REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skutecznie zarządzać zmianą w przedsiębiorstwie

Jak skutecznie zarządzać zmianą w przedsiębiorstwie / Fot. Fotolia
Jak skutecznie zarządzać zmianą w przedsiębiorstwie / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W obecnych czasach zmiana jest normą, dotyczy to także organizacji, które, żeby przetrwać na rynku, muszą stale przystosowywać się do zmian, zarówno tych w skali mikro, jak i marko. Jednak – reaktywność to za mało. Zarząd organizacji powinien wręcz antycypować zmiany i na bieżąco monitorować ich przebieg. Pozostawienie spraw „ich biegowi” to prosta droga do zapaści organizacyjnej. Jak zarządzać zmianą – przeczytaj porady ekspertów.

Autopromocja

Problem ze zmianami polega na tym, że jest ich dużo, występują w wielu odmianach i towarzyszą organizacjom na każdym etapie ich działania. Zmiany mogą być indukowane czynnikami zewnętrznymi np. zmianą prawa bądź wewnętrznymi np. wdrożenie nowego systemu informatycznego. Niektóre ze zmian mogą być efektem planów i intencji zarządu, inne będą z kolei reakcją na stan przed-kryzysowy. Na przykład dla producentów jabłek takim stanem jest embargo nałożone przez Rosję.  Jak widać codzienność managerów przypomina raczej zarządzanie zmianami, a nie jedną zmianą. Procesualny charakter zmian nakłada na szefostwo firmy dodatkowe obciążenia i konieczność ciągłego monitorowania efektów wdrożenia.

Lean Manufacturing – fitness dla biznesu

Nie łam lęku, przepracuj go

Obecnie w polskich firmach jedną z powszechniejszych zmian (wyłączając kwestie związane z zasobami ludzkimi) jest wdrażanie nowych narzędzi informatycznych, bądź wymiana istniejących na nowe wersje. Mamy z tym do czynienia także w sektorze publicznym w związku z postępującą informatyzacją urzędów i np. bibliotek. Ten rodzaj zmiany na zwykle dwa zasadnicze cel: zwiększenie efektywności działania organizacji oraz zwiększenie wygody użytkowników. Wdrożenie nowych rozwiązań bywa jednak najeżone trudnościami – pomijając aspekty stricte techniczno-organizacyjne, managerowie muszą radzić sobie jeszcze z oporem pracowników, którzy wcale nie są otwarci na nowości. Zmiany wymagają od nich często nauczenia się nowych rzeczy, zejścia z utartych ścieżek mogą wywołać też obawy o pozycję zajmowaną w hierarchii firmy i strach przed bycie „zastąpionym komputerami”. Łamanie oporu pracowników nie ma sensu – trzeba ten etap po prostu przepracować. Jak?  uwzględniając w zmianie czynnik ludzki i podchodząc do problemu w sposób zorganizowany.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Startuj z planem i szkoleniami

Zarządzanie zmianą wymaga w pierwszej kolejności dobrego planu – nawet jeżeli konieczność zmiany została wymuszona z zewnątrz, bądź mamy na jej wdrożenie niewiele czasu. W planie tym należy zawrzeć też aspekt komunikacyjny, związany z wewnętrznymi relacjami z załogą. Pracownicy powinni zawczasu wiedzieć, że firmę czekają zmiany, które swym zakresem obejmą także ich. – Przed wdrożeniem rozwiązania warto wskazać pracownikom korzyści jakie wniesie wprowadzenie nowych technologii – mówi Dariusz Jarczyński z PrimeSoft Polska, dostawcy systemu V-Desk. W przypadku systemów takich jak elektroniczny obieg dokumentów pracownicy otrzymują narzędzie, które zwiększa ich efektywność poprzez skrócenie czasu obsługi oraz ułatwia i porządkuje codzienną pracę – dodaje Jarczyński. Specjalista radzi też by zatroszczyć się o przeszkolenie załogi – boimy się tego czego nie znamy. Firmy, które oferują rozwiązania powinny wyjść z inicjatywą przeszkolenia naszych pracowników z ich użytkowania. Takie szkolenia dadzą pracownikom poczucie bezpieczeństwa i pozwolą szybciej czerpać korzyści z nowych systemów.

Monitoruj, wspieraj, zwyciężaj

Jak wspominano wyżej, zarządzanie zmianą wymaga też regularnego monitoringu tego procesu – kontrola wdrożenia powinna być elementem planu. Tutaj powraca czynnik ludzki – to pracownicy. Osoby co dzień pracujące z danym systemem będą bardzo dobrym źródłem informacji o jego funkcjonowaniu. Warto uzyskać od nich feedback – można zrobić to za pomocą anonimowych ankiet, w ten sposób po pierwsze pokażemy pracownikom, że zależy nam na ich opinii, a po drugie będziemy wiedzieć jak nowe rozwiązanie sprawdza się w praktyce. W razie trudności można zawsze przeprowadzić szkolenia uzupełniające.

Prosty komunikat, czyli jak mieć dobrą komunikację w firmie

Zarządzanie zmianą to wyzwanie, które właściciele firm podejmują każdego dnia. Jeśli podejdą do niego z sposób planowy i przemyślany mają szansę na osiągniecie sukcesu. Nie można jednak spocząć na laurach – w końcu na miejsce jednej zmiany szybko pojawią się inne.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Creandi.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA