Znajomość zasad savoir vivre przez przedsiębiorców
REKLAMA
REKLAMA
Szkoły savoir vivre cieszą się rosnącą popularnością. Ich potencjał dostrzegają przede wszystkim przedsiębiorcy. Wiedza z zakresu dobrego obyczaju i protokołu pomaga im w codziennej pracy, a zwłaszcza zjednywaniu sobie partnerów w interesach. Nie od dziś wiadomo, że osoby reprezentujące firmę mają ogromny wpływ na postrzeganie całej organizacji. Z tego względu przedsiębiorcy nie tylko sami uczęszczają na zajęcia, ale organizują szkolenia dla swoich pracowników.
REKLAMA
Etykieta w biznesie
Dla przedsiębiorców najważniejsza jest wiedza z zakresu etykiety w biznesie. Ta pomaga nie tylko w kontaktach biznesowych, ale i codziennych, między innymi z pracownikami. Zgłębiając tajniki etykiety w biznesie, przedsiębiorcy dowiadują się przykładowo, jak odpowiednio zredagować oficjalnego sms-a, e maila, jak elegancko wręczyć wizytówkę, jak taktownie przyjąć i wręczyć upominek, jak podać dłoń czy w jakiej kolejności zabierać głos. Te z pozoru błahe kwestie i takie, do których na co dzień nie przywiązuje się zbyt dużej wagi, mogą mieć ogromny wpływ na wizerunek przedsiębiorcy i całej firmy. Jak mówią eksperci, z powodu nieznajomości hierarchii miejsc przy stole, można na przykład obrazić swoich gości, doprowadzić do służbowego konfliktu lub narazić się swojemu szefowi. Bardzo popularne są również kursy z wystąpień publicznych, na których można nauczyć się, jak w sposób spójny i zrozumiały przekazywać informacje i jak opanować tremę związaną z przemawianiem przed zgromadzoną publicznością. Na takich szkoleniach przedsiębiorcy uczą się także budowania wizerunku kompetentnego i wiarygodnego mówcy czy wykorzystywania mowy ciała.
Rekomendacja jako sposób promocji firmy
Zagraniczne faux pas
Wśród biznesmenów utrzymujących zagraniczne kontakty popularnością cieszą się natomiast szkolenia z etykiety dyplomatycznej. Dzięki nim dowiedzieć się można, jakich tematów nie należy poruszać, a na jakie rozmawiać z zagranicznymi gośćmi; jak zachować się, by nie obrazić zgromadzonych osób, nie dopuścić do niepotrzebnych konfliktów czy nieporozumień i przede wszystkim, jak odpowiednio się na taką okazję ubrać. Wiedza ta jest niezbędna. Wystarczy przypomnieć przypadek z 2002 roku, kiedy żona ówczesnego premiera Leszka Millera na spotkanie z cesarską parą japońską ubrała sukienkę z napisami „sexy, love”- jej ubiór uznano wówczas za skandaliczny.
Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer
Prowadzenie działalności gospodarczej a małżeństwo
Samorząd i duchowni
Wiedza z zakresu savoir vivre interesuje nie tylko przedsiębiorców. – Najczęściej z naszych usług korzystają pracownicy średniego szczebla, pracujący w dużych przedsiębiorstwach oraz pracownicy sektora publicznego. Najbardziej interesuje ich wiedza z zakresu kultury języka, obsługi klienta i etykiety biznesu – mówi Piotr Kłyk ze Szkoły Dobrych Manier. Co ciekawe, bardzo często z umiejętności ekspertów od savoir vivre korzystają samorządowcy, politycy, a nawet duchowni. – W moich kontaktach zawodowych widzę, że najczęściej o tę wiedzę upominają się przedstawiciele samorządów terytorialnych. Również duże firmy funkcjonujące na terenie całej Polski szkolą swoich pracowników, ale też małe hotele czy pensjonaty – twierdzi Maria Bujas-Łukaszewska z Akademii Dobrych Manier. Kursy oferowane przez szkoły dobrych manier są niezwykle różnorodne i dostosowane do oczekiwań ich uczestników, choć jak przyznają eksperci, największą popularnością cieszą się te poświęcone nauce savoir vivre. – Poszukiwana tematyka to najczęściej ABC savoir vivre, precedencja w przestrzeniach biznesowych, dress code, i etykieta przy stole. Ostatnio szkoliłam samorządowców w związku z wyjazdem do kraju europejskiego w celu prowadzenia interesów. Jako dodatkowy blok, przerabialiśmy różnice kulturowe i religijne w kontaktach zawodowych i prywatnych – mówi Maria Bujas-Łukaszewska.
Portal Skarbiec.Biz – największy, niezależny serwis o prawie, finansowaniu i gospodarce.
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat