REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urlop księgowej: Jak przygotować na to firmę, by nie ponieść negatywnych konsekwencji?

księgowa na urlopie, urlop księgowej
Urlop księgowej: Jak przygotować na to firmę, by nie ponieść negatywnych konsekwencji?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zawód księgowej jest wymagający i wiąże się z dużą odpowiedzialnością. Część z przedsiębiorców obawia się, że podczas nieobecności księgowej, firma znajdzie się w tarapatach. A księgowa lub księgowy mogą wybrać się na urlop nie tylko podczas wakacji szkolnych. Jak więc przygotować się do tego?

Umowa z biurem rachunkowym - na co zwrócić uwagę?

Przedsiębiorcy współpracujący z biurami rachunkowymi mogą mieć zagwarantowane zastępstwo na czas nieobecności swojej księgowej prowadzącej, ale nie jest to standardem. Warto przed podpisaniem umowy dokładnie sprawdzić, czy biuro przewiduje takie rozwiązanie. Problem pojawia się w przypadku, kiedy księgowość prowadzi osoba, która nie zatrudnia współpracowników. Brak zastępcy będzie problematyczny zarówno podczas jej losowej nieobecności, jak i podczas planowanego urlopu. 
Jak mówi Arkadiusz Kacperek, Lider zespołu ekspertów ds. podatków i ubezpieczeń w firmie CashDirector S.A.:
- Skuteczne zarządzanie zastępstwami w biurze rachunkowym jest kluczowe dla zapewnienia nieprzerwanej obsługi księgowej. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu i podziale obowiązków, firmy obsługiwane przez biuro mogą działać płynnie i bez zakłóceń. Stworzenie konkretnego planu działania na czas nieobecności księgowego prowadzącego sprawia, że wszelkie zadania są realizowane terminowo i zgodnie z przepisami. Między innymi takie zabezpieczenie gwarantujemy naszym Klientom w CashDirector S.A.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Najgorszy scenariusz pod nieobecność księgowej: kontrola z US i odzyskiwanie należności

Jednym z najgorszych scenariuszy, jakie mogą się zdarzyć podczas urlopu księgowej, jest kontrola z Urzędu Skarbowego. Jeśli urzędnicy nie uzyskają niezbędnych informacji, mogą nałożyć na jej właściciela kary finansowe. 

W przypadku zapowiadanych kontroli lub konieczności złożenia wyjaśnień Urząd Skarbowy zwykle daje 7 dni na udzielenie odpowiedzi. Dlatego często samodzielne księgowe proszą swoich klientów, aby podczas ich nieobecności nie odbierali żadnych przesyłek poleconych, żeby dać sobie czas na ewentualną odpowiedź po powrocie z urlopu.

W przypadku niezapowiedzianej kontroli tylko zapewnione zastępstwo księgowej uchroni przedsiębiorcę przed zdenerwowaniem i chaosem. 

Kolejna sytuacja, która wymaga szybkiej reakcji księgowej to konieczność ustalania rozrachunków celem wdrożenia procedury odzyskiwania należności. W razie opóźnień wierzytelności mogą się przeterminować. Jest to szczególnie problematyczne, gdy nieobecność księgowej jest spowodowana nagłą chorobą lub sytuacją osobistą. 

Zapewnij sobie dostęp do dokumentów

Nie tylko urzędy mogą potrzebować dostępu do dokumentów i faktur. W codziennej działalności przedsiębiorstwa zdarzają się sytuacje, kiedy należy okazać fakturę zakupu maszyny, która nieoczekiwanie zepsuła się, aby skorzystać z gwarancji.     

Jak zaznacza Arkadiusz Kacperek: - Korzystając z systemów online do wystawiania faktur i przekazywania do księgowej dokumentów, można zapewnić sobie bieżący dostęp do wszystkich dokumentów, nawet tych archiwalnych. Ważne, aby unikać sytuacji, w której dostęp do nich ma jedynie księgowa i wybierać takie usługi księgowe, które zapewniają archiwum online

Przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z nowoczesnych rozwiązań i przechowują dokumenty w sprawdzonych systemach online. Zdaniem Arkadiusza Kacperka są one bardzo praktyczne.
- Cyfryzacja dokumentów księgowych umożliwia porządkowanie ich np. w e-segregatorach, do których dostęp można dowolnie modyfikować. Nawet najbardziej sceptyczni przedsiębiorcy chwalą tego typu rozwiązania. Oczywiście wymaga ono prawidłowego opisywania dokumentów i plików księgowych, ale znalezienie szukanej pozycji jest na pewno mniej problematyczne niż ręczne wertowanie dziesiątek segregatorów

REKLAMA

Jak przygotować firmę na urlop księgowej?

Przed swoim urlopem księgowa powinna dopełnić wszystkich czynności, które mają charakter priorytetowy. Żadna firma nie może pozwolić sobie na dwutygodniowe opóźnienia w wysyłce deklaracji ZUS czy np. brak miesięcznych rozliczeń względem Urzędu Skarbowego. Nie należy zostawiać wszystkiego na ostatnią chwilę. Dokumenty kosztowe i przychodowe lepiej jest dostarczyć do biura rachunkowego wcześniej, zamiast czekać do ostatniego dnia przed urlopem księgowej. Ich wprowadzenie oraz dokładne przygotowanie rozliczeń wymagają bowiem czasu i może być pracochłonne. 

Przedsiębiorca powinien w wolnej chwili przemyśleć nowe inwestycje. Jeżeli podczas nieobecności księgowej planuje większe wydatki, warto skonsultować z nią te kwestie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Co należy zrobić po powrocie księgowej?

Kiedy księgowa wróci z wypoczynku, powinna poznać zakres prac księgowych wykonanych podczas jej nieobecności. Można również omówić bieżące zmiany w przepisach i procedurach, jeżeli takie wystąpiły. Wszystkie te czynności zmierzają do tego, by zachować ciągłość działania firmy i zminimalizować ryzyko wystąpienia błędów księgowych. 

Rzetelnie prowadzona księgowość z dostępem online do dokumentów i rozliczeń jest fundamentem każdej firmy, a odpowiednie przygotowanie na czas urlopu księgowej pozwala na zachowanie spokoju i ciągłości pracy. 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA