REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mandat albo grzywna za granicą. Kiedy opłaca się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać?
Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać?
hpgruesen
Pixabay

REKLAMA

REKLAMA

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

Najczęstsze kary w transporcie międzynarodowym dotyczą złamania przepisów Pakietu Mobilności, a także niedopełnienia lub błędów w procedurach celnych, przewozu nielegalnych imigrantów lub brak odpowiednich zabezpieczeń, naruszenia zasad wjazdu do stref niskiej emisji (LEZ), czy braku odpowiednich zezwoleń na przewozy specjalistyczne.

Każda z tych sytuacji wymaga innego podejścia, a odwołanie od nałożonej grzywny czy mandatu może być uzasadnione w większości przypadków, jednak z uwzględnieniem obowiązujących przepisów kraju, w którym doszło do naruszenia i dodatkowych aspektów. Z tego powodu kluczowa jest ocena, czy decyzja służb tego państwa jest zasadna i czy istnieje realna szansa na jej obniżenie lub anulowanie.

REKLAMA

REKLAMA

Rodzaje kar i możliwości odwołania

Jednym z powodów nałożenia kary przez organy administracyjne w dowolnym kraju Unii Europejskiej jest złamanie przepisów zawartych w Pakiecie Mobilności dotyczących np. kabotażu, tygodniowego odpoczynku w kabinie czy podejrzenie o wprowadzanie nielegalnych zmian w tachografie.

Dlatego nikogo już nie dziwią częste kontrole przeprowadzane na parkingach i sprawdzanie kierowców, pojazdów i wydruków z tachografów. Przykładem mogą być chociażby kontrole BALM w Niemczech. W lipcu minionego roku służby tego kraju skontrolowały 1 614 pojazdów, z czego stwierdzono 43 przypadki nielegalnej pauzy w kabinie i 52 bezprawne kabotaże. Łączny wymiar kary wyniósł ponad 130 tys. EUR.

Jeden z naszych klientów został właśnie obciążony karą za nielegalny kabotaż grzywną w wysokości 2500 EUR. Dzięki sprawnemu działaniu prawników i złożeniu odwołania z odpowiednimi dokumentami, udało się anulować karę i umorzyć postępowanie.

- Kolejnym poważnym problemem są mandaty za przewóz nielegalnych imigrantów czy brak odpowiednich zabezpieczeń w pojeździe. Kary te są jednymi z najwyższych w branży transportowej, ponieważ zarówno właściciel jak i kierowca są obciążani finansowo za każdego pasażera podróżującego bez uprawnień. Dodatkowo przewoźnik odpowiada solidarnie z kierowcą i gdy ten już nie pracuje, to właśnie właściciel jest zobowiązany do uregulowania nałożonej kary. Aby skutecznie odwołać się od nałożonego mandatu, konieczne jest udokumentowanie, że firma przewozowa stosowała odpowiednie procedury zabezpieczające, takie jak polityka bezpieczeństwa, szkolenia kierowców oraz kompletne dokumenty potwierdzające staranność w zabezpieczeniu pojazdu. A zaoszczędzić można nawet kilkadziesiąt tysięcy funtów – wyjaśnia Maciej Maroszyk, Dyrektor Operacyjny TC Kancelarii Prawnej.

Najczęstsze błędy w procedurze celnej dotyczą niekompletnych dokumentów, rozbieżności między zadeklarowaną wartością lub rodzajem towaru a stanem faktycznym, czy błędy związane z dotarciem do miejsca rozładunku z pominięciem urzędu celnego.

Ważne

Należy pamiętać, że to kierowca jako pierwszy będzie pociągnięty do odpowiedzialności, a w kolejnych krokach urząd zwróci się do właściciela firmy.

Polecamy: Podróże służbowe 2025

Ile można zaoszczędzić? Przykłady skutecznych odwołań

Odwołanie od mandatu może znacząco obniżyć koszty ponoszone przez firmę transportową. Dyrektor Operacyjny TC Kancelarii Prawnej przywołuje sprawę operatora pocztowego, którego kara w wysokości 24 tys. funtów została zmniejszona do 6 tys. funtów po skutecznej interwencji prawników: - W innej sprawie klientka otrzymała mandat w wysokości 6 tys. funtów za naruszenie przepisów dotyczących nielegalnego przewozu imigrantów. Po odwołaniu, kara została zredukowana do zaledwie 114 funtów. Kolejnym przykładem, tym razem związanym z brakiem uprzedniego zgłoszenia celnego towaru w postaci liquidów do e-papierosów. Urząd celny w Niemczech wydał decyzję podatkową z koniecznością zapłaty przez przewoźnika podatku od wyrobów tytoniowych w kwocie 130 tys. EUR. Sprawa toczyła się ponad rok, gdzie po interwencji naszej kancelarii oraz licznych wyjaśnieniach sprawa została umorzona, a przewoźnik zwolniony z zapłacenia kary.

REKLAMA

Do kogo się odwołać i kiedy lepiej zapłacić mandat?

Proces odwoławczy różni się w zależności od kraju, organu wydającego decyzję i rodzaju nałożonej kary.

- W sprawach związanych z przewozem nielegalnych imigrantów kluczowe jest wykazanie przestrzegania procedur i odpowiednia argumentacja. W sytuacjach dotyczących tachografów czy zezwoleń na przewóz odpadów, odwołania kieruje się do instytucji transportowych i administracyjnych. W niektórych przypadkach, jeśli kara jest wyjątkowo wysoka, konieczne może być zaangażowanie lokalnych prawników i postępowanie przed sądem administracyjnym – wskazuje Maciej Maroszyk z TC Kancelarii Prawnej.

Są sytuacje, w których odwołanie może być nieskuteczne. Sam proces może trwać bardzo długo, a w tym czasie kierowca może napotkać dodatkowe problemy, takie jak na przykład zatrzymanie i odholowanie pojazdu przez policję w danym kraju ze względu na brak opłacenia kary. Prowadzi to do strat finansowych, ponieważ zatrzymany kierowca lub pojazd nie mogą realizować kolejnych zleceń. W przypadku zatrzymania towaru, zwłaszcza jeśli przewożony jest taki, który szybko się psuje, np. owoce morza, to straty finansowe mogą być jeszcze większe. W takich przypadkach lepiej skonsultować się z kancelarią prawną, która oceni, czy odwołanie ma realne szanse na sukces, czy lepiej uiścić opłatę i uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Samochód w firmie

Pomoc kancelarii transportowej

Odwoływanie się od mandatów to skomplikowany proces, który wymaga znajomości przepisów obowiązujących w różnych krajach. Współpraca z wyspecjalizowaną kancelarią prawną, która dodatkowo ma doświadczenie w obsłudze firm z branży transportowej, pozwala nie tylko na skuteczne anulowanie kary i trafne oszacowanie zasadności składania odwołania, ale także na szybkie reagowanie na błędy administracyjne, które mogłyby prowadzić do zatrzymania pojazdu lub poniesienia dodatkowych kosztów.

- Nieprawidłowe odwołanie może skutkować nie tylko brakiem anulowania kary, ale także zatrzymaniem pojazdu i poważnymi stratami finansowymi – przestrzega ekspert TC Kancelarii Prawnej.

Po otrzymaniu mandatu lub grzywnę kluczowe jest szybkie działanie i współpraca z doświadczonymi prawnikami. Trzeba też pamiętać, że w wielu przypadkach zapłata mandatu od ręki zamyka drogę do odwołania. Jeśli otrzymamy karę z odroczoną płatnością, warto przekazać sprawę kancelarii prawnej, która pomoże sporządzić odwołanie i zaoszczędzić nierzadko wiele tysięcy złotych.

******************
TC Kancelaria Prawna jest jedną ze spółek należących do grupy Trans.eu - właściciela jednej z największych giełd ładunków w Europie, która od 18 lat dostarcza innowacyjne rozwiązania dla branży transportowo - logistycznej. Specjalizuje się w prawie transportowym, dlatego większość klientów spółki to firmy z branży Transport Spedycja Logistyka. Głównym profilem działalności kancelarii są usługi doradcze i reprezentacja w sprawach spornych. Swoimi działaniami wspiera również inne podmioty współpracujące z branżą TSL, m.in. koncerny paliwowe, firmy leasingowe. Specjalizuje się też w zakresie dochodzenia wierzytelności w Polsce i za granicą.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

REKLAMA

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA