REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Drugi samochód w jednoosobowej działalności a koszty podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Nogacki
radca prawny
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Drugi samochód w jednoosobowej działalności a koszty podatkowe
Drugi samochód w jednoosobowej działalności a koszty podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

Samochód w działalności gospodarczej. W związku z tym, że przepisy nie zabraniają posiadania więcej niż jednego samochodu w ramach prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, przedsiębiorcy decydują się na zakup kolejnego pojazdu do swojej działalności. Część z nich ma jednak pewne wątpliwości i dostrzega potencjalne ryzyko podatkowe związane z zakupem drugiego auta. Dlatego decyduje się wystąpić o potwierdzenie planowanego zakupu oraz jego skutków podatkowych w ramach interpretacji indywidualnej. Stanowisko fiskusa jest korzystne dla podatników, jednak zawiera pewne warunki.

Samochód w działalności gospodarczej - korzystne stanowisko fiskusa

Organy podatkowe przyznają, że przepisy ustaw podatkowych nie wprowadzają limitu samochodów wykorzystywanych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Jedyny warunek to wykorzystywanie pojazdów do celów firmowych. Takie stanowisko wyraził Dyrektor KIS w interpretacji z dnia 24 czerwca 2020 r. nr 0115-KDIT3.4011.49.2020.3.AWO. Organ podatkowy potwierdził, że lekarka prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą ma prawo do zaliczenia wydatków ponoszonych na drugi samochód w działalności do kosztów uzyskania przychodu. Jednocześnie organ zaznaczył, że to przedsiębiorca ustala, jaka liczba pojazdów jest mu niezbędna do prowadzonej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Do podobnych wniosków doszedł Dyrektor KIS w interpretacji z dnia 9 marca 2021 r. nr 0113-KDIPT2-1.4011.982.2020.2.MGR, który stwierdził, że jedyne ograniczenia zawarte w ustawie o PIT dotyczące samochodów to te warunkujące możliwość zaliczenia wydatku w koszty podatkowe. Także wcześniej fiskus przyjmował podobne, pozytywne dla podatników stanowisko – interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7 stycznia 2015 r. nr IBPBI/1/415-1176/14/SK.

Pozytywne interpretacje podatkowe stanowią podstawę do postawienia tezy, że ukształtowała się jednolita linia interpretacyjna, zgodnie z którą organy podatkowe nie są zainteresowane liczbą posiadanych w ramach działalności gospodarczej samochodów. Teza ta ograniczona jest jednak pewnymi warunkami…

Wydatki na drugi samochód w jednoosobowej działalności gospodarczej

Organy podatkowe w toku wydawania powyższych interpretacji podatkowych zabezpieczyły interes fiskusa poprzez przerzucenie obowiązku ustalenia związku przyczynowo-skutkowego wydatku z przychodami opodatkowanymi na podatnika. W konsekwencji wydane interpretacje, pomimo że wskazują kierunek, w jakim powinny podążać organy podatkowe, to jednak nie dają pełnej ochrony podatnikom. W szczególności w dalszym ciągu otwarta pozostaje możliwość kwestionowania związku przyczynowo-skutkowego, który jest jednym z podstawowych warunków zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów. Podatnik musi więc umieć wykazać, w jakim stopniu wydatki związane z posiadaniem drugiego pojazdu w jednoosobowej działalności gospodarczej będą wpływały na przychody albo zabezpieczenie źródła przychodów. Związek ten może być bezpośredni albo pośredni, ale argumentację warto zebrać przed podjęciem decyzji o zakupie.

Ponadto organy podatkowe wskazały, że liczba samochodów powinna wynikać z charakteru prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, w tym w szczególności jej rozmiaru czy sposobu wykonywania usług. Jest to drugie bardzo istotne ograniczenie w zakresie ochrony wynikającej z interpretacji podatkowej, ponieważ otwiera drogę do dyskusji z fiskusem odnośnie do charakteru prowadzonej działalności i zasadności posiadania dwóch lub więcej pojazdów. Odwołanie się do charakteru prowadzonej działalności pokazuje także, że fiskus daje podatnikowi jedynie „przynętę” w postaci pozytywnej interpretacji podatkowej, a i tak ostateczne słowo będzie należeć do organów kontrolujących.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykorzystanie samochodu do celów mieszanych a związek z działalnością

Dyrektor KIS w wydanych interpretacjach nie zmierzył się jednak z problematyką wykorzystania pojazdów do celów mieszanych, a ich związkiem z wykonywaniem działalności gospodarczej oraz charakterem prowadzonej działalności. Dla przykładu można wskazać lekarza prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą, który nabył dwa pojazdy i wykorzystuje je do użytku mieszanego, ponieważ na zmianę z partnerką jeździ raz jednym, raz drugim pojazdem. Wydaje się, że w przypadku użytku mieszanego, gdzie przedsiębiorca, ponosząc pewne konsekwencje podatkowe w postaci odliczenia tylko 50% VAT oraz ograniczenia możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych, ma prawo do wykorzystania pojazdów do celów działalności gospodarczej oraz prywatnych, a organ nie ma prawa ingerować w stopień wykorzystania pojazdu do realizacji poszczególnych celów. Innymi słowy, w przypadku wykorzystywania pojazdów do celów mieszanych organ podatkowy nie powinien kwestionować zakupu drugiego pojazdu, jeżeli jest on, chociażby w minimalnym stopniu, wykorzystywany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Bardziej skomplikowana sytuacja występuje w przypadku wykorzystania obydwu pojazdów tylko do prowadzenia działalności gospodarczej po to, aby skorzystać z prawa do pełnego odliczenia VAT oraz kosztów uzyskania przychodów. W takich sytuacjach w przypadku zakupu drugiego pojazdu uzasadnienie związku przyczynowo-skutkowego wydaje się obligatoryjne. Dodatkowo należy prowadzić specjalną ewidencję, co znacząco utrudnia korzystanie z drugiego pojazdu.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA