REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pośrednictwo transakcyjne w piłce nożnej - uwarunkowania prawne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Pośrednictwo transakcyjne w piłce nożnej - uwarunkowania prawne
Pośrednictwo transakcyjne w piłce nożnej - uwarunkowania prawne

REKLAMA

REKLAMA

W piłce nożnej, tak jak i w innych dyscyplinach sportowych, zarówno zawodnicy, jak i kluby korzystają z usług profesjonalnych przedstawicieli, uczestniczących w relacjach między tymi podmiotami. Tak zwane pośrednictwo transakcyjne odgrywa kluczową rolę w dzisiejszej piłce, a temat ogromnych kwot obracających się w światowym futbolu wykroczył już poza branżę, przenikając do mainstreamowych mediów.

Za przykład może posłużyć chociażby komentowany wszędzie transfer Neymara z Barcelony do Paris Saint Germain czy pojawiające się regularnie plotki o odejściu Roberta Lewandowskiego z Bayernu Monachium. Dużo w polskich mediach mówi się także o każdym kolejnym przedłużeniu przez popularnego „Lewego” kontraktu z klubem z Bawarii. Za wszystkimi tego typu transakcjami stoją pośrednicy transakcyjni, czyli słynni „agenci”. Warto zatem przybliżyć fanom piłki ich sylwetkę - wyjaśnić kim są, na czym polega ich praca i co robić, aby takim pośrednikiem zostać.

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia pośrednictwa przy zawieraniu kontraktów między klubem i zawodnikiem wymagała uregulowania, w związku z czym, za sprawą FIFA,  a dalej PZPN, od 1 kwietnia 2015 r. funkcjonuje w Polsce instytucja pośrednika transakcyjnego. Jego działalność została uregulowana w Uchwale III/42 z dnia 27 marca 2015 r. Zarządu Polskiego Związku Piłki Nożnej w sprawie współpracy z pośrednikami transakcyjnymi, która stanowi implementację FIFA Regulations on Working with Intermediaries. Wspomniana uchwała w całości zastąpiła regulacje ujęte dotychczas w treści Uchwały nr I/7 z dnia 31 marca 2006 roku Zarządu PZPN w sprawie licencji dla Menedżerów ds. Piłkarzy w związku z uchyleniem przez Kongres Międzynarodowej Federacji Piłki Nożnej (FIFA) w czerwcu 2014 roku Regulaminu dot. Agentów Piłkarskich.

Niniejsza regulacja zaczęła obowiązywać w miejsce tzw. licencji menedżerskich. Uprawniały one do szeroko pojętej reprezentacji zawodnika - przede wszystkim do pośrednictwa przy zawieraniu kontraktów z klubami, lecz także przy transferach międzyklubowych. Zakres działalności objęty niniejszą licencją był zatem bardzo podobny do tego, co oferuje dziś instytucja pośrednika transakcyjnego. Po co zatem zmiany? Wprowadzenie ich przez FIFA miało na celu zyskanie większej kontroli nad transakcjami klubowymi  oraz wykluczenie przy niniejszych czynnościach osób niezwiązanych z Federacją.

Zgodnie z treścią uchwały Polskiego Związku Piłki Nożnej, celem niniejszej regulacji jest promocja i zabezpieczenie realizacji optymalnych standardów etycznych w relacjach pomiędzy klubami, zawodnikami i osobami trzecimi będącymi pośrednikami przy negocjowaniu i zawieraniu umów transferowych oraz kontraktów o profesjonalne uprawianie piłki nożnej, chroniących kluby oraz zawodników przed jakimkolwiek wystąpieniem nieuczciwych lub nielegalnych praktyk bądź zachowań w trakcie zawierania umów transferowych lub kontraktów o profesjonalne uprawianie piłki nożnej. We wskazanej powyżej treści PZPN wskazał ramy działania Pośrednika, w których mieści się reprezentacja zawodnika lub klubu w negocjacjach dotyczących podpisania kontraktu zawodniczego lub umowy transferowej, a także w zawieraniu tych umów.

REKLAMA

Art. 1 Uchwały zawiera wyjaśnienie pojęć, wśród których zdefiniowano także termin pośrednika transakcyjnego. Zgodnie z definicją, pośrednikiem transakcyjnym jest osoba fizyczna, prawna lub inna jednostka organizacyjna, zarejestrowana w PZPN zgodnie z postanowieniami nin. Uchwały, która nieodpłatnie lub za wynagrodzeniem reprezentuje Klub lub zawodnika przy negocjacjach i zawieraniu umowy transferowej względnie Kontraktu o profesjonalne uprawianie piłki nożnej (w tym umowy zlecenia lub agencyjnej), pośrednictwa pracy lub jakiegokolwiek innego stosunku prawnego. Uwagę zwraca fakt, że pośrednikiem transakcyjnym może zostać nie tylko osoba fizyczna, jak miało to miejsce w przypadku regulacji dotyczących licencji menedżerskiej, ale także osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna. Oznacza, to że pośrednik może prowadzić swoją działalność w formie spółki czy działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: INFORLEX Ekspert

Polecamy: INFORLEX Biznes

Każda osoba może świadczyć usługi pośrednictwa transferowego. Jedynym warunkiem jest spełni wymogów wskazanych w Uchwale. Aby zostać Pośrednikiem, należy:

  1. Pobrać oraz złożyć Deklarację dostępną na stronie internetowej PZPN. Przy składaniu deklaracji konieczne jest podpisanie zobowiązania, w którym m.in. wyrażamy zgodę na stosowanie wobec swojej osoby przepisów FIFA oraz UEFA w zakresie pośrednictwa w piłce nożnej, a także krajowym regulacjom w tej materii. Wymagane jest również zapewnienie, iż nie będziemy zawierać kontraktów z piłkarzami umów innych niż umowy pośrednictwa, nie będziemy zawierać zakładów bukmacherskich oraz zobowiążemy się przesyłać FIFA na jej żądanie dokumenty związane z pośrednictwem transferowym,
  2. Wprowadzić do systemu rejestracyjnego podpisanej deklaracji pośrednika wraz z potwierdzeniem nadania listem poleconym oryginału deklaracji,
  3. Wpłacić na konto PZPN kwotę 1 000 zł tytułem opłaty za wpis do Systemu rejestracyjnego,

Po wykonaniu wyżej wymienionych czynności rozpoczyna się okres oczekiwania na decyzję PZPN. Jeżeli jakiekolwiek dokumenty wprowadzone do systemu podczas rejestracji nie spełniają wymogów lub gdy nie potwierdzono wpływu opłaty za wpis, Związek wzywa osobę zainteresowaną do uzupełnienia dokumentacji, poprawienia jej lub dokonania wymaganej opłaty w terminie tygodniowym. Po bezskutecznym upływie terminu ww. dokumenty podlegają zwrotowi. Jeżeli chodzi o dokumenty poprawione lub uzupełnione w terminie, to wywołują one skutki od chwili ich wniesienia. Po uzyskaniu pozytywnej decyzji PZPN można rozpocząć działalność pośrednika transferowego. Należy jednak pamiętać, iż po zawarciu umowy pośrednictwa należy, w terminie 3 dni, nie później jednak niż do dnia zawarcia kontraktu lub umowy transferowej, umieścić ją w systemie rejestracyjnym oraz przesłać jej oryginał listem poleconym do PZPN. Uchybienie wskazanemu terminowi skutkuje bezskutecznością umowy wobec Związku.

Umowa pośrednictwa, aby była skuteczna, powinna zawierać pewne niezbędne elementy. Wśród nich należy wymienić imiona i nazwiska lub nazwy stron, zakres świadczonych usług, okres, przez który umowa ma obowiązywać, wysokość ustalonego za realizację pośrednictwa wynagrodzenia, sposób jego zapłaty, postanowienia odnoszące się do wygaśnięcia lub rozwiązania kontraktu oraz podpisy stron. Umowa tego typu może być zawarta jedynie z osobą, która ukończyła 15. rok życia lub otrzymała od Klubu ofertę pierwszego profesjonalnego kontraktu (zgodnie z regulacjami PZPN). Nowością w stosunku do obowiązującej wcześniej instytucji licencjonowanego agenta jest możliwość reprezentowania niepełnoletniego zawodnika wyłącznie przez pośrednika będącego osobą fizyczną. Takie posunięcie może świadczyć o dążeniu FIFA do realizacji zamierzeń, zgodnie z którymi w sprawach zawodniczych młody piłkarz powinien zostać otoczony osobistą opieką drugiej osoby, zamiast być obsługiwanym przez rozległą, bezosobową strukturę.  Należy także dodać, iż do ukończenia 18. roku życia przez „podopiecznego”, pośrednicy nie mogą pobierać żadnego wynagrodzenia w zakresie świadczonych przez nich usług. Biorąc pod uwagę fakt, że umowy pośrednictwa transakcyjnego można zawierać na dowolny czas nieoznaczony, z pewnością skłoni to pośredników do nawiązywania dłuższej współpracy z młodymi zawodnikami, aby móc zacząć osiągać zyski po ukończeniu przez nich pełnoletniości. Zostając jeszcze przy kwestii wynagrodzenia należy mieć na uwadze, iż takowe może być wypłacane jedynie przez klub lub zawodnika, z którym została zawarta umowa pośrednictwa.

Warto także poruszyć kwestię odpowiedzialności dyscyplinarnej pośrednika transakcyjnego. Zgodnie z treścią Uchwały osoba, która podejmie jakiekolwiek działanie w tym zakresie lub zawrze umowę pośrednictwa nie mając uprawnień, nie będzie mogła być wpisana na listę pośredników na kolejne dwa sezony rozgrywkowe, a jeżeli sytuacja taka powtórzy się, okres ten zostanie wydłużony do lat pięciu lub na stałe. Aby zapewnić przestrzeganie przepisów w jak najwyższym stopniu, za zawieranie umów z osobami nieuprawnionymi karane są także kluby oraz zawodnicy.

Pośrednicy transferowi w ostatnich latach wyszli z cienia swoich mocodawców i co raz częściej lądują na ustach mediów. Wystarczy wspomnieć o takich postaciach jak Jorge Mendes (agent m. in. Cristiano Ronaldo, Jamesa Rodrigueza czy Angela Di Marii) czy Mino Raiola (Zlatan Ibrahimović, Paul Pogba, Mario Balotelli), a na naszym podwórku także Cezary Kucharski, reprezentujący interesy Roberta Lewandowskiego. Ci ludzie regularnie doprowadzają do wielkich transakcji międzyklubowych z udziałem swoich podopiecznych, zapewniając im jednocześnie niezwykle wysokie kontrakty. Sami natomiast zyskują status genialnych biznesmenów, a popularnością konkurują z największymi gwiazdami futbolu. Wciąż rosnące kwoty, obracające się w światowym futbolu mogą oczywiście budzić uzasadnione wątpliwości co do tego, czy piłka nożna nadal jest sportem czy może już tylko bardzo opłacalnym biznesem. Nie da się jednak ukryć, że działalność agentów piłkarskich zyskała znacznie na popularności, a co za tym idzie, gwarantuje większe dochody. Można się więc spodziewać rosnącej liczby pośredników transakcyjnych na piłkarskim rynku.

Daniel Łudczak, prawnik, Kancelaria Chałas i Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA