Faktoring - ważne narzędzie zarządzania płynnością finansową w firmie
REKLAMA
REKLAMA
Zarządzanie płynnością finansową firmy
Przede wszystkim – niezależnie od wielkości firmy – należy zacząć aktywnie zarządzać płynnością finansową swojego przedsiębiorstwa. Oznacza to zdefiniowanie potencjalnych obszarów ryzyka w tym zakresie oraz przygotowanie się na najczarniejsze scenariusze. Podstawową rzeczą, z jakiej należy zdać sobie sprawę jest fakt, że o ile nigdy nie mamy kontroli nad wszystkimi zdarzeniami dotyczącymi nas czy naszego biznesu, to zawsze możemy być na nie przygotowani w choćby podstawowym zakresie.
REKLAMA
W przypadku płynności podstawowym ryzykiem jest spóźnianie się kontrahentów z regulowaniem należności. I – przynajmniej na początku – nie ma większego znaczenia, czy opóźnienie jest wynikiem zdarzenia losowego, splotu nieszczęśliwych okoliczności, niezawinionych kłopotów kontrahenta, czy jego złej woli. Przedsiębiorstwo potrzebuje gotówki, aby móc regulować swoje zobowiązania, zachować dobrą opinię wśród partnerów biznesowych, utrzymać korzystne warunki współpracy itp.
Dlatego, należy zapoznać się z możliwościami, jakie w razie potrzeby, dają narzędzia wspierające zarządzanie płynnością, np. faktoring.
Czym jest faktoring?
Faktoring to wykup przez faktora (czyli firmę świadczącą usługę faktoringu) nieprzeterminowanych wierzytelności od kontrahentów. Strona, od której wykupione zostały faktury nazywana jest faktorantem. Faktoringowi mogą również towarzyszyć usługi dodatkowe (np. inkaso należności, monitoring płatności, prowadzenie rozliczeń, pomoc w ściąganiu przeterminowanych należności).
Po otrzymaniu od faktoranta faktury wystawionej kontrahentowi za towar lub usługę, faktor ustaloną część wierzytelności (w zależności od umowy, najczęściej jest to ok. 80% kwoty). Z kolei kontrahent dokonuje rozliczenia za tę fakturę już z firmą faktoringową a nie ze swoim dostawcą. Dzięki temu faktorant może z jednej strony zaproponować swoim kontrahentom wydłużone terminy płatności. Z drugiej zaś – nie musi aż tak długo czekać na pieniądze, ponieważ to bierze na siebie faktor. Oznacza to, że faktoring umożliwia przedsiębiorstwu skrócenie cyklu rotacji należności. To z kolei przekłada się na poprawię bieżącej płynności firmy. jest również środkiem, dzięki któremu spółka może ograniczyć ryzyko niewypłacalności partnerów biznesowych.
Rodzaje faktoringu
Przede wszystkim wyróżniamy faktoring pełny i faktoring niepełny.
Faktoring pełny (inaczej: „właściwy” lub „bez regresu”) to sytuacja, w której faktor przyjmuje całe ryzyko związane z uzyskaniem płatności od dłużnika. Oznacza to, że w razie nieuregulowania przez płatnika faktury, faktor – sam i we własnym zakresie – dochodzi należności a faktorant nie jest w żaden sposób do sprawy mieszany. Jednakże w tym przypadku faktorant musi liczyć się ze ściślejszymi procedurami poprzedzającymi podpisanie umowy oraz wyższymi stawkami pobieranymi przez faktora za usługę.
Z kolei faktoringiem niepełnym (inaczej: „niewłaściwym” lub „z regresem”) mamy do czynienia gdy w razie kłopotów z uzyskaniem płatności od dłużnika, faktor zwraca się do faktoranta o zwrot przekazanej gotówki. Ciężar dochodzenia należności spada wówczas na faktoranta. Wiele firm decyduje się jednak na ten rodzaj faktoringu, ponieważ towarzyszą mu niższe opłaty za usługę oraz uproszczone i przyspieszone, w porównaniu do postępowania w zakresie faktoringu pełnego, procedury oraz mniejsze wymagania dotyczące zabezpieczenia transakcji.
Można również spotkać się z formą pośrednią (faktoring mieszany). W tym przypadku ryzyko jest rozłożone na obie strony. Limit odpowiedzialności faktora jest ustalany w umowie.
Faktoring jest często łączony z innymi usługami typu monitoring, windykacja. Powinien być traktowany przez przedsiębiorstwa jako narzędzie zarządzania płynnością. Być może warto rozważyć włączenie go na stałe do procedur w firmie. A już z całą pewnością należy zawczasu zapoznać się z zaletami różnych from faktoringu oferowanych na rynku. Dobrze jest też rozważyć ich potencjalne wady. I w końcu – zestawiając plusy i minusy – zastanowić się nad tym, które rozwiązanie mogłoby być w razie potrzeby w danej sytuacji najkorzystniejsze dla spółki.
Remigiusz Brzeziński, prezes zarządu Kancelarii Prawnej Inkaso-WEC
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat