REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

AEO: rozliczanie VAT importowego w deklaracji podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
AEO: rozliczanie VAT importowego w deklaracji podatkowej
AEO: rozliczanie VAT importowego w deklaracji podatkowej
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej przewiduje między innymi ciekawe ułatwienie dla Upoważnionych Przedsiębiorców AEO. Nowe przepisy obowiązują od 1 stycznia 2015 r.

O co chodzi?

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa przewiduje, że importerzy posiadający status AEO będą mogli rozliczyć VAT importowy w deklaracji podatkowej VAT składanej organom skarbowym za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu. Jest to sposób rozliczenia neutralny finansowo dla importera oparty o mechanizm odwrotnego obciążenia. Jeśli importer ma pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego ma możliwość zadeklarowania zarówno podatku należnego z tytułu importu jak i podatku naliczonego w tej samej deklaracji VAT bez negatywnych konsekwencji finansowych. Jest to ciekawa alternatywa w stosunku do tradycyjnej formy rozliczeń polegającej na zapłacie VAT importowego organom celnym, a następnie odzyskiwaniu tego VAT od organów skarbowych.

Co to oznacza?

Skorzystanie z omawianego uproszczenia, w przeciwieństwie do analogicznego rozwiązania obowiązującego obecnie nie jest uzależnione od dokonania importu w celnej procedurze uproszczonej. W konsekwencji, od początku przyszłego roku rozliczenie VAT importowego w deklaracji podatkowej będzie możliwe w sytuacjach gdy:

REKLAMA

· Tak jak dotychczas z uproszczenia będzie mógł korzystać każdy importer dokonujący odprawy w określonych celnych procedurach uproszczonych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

· z uproszczenia będą mogli skorzystać importerzy posiadający status AEO bez konieczności dokonania importu w celnej procedurze uproszczonej.

Oczywiście należy pamiętać o spełnieniu szeregu warunków formalnych związanych ze skorzystaniem z tego uproszczenia VAT.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Dla kogo ta zmiana ma znaczenie?

Możliwość rozliczania VAT importowego w deklaracji podatkowej w oparciu o status AEO (bez konieczności stosowania procedury uproszczonej) może być interesująca nie tylko dla podmiotów dokonujących odpraw w polskich portach (jak się wydaje taka była geneza tego przepisu) ale również dla importerów paliw silnikowych i alkoholu etylowego. W przypadku tych grup towarów możliwość stosowania uproszczonych procedur celnych (w konsekwencji obecnie również uproszczonego sposobu rozliczania VAT importowego) jest znacząco ograniczona. Wprawdzie niektórzy importerzy paliw silnikowych (u których obrót paliwami przekroczył roczny próg w wysokości 40 mln zł) oraz niektórych produktów alkoholowych (zasadniczo piwa oraz win spełniających określone kryteria) mogli już dotychczas korzystać ze wskazanych uproszczeń celnych w konsekwencji również uproszczeń VAT, jednak aktualna pozostaje generalna zasada wyłączenia możliwości stosowania procedur uproszczonych do importu tych grup towarów.

Kalkulatory

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Czy są przewidywane kolejne uproszczenia i liberalizacja przepisów w zakresie cła?

Oczywiście nadal aktualne są wymogi administracyjne związane z zasadniczym wyłączeniem alkoholu etylowego oraz paliw silnikowych ze stosowania celnych procedur uproszczonych. Warto pamiętać, że trwające prace legislacyjne związane z kolejnym już pakietem deregulacyjnym przewidują złagodzenie istniejących ograniczeń w odniesieniu do procedur związanych z eksportem niektórych wyrobów zawierających alkohol. Wydaje się, że ciągle pozostaje otwarta możliwość zgłaszania postulatów dalej idącej liberalizacji przepisów.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Ponadto należy pamiętać o możliwościach istniejących na podstawie obecnie obowiązujących regulacji, w szczególności o instytucji miejsc wyznaczonych oraz czynności podejmowanych przez funkcjonariuszy poza siedzibą organu, które w pewnych sytuacjach mogą złagodzić niedogodności związane z brakiem możliwości stosowania celnych procedur uproszczonych.

Jeśli chcieliby Państwo porozmawiać o szczegółach opisanych rozwiązań zapraszamy do kontaktu ze specjalistami Deloitte.

Kontakt:

Rafał Zajączkowski, Starszy Menadżer w dziale Doradztwa Podatkowego, Warszawa

rzajaczkowski@deloitteCE.com

Patryk Karczewski, Starszy Konsultant w dziale Doradztwa Podatkowego, Warszawa
pkarczewski@deloitteCE.com

Zobacz także: Webcast: Odprawa celna - Najnowsze ułatwienia dla przedsiębiorców

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA