REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skutecznie zarządzać zmianą w przedsiębiorstwie

Jak skutecznie zarządzać zmianą w przedsiębiorstwie / Fot. Fotolia
Jak skutecznie zarządzać zmianą w przedsiębiorstwie / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W obecnych czasach zmiana jest normą, dotyczy to także organizacji, które, żeby przetrwać na rynku, muszą stale przystosowywać się do zmian, zarówno tych w skali mikro, jak i marko. Jednak – reaktywność to za mało. Zarząd organizacji powinien wręcz antycypować zmiany i na bieżąco monitorować ich przebieg. Pozostawienie spraw „ich biegowi” to prosta droga do zapaści organizacyjnej. Jak zarządzać zmianą – przeczytaj porady ekspertów.

REKLAMA

Autopromocja

Problem ze zmianami polega na tym, że jest ich dużo, występują w wielu odmianach i towarzyszą organizacjom na każdym etapie ich działania. Zmiany mogą być indukowane czynnikami zewnętrznymi np. zmianą prawa bądź wewnętrznymi np. wdrożenie nowego systemu informatycznego. Niektóre ze zmian mogą być efektem planów i intencji zarządu, inne będą z kolei reakcją na stan przed-kryzysowy. Na przykład dla producentów jabłek takim stanem jest embargo nałożone przez Rosję.  Jak widać codzienność managerów przypomina raczej zarządzanie zmianami, a nie jedną zmianą. Procesualny charakter zmian nakłada na szefostwo firmy dodatkowe obciążenia i konieczność ciągłego monitorowania efektów wdrożenia.

Lean Manufacturing – fitness dla biznesu

Nie łam lęku, przepracuj go

Obecnie w polskich firmach jedną z powszechniejszych zmian (wyłączając kwestie związane z zasobami ludzkimi) jest wdrażanie nowych narzędzi informatycznych, bądź wymiana istniejących na nowe wersje. Mamy z tym do czynienia także w sektorze publicznym w związku z postępującą informatyzacją urzędów i np. bibliotek. Ten rodzaj zmiany na zwykle dwa zasadnicze cel: zwiększenie efektywności działania organizacji oraz zwiększenie wygody użytkowników. Wdrożenie nowych rozwiązań bywa jednak najeżone trudnościami – pomijając aspekty stricte techniczno-organizacyjne, managerowie muszą radzić sobie jeszcze z oporem pracowników, którzy wcale nie są otwarci na nowości. Zmiany wymagają od nich często nauczenia się nowych rzeczy, zejścia z utartych ścieżek mogą wywołać też obawy o pozycję zajmowaną w hierarchii firmy i strach przed bycie „zastąpionym komputerami”. Łamanie oporu pracowników nie ma sensu – trzeba ten etap po prostu przepracować. Jak?  uwzględniając w zmianie czynnik ludzki i podchodząc do problemu w sposób zorganizowany.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Startuj z planem i szkoleniami

Zarządzanie zmianą wymaga w pierwszej kolejności dobrego planu – nawet jeżeli konieczność zmiany została wymuszona z zewnątrz, bądź mamy na jej wdrożenie niewiele czasu. W planie tym należy zawrzeć też aspekt komunikacyjny, związany z wewnętrznymi relacjami z załogą. Pracownicy powinni zawczasu wiedzieć, że firmę czekają zmiany, które swym zakresem obejmą także ich. – Przed wdrożeniem rozwiązania warto wskazać pracownikom korzyści jakie wniesie wprowadzenie nowych technologii – mówi Dariusz Jarczyński z PrimeSoft Polska, dostawcy systemu V-Desk. W przypadku systemów takich jak elektroniczny obieg dokumentów pracownicy otrzymują narzędzie, które zwiększa ich efektywność poprzez skrócenie czasu obsługi oraz ułatwia i porządkuje codzienną pracę – dodaje Jarczyński. Specjalista radzi też by zatroszczyć się o przeszkolenie załogi – boimy się tego czego nie znamy. Firmy, które oferują rozwiązania powinny wyjść z inicjatywą przeszkolenia naszych pracowników z ich użytkowania. Takie szkolenia dadzą pracownikom poczucie bezpieczeństwa i pozwolą szybciej czerpać korzyści z nowych systemów.

Monitoruj, wspieraj, zwyciężaj

Jak wspominano wyżej, zarządzanie zmianą wymaga też regularnego monitoringu tego procesu – kontrola wdrożenia powinna być elementem planu. Tutaj powraca czynnik ludzki – to pracownicy. Osoby co dzień pracujące z danym systemem będą bardzo dobrym źródłem informacji o jego funkcjonowaniu. Warto uzyskać od nich feedback – można zrobić to za pomocą anonimowych ankiet, w ten sposób po pierwsze pokażemy pracownikom, że zależy nam na ich opinii, a po drugie będziemy wiedzieć jak nowe rozwiązanie sprawdza się w praktyce. W razie trudności można zawsze przeprowadzić szkolenia uzupełniające.

Prosty komunikat, czyli jak mieć dobrą komunikację w firmie

Zarządzanie zmianą to wyzwanie, które właściciele firm podejmują każdego dnia. Jeśli podejdą do niego z sposób planowy i przemyślany mają szansę na osiągniecie sukcesu. Nie można jednak spocząć na laurach – w końcu na miejsce jednej zmiany szybko pojawią się inne.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Creandi.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Śmierć bliskiej osoby, a potem pułapka podatkowa. Problem jest z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

Posiłki udostępniane dla współpracowników (np. zleceniobiorców, samozatrudnionych) można ująć w kosztach podatkowych

Koszt podatkowy mogą stanowić wydatki na posiłki ponoszone nie tylko dla pracowników, lecz również dla współpracowników, z którymi zawierane są umowy cywilnoprawne (umowa zlecenia, umowa o dzieło, kontrakt B2B). Dopiero 11 października 2024 r. opublikowane zostało pismo Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z 21 lipca 2021 r. zmieniające z urzędu niekorzystną dla podatnika indywidualną interpretację podatkową Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 czerwca 2020 r. w tej sprawie - w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków ponoszonych na zakup artykułów spożywczych. To był początek utrwalonej już dziś linii interpretacyjnej dotyczącej zarówno podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), jak i podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT).

Logistyka boi się geopolityki i cyberataków, ale tylko 32 proc. firm ma plan kryzysowy

Co trzeci manager zarządzający logistyką i dostawami za największe zagrożenie dla prowadzonych operacji uważa napięcia geopolityczne, a co czwarty wskazuje na cyberbezpieczeństwo. Obserwujemy wzrost start finansowych wynikających z naruszeń biznesowych systemów teleinformatycznych, ale większość firm przyznaje, że nie jest przygotowana na potencjalne kryzysy. Pomóc ma digitalizacja, ale ona także generuje zagrożenia.

REKLAMA

Dyrektywa o jawności wynagrodzeń: Pracodawcy, którzy nie zaczną działać już teraz, mogą zmierzyć się z kosztownymi konsekwencjami

Od 2026 roku firmy zatrudniające ponad 150 pracowników będą musiały raportować dane o wynagrodzeniach, ujawniając lukę płacową między płciami. Nowe przepisy wymuszają dokładne audyty struktury stanowisk i wynagrodzeń. Pracodawcy, którzy nie zaczną działać już teraz, mogą zmierzyć się z kosztownymi konsekwencjami. Czy Twoja firma jest gotowa na taką rewolucję?

ZUS wypłacił 8 mln zł w ramach wyrównania świadczenia interwencyjnego. Kto może liczyć na dodatkowy przelew?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o przelaniu na konta 512 przedsiębiorców dotkniętych powodzią ponad 8 mln zł wyrównania w ramach świadczenia interwencyjnego. Kiedy i komu zostanie uzupełniona kwota wypłaty świadczenia interwencyjnego?

REKLAMA