REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego przedsiębiorcy nie korzystają z arbitrażu

Dlaczego przedsiębiorcy nie korzystają z arbitrażu
Dlaczego przedsiębiorcy nie korzystają z arbitrażu

REKLAMA

REKLAMA

Liczba spraw gospodarczych w sądach arbitrażowych nie przekracza 1000 rocznie, podczas gdy przed sądami powszechnymi toczy się ich ok. 1,5 mln. To kwestia braku zaufania i wiedzy wśród prawników oraz przedsiębiorców - ocenia prezes Sądu Arbitrażowego przy Lewiatanie.

"Z oszacowaniem liczby postępowań arbitrażowych jest taki problem, że postępowania arbitrażowe są poufne. Z danych, które mam, wynika, że tych spraw jest ok. 500 rocznie, czyli bardzo niedużo. Do tego dochodzą sprawy rozpatrywane w tzw. sprawach ad hoc, gdy po prostu obie strony umawiają się, że wyznaczą trzy osoby, które rozstrzygną im ten spór i same ustalają te reguły. To jest obszar, który jest w ogóle niepoliczalny, ale optymistycznie licząc, sądzę, że w sumie nie przekracza 1000 spraw rocznie" - powiedziała Beata Gessel-Kalinowska vel Kalisz, prezes Sądu Arbitrażowego przy Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan podczas czwartkowego spotkania na temat zmian w prawie arbitrażowym.

REKLAMA

Autopromocja

Tymczasem, jak mówiła Gessel-Kalinowska, liczba spraw gospodarczych przed sądami powszechnymi to 1,4 mln do 1,6 mln rocznie.

"To jest bardzo niewielka część (wszystkich spornych spraw). Z jednej strony to jest pesymistyczne, że tak mało mamy spraw arbitrażu, z drugiej strony optymistyczne, bo pokazuje, jaki jest przed nami potencjał" - wskazała.

Zdaniem prawniczki wpływ na małą popularność postępowań arbitrażowych ma cały szereg czynników.

"Po pierwsze nasza historia arbitrażu jest dość krótka, bo dopiero po 89 r. arbitraż stał się dostępny dla podmiotów krajowych w obrocie krajowym. Do 89 r. arbitraż był dostępny właściwie tylko w obrocie międzynarodowym. Budujemy tę infrastrukturę, to DNA arbitrażowe właściwie od początku przez 20 lat" - stwierdziła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejny problem to, według Gessel-Kalinowskiej, kwestia zaufania niezbędnego do rozpoczęcia postępowania. "Arbitraż wymaga pewnego zaufania, a to zaufanie też się buduje przez jakiś czas. Mi się wydaje, że to zaufanie rośnie" - zaznaczyła.

Trzeci czynnik, ograniczający popularność arbitrażu, to - jak mówiła - kwestia braku odpowiedniej wiedzy w grupie prawników.

"Nie ma edukacji na poziomie akademickim i nie ma edukacji poszerzonej na poziomie aplikacji dla radców prawnych i adwokatów. My, jako sąd, staramy się upowszechniać tę wiedzę wśród aplikantów. Zorganizowaliśmy konkurs dla aplikantów, a zainteresowanie nim pokazało, że jest zapotrzebowanie na tę wiedzę. Pewna niewiedza jest także w gronie ludzi związanych z biznesem, czyli bezpośrednich użytkowników" - stwierdziła.

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Jej zdaniem trudno jednak oczekiwać od przedsiębiorców, by uczyli się prawa, gdyż to właśnie doradcy prawni powinni podpowiadać klientom tę formę rozstrzygania sporów.


"Zresztą chcemy, żeby liczba porad rosła, bo badania pokazują, że przedsiębiorcy nie korzystają w Polsce z porad prawnych" - uzupełniła.

Jak podkreśliła, sytuacja z roku na rok jednak się poprawia. "Ta praca organiczna u podstaw pomoże" - oceniła.

W Polsce działa ok. 100 sądów arbitrażowych. Oprócz sądu przy Lewiatanie, sądy polubowne działają także np. przy Krajowej Izbie Gospodarczej czy przy Związku Banków Polskich.

Kiedy warto wybrać kwartalne rozliczenie VAT w 2015 r.

Wg. szacunków Ministerstwa Gospodarki konflikty w sprawach gospodarczych w Polsce mogą kosztować przedsiębiorców rocznie ok. 40 mld zł., na co składają się koszty postępowania przed sądami powszechnymi oraz związane z utratą renomy i zaufania u klientów. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA