REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prosty komunikat, czyli jak mieć dobrą komunikację w firmie

Marek Jurkiewicz
General Manager infoPraca (Grupo Intercom).
Prosty komunikat, czyli jak mieć dobrą komunikacji w firmie
Prosty komunikat, czyli jak mieć dobrą komunikacji w firmie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sprawna komunikacja to nie tylko doskonałe narzędzie zarządzania, ale przede wszystkim możliwość rozwoju i poprawy funkcjonowania firmy, to proces, który nie funkcjonuje efektywnie bez zbudowanej kultury zaufania w firmie Nikt nie ma wątpliwości, że powinniśmy obserwować i reagować na to, co dzieje się na rynku, ale musimy równie uważnie przyglądać się temu, co dzieje się w firmie. Jeśli nie poznamy kondycji, motywacji i słabych punktów zespołu ludzi, którymi kierujemy, szybko stworzymy mur, który odetnie pracownika od szefa, a szefa od podwładnych. Zdolność komunikowania zniknie, jest szansa, że w perspektywie długofalowej zniknie także firma.

Mów ostatni, słuchaj pierwszy

Podstawą dobrej komunikacji jest pewność, że wiadomość, którą wysłaliśmy dotarła do adresata i została poprawnie zrozumiana. To ważne, jeśli treść można interpretować na wiele sposobów. Komunikat musi być zatem prosty, zwięzły, krótki. Dzięki temu przyzwyczajamy ludzi do tego, że wysyłamy naprawdę przemyślane informacje.

REKLAMA

Autopromocja

Zanim jednak napiszemy wiadomość musimy zebrać opinie, komentarze, wysłuchać propozycji, poszukać najlepszych rozwiązań. To oznacza rozmowę z zespołem, konsultacje, burzę mózgów i wysłuchanie nawet najbardziej zaskakujących propozycji. Jeśli opanujemy trudną sztukę słuchania, będziemy otwarci na uwagi, sugestie, pozwolimy pracownikom uruchomić ich inwencję i pomysłowość, to z pewnością zawsze znajdziemy optymalne rozwiązanie. Zdobywamy też bezcenną wiedzę o kompetencjach zespołu, znajdujemy słabe punkty, odkrywamy nowe możliwości. A zatem pytaj, słuchaj, analizuj a dopiero na końcu pisz.

Teoria i praktyka

Wypracowanie odpowiedniego modelu komunikacji jest kluczowe dla uruchomienia potencjału firmy. Nie możemy jednak stosować prostej kalki, bezrefleksyjnego i technokratycznego przenoszenia rozwiązań, które stosują inni. To tak, jakbyśmy na podstawie mapy metra w Londynie, próbowali poruszać się metrem w Nowym Jorku. Sami musimy stworzyć naszą "mapę" komunikacji i na bieżąco wprowadzać w niej poprawki. Do nas należy zdobycie wiedzy w jaki sposób ludzie komunikują się w firmie, gdzie szukają informacji, jak je interpretują, jak przekazują ją dalej.

Czasem wystarczy przeanalizować jedno zdarzenie, aby odnaleźć miejsce, gdzie informacja utknęła lub została opacznie zrozumiana. Na jakim etapie pojawił się komunikacyjny korek i dlaczego wszystko poszło nie tak.

Jeśli wrócimy do porównania z metrem, to oczywiste wydaje się, że awaria na jednej linii powoduje lawinę komplikacji. Jeśli nie mamy dobrego rozeznania w przepływie informacji wśród zespołu, prawie na pewno każdy zrobi tylko to, co do niego należy, ale nic z tego nie wyniknie. Zderzymy się zatem z sytuacją w której wszyscy będą przerzucali między sobą informację jak gorący ziemniak, ale w konsekwencji nic nie zostanie zrobione. Teoretycznie nikt nie popełni błędu, praktycznie będziemy mieli katastrofę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komplet Kodeks pracy 2015 z komentarzem + CD + PDF

Ludzie maile piszą

W większości przypadków szansa na załatwienie jakiejś sprawy jest odwrotnie proporcjonalna do liczby wysyłanych maili. Z szybkością błyskawicy korespondencja na temat problemu zaczyna przypominać internetowe forum. A od tego już tylko krok do porażki. Czasem jedna rozmowa, nieformalne spotkanie, jeden telefon załatwia o wiele więcej niż setki maili. Zanim napiszemy kolejnego maila, spróbujmy wyobrazić sobie, że nie ma Internetu i musimy wysłać tradycyjny list. Kupić kopertę, papier, znaczek, wrzucić list do skrzynki i poczekać na odpowiedź. Gwarantuję, że szybko przyjdzie nam go głowy kilka innych pomysłów na załatwienie sprawy.

Poza tym wysyłanie maila zawsze będzie zimnym i dość bezosobowym przekazem. Możemy co prawda dodawać wykrzykniki, oznaczenia wiadomości itd. Rezygnujemy wtedy z tego, co możemy przekazać w bezpośrednim kontakcie, rezygnujemy z emocji i możliwości jaki daje nam przekaz niewerbalny, rezygnujemy z obserwacji jak odbiorca reaguje na przekaz. Internet jest doskonałym narzędziem, ale jednym z wielu narzędzi z których możemy korzystać. Użyjmy zatem innych - odpowiednich do sytuacji - technologia niech będzie jedynie wsparciem.

Firmy osiągają sukces dzięki pracownikom, ale upadają z powodu złych decyzji szefów

Wynagradzać zespołowo czy indywidualnie?

Bądź komunikatywny

REKLAMA

Informuj, zdobywaj informacje, przekazuj je, wyciągaj wnioski. A przede wszystkim oddzielaj te ważne, od tych pobocznych. Nie bombarduj przekazem i nie dopuść do pojawienia się nieistotnych wątków. Zespół uzna liderem tylko taką osobę, która wie, co mówi, a nie mówi co wie. Autorytet zdobywa się mądrymi decyzjami, nie formalną pozycją w strukturze firmy. Przyjmij zatem taki model komunikacji, w którym pracownik otrzymuje precyzyjną informację o tym jakie ma zadania i świadomie podejmuje wyzwanie.

Szef powinien być także na bieżąco informowany o postępie prac i w porę ostrzeżony o ewentualnych komplikacjach. Tu jednak pojawia się pewna pułapka: nie wolno dopuścić do nadaktywności pracownika, który zaleje nas setką zbędnych informacji o swoich działaniach. Wyznaczamy jedynie punkty kontrolne, na których ma się "zameldować". Filtrowanie szumu informacyjnego należy zawsze do szefa zespołu. Tylko wtedy można skutecznie działać. Bądź komunikatywny i ucz komunikatywności innych.  

Marek Jurkiewicz, General Manager infoPraca

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

O infoPraca

infoPraca to internetowa giełda pracy. Serwis jest platformą udostępniającą najnowocześniejsze narzędzia rekrutacji online, świadcząc efektywną pomoc i wsparcie w nawiązywaniu kontaktów pomiędzy pracodawcami i osobami poszukującymi pracy. infoPraca stanowi część grupy kapitałowej Intercom, mogącej poszczycić się prawie dziesięcioletnim doświadczeniem w dziedzinie nowych technologii. W skład Grupy wchodzi ponad 25 spółek, m.in. Softonic.com, Emagister.com, SoloStocks.com, MailxMail.com, które najlepiej odzwierciedlają możliwości wszechstronnego i efektywnego rozwoju Grupy w różnych sektorach biznesu.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiza Vander Elst: Pozwala polskim firmom delegować do Niemiec pracowników spoza UE

Wiza Vander Elst to specjalne rozwiązanie umożliwiające polskim firmom delegowanie pracowników z Ukrainy i innych państw spoza Unii Europejskiej, zatrudnionych legalnie w Polsce, do pracy w Niemczech. Dzięki tej wizie możliwe jest wykonywanie pracy w Niemczech bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę. Aby jednak uzyskać wizę, polska firma musi przedstawić dowody na legalność zatrudnienia pracownika w Polsce oraz posiadanie przez niego ważnego zezwolenia na pracę. Wiza Vander Elst obowiązuje tylko przez czas trwania konkretnego kontraktu, jednak nie dłużej niż przez 90 dni w roku kalendarzowym.

Zakład podatkowy w Niemczech dla podatku dochodowego od pracowników. Kiedy powstaje i jak uniknąć tego podatku?

Od dłuższego czasu niemieckie urzędy skarbowe wzywają polskie firmy, które wykonują prace w Niemczech, do odprowadzania podatku dochodowego od pracowników, nawet jeśli przebywają oni w Niemczech krócej niż 183 dni w danym 12-miesięcznym okresie. Dotyczy to sytuacji, gdy firma prowadzi w jednym miejscu prace budowlane powyżej 6 miesięcy, nie posiada biura ani zatrudnionego w Niemczech przedstawiciela handlowego (tzw. zakład podatkowy dla celów podatku dochodowego od przedsiębiorstwa, Einkommensteuerliche Betriebsstätte).

Zwolnienie ze składek ZUS na 1 miesiąc. Wniosek w listopadzie - ulga w grudniu. Jak i gdzie złożyć wniosek?

W 2024 roku z tzw. wakacji składkowych można skorzystać jedynie w grudniu. Ale aby uzyskać zwolnienie ze składek ZUS za grudzień, wniosek trzeba złożyć w listopadzie. Jeśli przedsiębiorca spóźni się i wniosek złoży w grudniu, zwolnienie dotyczyć będzie stycznia 2025 r.

ZUS: 48,2 tys. wniosków o wakacje składkowe od 1 października 2024 r. Kto może złożyć wniosek? Jak złożyć wniosek o wakacje składowe?

ZUS: 48,2 tys. wniosków o wakacje składkowe od 1 października. Kto może złożyć wniosek? Jak złożyć wniosek o wakacje składowe? 1 października Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął zbieranie wniosków o wakacje składkowe.

REKLAMA

Księgowy jako doradca strategiczny – ewolucja zawodu w erze cyfrowej

Badanie fillup k24 „Księgowi jako kluczowi doradcy klienta? Rola, wyzwania i rozwój zawodu okiem księgowych i przedsiębiorców” pokazuje, że przedsiębiorcy chcą widzieć w księgowym osobę, która doradzi, zrozumie ich, pomoże podjąć strategiczne decyzje, a nie tylko wprowadzi dane – mówi Monika Piątkowska, doradca podatkowy fillup. 

Stawka podatku leśnego na 2025 r. Kto zapłaci i ile? Kto będzie zwolniony?

Podatek leśny obejmuje grunty leśne z wyjątkiem lasów wykorzystywanych na działalność inną niż leśna. W 2025 roku stawka podatku wynosi 61,02 zł za hektar, obliczona na podstawie średniej ceny sprzedaży drewna. Dowiedz się, kto jest zobowiązany do płacenia podatku leśnego i jakie przysługują zwolnienia.

E-faktura od 2026 r.: co oznacza KSeF dla dużych i małych przedsiębiorców?

Od 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla wszystkich firm, z pewnymi udogodnieniami dla najmniejszych przedsiębiorców. Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos, wyjaśnia, jakie zmiany czekają przedsiębiorstwa oraz z czym wiąże się możliwość stosowania trybu offline.

Prof. Modzelewski: nie będzie faktur ustrukturyzowanych w 2026 roku. Dlaczego?

Niedawno dowiedzieliśmy się oficjalnie, że odroczony do dnia 1 lutego 2026 r. termin wprowadzenia powszechnego obowiązku wystawiania tzw. faktur ustrukturyzowanych nie będzie już odraczany, mimo że nie powstał jeszcze nawet projekt zasadniczej przebudowy tej koncepcji, co zapowiedział oficjalnie minister finansów. 

REKLAMA

Od strażnika faktur do doradcy biznesowego. Tak zmienić się musi rola księgowego w cyfrowym świecie finansów

Branżę usług księgowych czeka wielka rewolucja, a jej pierwsze sygnały już widać. Obecnie księgowy koncentruje się na porządkowaniu faktur, wpisywaniu ich do systemu księgowego, rozliczaniu należności firm, sprawdzaniu i analizowaniu rachunków oraz innych danych księgowych, a następnie wyliczaniu podatków i sporządzaniu raportów. Wcześniej przedstawiciele tego zawodu postrzegani byli jako “strażnicy faktur”, co oznaczało, że kontrolowali tylko formalny aspekt dokumentacji. Obecnie oczekuje się od nich opieki nad całym obszarem związanym z finansami. Czy cyfryzacja wpłynie na konieczność zmiany kompetencji księgowych? Czy zmieni się postrzeganie tego zawodu?

Od piątku rusza nabór wniosków o wakacje składkowe od ZUS. Gdzie złożyć wniosek? Kto może wystąpić o zwolnienie ze składek na ubezpieczenie społeczne za grudzień?

Od piątku rusza nabór wniosków o wakacje składkowe od ZUS. Gdzie złożyć wniosek? Kto może wystąpić o zwolnienie ze składek na ubezpieczenie społeczne za grudzień? Jakie należy spełniać warunki, by uzyskać zwolnienie?

REKLAMA