REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prosty komunikat, czyli jak mieć dobrą komunikację w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Jurkiewicz
General Manager infoPraca (Grupo Intercom).
Prosty komunikat, czyli jak mieć dobrą komunikacji w firmie
Prosty komunikat, czyli jak mieć dobrą komunikacji w firmie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sprawna komunikacja to nie tylko doskonałe narzędzie zarządzania, ale przede wszystkim możliwość rozwoju i poprawy funkcjonowania firmy, to proces, który nie funkcjonuje efektywnie bez zbudowanej kultury zaufania w firmie Nikt nie ma wątpliwości, że powinniśmy obserwować i reagować na to, co dzieje się na rynku, ale musimy równie uważnie przyglądać się temu, co dzieje się w firmie. Jeśli nie poznamy kondycji, motywacji i słabych punktów zespołu ludzi, którymi kierujemy, szybko stworzymy mur, który odetnie pracownika od szefa, a szefa od podwładnych. Zdolność komunikowania zniknie, jest szansa, że w perspektywie długofalowej zniknie także firma.

Mów ostatni, słuchaj pierwszy

Podstawą dobrej komunikacji jest pewność, że wiadomość, którą wysłaliśmy dotarła do adresata i została poprawnie zrozumiana. To ważne, jeśli treść można interpretować na wiele sposobów. Komunikat musi być zatem prosty, zwięzły, krótki. Dzięki temu przyzwyczajamy ludzi do tego, że wysyłamy naprawdę przemyślane informacje.

REKLAMA

REKLAMA

Zanim jednak napiszemy wiadomość musimy zebrać opinie, komentarze, wysłuchać propozycji, poszukać najlepszych rozwiązań. To oznacza rozmowę z zespołem, konsultacje, burzę mózgów i wysłuchanie nawet najbardziej zaskakujących propozycji. Jeśli opanujemy trudną sztukę słuchania, będziemy otwarci na uwagi, sugestie, pozwolimy pracownikom uruchomić ich inwencję i pomysłowość, to z pewnością zawsze znajdziemy optymalne rozwiązanie. Zdobywamy też bezcenną wiedzę o kompetencjach zespołu, znajdujemy słabe punkty, odkrywamy nowe możliwości. A zatem pytaj, słuchaj, analizuj a dopiero na końcu pisz.

Teoria i praktyka

Wypracowanie odpowiedniego modelu komunikacji jest kluczowe dla uruchomienia potencjału firmy. Nie możemy jednak stosować prostej kalki, bezrefleksyjnego i technokratycznego przenoszenia rozwiązań, które stosują inni. To tak, jakbyśmy na podstawie mapy metra w Londynie, próbowali poruszać się metrem w Nowym Jorku. Sami musimy stworzyć naszą "mapę" komunikacji i na bieżąco wprowadzać w niej poprawki. Do nas należy zdobycie wiedzy w jaki sposób ludzie komunikują się w firmie, gdzie szukają informacji, jak je interpretują, jak przekazują ją dalej.

Czasem wystarczy przeanalizować jedno zdarzenie, aby odnaleźć miejsce, gdzie informacja utknęła lub została opacznie zrozumiana. Na jakim etapie pojawił się komunikacyjny korek i dlaczego wszystko poszło nie tak.

REKLAMA

Jeśli wrócimy do porównania z metrem, to oczywiste wydaje się, że awaria na jednej linii powoduje lawinę komplikacji. Jeśli nie mamy dobrego rozeznania w przepływie informacji wśród zespołu, prawie na pewno każdy zrobi tylko to, co do niego należy, ale nic z tego nie wyniknie. Zderzymy się zatem z sytuacją w której wszyscy będą przerzucali między sobą informację jak gorący ziemniak, ale w konsekwencji nic nie zostanie zrobione. Teoretycznie nikt nie popełni błędu, praktycznie będziemy mieli katastrofę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komplet Kodeks pracy 2015 z komentarzem + CD + PDF

Ludzie maile piszą

W większości przypadków szansa na załatwienie jakiejś sprawy jest odwrotnie proporcjonalna do liczby wysyłanych maili. Z szybkością błyskawicy korespondencja na temat problemu zaczyna przypominać internetowe forum. A od tego już tylko krok do porażki. Czasem jedna rozmowa, nieformalne spotkanie, jeden telefon załatwia o wiele więcej niż setki maili. Zanim napiszemy kolejnego maila, spróbujmy wyobrazić sobie, że nie ma Internetu i musimy wysłać tradycyjny list. Kupić kopertę, papier, znaczek, wrzucić list do skrzynki i poczekać na odpowiedź. Gwarantuję, że szybko przyjdzie nam go głowy kilka innych pomysłów na załatwienie sprawy.

Poza tym wysyłanie maila zawsze będzie zimnym i dość bezosobowym przekazem. Możemy co prawda dodawać wykrzykniki, oznaczenia wiadomości itd. Rezygnujemy wtedy z tego, co możemy przekazać w bezpośrednim kontakcie, rezygnujemy z emocji i możliwości jaki daje nam przekaz niewerbalny, rezygnujemy z obserwacji jak odbiorca reaguje na przekaz. Internet jest doskonałym narzędziem, ale jednym z wielu narzędzi z których możemy korzystać. Użyjmy zatem innych - odpowiednich do sytuacji - technologia niech będzie jedynie wsparciem.

Firmy osiągają sukces dzięki pracownikom, ale upadają z powodu złych decyzji szefów

Wynagradzać zespołowo czy indywidualnie?

Bądź komunikatywny

Informuj, zdobywaj informacje, przekazuj je, wyciągaj wnioski. A przede wszystkim oddzielaj te ważne, od tych pobocznych. Nie bombarduj przekazem i nie dopuść do pojawienia się nieistotnych wątków. Zespół uzna liderem tylko taką osobę, która wie, co mówi, a nie mówi co wie. Autorytet zdobywa się mądrymi decyzjami, nie formalną pozycją w strukturze firmy. Przyjmij zatem taki model komunikacji, w którym pracownik otrzymuje precyzyjną informację o tym jakie ma zadania i świadomie podejmuje wyzwanie.

Szef powinien być także na bieżąco informowany o postępie prac i w porę ostrzeżony o ewentualnych komplikacjach. Tu jednak pojawia się pewna pułapka: nie wolno dopuścić do nadaktywności pracownika, który zaleje nas setką zbędnych informacji o swoich działaniach. Wyznaczamy jedynie punkty kontrolne, na których ma się "zameldować". Filtrowanie szumu informacyjnego należy zawsze do szefa zespołu. Tylko wtedy można skutecznie działać. Bądź komunikatywny i ucz komunikatywności innych.  

Marek Jurkiewicz, General Manager infoPraca

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

O infoPraca

infoPraca to internetowa giełda pracy. Serwis jest platformą udostępniającą najnowocześniejsze narzędzia rekrutacji online, świadcząc efektywną pomoc i wsparcie w nawiązywaniu kontaktów pomiędzy pracodawcami i osobami poszukującymi pracy. infoPraca stanowi część grupy kapitałowej Intercom, mogącej poszczycić się prawie dziesięcioletnim doświadczeniem w dziedzinie nowych technologii. W skład Grupy wchodzi ponad 25 spółek, m.in. Softonic.com, Emagister.com, SoloStocks.com, MailxMail.com, które najlepiej odzwierciedlają możliwości wszechstronnego i efektywnego rozwoju Grupy w różnych sektorach biznesu.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA