REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Litwa wprowadza E-rezydencję. Co to oznacza dla polskich przedsiębiorców?

Litwa wprowadza E-rezydencję. Co to oznacza dla polskich przedsiębiorców? /shutterstock.com
Litwa wprowadza E-rezydencję. Co to oznacza dla polskich przedsiębiorców? /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Litewska e-Rezydencja (obok funkcjonującej już estońskiej) będzie dla polskich przedsiębiorców stanowić ciekawą alternatywę dla zmiany jurysdykcji podatkowej, w ramach której prowadzona będzie działalność gospodarcza. Litewskie obciążenia podatkowe są bowiem niższe od tych obowiązujących w Polsce.

E-rezydencja Estonii

Według rankingu OECD, Estonia jest liderem w zakresie inteligentnego wykorzystywania technologii informatycznych w lokalnym systemie administracyjnym oraz podatkowym. Nie jest tajemnicą, że przyczyniło się ku temu wprowadzenie w grudniu 2014 roku programu e-Residency pozwalającego na zdalne założenie estońskiej spółki, jak również zdalne zarządzanie prowadzonym biznesem. Korzyści jakie oferuje system zaskoczyły nie tylko OECD ale również samych podatników. Nie spodziewano się że kierowanie firmą może odbywać z każdego miejsca na świecie, a takie czynności, jak deklarowanie podatków, składanie sprawozdań finansowych, udzielenie pełnomocnictwa, szyfrowanie danych czy dostęp do usług publicznych, mogą zostać wykonane zdalnie. Co istotne, korzyści płynące z programu są przeznaczone nie tylko dla Estończyków ale również dla obywateli innych państw, w tym dla obywateli naszego kraju.

REKLAMA

Autopromocja

Litwa podąża śladami sąsiada

Zmiany w litewskim prawie spowodują, że analogiczny program zostanie wprowadzony u kolejnego z naszych sąsiadów. Stanie się tak od 1 stycznia 2021 roku. Skutkiem tego e-Rezydent – którym może zostać także polski obywatel – otrzyma cyfrową identyfikację tożsamości, która zapewni dostęp online do szeregu usług administracyjnych, publicznych i komercyjnych. Możliwe będzie m.in. zdalne założenie spółki, otworzenie konta bankowego oraz składanie deklaracji podatkowych. Nowa inicjatywa ma za zadanie poprawić krajowe otoczenie biznesowe i przyciągnąć zagranicznych przedsiębiorców. Przemawiają za tym dane liczbowe jakie przekazała estońska administracja. Wynika z nich, że w Estonii przybyło 54 000 nowych przedsiębiorców ze 136 państw, głównie z Finlandii, Rosji, Niemiec, Francji, Turcji i Ukrainy. Płacone przez nich podatki liczone są w dziesiątkach milionów euro.

Polski przedsiębiorca

Co to oznacza dla polskich przedsiębiorców? Bez wątpienia litewska e-Rezydencja (obok estońskiej) będzie stanowić wybawienie dla polskich freelancerów i osób wykonujących wolne zawody, którzy mają dość kolejnych obowiązków administracyjnych, kontroli podatkowych, wizyt w urzędach i – niestety – nadal funkcjonującej w naszym systemie wszechobecnej „papierologii”. E-Rezydencja pozwoli zatem polskiemu obywatelowi na błyskawiczne założenie litewskiej spółki, prowadzenie działalności za jej pośrednictwem oraz zdalne zarządzanie praktycznie z każdego miejsca na świecie. Dołączenie do tego niższych niż w Polsce obciążeń podatkowych spowoduje, że polski przedsiębiorca stanie przed prostym wyborem – albo działania w ramach innowacyjnego i przyjaznego systemu skarbowego, albo trwania w polskim systemie fiskalnym, nafaszerowanym w ostatnich latach wszelkiej maści sankcjami za każde popełnione przewinienie. Aby nie być gołosłownym, od 2020 roku wejdą w życie kolejne, związane z tzw. białą listą podatników VAT. Litewska e-Rezydencja jest zatem pozytywną wiadomością dla polskich przedsiębiorców i obok estońskiej będzie ona stanowić ciekawą alternatywę dla zmiany jurysdykcji podatkowej, w ramach której prowadzona będzie działalność gospodarcza.

W tym miejscu warto zwrócić uwagę na litewskie obciążenia podatkowe, która są niższe od tych obowiązujących w Polsce. Warto zatem wspomnieć o możliwości zastosowania 15% stawki na gruncie podatków dochodowych. Z kolei małe spółki zapłacą jeszcze mniej, bo jedynie 5% wygenerowanego zysku. Stawka VAT jest również niższa i wynosi 21%.

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Znamienny jest również fakt kilkudziesięciu miejsc, jakie dzielą Litwę i Polskę w rankingu na najbardziej skomplikowany system podatkowy (z korzyścią dla naszego sąsiada). Litewscy przedsiębiorcy potrzebują aż trzy razy mniej czasu na wypełnienie obowiązków podatkowych, niż ich polscy odpowiednicy. Dodać również trzeba, że litewski system przewiduje zwolnienie podatkowe w pierwszych latach prowadzenia działalności.

Powyższe okoliczności każą przyjąć, że litewska e-Rezydencja będzie skazana na podobny sukces, jaki osiągnął analogiczny program w Estonii. Co ważne będzie on w pełni dostępny dla polskich przedsiębiorców.

INTL Corporate Services

Źródło: Informacja prasowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

REKLAMA

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA