REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego przedsiębiorcy nie korzystają z arbitrażu

Subskrybuj nas na Youtube
Dlaczego przedsiębiorcy nie korzystają z arbitrażu
Dlaczego przedsiębiorcy nie korzystają z arbitrażu

REKLAMA

REKLAMA

Liczba spraw gospodarczych w sądach arbitrażowych nie przekracza 1000 rocznie, podczas gdy przed sądami powszechnymi toczy się ich ok. 1,5 mln. To kwestia braku zaufania i wiedzy wśród prawników oraz przedsiębiorców - ocenia prezes Sądu Arbitrażowego przy Lewiatanie.

"Z oszacowaniem liczby postępowań arbitrażowych jest taki problem, że postępowania arbitrażowe są poufne. Z danych, które mam, wynika, że tych spraw jest ok. 500 rocznie, czyli bardzo niedużo. Do tego dochodzą sprawy rozpatrywane w tzw. sprawach ad hoc, gdy po prostu obie strony umawiają się, że wyznaczą trzy osoby, które rozstrzygną im ten spór i same ustalają te reguły. To jest obszar, który jest w ogóle niepoliczalny, ale optymistycznie licząc, sądzę, że w sumie nie przekracza 1000 spraw rocznie" - powiedziała Beata Gessel-Kalinowska vel Kalisz, prezes Sądu Arbitrażowego przy Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan podczas czwartkowego spotkania na temat zmian w prawie arbitrażowym.

REKLAMA

Tymczasem, jak mówiła Gessel-Kalinowska, liczba spraw gospodarczych przed sądami powszechnymi to 1,4 mln do 1,6 mln rocznie.

"To jest bardzo niewielka część (wszystkich spornych spraw). Z jednej strony to jest pesymistyczne, że tak mało mamy spraw arbitrażu, z drugiej strony optymistyczne, bo pokazuje, jaki jest przed nami potencjał" - wskazała.

Zdaniem prawniczki wpływ na małą popularność postępowań arbitrażowych ma cały szereg czynników.

REKLAMA

"Po pierwsze nasza historia arbitrażu jest dość krótka, bo dopiero po 89 r. arbitraż stał się dostępny dla podmiotów krajowych w obrocie krajowym. Do 89 r. arbitraż był dostępny właściwie tylko w obrocie międzynarodowym. Budujemy tę infrastrukturę, to DNA arbitrażowe właściwie od początku przez 20 lat" - stwierdziła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejny problem to, według Gessel-Kalinowskiej, kwestia zaufania niezbędnego do rozpoczęcia postępowania. "Arbitraż wymaga pewnego zaufania, a to zaufanie też się buduje przez jakiś czas. Mi się wydaje, że to zaufanie rośnie" - zaznaczyła.

Trzeci czynnik, ograniczający popularność arbitrażu, to - jak mówiła - kwestia braku odpowiedniej wiedzy w grupie prawników.

"Nie ma edukacji na poziomie akademickim i nie ma edukacji poszerzonej na poziomie aplikacji dla radców prawnych i adwokatów. My, jako sąd, staramy się upowszechniać tę wiedzę wśród aplikantów. Zorganizowaliśmy konkurs dla aplikantów, a zainteresowanie nim pokazało, że jest zapotrzebowanie na tę wiedzę. Pewna niewiedza jest także w gronie ludzi związanych z biznesem, czyli bezpośrednich użytkowników" - stwierdziła.

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Jej zdaniem trudno jednak oczekiwać od przedsiębiorców, by uczyli się prawa, gdyż to właśnie doradcy prawni powinni podpowiadać klientom tę formę rozstrzygania sporów.


"Zresztą chcemy, żeby liczba porad rosła, bo badania pokazują, że przedsiębiorcy nie korzystają w Polsce z porad prawnych" - uzupełniła.

Jak podkreśliła, sytuacja z roku na rok jednak się poprawia. "Ta praca organiczna u podstaw pomoże" - oceniła.

W Polsce działa ok. 100 sądów arbitrażowych. Oprócz sądu przy Lewiatanie, sądy polubowne działają także np. przy Krajowej Izbie Gospodarczej czy przy Związku Banków Polskich.

Kiedy warto wybrać kwartalne rozliczenie VAT w 2015 r.

Wg. szacunków Ministerstwa Gospodarki konflikty w sprawach gospodarczych w Polsce mogą kosztować przedsiębiorców rocznie ok. 40 mld zł., na co składają się koszty postępowania przed sądami powszechnymi oraz związane z utratą renomy i zaufania u klientów. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA