REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego przedsiębiorcy nie korzystają z arbitrażu

Subskrybuj nas na Youtube
Dlaczego przedsiębiorcy nie korzystają z arbitrażu
Dlaczego przedsiębiorcy nie korzystają z arbitrażu

REKLAMA

REKLAMA

Liczba spraw gospodarczych w sądach arbitrażowych nie przekracza 1000 rocznie, podczas gdy przed sądami powszechnymi toczy się ich ok. 1,5 mln. To kwestia braku zaufania i wiedzy wśród prawników oraz przedsiębiorców - ocenia prezes Sądu Arbitrażowego przy Lewiatanie.

"Z oszacowaniem liczby postępowań arbitrażowych jest taki problem, że postępowania arbitrażowe są poufne. Z danych, które mam, wynika, że tych spraw jest ok. 500 rocznie, czyli bardzo niedużo. Do tego dochodzą sprawy rozpatrywane w tzw. sprawach ad hoc, gdy po prostu obie strony umawiają się, że wyznaczą trzy osoby, które rozstrzygną im ten spór i same ustalają te reguły. To jest obszar, który jest w ogóle niepoliczalny, ale optymistycznie licząc, sądzę, że w sumie nie przekracza 1000 spraw rocznie" - powiedziała Beata Gessel-Kalinowska vel Kalisz, prezes Sądu Arbitrażowego przy Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan podczas czwartkowego spotkania na temat zmian w prawie arbitrażowym.

REKLAMA

Autopromocja

Tymczasem, jak mówiła Gessel-Kalinowska, liczba spraw gospodarczych przed sądami powszechnymi to 1,4 mln do 1,6 mln rocznie.

"To jest bardzo niewielka część (wszystkich spornych spraw). Z jednej strony to jest pesymistyczne, że tak mało mamy spraw arbitrażu, z drugiej strony optymistyczne, bo pokazuje, jaki jest przed nami potencjał" - wskazała.

Zdaniem prawniczki wpływ na małą popularność postępowań arbitrażowych ma cały szereg czynników.

REKLAMA

"Po pierwsze nasza historia arbitrażu jest dość krótka, bo dopiero po 89 r. arbitraż stał się dostępny dla podmiotów krajowych w obrocie krajowym. Do 89 r. arbitraż był dostępny właściwie tylko w obrocie międzynarodowym. Budujemy tę infrastrukturę, to DNA arbitrażowe właściwie od początku przez 20 lat" - stwierdziła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejny problem to, według Gessel-Kalinowskiej, kwestia zaufania niezbędnego do rozpoczęcia postępowania. "Arbitraż wymaga pewnego zaufania, a to zaufanie też się buduje przez jakiś czas. Mi się wydaje, że to zaufanie rośnie" - zaznaczyła.

Trzeci czynnik, ograniczający popularność arbitrażu, to - jak mówiła - kwestia braku odpowiedniej wiedzy w grupie prawników.

"Nie ma edukacji na poziomie akademickim i nie ma edukacji poszerzonej na poziomie aplikacji dla radców prawnych i adwokatów. My, jako sąd, staramy się upowszechniać tę wiedzę wśród aplikantów. Zorganizowaliśmy konkurs dla aplikantów, a zainteresowanie nim pokazało, że jest zapotrzebowanie na tę wiedzę. Pewna niewiedza jest także w gronie ludzi związanych z biznesem, czyli bezpośrednich użytkowników" - stwierdziła.

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Jej zdaniem trudno jednak oczekiwać od przedsiębiorców, by uczyli się prawa, gdyż to właśnie doradcy prawni powinni podpowiadać klientom tę formę rozstrzygania sporów.


"Zresztą chcemy, żeby liczba porad rosła, bo badania pokazują, że przedsiębiorcy nie korzystają w Polsce z porad prawnych" - uzupełniła.

Jak podkreśliła, sytuacja z roku na rok jednak się poprawia. "Ta praca organiczna u podstaw pomoże" - oceniła.

W Polsce działa ok. 100 sądów arbitrażowych. Oprócz sądu przy Lewiatanie, sądy polubowne działają także np. przy Krajowej Izbie Gospodarczej czy przy Związku Banków Polskich.

Kiedy warto wybrać kwartalne rozliczenie VAT w 2015 r.

Wg. szacunków Ministerstwa Gospodarki konflikty w sprawach gospodarczych w Polsce mogą kosztować przedsiębiorców rocznie ok. 40 mld zł., na co składają się koszty postępowania przed sądami powszechnymi oraz związane z utratą renomy i zaufania u klientów. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA