REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urlop księgowej: Jak przygotować na to firmę, by nie ponieść negatywnych konsekwencji?

księgowa na urlopie, urlop księgowej
Urlop księgowej: Jak przygotować na to firmę, by nie ponieść negatywnych konsekwencji?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zawód księgowej jest wymagający i wiąże się z dużą odpowiedzialnością. Część z przedsiębiorców obawia się, że podczas nieobecności księgowej, firma znajdzie się w tarapatach. A księgowa lub księgowy mogą wybrać się na urlop nie tylko podczas wakacji szkolnych. Jak więc przygotować się do tego?

Umowa z biurem rachunkowym - na co zwrócić uwagę?

Przedsiębiorcy współpracujący z biurami rachunkowymi mogą mieć zagwarantowane zastępstwo na czas nieobecności swojej księgowej prowadzącej, ale nie jest to standardem. Warto przed podpisaniem umowy dokładnie sprawdzić, czy biuro przewiduje takie rozwiązanie. Problem pojawia się w przypadku, kiedy księgowość prowadzi osoba, która nie zatrudnia współpracowników. Brak zastępcy będzie problematyczny zarówno podczas jej losowej nieobecności, jak i podczas planowanego urlopu. 
Jak mówi Arkadiusz Kacperek, Lider zespołu ekspertów ds. podatków i ubezpieczeń w firmie CashDirector S.A.:
- Skuteczne zarządzanie zastępstwami w biurze rachunkowym jest kluczowe dla zapewnienia nieprzerwanej obsługi księgowej. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu i podziale obowiązków, firmy obsługiwane przez biuro mogą działać płynnie i bez zakłóceń. Stworzenie konkretnego planu działania na czas nieobecności księgowego prowadzącego sprawia, że wszelkie zadania są realizowane terminowo i zgodnie z przepisami. Między innymi takie zabezpieczenie gwarantujemy naszym Klientom w CashDirector S.A.

REKLAMA

Autopromocja

Najgorszy scenariusz pod nieobecność księgowej: kontrola z US i odzyskiwanie należności

Jednym z najgorszych scenariuszy, jakie mogą się zdarzyć podczas urlopu księgowej, jest kontrola z Urzędu Skarbowego. Jeśli urzędnicy nie uzyskają niezbędnych informacji, mogą nałożyć na jej właściciela kary finansowe. 

W przypadku zapowiadanych kontroli lub konieczności złożenia wyjaśnień Urząd Skarbowy zwykle daje 7 dni na udzielenie odpowiedzi. Dlatego często samodzielne księgowe proszą swoich klientów, aby podczas ich nieobecności nie odbierali żadnych przesyłek poleconych, żeby dać sobie czas na ewentualną odpowiedź po powrocie z urlopu.

W przypadku niezapowiedzianej kontroli tylko zapewnione zastępstwo księgowej uchroni przedsiębiorcę przed zdenerwowaniem i chaosem. 

Kolejna sytuacja, która wymaga szybkiej reakcji księgowej to konieczność ustalania rozrachunków celem wdrożenia procedury odzyskiwania należności. W razie opóźnień wierzytelności mogą się przeterminować. Jest to szczególnie problematyczne, gdy nieobecność księgowej jest spowodowana nagłą chorobą lub sytuacją osobistą. 

Zapewnij sobie dostęp do dokumentów

Nie tylko urzędy mogą potrzebować dostępu do dokumentów i faktur. W codziennej działalności przedsiębiorstwa zdarzają się sytuacje, kiedy należy okazać fakturę zakupu maszyny, która nieoczekiwanie zepsuła się, aby skorzystać z gwarancji.     

Jak zaznacza Arkadiusz Kacperek: - Korzystając z systemów online do wystawiania faktur i przekazywania do księgowej dokumentów, można zapewnić sobie bieżący dostęp do wszystkich dokumentów, nawet tych archiwalnych. Ważne, aby unikać sytuacji, w której dostęp do nich ma jedynie księgowa i wybierać takie usługi księgowe, które zapewniają archiwum online

Przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z nowoczesnych rozwiązań i przechowują dokumenty w sprawdzonych systemach online. Zdaniem Arkadiusza Kacperka są one bardzo praktyczne.
- Cyfryzacja dokumentów księgowych umożliwia porządkowanie ich np. w e-segregatorach, do których dostęp można dowolnie modyfikować. Nawet najbardziej sceptyczni przedsiębiorcy chwalą tego typu rozwiązania. Oczywiście wymaga ono prawidłowego opisywania dokumentów i plików księgowych, ale znalezienie szukanej pozycji jest na pewno mniej problematyczne niż ręczne wertowanie dziesiątek segregatorów

Jak przygotować firmę na urlop księgowej?

Przed swoim urlopem księgowa powinna dopełnić wszystkich czynności, które mają charakter priorytetowy. Żadna firma nie może pozwolić sobie na dwutygodniowe opóźnienia w wysyłce deklaracji ZUS czy np. brak miesięcznych rozliczeń względem Urzędu Skarbowego. Nie należy zostawiać wszystkiego na ostatnią chwilę. Dokumenty kosztowe i przychodowe lepiej jest dostarczyć do biura rachunkowego wcześniej, zamiast czekać do ostatniego dnia przed urlopem księgowej. Ich wprowadzenie oraz dokładne przygotowanie rozliczeń wymagają bowiem czasu i może być pracochłonne. 

Przedsiębiorca powinien w wolnej chwili przemyśleć nowe inwestycje. Jeżeli podczas nieobecności księgowej planuje większe wydatki, warto skonsultować z nią te kwestie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Co należy zrobić po powrocie księgowej?

Kiedy księgowa wróci z wypoczynku, powinna poznać zakres prac księgowych wykonanych podczas jej nieobecności. Można również omówić bieżące zmiany w przepisach i procedurach, jeżeli takie wystąpiły. Wszystkie te czynności zmierzają do tego, by zachować ciągłość działania firmy i zminimalizować ryzyko wystąpienia błędów księgowych. 

Rzetelnie prowadzona księgowość z dostępem online do dokumentów i rozliczeń jest fundamentem każdej firmy, a odpowiednie przygotowanie na czas urlopu księgowej pozwala na zachowanie spokoju i ciągłości pracy. 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze lub rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Rząd odpowiada na pytania o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

REKLAMA

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

REKLAMA