REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

AEO: rozliczanie VAT importowego w deklaracji podatkowej

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
AEO: rozliczanie VAT importowego w deklaracji podatkowej
AEO: rozliczanie VAT importowego w deklaracji podatkowej
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej przewiduje między innymi ciekawe ułatwienie dla Upoważnionych Przedsiębiorców AEO. Nowe przepisy obowiązują od 1 stycznia 2015 r.

O co chodzi?

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa przewiduje, że importerzy posiadający status AEO będą mogli rozliczyć VAT importowy w deklaracji podatkowej VAT składanej organom skarbowym za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu. Jest to sposób rozliczenia neutralny finansowo dla importera oparty o mechanizm odwrotnego obciążenia. Jeśli importer ma pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego ma możliwość zadeklarowania zarówno podatku należnego z tytułu importu jak i podatku naliczonego w tej samej deklaracji VAT bez negatywnych konsekwencji finansowych. Jest to ciekawa alternatywa w stosunku do tradycyjnej formy rozliczeń polegającej na zapłacie VAT importowego organom celnym, a następnie odzyskiwaniu tego VAT od organów skarbowych.

Co to oznacza?

Skorzystanie z omawianego uproszczenia, w przeciwieństwie do analogicznego rozwiązania obowiązującego obecnie nie jest uzależnione od dokonania importu w celnej procedurze uproszczonej. W konsekwencji, od początku przyszłego roku rozliczenie VAT importowego w deklaracji podatkowej będzie możliwe w sytuacjach gdy:

· Tak jak dotychczas z uproszczenia będzie mógł korzystać każdy importer dokonujący odprawy w określonych celnych procedurach uproszczonych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

· z uproszczenia będą mogli skorzystać importerzy posiadający status AEO bez konieczności dokonania importu w celnej procedurze uproszczonej.

Oczywiście należy pamiętać o spełnieniu szeregu warunków formalnych związanych ze skorzystaniem z tego uproszczenia VAT.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Dla kogo ta zmiana ma znaczenie?

Możliwość rozliczania VAT importowego w deklaracji podatkowej w oparciu o status AEO (bez konieczności stosowania procedury uproszczonej) może być interesująca nie tylko dla podmiotów dokonujących odpraw w polskich portach (jak się wydaje taka była geneza tego przepisu) ale również dla importerów paliw silnikowych i alkoholu etylowego. W przypadku tych grup towarów możliwość stosowania uproszczonych procedur celnych (w konsekwencji obecnie również uproszczonego sposobu rozliczania VAT importowego) jest znacząco ograniczona. Wprawdzie niektórzy importerzy paliw silnikowych (u których obrót paliwami przekroczył roczny próg w wysokości 40 mln zł) oraz niektórych produktów alkoholowych (zasadniczo piwa oraz win spełniających określone kryteria) mogli już dotychczas korzystać ze wskazanych uproszczeń celnych w konsekwencji również uproszczeń VAT, jednak aktualna pozostaje generalna zasada wyłączenia możliwości stosowania procedur uproszczonych do importu tych grup towarów.

Kalkulatory

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Czy są przewidywane kolejne uproszczenia i liberalizacja przepisów w zakresie cła?

Oczywiście nadal aktualne są wymogi administracyjne związane z zasadniczym wyłączeniem alkoholu etylowego oraz paliw silnikowych ze stosowania celnych procedur uproszczonych. Warto pamiętać, że trwające prace legislacyjne związane z kolejnym już pakietem deregulacyjnym przewidują złagodzenie istniejących ograniczeń w odniesieniu do procedur związanych z eksportem niektórych wyrobów zawierających alkohol. Wydaje się, że ciągle pozostaje otwarta możliwość zgłaszania postulatów dalej idącej liberalizacji przepisów.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Ponadto należy pamiętać o możliwościach istniejących na podstawie obecnie obowiązujących regulacji, w szczególności o instytucji miejsc wyznaczonych oraz czynności podejmowanych przez funkcjonariuszy poza siedzibą organu, które w pewnych sytuacjach mogą złagodzić niedogodności związane z brakiem możliwości stosowania celnych procedur uproszczonych.

Jeśli chcieliby Państwo porozmawiać o szczegółach opisanych rozwiązań zapraszamy do kontaktu ze specjalistami Deloitte.

Kontakt:

Rafał Zajączkowski, Starszy Menadżer w dziale Doradztwa Podatkowego, Warszawa

rzajaczkowski@deloitteCE.com

Patryk Karczewski, Starszy Konsultant w dziale Doradztwa Podatkowego, Warszawa
pkarczewski@deloitteCE.com

Zobacz także: Webcast: Odprawa celna - Najnowsze ułatwienia dla przedsiębiorców

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA