REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dodatkowa opłata przy pożyczce jako koszt

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy w opisanym stanie faktycznym dodatkowa opłata w wysokości 8 proc. od kwoty pożyczki objętej wcześniejszą spłatą będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu? - Decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 22 maja 2007 r. (nr1401/BP-II/4210-13/07/KO)

 

 


Odpowiedź


(....) Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży hurtowej i detalicznej wyrobów alkoholowych. W roku 2005 w związku z realizacją planowanych zamierzeń inwestycyjnych zaciągnęła pożyczkę walutową w wysokości 325 000 000 euro od udziałowca posiadającego 100 proc. jej udziałów. Całość środków uzyskanych z pożyczki wykorzystana została zgodnie z jej przeznaczeniem (zakup udziałów innych firm).


Na podstawie zawartej umowy pożyczki spółka jest zobligowana do cyklicznego regulowania kuponu odsetkowego w wysokości 8 proc. rocznie od kwoty pożyczki. Termin spłaty pożyczki przypada na lipiec 2012 r. Umowa przewiduje możliwość wcześniejszej spłaty całości lub części pożyczki, jednak wiąże się to z koniecznością poniesienia dodatkowej opłaty w wysokości 8 proc. kwoty objętej wcześniejszą spłatą. W celu udzielenia pożyczki spółce jej udziałowiec wyemitował obligacje na kwotę 325 000 000 euro na międzynarodowym rynku finansowym. Z tego tytułu udziałowiec ponosi opłaty z tytułu odsetek w wysokości 8 proc. rocznie oraz 8 proc. od kwoty obligacji wykupionych przed ustalonym terminem wykupu przypadającym na lipiec 2012 r. Spółka dokonała spłaty 32 500 000 euro kwoty pożyczki. Dodatkowa opłata za dokonanie wcześniejszej spłaty części pożyczki wyniosła 2 600 000 euro. Spłata nastąpiła ze środków uzyskanych w wyniku podwyższenia kapitału spółki. (...)


Spółka stoi na stanowisku, że dodatkowa opłata będąca przedmiotem zapytania nie mieści się w kategorii opisanej w art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przedmiotowy wydatek jest związany z przychodami - ma na celu ograniczenie bieżących i przyszłych kosztów finansowych.
Zaoszczędzone w ten sposób środki zostaną wykorzystane na osiągnięcie, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.


Stanowisko organów podatkowych


Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowieniem z 26 lutego 2007 r., nr 1472/ROP1/423-31/07/AJ uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe.


Naczelnik podzielił stanowisko podatnika, że dodatkowa opłata, jaką poniósł w związku ze wcześniejszą spłatą pożyczki, nie zalicza się do kar umownych i odszkodowań wymienionych w art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy. W szczególności nie jest to opłata z tytułu wad wykonanych usług. Jednakże - stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. a ustawy - nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na spłatę pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów). Kwota pożyczki jest podatkowo obojętna i jej udzielenie lub zwrot, zarówno po stronie pożyczkodawcy jak i pożyczkobiorcy, nie ma wpływu na podatek dochodowy. Otrzymanie pożyczki nie wpływa na przychody, jak również zwrot pożyczki nie oznacza, że można ją zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Ponieważ - zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. a - wydatków na spłatę nie uważa się za koszt uzyskania przychodów, wydatek poniesiony na przedterminową spłatę kredytu nie może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów spółki. Zdaniem organu podatkowego I instancji, jest to wydatek na spłatę pożyczki, w związku z czym nie stanowi kosztu uzyskania przychodu.


Spółka pismem z 12 marca 2007 r. wniosła zażalenie na opisane wyżej postanowienie. (...)


Spółka podkreśliła, iż przekazywanie środków pieniężnych w ramach pożyczek zostało wyłączone z kategorii przychodów i kosztów z uwagi na ich zwrotny charakter.


Opłata 8 proc. od spłaconej kwoty pożyczki ma zrekompensować pożyczkodawcy utracone korzyści wynikające z nieuzyskania w przyszłości odsetek od tej części pożyczki, która miała być spłacana do roku 2012. Ma ona charakter dodatkowych odsetek na rzecz pożyczkodawcy. (...)


W opinii Dyrektora Izby Skarbowej, użyty w przepisie art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. a ustawy zwrot „wydatki na spłatę pożyczek” obejmuje spłatę samej zaciągniętej wcześniej kwoty pożyczki. Ustawodawca w omawianym przepisie użył zwrotu „wydatki na spłatę pożyczek”, a nie wydatki związane ze spłatą pożyczek, jaką w tym przypadku stanowi ustalona w umowie pożyczki dodatkowa opłata związana ze wcześniejszą spłatą pożyczki. Udzielenie pożyczki - stosownie do treści tego przepisu i przepisu art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy - jest zdarzeniem neutralnym podatkowo, w tym sensie, że z jednej strony, otrzymana przez pożyczkobiorcę pożyczka oraz zwrócona pożyczkodawcy pożyczka nie stanowią przychodu podatkowego, a z drugiej strony - wydatki na spłatę pożyczki poniesione przez pożyczkobiorcę nie stanowią dla niego kosztów uzyskania przychodów. Należy również zauważyć, że dodatkowa opłata związana z wcześniejszą spłatą kredytu jest tożsama w swojej istocie z odsetkami, jakie spółka musiałaby zapłacić, gdyby nie skorzystała ze swojego umownego uprawnienia do wcześniejszej spłaty kredytu. Zapłacone odsetki od pożyczek stanowią na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 11 ustawy koszt uzyskania przychodu. Poniesienie dodatkowej opłaty związanej z wcześniejszą spłatą kredytu należy uznać za koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA