REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REGON - co warto wiedzieć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
REGON - co warto wiedzieć?
REGON - co warto wiedzieć?
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

REGON to niepowtarzalny numer nadawany podmiotom gospodarczym w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON. Co jeszcze warto wiedzieć o numerze i rejestrze REGON?

Czym jest REGON?

REGON jest krajowym zbiorem informacji na temat działających w Polsce podmiotów gospodarczych. Określeniem tym nazywa się również numer identyfikacyjny przedsiębiorców.

REKLAMA

Autopromocja

Krajowy rejestr urzędowy podmiotów gospodarki narodowej (rejestr REGON), prowadzony w systemie teleinformatycznym, został utworzony na podstawie art. 41 ust. 1 pkt. 1 ustawy o statystyce publicznej. Szczegółowe zasady prowadzenia i aktualizacji rejestru REGON określa natomiast rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 listopada 2015 r.  w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, wzorów wniosków, ankiet i zaświadczeń.

Administratorem danych przetwarzanych w rejestrze REGON jest Prezes GUS.

Do rejestru REGON wpisywaneinformacje o osobach prawnych, jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej i osobach fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, określone w art. 42 ust. 3 ustawy o statystyce publicznej, a także jednostki lokalne (zakład, oddział, filia) wymienionych podmiotów. Każdemu z tych podmiotów nadawany jest niepowtarzalny numer identyfikacyjny REGON.

Wpis do rejestru REGON następuje m.in. na podstawie danych przekazywanych drogą elektroniczną z CEIDG (wniosek CEIDG-1 stanowi jednocześnie zgłoszenie do GUS - czyli rejestru REGON), natomiast wpis do rejestru REGON osób niepodlegających wpisowi do CEIDG następuje na podstawie formularza RG.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wygląda REGON?

Numer REGON składa się z 9 cyfr przypisanych osobie prawnej, jednostce organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, lub osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą. Osiem pierwszych cyfr numeru stanowi liczbę porządkową, a dziewiąta cyfrę kontrolną.

W przypadku jednostki lokalnej numer REGON składa się z 14 cyfr, przy czym dziewięć pierwszych stanowi numer identyfikacyjny osoby prawnej, jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej lub osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, która utworzyła jednostkę lokalną, cztery kolejne są liczbą porządkową przypisaną utworzonej jednostce lokalnej, a czternasta jest cyfrą kontrolną całego numeru identyfikacyjnego jednostki lokalnej.
Numer identyfikacyjny stosowany jest w rejestrach urzędowych i systemach informacyjnych administracji publicznej. Organy prowadzące takie rejestry i systemy obowiązane są do wpisywania numeru identyfikacyjnego i do posługiwania się nim przy przekazywaniu informacji.

Czego się dowiem po wpisaniu numeru REGON do rejestru?

Numer REGON można sprawdzić na stronie http://www.stat.gov.pl/regon/. W rejestrze REGON uwzględniane są następujące informacje o podmiotach gospodarczych, tj.:

  • nazwa i adres siedziby, a w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą - dodatkowo nazwisko i imiona oraz miejsce zamieszkania i identyfikator systemu ewidencji ludności (PESEL), o ile taki posiada,
  • numer identyfikacji podatkowej NIP oraz informacja o jego unieważnieniu lub uchyleniu,
  • numery identyfikacyjne wspólników spółki cywilnej, o ile takie posiadają, nazwisko i imiona albo firma wspólników spółki cywilnej wraz z numerem PESEL osoby fizycznej prowadzącej działalność, o ile taki posiada,
  • forma prawna i forma własności,
  • wykonywana działalność, w tym rodzaj przeważającej działalności,
  • daty: powstania podmiotu, rozpoczęcia działalności, zawieszenia i wznowienia działalności, wpisu do ewidencji lub rejestru, orzeczenia o ogłoszeniu upadłości, zakończenia postępowania upadłościowego, zakończenia działalności albo trwałego zakończenia działalności w przypadku osób fizycznych wpisanych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, skreślenia z ewidencji lub rejestru, wpisu oraz skreślenia z rejestru podmiotów,
  • nazwa organu rejestrowego lub ewidencyjnego, nazwa rejestru (ewidencji) i nadany przez ten organ numer,
  • przewidywana liczba pracujących,
  • w przypadku gospodarstw rolnych powierzchnia ogólna i użytków rolnych,
  • jednostkach lokalnych podmiotów w wyżej wymienionym zakresie z wyłączeniem informacji o numerze identyfikacji podatkowej NIP oraz o formie prawnej i formie własności,
  • numer telefonu i faksu siedziby, adres poczty elektronicznej oraz strony internetowej, o ile podmiot takie posiada i poda je do rejestru podmiotów.
urzędu statystycznego

Urzędu statystycznego

Jak uzyskać numer REGON?

Uzyskanie numeru REGON przez przedsiębiorców będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą podlegającą wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) - następuje na podstawie przepisów ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy, czyli na podstawie danych i informacji przekazywanych do rejestru REGON drogą elektroniczną z CEIDG. Oznacza to, że wniosek CEIDG-1 stanowi jednocześnie zgłoszenie do GUS.

W przypadku przedsiębiorców wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) - nadanie numeru REGON następuje na podstawie danych przekazywanych do rejestru REGON drogą elektroniczną z KRS.

Natomiast nadanie numeru REGON pozostałym podmiotom gospodarki narodowej, tj. chodzi o: spółki kapitałowe w organizacji; spółki cywilne, spółki przewidziane w przepisach innych ustaw niż Kodeks Cywilny i Kodeks spółek handlowych; państwowe/samorządowe jednostki organizacyjne; organy władzy, administracji rządowej, sądy; uczelnie; kościoły; partie polityczne; wspólnoty mieszkaniowe; osoby fizyczne niepodlegające wpisowi do CEIDG (z wyjątkiem prowadzących działalność nierejestrową, które nie podlegają jednocześnie wpisowi do rejestru REGON), jak np. osoby prowadzące działalność rolniczą - następuje na podstawie wniosków:

- RG-OP „Wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, o zmianę cech objętych wpisem, o skreślenie wpisu osoby prawnej, jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej lub ich jednostki lokalnej”,

- RG-OF „Wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, o zmianę cech objętych wpisem, o skreślenie wpisu osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą lub jej jednostki lokalnej niepodlegających wpisowi do CEIDG”,

i ewentualnie pełnomocnictwa dla osoby, która składa wniosek w imieniu podmiotu, o ile nie jest ona ujawniona we wpisie w CEIDG, KRS.

Kto ma obowiązek wpisania się do rejestru REGON?

Obowiązek wpisania się do rejestru REGON, zgodnie z art. 42. ust. 1 ustawy o statystyce publicznej, obejmuje:

- osoby prawne,

- jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej,

- osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

Obowiązkowi wpisu do REGON podlegają również jednostki lokalne, tj. zakład, oddział lub filia danej działalności, jeżeli taka jednostka tworzy zorganizowaną całość, ma swój osobny adres oraz pracuje w niej co najmniej jedna osoba.

Wpisowi do rejestru REGON nie podlega natomiast osoba fizyczna w zakresie prowadzonej działalności:

1) oświatowej obejmującej prowadzenie przedszkola, szkoły, placówki lub innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 2 ustawy - Prawo oświatowe,

2) o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców.

Do czego jest potrzebny REGON?

Rejestr REGON jest bazą statystyczną powszechnie dostępną dla osób trzecich. Dzięki niemu można pozyskać informacje o podmiotach gospodarczych, takie jak:

  • numer identyfikacyjny,
  • nazwa: (pełna lub skrócona),
  • kod lokalizacji (województwo, powiat, gmina, miejscowość siedziby, ulica),
  • adres siedziby, na który składają się: ulica, nr domu, nr lokalu, kod pocztowy i miejscowość poczty,
  • numer telefonu i faksu siedziby, adres poczty elektronicznej oraz strony internetowej, o ile podmiot poda te dane do rejestru (nie udostępnia się osobom trzecim informacji o numerze telefonu i faxu, adresie poczty elektronicznej oraz strony internetowej osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą podlegającej wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG),
  • forma prawna (podstawowa, szczególna),
  • forma własności,
  • wykonywana działalność, w tym rodzaj przeważającej działalności,
  • daty: powstania, rozpoczęcia działalności, jej zawieszenia, odwieszenia lub zakończenia.

identyfikator regon

Identyfikator REGON

Podstawa prawna:

- ustawa z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. 2021, poz. 955)

- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 listopada 2015 r. w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, wzorów wniosków, ankiet i zaświadczeń

- ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA