Informacja o cenach towarów i usług – zmiany od lipca 2014 r.
REKLAMA
REKLAMA
Ustawa z 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług ma odpowiadać wymogom nowoczesnego handlu. Jej przepisom podlegają podmioty profesjonalnie zajmujące się, nie dotyczy zaś osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami. Prawodawca na nowo zdefiniował cenę, zmienił także sposób informowania o cenie i wysokość kar dla niefrasobliwych przedsiębiorców. Odsyła także do rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług.
REKLAMA
Nowa definicja ceny
Zgodnie z art. 3 ustawy ceną jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Za cenę uważa się także stawkę taryfową. W cenie uwzględnia się podatek vat i akcyzowy. Cena jednostkowa to cena ustalona za jednostkę towaru lub usługi.
Minęły godziny metkowania
Sprzedawca lub usługodawca ma obowiązek uwidocznić cenę. Nie musi już umieszczać jej na każdym produkcie osobno. Na gruncie nowych przepisów w miejscu sprzedaży detalicznej lub świadczenia usług uwidacznia się cenę i cenę jednostkową w jednoznaczny sposób, niebudzący wątpliwości i umożliwiający porównanie cen. Jeśli wprowadza się obniżkę, należy uwidocznić także informację o przyczynę obniżki. Według projektu rozporządzenia Ministra Gospodarki należy umieścić przekreśloną cenę dotychczasową, nową cenę, określenie „przecena” albo „obniżka ceny” bądź „podwyżka ceny”, przyczynę przeceny oraz jej okres obowiązywania.
Uwidocznienie ceny
Sposoby uwidaczniania cen mają być określone rozporządzeniem Ministra Gospodarki. Projekt rozporządzenia przewiduje eksponowanie cen na:
1) wywieszce;
2) cenniku;
3) przywieszce trwale złączonej z towarem;
4) katalogu;
5) obwolucie.
Wywieszki umieszcza się przy wszystkich towarach, jeżeli przepisy nie określają innego sposobu uwidaczniania cen. Umieszcza się je w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla klientów w taki sposób, by nie można było pomylić ceny z ceną innego towaru, zwłaszcza towaru podobnego. Napisy na wywieszkach powinny być czytelne i wyraźne. Jeśli przedsiębiorca sprzedaje większą ilość określonego towaru może wywieszkę umieścić tylko przy jednej sztuce identycznego towaru.
Na błędach sprzedawcy skorzysta klient
Przepis art. 5 ustawy daje konsumentowi prawo do żądania sprzedaży towaru bądź usługi po najkorzystniejszej dla niego cenie w przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny. Jeśli cena na wywieszce będzie się różniła od ceny umieszczonej na paragonie, klient ma prawo nabyć towar po korzystniejszej cenie. Na sprzedawcy spoczywa odpowiedzialność za prawidłowe, niebudzące wątpliwości oznaczenie ceny.
Korekta faktur - Raport INFOR - PDF
Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
Kary dla przedsiębiorców
Za niewywiązywanie się przedsiębiorcy ze swoich obowiązków informacyjnych ustawodawca przewidział karę pieniężną. Karę nakłada w drodze decyzji wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej. Należy ją uiścić w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna, na rachunek bankowy wojewódzkiego inspektoratu wskazany przez inspektora. Kary podlegają egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Nie wydaje się decyzji, jeżeli od dnia stwierdzenia niewykonania obowiązku co do informowania o cenie minęły 3 lata, licząc od końca roku, w którym naruszenie stwierdzono.
Wysokość kary
Przedsiębiorca powinien liczyć się z wyższą niż dotychczas karą pieniężną. Aktualny podwyższony limit wynosi 20 000 zł. Na wysokość kary składają się trzy czynniki:
- stopień naruszenia obowiązków,
- dotychczasowa działalność przedsiębiorcy,
- wielkość jego obrotów i przychodu.
Maksymalny wymiar kary pieniężnej ulega podwojeniu w przypadku trzykrotnego niewykonania obowiązków informacyjnych w okresie 12 miesięcy od daty stwierdzenia naruszenia po raz pierwszy. Wówczas sprzedawca może zapłacić nawet 40 000 zł kary.
Brak odpowiedzialności za wykroczenie
Dobrą nowiną dla przedsiębiorców jest uchylenie art. 137 §1 Kodeksu wykroczeń przewidującego odpowiedzialność za naruszanie przepisów o obowiązku uwidaczniania cen w postaci kary grzywny lub nagany. Zrezygnowano z takiego rozwiązanie, gdyż nie realizowało zaleceń dyrektywy 98/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom.
Ilona Stefaniak
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat