REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

AEO (upoważniony przedsiębiorca) - zaufany partner administracji celnej

AEO (upoważniony przedsiębiorca) - zaufany partner administracji celnej
AEO (upoważniony przedsiębiorca) - zaufany partner administracji celnej

REKLAMA

REKLAMA

AEO (Autorised Economic Operator) to uznawany we wszystkich krajach Wspólnoty Europejskiej status zaufanego partnera administracji celnej, potwierdzający wiarygodność, rzetelność i prawidłowość wywiązywania się przez przedsiębiorcę z obowiązków nakładanych przepisami prawa celnego i dotyczących obrotu towarowego z zagranicą. Upoważniony przedsiębiorca jest także podmiotem wiarygodnym finansowo, regulującym należycie swoje zobowiązania celne i podatkowe wynikające z prowadzonej przez niego działalności.

Przywilej posiadania statusu AEO z jednej strony powoduje przejęcie części odpowiedzialności za bezpieczeństwo  obrotu towarowego w tym zewnętrznych granic Unii Europejskiej,  z drugiej zaś umożliwia korzystanie z przewidzianych prawem ułatwień, m.in. zmniejszenie ilości przeprowadzanych kontroli celnych, priorytetowe traktowanie przesyłek przez administracje celną i zgłoszeń celnych, a także szybszy i łatwiejszy dostęp do celnych procedur uproszczonych w tym możliwość rozliczania kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Polska jest w czołówce krajów Unii Europejskiej  pod względem ilości wydanych świadectw AEO. Do 15 czerwca 2015 r. w Polsce wydane były 753 świadectwa AEO.

22 czerwca 2015 r. w Gdańsku Szef Służby Celnej nadinsp. Jacek Kapica wręczył certyfikaty Grupie LOTOS oraz trzem mniejszym firmom działającym na Pomorzu.

REKLAMA

- Certyfikaty AEO to swego rodzaju unijne znaki jakości dla przedsiębiorców. Są one świadectwem ich wiarygodności finansowej dla partnerów gospodarczych w całej Unii Europejskiej i poza nią. Budują wzajemne zaufanie biznesowe oparte na dialogu partnerów. Certyfikat AEO jest również dowodem standardów pracy administracji państwowej, wyrazem tego, co może ona dać środowisku biznesu – powiedział Szef Służby Celnej nadinsp. Jacek Kapica podczas uroczystości w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W poniedziałek 22 czerwca certyfikaty wręczone zostały przedstawicielom Grupy LOTOS S. A. oraz pomorskim firmom: MORPOL S.A (spółka zajmująca się dostarczaniem przedsiębiorstwom handlu detalicznego i gastronomii najwyższej jakości przetworów z łososia. Założona w 1996 r. w Duninowie mała firma zatrudnia dziś ponad 3 tysiące osób i jest notowana na giełdzie papierów wartościowych w Oslo), SEALAND LOGISTICS Spółka z o.o. (dynamicznie rozwijające się spółka spedycyjna z Gdyni, zatrudniająca ponad 40 osób) oraz POMORSKIEJ AGENCJI CELNEJ MARIUSZ MANDZIUK (mikroprzedsiębiorca, specjalizujący się w odprawach celnych o wspomaganiu spedycji).

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

AEO: rozliczanie VAT importowego w deklaracji podatkowej

- Cieszę się, że certyfikaty AEO zostały dziś wręczone nie tylko potężnemu koncernowi paliwowemu, działającymi w skali globalnej. Mogą na to liczyć wszyscy rzetelni przedsiębiorcy, niezależnie od skali prowadzonej działalności gospodarczej. Wdrażanie rozwiązań, ułatwiających prowadzenie legalnej działalności gospodarczej, to jeden z priorytetów Służby Celnej. Satysfakcjonujący jest fakt, że przedsiębiorcy coraz chętniej korzystają z proponowanych im uproszczeń – dodał J. Kapica.

Status AEO uznawany jest we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej. Oznacza to, iż przedsiębiorca niezależnie od miejsca uzyskania statusu AEO korzysta z tych samych ułatwień w całej UE. Unia Europejska podpisała porozumienia o wzajemnym uznawaniu statusu AEO ze Szwajcarią, Norwegią, Japonią, Stanami Zjednoczonymi oraz Chinami.

Podczas uroczystości Prezes Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji oraz przedstawiciel Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wręczyli dyrektorowi Izby Celnej w Gdyni certyfikaty potwierdzające spełnienie wymagań normy PN-EN ISO 9001:2009 oraz Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym. Izba wdrożyła Zintegrowany System Zarządzania, wprowadzając usprawnienia z zakresu zarządzania jakością i przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym oraz integrując je ze standardami kontroli zarządczej i zasadami planowania budżetowego w ujęciu zadaniowym.

Podczas uroczystości nadinsp. J. Kapica zainaugurował uroczyście działanie II etapu Systemu  Koordynacji Kontroli "Porty 24h". Przy wykorzystaniu tej aplikacji Służba Celna można koordynować prace inspekcji portowych tak, by kontrole i niezbędne formalności związane z odprawą towarów sprowadzanych drogą morską do Polski trwały nie dłużej niż 24 godziny. Działanie systemu polega na wykorzystaniu przez portowe służby i inspekcje kontrolne informatycznej platformy komunikacyjnej do elektronicznej wymiany informacji dotyczących stanu zaawansowania procesów kontrolnych towarów czy weryfikacji przedłożonych dokumentów. W II etapie informacje te zostały także udostępnione przedsiębiorcom i agencjom celnym.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA