REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prosty komunikat, czyli jak mieć dobrą komunikację w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Jurkiewicz
General Manager infoPraca (Grupo Intercom).
Prosty komunikat, czyli jak mieć dobrą komunikacji w firmie
Prosty komunikat, czyli jak mieć dobrą komunikacji w firmie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sprawna komunikacja to nie tylko doskonałe narzędzie zarządzania, ale przede wszystkim możliwość rozwoju i poprawy funkcjonowania firmy, to proces, który nie funkcjonuje efektywnie bez zbudowanej kultury zaufania w firmie Nikt nie ma wątpliwości, że powinniśmy obserwować i reagować na to, co dzieje się na rynku, ale musimy równie uważnie przyglądać się temu, co dzieje się w firmie. Jeśli nie poznamy kondycji, motywacji i słabych punktów zespołu ludzi, którymi kierujemy, szybko stworzymy mur, który odetnie pracownika od szefa, a szefa od podwładnych. Zdolność komunikowania zniknie, jest szansa, że w perspektywie długofalowej zniknie także firma.

Mów ostatni, słuchaj pierwszy

Podstawą dobrej komunikacji jest pewność, że wiadomość, którą wysłaliśmy dotarła do adresata i została poprawnie zrozumiana. To ważne, jeśli treść można interpretować na wiele sposobów. Komunikat musi być zatem prosty, zwięzły, krótki. Dzięki temu przyzwyczajamy ludzi do tego, że wysyłamy naprawdę przemyślane informacje.

REKLAMA

REKLAMA

Zanim jednak napiszemy wiadomość musimy zebrać opinie, komentarze, wysłuchać propozycji, poszukać najlepszych rozwiązań. To oznacza rozmowę z zespołem, konsultacje, burzę mózgów i wysłuchanie nawet najbardziej zaskakujących propozycji. Jeśli opanujemy trudną sztukę słuchania, będziemy otwarci na uwagi, sugestie, pozwolimy pracownikom uruchomić ich inwencję i pomysłowość, to z pewnością zawsze znajdziemy optymalne rozwiązanie. Zdobywamy też bezcenną wiedzę o kompetencjach zespołu, znajdujemy słabe punkty, odkrywamy nowe możliwości. A zatem pytaj, słuchaj, analizuj a dopiero na końcu pisz.

Teoria i praktyka

Wypracowanie odpowiedniego modelu komunikacji jest kluczowe dla uruchomienia potencjału firmy. Nie możemy jednak stosować prostej kalki, bezrefleksyjnego i technokratycznego przenoszenia rozwiązań, które stosują inni. To tak, jakbyśmy na podstawie mapy metra w Londynie, próbowali poruszać się metrem w Nowym Jorku. Sami musimy stworzyć naszą "mapę" komunikacji i na bieżąco wprowadzać w niej poprawki. Do nas należy zdobycie wiedzy w jaki sposób ludzie komunikują się w firmie, gdzie szukają informacji, jak je interpretują, jak przekazują ją dalej.

Czasem wystarczy przeanalizować jedno zdarzenie, aby odnaleźć miejsce, gdzie informacja utknęła lub została opacznie zrozumiana. Na jakim etapie pojawił się komunikacyjny korek i dlaczego wszystko poszło nie tak.

REKLAMA

Jeśli wrócimy do porównania z metrem, to oczywiste wydaje się, że awaria na jednej linii powoduje lawinę komplikacji. Jeśli nie mamy dobrego rozeznania w przepływie informacji wśród zespołu, prawie na pewno każdy zrobi tylko to, co do niego należy, ale nic z tego nie wyniknie. Zderzymy się zatem z sytuacją w której wszyscy będą przerzucali między sobą informację jak gorący ziemniak, ale w konsekwencji nic nie zostanie zrobione. Teoretycznie nikt nie popełni błędu, praktycznie będziemy mieli katastrofę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komplet Kodeks pracy 2015 z komentarzem + CD + PDF

Ludzie maile piszą

W większości przypadków szansa na załatwienie jakiejś sprawy jest odwrotnie proporcjonalna do liczby wysyłanych maili. Z szybkością błyskawicy korespondencja na temat problemu zaczyna przypominać internetowe forum. A od tego już tylko krok do porażki. Czasem jedna rozmowa, nieformalne spotkanie, jeden telefon załatwia o wiele więcej niż setki maili. Zanim napiszemy kolejnego maila, spróbujmy wyobrazić sobie, że nie ma Internetu i musimy wysłać tradycyjny list. Kupić kopertę, papier, znaczek, wrzucić list do skrzynki i poczekać na odpowiedź. Gwarantuję, że szybko przyjdzie nam go głowy kilka innych pomysłów na załatwienie sprawy.

Poza tym wysyłanie maila zawsze będzie zimnym i dość bezosobowym przekazem. Możemy co prawda dodawać wykrzykniki, oznaczenia wiadomości itd. Rezygnujemy wtedy z tego, co możemy przekazać w bezpośrednim kontakcie, rezygnujemy z emocji i możliwości jaki daje nam przekaz niewerbalny, rezygnujemy z obserwacji jak odbiorca reaguje na przekaz. Internet jest doskonałym narzędziem, ale jednym z wielu narzędzi z których możemy korzystać. Użyjmy zatem innych - odpowiednich do sytuacji - technologia niech będzie jedynie wsparciem.

Firmy osiągają sukces dzięki pracownikom, ale upadają z powodu złych decyzji szefów

Wynagradzać zespołowo czy indywidualnie?

Bądź komunikatywny

Informuj, zdobywaj informacje, przekazuj je, wyciągaj wnioski. A przede wszystkim oddzielaj te ważne, od tych pobocznych. Nie bombarduj przekazem i nie dopuść do pojawienia się nieistotnych wątków. Zespół uzna liderem tylko taką osobę, która wie, co mówi, a nie mówi co wie. Autorytet zdobywa się mądrymi decyzjami, nie formalną pozycją w strukturze firmy. Przyjmij zatem taki model komunikacji, w którym pracownik otrzymuje precyzyjną informację o tym jakie ma zadania i świadomie podejmuje wyzwanie.

Szef powinien być także na bieżąco informowany o postępie prac i w porę ostrzeżony o ewentualnych komplikacjach. Tu jednak pojawia się pewna pułapka: nie wolno dopuścić do nadaktywności pracownika, który zaleje nas setką zbędnych informacji o swoich działaniach. Wyznaczamy jedynie punkty kontrolne, na których ma się "zameldować". Filtrowanie szumu informacyjnego należy zawsze do szefa zespołu. Tylko wtedy można skutecznie działać. Bądź komunikatywny i ucz komunikatywności innych.  

Marek Jurkiewicz, General Manager infoPraca

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

O infoPraca

infoPraca to internetowa giełda pracy. Serwis jest platformą udostępniającą najnowocześniejsze narzędzia rekrutacji online, świadcząc efektywną pomoc i wsparcie w nawiązywaniu kontaktów pomiędzy pracodawcami i osobami poszukującymi pracy. infoPraca stanowi część grupy kapitałowej Intercom, mogącej poszczycić się prawie dziesięcioletnim doświadczeniem w dziedzinie nowych technologii. W skład Grupy wchodzi ponad 25 spółek, m.in. Softonic.com, Emagister.com, SoloStocks.com, MailxMail.com, które najlepiej odzwierciedlają możliwości wszechstronnego i efektywnego rozwoju Grupy w różnych sektorach biznesu.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA