REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znajomość zasad savoir vivre przez przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
spotkanie, biznes, finanse, savoir vivre /Fotolia
spotkanie, biznes, finanse, savoir vivre /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie biznesu wymaga nie tylko odpowiednich kwalifikacji, doświadczenia lub konkretnych uprawnień, ale niejednokrotnie również znajomości zasad savoir vivre. Dlatego coraz częściej przedsiębiorcy uczęszczają na zajęcia, na których uczą się etykiety obowiązującej w biznesie.

Szkoły savoir vivre cieszą się rosnącą popularnością. Ich potencjał dostrzegają przede wszystkim przedsiębiorcy. Wiedza z zakresu dobrego obyczaju i protokołu pomaga im w codziennej pracy, a zwłaszcza zjednywaniu sobie partnerów w interesach. Nie od dziś wiadomo, że osoby reprezentujące firmę mają ogromny wpływ na postrzeganie całej organizacji. Z tego względu przedsiębiorcy nie tylko sami uczęszczają na zajęcia, ale organizują szkolenia dla swoich pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Etykieta w biznesie

Dla przedsiębiorców najważniejsza jest wiedza z zakresu etykiety w biznesie. Ta pomaga nie tylko w kontaktach biznesowych, ale i codziennych, między innymi z pracownikami. Zgłębiając tajniki etykiety w biznesie, przedsiębiorcy dowiadują się przykładowo, jak odpowiednio zredagować oficjalnego sms-a, e maila, jak elegancko wręczyć wizytówkę, jak taktownie przyjąć i wręczyć upominek, jak podać dłoń czy w jakiej kolejności zabierać głos. Te z pozoru błahe kwestie i takie, do których na co dzień nie przywiązuje się zbyt dużej wagi, mogą mieć ogromny wpływ na wizerunek przedsiębiorcy i całej firmy. Jak mówią eksperci, z powodu nieznajomości hierarchii miejsc przy stole, można na przykład obrazić swoich gości, doprowadzić do służbowego konfliktu lub narazić się swojemu szefowi. Bardzo popularne są również kursy z wystąpień publicznych, na których można nauczyć się, jak w sposób spójny i zrozumiały przekazywać informacje i jak opanować tremę związaną z przemawianiem przed zgromadzoną publicznością. Na takich szkoleniach przedsiębiorcy uczą się także budowania wizerunku kompetentnego i wiarygodnego mówcy czy wykorzystywania mowy ciała.

Rekomendacja jako sposób promocji firmy

Zagraniczne faux pas

Wśród biznesmenów utrzymujących zagraniczne kontakty popularnością cieszą się natomiast szkolenia z etykiety dyplomatycznej. Dzięki nim dowiedzieć się można, jakich tematów nie należy poruszać, a na jakie rozmawiać z zagranicznymi gośćmi; jak zachować się, by nie obrazić zgromadzonych osób, nie dopuścić do niepotrzebnych konfliktów czy nieporozumień i przede wszystkim, jak odpowiednio się na taką okazję ubrać. Wiedza ta jest niezbędna. Wystarczy przypomnieć przypadek z 2002 roku, kiedy żona ówczesnego premiera Leszka Millera na spotkanie z cesarską parą japońską ubrała sukienkę z napisami „sexy, love”-  jej ubiór uznano wówczas za skandaliczny.

REKLAMA

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prowadzenie działalności gospodarczej a małżeństwo

Samorząd i duchowni

Wiedza z zakresu savoir vivre interesuje nie tylko przedsiębiorców. – Najczęściej z naszych usług korzystają pracownicy średniego szczebla, pracujący w dużych przedsiębiorstwach oraz pracownicy sektora publicznego. Najbardziej interesuje ich wiedza z zakresu kultury języka, obsługi klienta i etykiety biznesu – mówi Piotr Kłyk ze Szkoły Dobrych Manier. Co ciekawe, bardzo często z umiejętności ekspertów od savoir vivre korzystają samorządowcy, politycy, a nawet duchowni. – W moich kontaktach zawodowych widzę, że najczęściej o tę wiedzę upominają się przedstawiciele samorządów terytorialnych. Również duże firmy funkcjonujące na terenie całej Polski szkolą swoich pracowników, ale też małe hotele czy pensjonaty – twierdzi Maria Bujas-Łukaszewska z Akademii Dobrych Manier. Kursy oferowane przez szkoły dobrych manier są niezwykle różnorodne i dostosowane do oczekiwań ich uczestników, choć jak przyznają eksperci, największą popularnością cieszą się te poświęcone nauce savoir vivre.  – Poszukiwana tematyka to najczęściej ABC savoir vivre, precedencja w przestrzeniach biznesowych, dress code, i etykieta przy stole. Ostatnio szkoliłam samorządowców w związku z wyjazdem do kraju europejskiego w celu prowadzenia interesów. Jako dodatkowy blok, przerabialiśmy różnice kulturowe i religijne w kontaktach zawodowych i prywatnych – mówi  Maria Bujas-Łukaszewska.

Portal Skarbiec.Biznajwiększy, niezależny serwis o prawie, finansowaniu i gospodarce.


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA