REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacja o cenach towarów i usług – zmiany od lipca 2014 r.

Informacja o cenach towarów i usług – zmiany od lipca 2014 r.
Informacja o cenach towarów i usług – zmiany od lipca 2014 r.

REKLAMA

REKLAMA

Od 25 lipca 2014 r. obowiązuje nowa ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług. Zamiarem ustawodawcy było dostosowanie przepisów prawa do zmieniającego się rynku. Dla sprzedawców i usługodawców wprowadzono udogodnienia, jak i zaostrzenia. W jakich kwestiach?

Ustawa z 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług ma odpowiadać wymogom nowoczesnego handlu. Jej przepisom podlegają podmioty profesjonalnie zajmujące się, nie dotyczy zaś osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami. Prawodawca na nowo zdefiniował cenę, zmienił także sposób informowania o cenie i wysokość kar dla niefrasobliwych przedsiębiorców. Odsyła także do rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowa definicja ceny

Zgodnie z art. 3 ustawy ceną jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Za cenę uważa się także stawkę taryfową. W cenie uwzględnia się podatek vat i akcyzowy. Cena jednostkowa to cena ustalona za jednostkę towaru lub usługi.

Minęły godziny metkowania 

Sprzedawca lub usługodawca ma obowiązek uwidocznić cenę. Nie musi już umieszczać jej na każdym produkcie osobno. Na gruncie nowych przepisów w miejscu sprzedaży detalicznej lub świadczenia usług uwidacznia się cenę i cenę jednostkową w jednoznaczny sposób, niebudzący wątpliwości i umożliwiający porównanie cen. Jeśli wprowadza się obniżkę, należy uwidocznić także informację o przyczynę obniżki. Według projektu rozporządzenia Ministra Gospodarki należy umieścić przekreśloną cenę dotychczasową, nową cenę, określenie „przecena” albo „obniżka ceny” bądź „podwyżka ceny”, przyczynę przeceny oraz jej okres obowiązywania.

Uwidocznienie ceny

REKLAMA

Sposoby uwidaczniania cen mają być określone rozporządzeniem Ministra Gospodarki. Projekt rozporządzenia przewiduje eksponowanie cen na:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) wywieszce;

2) cenniku;

3) przywieszce trwale złączonej z towarem;

4) katalogu;

5) obwolucie.

Wywieszki umieszcza się przy wszystkich towarach, jeżeli przepisy nie określają innego sposobu uwidaczniania cen. Umieszcza się je w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla klientów w taki sposób, by nie można było pomylić ceny z ceną innego towaru, zwłaszcza towaru podobnego. Napisy na wywieszkach powinny być czytelne i wyraźne. Jeśli przedsiębiorca sprzedaje większą ilość określonego towaru może wywieszkę umieścić tylko przy jednej sztuce identycznego towaru.

Na błędach sprzedawcy skorzysta klient

Przepis art. 5 ustawy daje konsumentowi prawo do żądania sprzedaży towaru bądź usługi po najkorzystniejszej dla niego cenie w przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny. Jeśli cena na wywieszce będzie się różniła od ceny umieszczonej na paragonie, klient ma prawo nabyć towar po korzystniejszej cenie. Na sprzedawcy spoczywa odpowiedzialność za prawidłowe, niebudzące wątpliwości oznaczenie ceny.

Korekta faktur - Raport INFOR - PDF

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Kary dla przedsiębiorców

Za niewywiązywanie się przedsiębiorcy ze swoich obowiązków informacyjnych ustawodawca przewidział karę pieniężną. Karę nakłada w drodze decyzji wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej. Należy ją uiścić w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna, na rachunek bankowy wojewódzkiego inspektoratu wskazany przez inspektora. Kary podlegają egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Nie wydaje się decyzji, jeżeli od dnia stwierdzenia niewykonania obowiązku co do informowania o cenie minęły 3 lata, licząc od końca roku, w którym naruszenie stwierdzono.


Wysokość kary

Przedsiębiorca powinien liczyć się z wyższą niż dotychczas karą pieniężną. Aktualny podwyższony limit wynosi 20 000 zł. Na wysokość kary składają się trzy czynniki:
 - stopień naruszenia obowiązków,
 - dotychczasowa działalność przedsiębiorcy,
 - wielkość jego obrotów i przychodu.

Maksymalny wymiar kary pieniężnej ulega podwojeniu w przypadku trzykrotnego niewykonania obowiązków informacyjnych w okresie 12 miesięcy od daty stwierdzenia naruszenia po raz pierwszy. Wówczas sprzedawca może zapłacić nawet 40 000 zł kary.

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Brak odpowiedzialności za wykroczenie

Dobrą nowiną dla przedsiębiorców jest uchylenie art. 137 §1 Kodeksu wykroczeń przewidującego odpowiedzialność za naruszanie przepisów o obowiązku uwidaczniania cen w postaci kary grzywny lub nagany. Zrezygnowano z takiego rozwiązanie, gdyż nie realizowało zaleceń dyrektywy 98/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom.

Ilona Stefaniak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA