REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Restrukturyzacja zadłużonych firm – nowe prawo przynosi efekty

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Restrukturyzacja zadłużonych firm – nowe prawo przynosi efekty /Fot. Fotolia
Restrukturyzacja zadłużonych firm – nowe prawo przynosi efekty /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od stycznia ubiegłego roku funkcjonują nowe przepisy ustawy – Prawo restrukturyzacyjne, które znacząco zmieniły dotychczasowe uregulowania, zwiększając tym samym szansę na skuteczną restrukturyzację zadłużonych firm.

REKLAMA

Autopromocja

Ewolucja warunków gospodarczych uzasadniała przeprowadzenie reformy w zakresie obowiązującej od 2003 roku ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze. Dodatkowo porównanie zagadnienia upadłości z innymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej, jednoznacznie wykazało, iż postępowanie upadłościowe i naprawcze w Polsce nie przynosiło pożądanych efektów, było stosowane stosunkowo rzadko, ale i często prowadziło do eliminowania firm z obrotu gospodarczego w związku z zaistniałymi problemami finansowymi.

Nowe prawo restrukturyzacyjne

Znowelizowane przepisy obowiązują od dnia 1 stycznia 2016 roku. Do czasu wprowadzenia przedmiotowych uregulowań, przez 10 lat funkcjonowała w Polsce przez okres dziesięcioletni ustawa z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze. Obowiązywanie przedmiotowej ustawy umożliwiło krytyczną weryfikację realizacji stawianych jej celów. Uprzednio obowiązujący akt prawny „Prawo restrukturyzacyjne i naprawcze”, pozwalał przedsiębiorcom, którzy mieli problemy finansowe na przeprowadzenie restrukturyzacji swoich zobowiązań w trybie upadłości układowej lub w trybie postępowania naprawczego.

– Problemy związane z prowadzeniem spraw na podstawie zmienionych przepisów wykazywały jednoznacznie, iż dłużna firma ubiegająca się o układ, często poddawana była bez swojej wiedzy niechcianemu procesowi likwidacji. Tym samym przedsiębiorstwa mające problemy finansowe podejmowały decyzje o samodzielnym rozwiązywaniu kłopotów, zamiast decydować się na składanie wniosków do sądu upadłościowego – wyjaśnia Robert Nogacki, założyciel Kancelarii Prawnej Skarbiec.

Nowe przepisy ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne (Dz.U. z 2016 r., poz. 1574, dalej jako: „Prawo restrukturyzacyjne”) zwiększają szansę na skuteczną restrukturyzację firm, której głównym celem jest wykorzystanie dostępnych instrumentów prawnych na wyjście z kłopotów finansowych. Obowiązujące uregulowania można porównać do gry interesów dłużnika i wierzyciela, które odbywają się według ściśle określonych zasad pod nadzorem sądu. Nie jest to jednak najłatwiejsza gra, która– wymaga ona ogromnego doświadczenia, a także zdecydowanych działań. Nie bez powodu ustawodawca w tym zakresie odsyła do przepisów kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniach spornych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Założenia restrukturyzacji

Przepisy nowej ustawy przewidują tzw. politykę „nowej szansy” dla przedsiębiorstw, ponieważ głównym jej założeniem jest umożliwienie przedsiębiorcom wykorzystanie dostępnych procedur i instrumentów prawnych na wyjście z kłopotów finansowych, na co wskazuje art. 3 Prawa restrukturyzacyjnego. Przepis wyraźnie stanowi, iż celem postępowania restrukturyzacyjnego jest uniknięcie ogłoszenia upadłości dłużnika przez umożliwienie mu restrukturyzacji w drodze zawarcia układu z wierzycielami, a w przypadku postępowania sanacyjnego – przez przeprowadzenie działań sanacyjnych, przy zabezpieczeniu słusznych praw wierzycieli.

Powyższe wykazuje, że wprowadzona reforma przepisów ustanawia zasadę pierwszeństwa restrukturyzacji przed likwidacją. W przypadku złożenia wniosku restrukturyzacyjnego i wniosku o ogłoszenie upadłości sąd upadłościowy w pierwszej kolejności rozpozna wniosek restrukturyzacyjny firmy borykającej się z problemami finansowymi.

Zmiany ustawy należy ocenić pozytywnie zarówno z perspektywy dłużnych przedsiębiorstw, jak i oraz wierzycieli. Doprowadziły one do zapewnienia autonomii postępowań restrukturyzacyjnych i ochrony przedsiębiorstwa przed postępowaniem upadłościowym. Przepisy ustawy wprowadziły również rozwiązania, które zapobiegają możliwości wykorzystywania postępowania restrukturyzacyjnego w celu pokrzywdzenia wierzycieli. Podkreślić należy, że w sytuacji, gdy działania dłużnika, jego sposób zarządzania przedsiębiorstwem i prowadzeniem negocjacji z wierzycielami wskazuje, że jedynym jego celem jest uniemożliwienie wierzycielom prowadzenia skutecznej egzekucji – sąd zobowiązany jest odmówić otwarcia postępowania restrukturyzacyjnego.

Rodzaje postępowań na gruncie nowej ustawy

Obowiązujące przepisy Prawa restrukturyzacyjnego przewidują cztery tryby możliwych postępowań restrukturyzacyjnych. Cechą wspólną każdego z nich jest dokonywanie restrukturyzacji przedsiębiorstwa w następujący sposób: w pierwszej kolejności jego zobowiązań, a następnie jego majątku, sposobu zarządzania przedsiębiorstwem oraz zatrudnienia.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Ustawodawca wskazał, że każdy z rodzajów postępowania restrukturyzacyjnego ma zapewnić możliwość wyboru formy restrukturyzacji dostosowanej do potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa i jego sytuacji finansowej. Należą do nich:

- postępowanie o zatwierdzenie układu;

- przyspieszone postępowanie układowe;

- postępowanie układowe;

- postępowanie sanacyjne.


Do wszystkich postępowań restrukturyzacyjnych będą miały zastosowanie te same regulacje, które dotyczą zakresu wierzytelności objętych układem, propozycji układowych, zawarcia i zatwierdzenia układu i jego skutków, a także zasady zmian i uchylenia układu. Szczegółowa charakterystyka danego rodzaju postępowania restrukturyzacyjnego była przedmiotem opracowań przygotowywanych przez zespół ekspertów, na co dzień zajmujących się prawem restrukturyzacyjnym w Kancelarii Prawnej Skarbiec.

Kancelaria od 12 lat pomaga przedsiębiorcom w sytuacjach kryzysowych, a w ostatnich kilkunastu miesiącach prawo restrukturyzacyjne w znowelizowanej formie stało się jedną z kluczowych specjalizacji (obok doradztwa podatkowego i optymalizacji podatkowej). Nad skutecznym zakończeniem każdej ze spraw pracują doświadczeni eksperci odznaczający się wiedzą prawniczą i wyczuciem biznesowym. Indywidualne podejście, jak również przyczyniło się do odniesienia spektakularnego sukcesu, jakim było w postaci uzyskanie układu w postępowaniu restrukturyzacyjnym opiewającym na kwotę ponad 6 milionów złotych dla klienta kancelarii – firmy Raven Trade Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.

To jeden z pierwszych tej wielkości układów w Polsce

Uzyskanie układu w postępowaniu restrukturyzacyjnym na kwotę ponad 6 milionów złotych poprzedzone było zaplanowaniem odpowiedniej taktyki przeprowadzenia procesu restrukturyzacyjnego, jak również przeanalizowaniem skomplikowanej pod względem formalnym dokumentacji prawnej oraz finansowej przedsiębiorstwa. W tym celu Kancelaria Prawna Skarbiec zadecydowała o powołaniu dedykowanego do prowadzenia sprawy firmy Raven Trade Sp. z o.o. zespołu prawników pod przewodnictwem mec. Roberta Nogackiego i mec. Błażeja Połcika.

Warto podkreślić, że podczas siedmiu miesięcy wielowątkowych i trudnych negocjacjach, wypracowane zostało rozwiązanie i ugoda, które zostały pozytywnie zaakceptowane przez wierzycieli. Nadrzędnym celem było jednak zabezpieczenie interesów klienta i ochrona jego majątku, jak również utrzymanie miejsc pracy.  W efekcie zawartego układu, Raven Trade Sp. z o.o. będzie miało możliwość spłaty wierzytelności publicznych w wysokości ok. 850 000 złotych na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Urzędu Skarbowego w 84 miesięcznych ratach z 8-miesięczną karencją – co jest niezmiernie ważnym elementem zawartego układu. Co warte podkreślenia, warunki zawartego układu zagwarantowały jednocześnie utrzymanie zatrudnienia na dotychczasowym poziomie w liczbie ok. 70 osób – 120 pełnych etatów.

Dodatkowo, na 48 rat rozłożono także długi prywatne – wierzytelności wobec kontrahentów w wysokości ok. 5 200 000 złotych, które jednocześnie zostały zredukowane do 60 proc. i objęte 6-miesięczną karencją. Nie ulega wątpliwości, że tak korzystne warunki układu zapewnią firmie dalsze, nieprzerwane funkcjonowanie na rynku bez konieczności ogłaszania upadłości lub zmniejszania charakteru prowadzonej do tej pory działalności.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA