REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

AEO (upoważniony przedsiębiorca) - zaufany partner administracji celnej

Subskrybuj nas na Youtube
AEO (upoważniony przedsiębiorca) - zaufany partner administracji celnej
AEO (upoważniony przedsiębiorca) - zaufany partner administracji celnej

REKLAMA

REKLAMA

AEO (Autorised Economic Operator) to uznawany we wszystkich krajach Wspólnoty Europejskiej status zaufanego partnera administracji celnej, potwierdzający wiarygodność, rzetelność i prawidłowość wywiązywania się przez przedsiębiorcę z obowiązków nakładanych przepisami prawa celnego i dotyczących obrotu towarowego z zagranicą. Upoważniony przedsiębiorca jest także podmiotem wiarygodnym finansowo, regulującym należycie swoje zobowiązania celne i podatkowe wynikające z prowadzonej przez niego działalności.

Przywilej posiadania statusu AEO z jednej strony powoduje przejęcie części odpowiedzialności za bezpieczeństwo  obrotu towarowego w tym zewnętrznych granic Unii Europejskiej,  z drugiej zaś umożliwia korzystanie z przewidzianych prawem ułatwień, m.in. zmniejszenie ilości przeprowadzanych kontroli celnych, priorytetowe traktowanie przesyłek przez administracje celną i zgłoszeń celnych, a także szybszy i łatwiejszy dostęp do celnych procedur uproszczonych w tym możliwość rozliczania kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej.

REKLAMA

Autopromocja

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Polska jest w czołówce krajów Unii Europejskiej  pod względem ilości wydanych świadectw AEO. Do 15 czerwca 2015 r. w Polsce wydane były 753 świadectwa AEO.

22 czerwca 2015 r. w Gdańsku Szef Służby Celnej nadinsp. Jacek Kapica wręczył certyfikaty Grupie LOTOS oraz trzem mniejszym firmom działającym na Pomorzu.

REKLAMA

- Certyfikaty AEO to swego rodzaju unijne znaki jakości dla przedsiębiorców. Są one świadectwem ich wiarygodności finansowej dla partnerów gospodarczych w całej Unii Europejskiej i poza nią. Budują wzajemne zaufanie biznesowe oparte na dialogu partnerów. Certyfikat AEO jest również dowodem standardów pracy administracji państwowej, wyrazem tego, co może ona dać środowisku biznesu – powiedział Szef Służby Celnej nadinsp. Jacek Kapica podczas uroczystości w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W poniedziałek 22 czerwca certyfikaty wręczone zostały przedstawicielom Grupy LOTOS S. A. oraz pomorskim firmom: MORPOL S.A (spółka zajmująca się dostarczaniem przedsiębiorstwom handlu detalicznego i gastronomii najwyższej jakości przetworów z łososia. Założona w 1996 r. w Duninowie mała firma zatrudnia dziś ponad 3 tysiące osób i jest notowana na giełdzie papierów wartościowych w Oslo), SEALAND LOGISTICS Spółka z o.o. (dynamicznie rozwijające się spółka spedycyjna z Gdyni, zatrudniająca ponad 40 osób) oraz POMORSKIEJ AGENCJI CELNEJ MARIUSZ MANDZIUK (mikroprzedsiębiorca, specjalizujący się w odprawach celnych o wspomaganiu spedycji).

Samochód w firmie 2015 – multipakiet

AEO: rozliczanie VAT importowego w deklaracji podatkowej

- Cieszę się, że certyfikaty AEO zostały dziś wręczone nie tylko potężnemu koncernowi paliwowemu, działającymi w skali globalnej. Mogą na to liczyć wszyscy rzetelni przedsiębiorcy, niezależnie od skali prowadzonej działalności gospodarczej. Wdrażanie rozwiązań, ułatwiających prowadzenie legalnej działalności gospodarczej, to jeden z priorytetów Służby Celnej. Satysfakcjonujący jest fakt, że przedsiębiorcy coraz chętniej korzystają z proponowanych im uproszczeń – dodał J. Kapica.

REKLAMA

Status AEO uznawany jest we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej. Oznacza to, iż przedsiębiorca niezależnie od miejsca uzyskania statusu AEO korzysta z tych samych ułatwień w całej UE. Unia Europejska podpisała porozumienia o wzajemnym uznawaniu statusu AEO ze Szwajcarią, Norwegią, Japonią, Stanami Zjednoczonymi oraz Chinami.

Podczas uroczystości Prezes Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji oraz przedstawiciel Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wręczyli dyrektorowi Izby Celnej w Gdyni certyfikaty potwierdzające spełnienie wymagań normy PN-EN ISO 9001:2009 oraz Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym. Izba wdrożyła Zintegrowany System Zarządzania, wprowadzając usprawnienia z zakresu zarządzania jakością i przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym oraz integrując je ze standardami kontroli zarządczej i zasadami planowania budżetowego w ujęciu zadaniowym.

Podczas uroczystości nadinsp. J. Kapica zainaugurował uroczyście działanie II etapu Systemu  Koordynacji Kontroli "Porty 24h". Przy wykorzystaniu tej aplikacji Służba Celna można koordynować prace inspekcji portowych tak, by kontrole i niezbędne formalności związane z odprawą towarów sprowadzanych drogą morską do Polski trwały nie dłużej niż 24 godziny. Działanie systemu polega na wykorzystaniu przez portowe służby i inspekcje kontrolne informatycznej platformy komunikacyjnej do elektronicznej wymiany informacji dotyczących stanu zaawansowania procesów kontrolnych towarów czy weryfikacji przedłożonych dokumentów. W II etapie informacje te zostały także udostępnione przedsiębiorcom i agencjom celnym.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA