REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prosty komunikat, czyli jak mieć dobrą komunikację w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Jurkiewicz
General Manager infoPraca (Grupo Intercom).
Prosty komunikat, czyli jak mieć dobrą komunikacji w firmie
Prosty komunikat, czyli jak mieć dobrą komunikacji w firmie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sprawna komunikacja to nie tylko doskonałe narzędzie zarządzania, ale przede wszystkim możliwość rozwoju i poprawy funkcjonowania firmy, to proces, który nie funkcjonuje efektywnie bez zbudowanej kultury zaufania w firmie Nikt nie ma wątpliwości, że powinniśmy obserwować i reagować na to, co dzieje się na rynku, ale musimy równie uważnie przyglądać się temu, co dzieje się w firmie. Jeśli nie poznamy kondycji, motywacji i słabych punktów zespołu ludzi, którymi kierujemy, szybko stworzymy mur, który odetnie pracownika od szefa, a szefa od podwładnych. Zdolność komunikowania zniknie, jest szansa, że w perspektywie długofalowej zniknie także firma.

Mów ostatni, słuchaj pierwszy

Podstawą dobrej komunikacji jest pewność, że wiadomość, którą wysłaliśmy dotarła do adresata i została poprawnie zrozumiana. To ważne, jeśli treść można interpretować na wiele sposobów. Komunikat musi być zatem prosty, zwięzły, krótki. Dzięki temu przyzwyczajamy ludzi do tego, że wysyłamy naprawdę przemyślane informacje.

REKLAMA

Autopromocja

Zanim jednak napiszemy wiadomość musimy zebrać opinie, komentarze, wysłuchać propozycji, poszukać najlepszych rozwiązań. To oznacza rozmowę z zespołem, konsultacje, burzę mózgów i wysłuchanie nawet najbardziej zaskakujących propozycji. Jeśli opanujemy trudną sztukę słuchania, będziemy otwarci na uwagi, sugestie, pozwolimy pracownikom uruchomić ich inwencję i pomysłowość, to z pewnością zawsze znajdziemy optymalne rozwiązanie. Zdobywamy też bezcenną wiedzę o kompetencjach zespołu, znajdujemy słabe punkty, odkrywamy nowe możliwości. A zatem pytaj, słuchaj, analizuj a dopiero na końcu pisz.

Teoria i praktyka

Wypracowanie odpowiedniego modelu komunikacji jest kluczowe dla uruchomienia potencjału firmy. Nie możemy jednak stosować prostej kalki, bezrefleksyjnego i technokratycznego przenoszenia rozwiązań, które stosują inni. To tak, jakbyśmy na podstawie mapy metra w Londynie, próbowali poruszać się metrem w Nowym Jorku. Sami musimy stworzyć naszą "mapę" komunikacji i na bieżąco wprowadzać w niej poprawki. Do nas należy zdobycie wiedzy w jaki sposób ludzie komunikują się w firmie, gdzie szukają informacji, jak je interpretują, jak przekazują ją dalej.

Czasem wystarczy przeanalizować jedno zdarzenie, aby odnaleźć miejsce, gdzie informacja utknęła lub została opacznie zrozumiana. Na jakim etapie pojawił się komunikacyjny korek i dlaczego wszystko poszło nie tak.

Jeśli wrócimy do porównania z metrem, to oczywiste wydaje się, że awaria na jednej linii powoduje lawinę komplikacji. Jeśli nie mamy dobrego rozeznania w przepływie informacji wśród zespołu, prawie na pewno każdy zrobi tylko to, co do niego należy, ale nic z tego nie wyniknie. Zderzymy się zatem z sytuacją w której wszyscy będą przerzucali między sobą informację jak gorący ziemniak, ale w konsekwencji nic nie zostanie zrobione. Teoretycznie nikt nie popełni błędu, praktycznie będziemy mieli katastrofę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komplet Kodeks pracy 2015 z komentarzem + CD + PDF

Ludzie maile piszą

W większości przypadków szansa na załatwienie jakiejś sprawy jest odwrotnie proporcjonalna do liczby wysyłanych maili. Z szybkością błyskawicy korespondencja na temat problemu zaczyna przypominać internetowe forum. A od tego już tylko krok do porażki. Czasem jedna rozmowa, nieformalne spotkanie, jeden telefon załatwia o wiele więcej niż setki maili. Zanim napiszemy kolejnego maila, spróbujmy wyobrazić sobie, że nie ma Internetu i musimy wysłać tradycyjny list. Kupić kopertę, papier, znaczek, wrzucić list do skrzynki i poczekać na odpowiedź. Gwarantuję, że szybko przyjdzie nam go głowy kilka innych pomysłów na załatwienie sprawy.

Poza tym wysyłanie maila zawsze będzie zimnym i dość bezosobowym przekazem. Możemy co prawda dodawać wykrzykniki, oznaczenia wiadomości itd. Rezygnujemy wtedy z tego, co możemy przekazać w bezpośrednim kontakcie, rezygnujemy z emocji i możliwości jaki daje nam przekaz niewerbalny, rezygnujemy z obserwacji jak odbiorca reaguje na przekaz. Internet jest doskonałym narzędziem, ale jednym z wielu narzędzi z których możemy korzystać. Użyjmy zatem innych - odpowiednich do sytuacji - technologia niech będzie jedynie wsparciem.

Firmy osiągają sukces dzięki pracownikom, ale upadają z powodu złych decyzji szefów

Wynagradzać zespołowo czy indywidualnie?

Bądź komunikatywny

Informuj, zdobywaj informacje, przekazuj je, wyciągaj wnioski. A przede wszystkim oddzielaj te ważne, od tych pobocznych. Nie bombarduj przekazem i nie dopuść do pojawienia się nieistotnych wątków. Zespół uzna liderem tylko taką osobę, która wie, co mówi, a nie mówi co wie. Autorytet zdobywa się mądrymi decyzjami, nie formalną pozycją w strukturze firmy. Przyjmij zatem taki model komunikacji, w którym pracownik otrzymuje precyzyjną informację o tym jakie ma zadania i świadomie podejmuje wyzwanie.

Szef powinien być także na bieżąco informowany o postępie prac i w porę ostrzeżony o ewentualnych komplikacjach. Tu jednak pojawia się pewna pułapka: nie wolno dopuścić do nadaktywności pracownika, który zaleje nas setką zbędnych informacji o swoich działaniach. Wyznaczamy jedynie punkty kontrolne, na których ma się "zameldować". Filtrowanie szumu informacyjnego należy zawsze do szefa zespołu. Tylko wtedy można skutecznie działać. Bądź komunikatywny i ucz komunikatywności innych.  

Marek Jurkiewicz, General Manager infoPraca

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

O infoPraca

infoPraca to internetowa giełda pracy. Serwis jest platformą udostępniającą najnowocześniejsze narzędzia rekrutacji online, świadcząc efektywną pomoc i wsparcie w nawiązywaniu kontaktów pomiędzy pracodawcami i osobami poszukującymi pracy. infoPraca stanowi część grupy kapitałowej Intercom, mogącej poszczycić się prawie dziesięcioletnim doświadczeniem w dziedzinie nowych technologii. W skład Grupy wchodzi ponad 25 spółek, m.in. Softonic.com, Emagister.com, SoloStocks.com, MailxMail.com, które najlepiej odzwierciedlają możliwości wszechstronnego i efektywnego rozwoju Grupy w różnych sektorach biznesu.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA