REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacja o cenach towarów i usług – zmiany od lipca 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Informacja o cenach towarów i usług – zmiany od lipca 2014 r.
Informacja o cenach towarów i usług – zmiany od lipca 2014 r.

REKLAMA

REKLAMA

Od 25 lipca 2014 r. obowiązuje nowa ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług. Zamiarem ustawodawcy było dostosowanie przepisów prawa do zmieniającego się rynku. Dla sprzedawców i usługodawców wprowadzono udogodnienia, jak i zaostrzenia. W jakich kwestiach?

Ustawa z 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług ma odpowiadać wymogom nowoczesnego handlu. Jej przepisom podlegają podmioty profesjonalnie zajmujące się, nie dotyczy zaś osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami. Prawodawca na nowo zdefiniował cenę, zmienił także sposób informowania o cenie i wysokość kar dla niefrasobliwych przedsiębiorców. Odsyła także do rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowa definicja ceny

Zgodnie z art. 3 ustawy ceną jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. Za cenę uważa się także stawkę taryfową. W cenie uwzględnia się podatek vat i akcyzowy. Cena jednostkowa to cena ustalona za jednostkę towaru lub usługi.

Minęły godziny metkowania 

Sprzedawca lub usługodawca ma obowiązek uwidocznić cenę. Nie musi już umieszczać jej na każdym produkcie osobno. Na gruncie nowych przepisów w miejscu sprzedaży detalicznej lub świadczenia usług uwidacznia się cenę i cenę jednostkową w jednoznaczny sposób, niebudzący wątpliwości i umożliwiający porównanie cen. Jeśli wprowadza się obniżkę, należy uwidocznić także informację o przyczynę obniżki. Według projektu rozporządzenia Ministra Gospodarki należy umieścić przekreśloną cenę dotychczasową, nową cenę, określenie „przecena” albo „obniżka ceny” bądź „podwyżka ceny”, przyczynę przeceny oraz jej okres obowiązywania.

Uwidocznienie ceny

REKLAMA

Sposoby uwidaczniania cen mają być określone rozporządzeniem Ministra Gospodarki. Projekt rozporządzenia przewiduje eksponowanie cen na:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) wywieszce;

2) cenniku;

3) przywieszce trwale złączonej z towarem;

4) katalogu;

5) obwolucie.

Wywieszki umieszcza się przy wszystkich towarach, jeżeli przepisy nie określają innego sposobu uwidaczniania cen. Umieszcza się je w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla klientów w taki sposób, by nie można było pomylić ceny z ceną innego towaru, zwłaszcza towaru podobnego. Napisy na wywieszkach powinny być czytelne i wyraźne. Jeśli przedsiębiorca sprzedaje większą ilość określonego towaru może wywieszkę umieścić tylko przy jednej sztuce identycznego towaru.

Na błędach sprzedawcy skorzysta klient

Przepis art. 5 ustawy daje konsumentowi prawo do żądania sprzedaży towaru bądź usługi po najkorzystniejszej dla niego cenie w przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny. Jeśli cena na wywieszce będzie się różniła od ceny umieszczonej na paragonie, klient ma prawo nabyć towar po korzystniejszej cenie. Na sprzedawcy spoczywa odpowiedzialność za prawidłowe, niebudzące wątpliwości oznaczenie ceny.

Korekta faktur - Raport INFOR - PDF

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Kary dla przedsiębiorców

Za niewywiązywanie się przedsiębiorcy ze swoich obowiązków informacyjnych ustawodawca przewidział karę pieniężną. Karę nakłada w drodze decyzji wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej. Należy ją uiścić w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna, na rachunek bankowy wojewódzkiego inspektoratu wskazany przez inspektora. Kary podlegają egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Nie wydaje się decyzji, jeżeli od dnia stwierdzenia niewykonania obowiązku co do informowania o cenie minęły 3 lata, licząc od końca roku, w którym naruszenie stwierdzono.


Wysokość kary

Przedsiębiorca powinien liczyć się z wyższą niż dotychczas karą pieniężną. Aktualny podwyższony limit wynosi 20 000 zł. Na wysokość kary składają się trzy czynniki:
 - stopień naruszenia obowiązków,
 - dotychczasowa działalność przedsiębiorcy,
 - wielkość jego obrotów i przychodu.

Maksymalny wymiar kary pieniężnej ulega podwojeniu w przypadku trzykrotnego niewykonania obowiązków informacyjnych w okresie 12 miesięcy od daty stwierdzenia naruszenia po raz pierwszy. Wówczas sprzedawca może zapłacić nawet 40 000 zł kary.

Kalkulatory

Aktywne druki i formularze

Brak odpowiedzialności za wykroczenie

Dobrą nowiną dla przedsiębiorców jest uchylenie art. 137 §1 Kodeksu wykroczeń przewidującego odpowiedzialność za naruszanie przepisów o obowiązku uwidaczniania cen w postaci kary grzywny lub nagany. Zrezygnowano z takiego rozwiązanie, gdyż nie realizowało zaleceń dyrektywy 98/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom.

Ilona Stefaniak

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA