REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacja o cenach towarów i usług – zmiany od lipca 2014 r.

Informacja o cenach towarów i usług – zmiany od lipca 2014 r.
Informacja o cenach towarów i usług – zmiany od lipca 2014 r.

REKLAMA

REKLAMA

Od 25 lipca 2014 r. obowiązuje nowa ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług. Zamiarem ustawodawcy było dostosowanie przepisów prawa do zmieniającego się rynku. Dla sprzedawców i usługodawców wprowadzono udogodnienia, jak i zaostrzenia. W jakich kwestiach?

Ustawa z 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług ma odpowiadać wymogom nowoczesnego handlu. Jej przepisom podlegają podmioty profesjonalnie zajmujące się, nie dotyczy zaś osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami. Prawodawca na nowo zdefiniował cenę, zmienił także sposób informowania o cenie i wysokość kar dla niefrasobliwych przedsiębiorców. Odsyła także do rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług.

REKLAMA

REKLAMA

Nowa definicja ceny

Zgodnie z art. 3 ustawy ceną jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Za cenę uważa się także stawkę taryfową. W cenie uwzględnia się podatek vat i akcyzowy. Cena jednostkowa to cena ustalona za jednostkę towaru lub usługi.

Minęły godziny metkowania 

Sprzedawca lub usługodawca ma obowiązek uwidocznić cenę. Nie musi już umieszczać jej na każdym produkcie osobno. Na gruncie nowych przepisów w miejscu sprzedaży detalicznej lub świadczenia usług uwidacznia się cenę i cenę jednostkową w jednoznaczny sposób, niebudzący wątpliwości i umożliwiający porównanie cen. Jeśli wprowadza się obniżkę, należy uwidocznić także informację o przyczynę obniżki. Według projektu rozporządzenia Ministra Gospodarki należy umieścić przekreśloną cenę dotychczasową, nową cenę, określenie „przecena” albo „obniżka ceny” bądź „podwyżka ceny”, przyczynę przeceny oraz jej okres obowiązywania.

Uwidocznienie ceny

REKLAMA

Sposoby uwidaczniania cen mają być określone rozporządzeniem Ministra Gospodarki. Projekt rozporządzenia przewiduje eksponowanie cen na:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) wywieszce;

2) cenniku;

3) przywieszce trwale złączonej z towarem;

4) katalogu;

5) obwolucie.

Wywieszki umieszcza się przy wszystkich towarach, jeżeli przepisy nie określają innego sposobu uwidaczniania cen. Umieszcza się je w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla klientów w taki sposób, by nie można było pomylić ceny z ceną innego towaru, zwłaszcza towaru podobnego. Napisy na wywieszkach powinny być czytelne i wyraźne. Jeśli przedsiębiorca sprzedaje większą ilość określonego towaru może wywieszkę umieścić tylko przy jednej sztuce identycznego towaru.

Na błędach sprzedawcy skorzysta klient

Przepis art. 5 ustawy daje konsumentowi prawo do żądania sprzedaży towaru bądź usługi po najkorzystniejszej dla niego cenie w przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny. Jeśli cena na wywieszce będzie się różniła od ceny umieszczonej na paragonie, klient ma prawo nabyć towar po korzystniejszej cenie. Na sprzedawcy spoczywa odpowiedzialność za prawidłowe, niebudzące wątpliwości oznaczenie ceny.

Korekta faktur - Raport INFOR - PDF

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Kary dla przedsiębiorców

Za niewywiązywanie się przedsiębiorcy ze swoich obowiązków informacyjnych ustawodawca przewidział karę pieniężną. Karę nakłada w drodze decyzji wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej. Należy ją uiścić w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna, na rachunek bankowy wojewódzkiego inspektoratu wskazany przez inspektora. Kary podlegają egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Nie wydaje się decyzji, jeżeli od dnia stwierdzenia niewykonania obowiązku co do informowania o cenie minęły 3 lata, licząc od końca roku, w którym naruszenie stwierdzono.


Wysokość kary

Przedsiębiorca powinien liczyć się z wyższą niż dotychczas karą pieniężną. Aktualny podwyższony limit wynosi 20 000 zł. Na wysokość kary składają się trzy czynniki:
 - stopień naruszenia obowiązków,
 - dotychczasowa działalność przedsiębiorcy,
 - wielkość jego obrotów i przychodu.

Maksymalny wymiar kary pieniężnej ulega podwojeniu w przypadku trzykrotnego niewykonania obowiązków informacyjnych w okresie 12 miesięcy od daty stwierdzenia naruszenia po raz pierwszy. Wówczas sprzedawca może zapłacić nawet 40 000 zł kary.

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Brak odpowiedzialności za wykroczenie

Dobrą nowiną dla przedsiębiorców jest uchylenie art. 137 §1 Kodeksu wykroczeń przewidującego odpowiedzialność za naruszanie przepisów o obowiązku uwidaczniania cen w postaci kary grzywny lub nagany. Zrezygnowano z takiego rozwiązanie, gdyż nie realizowało zaleceń dyrektywy 98/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom.

Ilona Stefaniak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA