REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka w Estonii – e-Residency, szybka rejestracja przez internet i niskie podatki

Spółka w Estonii – e-Residency, szybka rejestracja przez internet i niskie podatkiestonia
Spółka w Estonii – e-Residency, szybka rejestracja przez internet i niskie podatkiestonia

REKLAMA

REKLAMA

Estoński program e-Residency pozwala także polskim obywatelom na założenie estońskiej spółki w przeciągu kilku godzin przez internet. To atrakcyjna alternatywa dla freelancerów, osób wykonujących wolne zawody i przedsiębiorców niezwiązanych ściśle z jednym terytorium państwowym. Warto dodać, że estoński CIT wynosi co do zasady 20%, ale z uwagi na zwolnienie z podatku reinwestowanych zysków, efektywna stopa opodatkowania wynosi jedynie 8%. Ponadto w Estonii nie ma progresywnej skali podatkowej w PIT a podstawowa stawka VAT wynosi 20%.

E-Residency

Po uzyskaniu niepodległości od byłego Związku Radzieckiego, Estonia podjęła zdecydowane kroki w celu budowy systemu administracyjnego opartego na technologii cyfrowej. W szczególności dotyczyło to branży biznesowej, czego pokłosiem było wyeliminowanie barier administracyjnych utrudniających prowadzenie działalności gospodarczej. Plan został zrealizowany z nawiązką, dzięki czemu Estonia jest obecnie postrzegana jako inteligentne społeczeństwo, potrafiące wykorzystać dobrodziejstwa płynące z technologii informatycznych. Obecnie zatem takie czynności, jak głosowanie w wyborach, otrzymanie recepty czy skorzystanie z dowolnej usługi publicznej, są dokonywane „online”.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Na szczególną uwagę zasługuje jednak program e-Residency, nazywany inaczej wirtualną rezydencją lub rezydencją elektroniczną, wprowadzony pod koniec 2014 roku. Co ważne, jest on również skierowany do nie-Estończyków, co oznacza, że skorzystać z niego mogą polscy przedsiębiorcy.

Z technicznego punktu widzenia uzyskanie e-Residency polega na otrzymaniu specjalnej cyfrowej karty identyfikacyjnej. Jej posiadacz staje się wtedy cyfrowym rezydentem estońskiej administracji publicznej. Nieistotny jest jednak sam status, ale to co można osiągnąć za jego pośrednictwem. Możliwości jest bowiem mnóstwo, poczynając od pełnej, zdalnej kontroli nad prowadzonym przedsiębiorstwem, przechodząc przez dostęp do międzynarodowych dostawców płatności (Google, PayPal), cyfrowym szyfrowaniu danych, a kończąc na wypełnianiu obowiązków administracyjnych z biurowego fotela lub domowej kanapy.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka przez Internet

Szczególną uwagę należy jednak skupić na możliwości założenia estońskiej spółki w przeciągu kilku godzin. Taką funkcjonalność gwarantuje bowiem posiadanie e-Residency. Innymi słowy, polski przedsiębiorca odbierając wirtualną kartę, staje przed możliwością założenia zagranicznej firmy bez wychodzenia z domu. Estoński system daje więc niespotykane dotąd narzędzie pozwalające każdemu na założenie firmy z siedzibą w Unii Europejskiej, posiadającej nr VAT oraz podlegającej estońskiemu systemowi podatkowemu. Jest to zatem atrakcyjna alternatywa dla freelancerów, osób wykonujących wolne zawody lub po prostu dla wszelkich przedsiębiorców niezwiązanych ściśle z jednym terytorium. E-Rezydencja pozwala zatem polskiemu obywatelowi na błyskawiczne założenie spółki z siedzibą w Estonii, czyli w praktyce dostęp do innowacyjnego i konkurencyjnego systemu podatkowego oraz przyjaznej administracji skarbowej. Nie może więc dziwić coraz większa popularność omawianego rozwiązania, znajdującego zastosowanie nie tylko pośród polskich ale również europejskich przedsiębiorców. Szerokie uznanie dla takiej możliwości wyrazili w szczególności Finowie oraz Rosjanie, którzy są największymi beneficjentami e-Residency. Na trzecim miejscu są mieszkańcy Ukrainy, dla których estoński system – jako przejrzysty i przyjazny przedsiębiorcom, a przede wszystkim nieskorumpowany – jest wybawieniem przy prowadzeniu aktywności biznesowej.

Prosty wybór

Głównym zamiarem estońskiego rządu było stworzenie globalnego, wirtualnego środowiska biznesowego, w którym ludzie zarówno z krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się mogą łatwo zostać przedsiębiorcami i rozpocząć działalność gospodarczą w dowolnym miejscu na świecie. Tym samym, granice państwowe i inne ograniczenia nie stanowią już przeszkody dla zmiany lub rozszerzenia aktywności biznesowej.

Bez wątpienia e-Residency stanowi ogromne ułatwienie dla polskich freelancerów i osób wykonujących wolne zawody, którzy mają dość skostniałych obowiązków administracyjnych oraz krajowego systemu podatkowego. To jednak nie koniec zalet. Za skorzystaniem z e-Residency przemawiają również niższe niż w Polsce obciążenia podatkowe. Co prawda estoński CIT wynosi 20%, ale z uwagi na zwolnienie z podatku reinwestowanych zysków, efektywna stopa opodatkowania wynosi jedynie 8%. Jest ona zatem dwa razy niższa od polskiej, wynoszącej blisko 15%. Stanowi to zatem ogromną różnicę przemawiającą na korzyść estońskiego systemu podatkowego. Co równie istotne, estoński aparat skarbowy – w odróżnieniu od polskiego – nie przewiduje skali progresywnej, co w konsekwencji przekłada się na brak stosowania podwyższonej stawki podatkowej, stosowanej do opodatkowania osób fizycznych. Niższa jest również stawka VAT, która wynosi jedynie 20%. Dodać przy tym należy, że obowiązek w podatku VAT nie wystąpi w ogóle, jeśli obrót podatnika nie przekroczy rocznie 40 tys. EUR.

Na końcu warto podkreślić o przewodnictwie Estonii w rankingu OECD na najbardziej liberalną i przyjazną przedsiębiorcy jurysdykcję podatkową. Okoliczność ta nie umknęła polskim przedsiębiorcom, którzy coraz chętniej decydują się pozyskać cyfrową kartę identyfikacyjną w estońskiej ambasadzie i przenieść swój biznes do północnego sąsiada Polski.

Autor: INTL Corporate Services

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA