REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka w Estonii – e-Residency, szybka rejestracja przez internet i niskie podatki

Spółka w Estonii – e-Residency, szybka rejestracja przez internet i niskie podatkiestonia
Spółka w Estonii – e-Residency, szybka rejestracja przez internet i niskie podatkiestonia

REKLAMA

REKLAMA

Estoński program e-Residency pozwala także polskim obywatelom na założenie estońskiej spółki w przeciągu kilku godzin przez internet. To atrakcyjna alternatywa dla freelancerów, osób wykonujących wolne zawody i przedsiębiorców niezwiązanych ściśle z jednym terytorium państwowym. Warto dodać, że estoński CIT wynosi co do zasady 20%, ale z uwagi na zwolnienie z podatku reinwestowanych zysków, efektywna stopa opodatkowania wynosi jedynie 8%. Ponadto w Estonii nie ma progresywnej skali podatkowej w PIT a podstawowa stawka VAT wynosi 20%.

E-Residency

Po uzyskaniu niepodległości od byłego Związku Radzieckiego, Estonia podjęła zdecydowane kroki w celu budowy systemu administracyjnego opartego na technologii cyfrowej. W szczególności dotyczyło to branży biznesowej, czego pokłosiem było wyeliminowanie barier administracyjnych utrudniających prowadzenie działalności gospodarczej. Plan został zrealizowany z nawiązką, dzięki czemu Estonia jest obecnie postrzegana jako inteligentne społeczeństwo, potrafiące wykorzystać dobrodziejstwa płynące z technologii informatycznych. Obecnie zatem takie czynności, jak głosowanie w wyborach, otrzymanie recepty czy skorzystanie z dowolnej usługi publicznej, są dokonywane „online”.

REKLAMA

Autopromocja

Na szczególną uwagę zasługuje jednak program e-Residency, nazywany inaczej wirtualną rezydencją lub rezydencją elektroniczną, wprowadzony pod koniec 2014 roku. Co ważne, jest on również skierowany do nie-Estończyków, co oznacza, że skorzystać z niego mogą polscy przedsiębiorcy.

Z technicznego punktu widzenia uzyskanie e-Residency polega na otrzymaniu specjalnej cyfrowej karty identyfikacyjnej. Jej posiadacz staje się wtedy cyfrowym rezydentem estońskiej administracji publicznej. Nieistotny jest jednak sam status, ale to co można osiągnąć za jego pośrednictwem. Możliwości jest bowiem mnóstwo, poczynając od pełnej, zdalnej kontroli nad prowadzonym przedsiębiorstwem, przechodząc przez dostęp do międzynarodowych dostawców płatności (Google, PayPal), cyfrowym szyfrowaniu danych, a kończąc na wypełnianiu obowiązków administracyjnych z biurowego fotela lub domowej kanapy.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka przez Internet

Szczególną uwagę należy jednak skupić na możliwości założenia estońskiej spółki w przeciągu kilku godzin. Taką funkcjonalność gwarantuje bowiem posiadanie e-Residency. Innymi słowy, polski przedsiębiorca odbierając wirtualną kartę, staje przed możliwością założenia zagranicznej firmy bez wychodzenia z domu. Estoński system daje więc niespotykane dotąd narzędzie pozwalające każdemu na założenie firmy z siedzibą w Unii Europejskiej, posiadającej nr VAT oraz podlegającej estońskiemu systemowi podatkowemu. Jest to zatem atrakcyjna alternatywa dla freelancerów, osób wykonujących wolne zawody lub po prostu dla wszelkich przedsiębiorców niezwiązanych ściśle z jednym terytorium. E-Rezydencja pozwala zatem polskiemu obywatelowi na błyskawiczne założenie spółki z siedzibą w Estonii, czyli w praktyce dostęp do innowacyjnego i konkurencyjnego systemu podatkowego oraz przyjaznej administracji skarbowej. Nie może więc dziwić coraz większa popularność omawianego rozwiązania, znajdującego zastosowanie nie tylko pośród polskich ale również europejskich przedsiębiorców. Szerokie uznanie dla takiej możliwości wyrazili w szczególności Finowie oraz Rosjanie, którzy są największymi beneficjentami e-Residency. Na trzecim miejscu są mieszkańcy Ukrainy, dla których estoński system – jako przejrzysty i przyjazny przedsiębiorcom, a przede wszystkim nieskorumpowany – jest wybawieniem przy prowadzeniu aktywności biznesowej.

Prosty wybór

Głównym zamiarem estońskiego rządu było stworzenie globalnego, wirtualnego środowiska biznesowego, w którym ludzie zarówno z krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się mogą łatwo zostać przedsiębiorcami i rozpocząć działalność gospodarczą w dowolnym miejscu na świecie. Tym samym, granice państwowe i inne ograniczenia nie stanowią już przeszkody dla zmiany lub rozszerzenia aktywności biznesowej.

REKLAMA

Bez wątpienia e-Residency stanowi ogromne ułatwienie dla polskich freelancerów i osób wykonujących wolne zawody, którzy mają dość skostniałych obowiązków administracyjnych oraz krajowego systemu podatkowego. To jednak nie koniec zalet. Za skorzystaniem z e-Residency przemawiają również niższe niż w Polsce obciążenia podatkowe. Co prawda estoński CIT wynosi 20%, ale z uwagi na zwolnienie z podatku reinwestowanych zysków, efektywna stopa opodatkowania wynosi jedynie 8%. Jest ona zatem dwa razy niższa od polskiej, wynoszącej blisko 15%. Stanowi to zatem ogromną różnicę przemawiającą na korzyść estońskiego systemu podatkowego. Co równie istotne, estoński aparat skarbowy – w odróżnieniu od polskiego – nie przewiduje skali progresywnej, co w konsekwencji przekłada się na brak stosowania podwyższonej stawki podatkowej, stosowanej do opodatkowania osób fizycznych. Niższa jest również stawka VAT, która wynosi jedynie 20%. Dodać przy tym należy, że obowiązek w podatku VAT nie wystąpi w ogóle, jeśli obrót podatnika nie przekroczy rocznie 40 tys. EUR.

Na końcu warto podkreślić o przewodnictwie Estonii w rankingu OECD na najbardziej liberalną i przyjazną przedsiębiorcy jurysdykcję podatkową. Okoliczność ta nie umknęła polskim przedsiębiorcom, którzy coraz chętniej decydują się pozyskać cyfrową kartę identyfikacyjną w estońskiej ambasadzie i przenieść swój biznes do północnego sąsiada Polski.

Autor: INTL Corporate Services

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA