwa dni temu opinia lekarska, może mijać się z prawdą.

Brak certyfikatu zawodowego to nie problem

Przekraczanie granic, będąc kierowcą zawodowym, wydawało się być znacznie łatwiejsze. Pracownik bowiem może przedstawić stosowny certyfikat i tym samym nie być objęty kwarantanną. Komisja zwraca jednak uwagę, że transport międzynarodowy to nie tylko tzw. „transport ciężki”, ale również i setki tysięcy busów oraz innych pojazdów poniżej 3,5 tony. Dlatego też wprowadza się zasadę, w myśl której, kiedy certyfikat wygaśnie, lub kierowca nim nie dysponuje, można w zastępstwie wymagać listu od pracodawcy, w którym to przedsiębiorstwo ustala stosunek pracy. Oczywistym jest, że pracownik będzie musiał dodatkowo wylegitymować się dokumentem tożsamości. Załącznik dostępny jest na ostatniej stronie zaleceń Komisji UE.

Zalecenia dla kierowców i przedsiębiorstw

Przedstawione zostały również wytyczne dla branży transportowej oraz właściwych organów publicznych zaangażowanych w transport towarowy po wybuchu COVID-19. Pierwszą z nich jest, aby regułę dystansu społecznego przenieść do branży. - A zatem kierowca powinien bezwzględnie unikać opuszczania kabiny, a w sytuacjach, które tego wymagają, zachować zalecany przez WHO odstęp od innych. Pracodawcy są zobowiązani zapewnić kierowcom środek dezynfekujący oraz mydło. Dobrą praktyką jest również noszenie sprzętu ochronnego w postaci rękawiczek w każdej sytuacji, która wymaga interakcji społecznych. Komisja zachęca do korzystania z dokumentów cyfrowych i zaleca pracodawcom, aby przesyłali dokumenty z wyprzedzeniem do firm, które owych dokumentów wymagają podczas załadunku/rozładunku. Ponadto należy pamiętać, aby zdezynfekować kabinę pojazdu przed każdym nowym użyciem – mówi ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP, Mariusz Hendzel.

Nowe zalecenia przy załadunkach i rozładunkach

Miejsca, gdzie odbywa się załadunek lub rozładunek towarów, są wyjątkowo narażone na przenoszenie infekcji. Chociażby wymiana dokumentów, bez zachowania nadzwyczajnych środków ostrożności, może okazać się działaniem niezwykle niebezpiecznym. Dlatego też Komisja zaleca, aby kierowcy pozostali w kabinie podczas załadunku oraz rozładunku. Wszelkie działania powinny być wykonywane przez miejscowy personel firmy wysyłającej lub przyjmującej towary. W sytuacjach, które wymagają obecności kierowcy celem nadzorowania działań, jest on zobowiązany do pozostawania w bezpiecznej odległości od innych pracowników oraz do noszenia rękawiczek oraz dokładnej dezynfekcji po wykonanym zadaniu.
Wspomniane wcześniej dokumenty, których przekazywanie z rąk do rąk jest rzeczywistym zagrożeniem, powinny być przekazywane drogą elektroniczną. Jeżeli nie jest to możliwe, zaleca się, aby kierowcy oraz pracownicy firm używali rękawiczek jednorazowych lub myli ręce płynem antybakteryjnym czy też mydłem z wodą – kontynuuje Mariusz Hendzel.

Zachowanie kierowcy podczas przerw i odpoczynków

Czas spędzany podczas przerw i odpoczynków powinien polegać na zupełnej izolacji od innych osób. – Jest to trudny czas dla nas, dla ludzi. Dla ludzi, którzy przecież wchodzą w interakcje, a obecność
drugiej osoby jest naturalna i jak najbardziej pożądana.. Niestety, pandemia, z którą musimy się zmierzyć, zmusza nas do nowych zachowań. Dlatego też tak ważne jest, aby kierowca podczas odpoczynków zachowywał dystans społeczny. To nie jest czas na rozmowy z innymi kierowcami czy też pracownikami parkingów. Posiłki należy obowiązkowo spożywać w odosobnieniu, na ile to możliwe na wolnym powietrzu, ale z dala od innych osób. Zaleca się również aby nie jeść w dostępnych, zamkniętych pomieszczeniach. Znacznie lepszym wyborem jest skonsumowanie obiadu w kabinie ciężarówki. Pamiętajmy również o dezynfekcji. – przestrzega ekspert.

Zachowanie podczas kontroli i oczekiwania na granicach

Zachowanie w miejscach, gdzie odbywają się kontrole graniczne lub podczas kontroli drogowej, powinno naśladować te, które zalecane jest w przypadku rozładunku lub załadunku towarów. A zatem kierowca nie opuszcza kabiny ciężarówki, przekazanie dokumentów odbywa się ze szczególną ostrożnością, a następstwem tej wymiany jest dokładna dezynfekcja rąk lub uprzednie zastosowanie rękawiczek jednorazowych. W przypadku, gdy kierowca jest proszony o wypełnienie dokumentów, powinien zrobić to nie opuszczając pojazdu.
Powyższe wytyczne to zalecenia Komisji Europejskiej. Ich wprowadzenie w każdym z krajów członkowskich jest uzależnione od decyzji poszczególnych państw, nie jest to zatem działanie obligatoryjne.

Koronawirus: Komisja Europejska przedstawia praktyczne rozwiązania, które zapewnią stały przepływ towarów w całej UE dzięki zielonym korytarzom

Kancelaria transportowa ITD-PIP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązki pracodawcy wobec PFRON – składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

260–280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Drożej już w 2025 roku? Wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i zmiana terminów

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

REKLAMA

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

Twój e-PIT 2025: przedsiębiorcy. Wstępnie wypełnione zeznanie trzeba sprawdzić, ew. uzupełnić i zaakceptować

Ministerstwo Finansów informuje, że z usługi Twój e-PIT mogą w 2025 roku korzystać osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Przedsiębiorcy znajdą na swoich kontach częściowo uzupełnione formularze PIT-36, PIT-36L, PIT-28. Z tej usługi mogą skorzystać także przedsiębiorcy z zawieszoną działalnością gospodarczą.

Odszkodowanie od pracodawcy za nierówne traktowanie (dyskryminację). Jaka kwota? Trzeba zapłacić podatek, czy jest zwolnienie?

Z Kodeksu pracy wynika, że osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. W indywidualnych interpretacjach podatkowych z dnia 11 lipca 2024 r. i 7 listopada 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnia, jakie są zasady opodatkowania takiego odszkodowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Będą zmiany: Spadek. Zachowek. 6 miesięcy na zgłoszenie. Dla niektórych dłużej [RPO i MF]

Nowelizację zapowiada Ministerstwo Finansów w korespondencji z RPO. Termin 6 miesięcy jest na zgłoszenie faktu nabycia spadku albo zachowku do urzędu skarbowego (druk SD-Z2). Niedochowanie terminu, to utrata zwolnienia od podatku spadkowego, które przysługuje np. wdowie. Od lat jest tu pytanie „Po co to zgłoszenie i po co ten termin?". Przecież zwolniony z podatku od spadków jest każdy wdowiec, wdowa, syn, wnuk, dziadek, brat, siostra. Zwolnienie przysługuje dzięki obiektywnym cechom - więzy krwi albo małżeństwo. Niestety termin zgłoszenia oraz konieczność jego dokonania nie zostanie zmieniony. Na czym polega zmiana?

REKLAMA

Ograniczenie tzw. podatku Belki. Zyski z oszczędności do 100 tys. zł bez podatku

W dniu 10 lutego 2025 r. podczas konferencji "Polska. Rok Przełomu" minister finansów Andrzej Domański zapowiedział ograniczenie podatku od zysków kapitałowych (zwanego potocznie podatkiem Belki). Podatek ten jest płacony jest od dochodów z obligacji, lokat bankowych oraz zysków ze sprzedaży jednostek funduszy czy akcji. W odpowiedzi na interpelację poselską, wiceminister finansów Jarosław Neneman przybliżył nieco szczegóły planowanych zmian w tym podatku.

Wdrożenie inicjatywy STEP – 10 postulatów. Jak ułatwić firmom dostęp do funduszy unijnych?

Platforma technologii strategicznych STEP to uruchomiona w 2024 roku inicjatywa unijna mająca na celu wzmocnienie konkurencyjności przemysłu UE poprzez wspieranie inwestycji w kluczowe obszary technologiczne. Należą do nich technologie deep-tech, technologie zeroemisyjne oraz biotechnologie. Wypracowanie szczegółowych zasad finansowania projektów zostało pozostawione w gestii poszczególnych państw członkowskich. W CRIDO opracowaliśmy 10 postulatów, dzięki którym polski system wsparcia projektów STEP będzie mógł działać efektywnie, a przedsiębiorcy uzyskają łatwiejszy dostęp do unijnych środków.

REKLAMA