REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

AEO: rozliczanie VAT importowego w deklaracji podatkowej

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
AEO: rozliczanie VAT importowego w deklaracji podatkowej
AEO: rozliczanie VAT importowego w deklaracji podatkowej
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej przewiduje między innymi ciekawe ułatwienie dla Upoważnionych Przedsiębiorców AEO. Nowe przepisy obowiązują od 1 stycznia 2015 r.

O co chodzi?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa przewiduje, że importerzy posiadający status AEO będą mogli rozliczyć VAT importowy w deklaracji podatkowej VAT składanej organom skarbowym za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu. Jest to sposób rozliczenia neutralny finansowo dla importera oparty o mechanizm odwrotnego obciążenia. Jeśli importer ma pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego ma możliwość zadeklarowania zarówno podatku należnego z tytułu importu jak i podatku naliczonego w tej samej deklaracji VAT bez negatywnych konsekwencji finansowych. Jest to ciekawa alternatywa w stosunku do tradycyjnej formy rozliczeń polegającej na zapłacie VAT importowego organom celnym, a następnie odzyskiwaniu tego VAT od organów skarbowych.

Co to oznacza?

Skorzystanie z omawianego uproszczenia, w przeciwieństwie do analogicznego rozwiązania obowiązującego obecnie nie jest uzależnione od dokonania importu w celnej procedurze uproszczonej. W konsekwencji, od początku przyszłego roku rozliczenie VAT importowego w deklaracji podatkowej będzie możliwe w sytuacjach gdy:

REKLAMA

· Tak jak dotychczas z uproszczenia będzie mógł korzystać każdy importer dokonujący odprawy w określonych celnych procedurach uproszczonych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

· z uproszczenia będą mogli skorzystać importerzy posiadający status AEO bez konieczności dokonania importu w celnej procedurze uproszczonej.

Oczywiście należy pamiętać o spełnieniu szeregu warunków formalnych związanych ze skorzystaniem z tego uproszczenia VAT.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Dla kogo ta zmiana ma znaczenie?

Możliwość rozliczania VAT importowego w deklaracji podatkowej w oparciu o status AEO (bez konieczności stosowania procedury uproszczonej) może być interesująca nie tylko dla podmiotów dokonujących odpraw w polskich portach (jak się wydaje taka była geneza tego przepisu) ale również dla importerów paliw silnikowych i alkoholu etylowego. W przypadku tych grup towarów możliwość stosowania uproszczonych procedur celnych (w konsekwencji obecnie również uproszczonego sposobu rozliczania VAT importowego) jest znacząco ograniczona. Wprawdzie niektórzy importerzy paliw silnikowych (u których obrót paliwami przekroczył roczny próg w wysokości 40 mln zł) oraz niektórych produktów alkoholowych (zasadniczo piwa oraz win spełniających określone kryteria) mogli już dotychczas korzystać ze wskazanych uproszczeń celnych w konsekwencji również uproszczeń VAT, jednak aktualna pozostaje generalna zasada wyłączenia możliwości stosowania procedur uproszczonych do importu tych grup towarów.

Kalkulatory

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Czy są przewidywane kolejne uproszczenia i liberalizacja przepisów w zakresie cła?

Oczywiście nadal aktualne są wymogi administracyjne związane z zasadniczym wyłączeniem alkoholu etylowego oraz paliw silnikowych ze stosowania celnych procedur uproszczonych. Warto pamiętać, że trwające prace legislacyjne związane z kolejnym już pakietem deregulacyjnym przewidują złagodzenie istniejących ograniczeń w odniesieniu do procedur związanych z eksportem niektórych wyrobów zawierających alkohol. Wydaje się, że ciągle pozostaje otwarta możliwość zgłaszania postulatów dalej idącej liberalizacji przepisów.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Ponadto należy pamiętać o możliwościach istniejących na podstawie obecnie obowiązujących regulacji, w szczególności o instytucji miejsc wyznaczonych oraz czynności podejmowanych przez funkcjonariuszy poza siedzibą organu, które w pewnych sytuacjach mogą złagodzić niedogodności związane z brakiem możliwości stosowania celnych procedur uproszczonych.

Jeśli chcieliby Państwo porozmawiać o szczegółach opisanych rozwiązań zapraszamy do kontaktu ze specjalistami Deloitte.

Kontakt:

Rafał Zajączkowski, Starszy Menadżer w dziale Doradztwa Podatkowego, Warszawa

rzajaczkowski@deloitteCE.com

Patryk Karczewski, Starszy Konsultant w dziale Doradztwa Podatkowego, Warszawa
pkarczewski@deloitteCE.com

Zobacz także: Webcast: Odprawa celna - Najnowsze ułatwienia dla przedsiębiorców

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA