REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty ponoszone w związku z umową leasingu

Subskrybuj nas na Youtube
Opłaty ponoszone w związku z umową leasingu
Opłaty ponoszone w związku z umową leasingu

REKLAMA

REKLAMA

Raty leasingowe to nie wszystkie koszty jakie ponosi klient firmy leasingowej. Są jeszcze różne opłaty za niektóre czynności związane z obsługą umów leasingowych. Zapłacić trzeba np. za zmianę osoby korzystającej z leasingu, skrócenie okresy spłaty, zmianę nazwy firmy w umowie, informację na temat pojazdu przekazaną policji, czy wcześniejsze zakończenie umowy.

Leasing jest najpopularniejszą formą finansowania zakupu samochodów w Polsce. W 2018 roku wyleasingowaliśmy auta o łącznej wartości prawie 27 mld zł netto (samochody osobowe i ciężarowe do 3,5 t), a liczba zawartych umów przekroczyła 315 tysięcy. Klientami firm leasingowym są przede wszystkim mikrofirmy (52% wszystkich klientów) – wynika z danych Związku Polskiego Leasingu.

REKLAMA

Autopromocja

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Uwaga na opłaty

Popularność leasingu niekoniecznie idzie jednak w parze ze znajomością tej usługi. Analitycy Carsmile, internetowej platformy za pośrednictwem której można wyleasingować lub wynająć samochód, opracowali zestawienie opłat, z jakimi muszą się liczyć osoby korzystające z leasingu w poszczególnych firmach leasingowych. Przenalizowali w tym celu tabele opłat i prowizji dostępne na stronach wiodących leasingodawców. Analizie poddano opłaty, a nie sam koszt finansowania. Celem tej analizy jest edukacja rynku i zwiększanie świadomości osób korzystających z najbardziej popularnej formy finansowania zakupu samochodów. Niektóre pozycje w tabelach opłat mogą zaskakiwać.

Trudne porównanie

Generalnie prowizje związane z usługą leasingu można podzielić na cztery grupy: dotyczące samej umowy, dotyczące ubezpieczeń, związane z windykacją oraz opłaty dodatkowe. Co ważne, sposób prezentacji tych opłat w cennikach jest różny w poszczególnych firmach, co może utrudniać porównanie kosztów. Cześć prowizji określana jest kwotowo, ale sporo ujmowanych jest procentowo, na przykład jako odsetek wartości początkowej leasingu netto. Ewidentnie brak tu jednolitych standardów, jakie obowiązują w cennikach usług bankowych. Widać też, że niektóre opłaty mogą być wysokie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorca to nie konsument

Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź jest prosta, bo z leasingu korzystają prawie wyłącznie firmy, których nie obejmuje ochrona konsumencka. – Jan Kowalski, który leasinguje samochód na firmę, czyli w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, przestaje być Janem Kowalskim konsumentem, a staje się Jan Kowalskim przedsiębiorcą. Ustawodawca traktuje go jako profesjonalistę i przyjmuje, że jego wiedza dotycząca usług, z których korzysta jest większa, niż gdyby kupował auto jako konsument, choć jest to przecież jedna i ta sama osoba – wyjaśnia Paweł Punda, radca prawny specjalizujący się w usługach płatniczych i prawie nowych technologii.

Dla porównania, bliskie firmom leasingowym banki, mają znacznie mniej swobody w kształtowaniu swoich tabel opłat i prowizji. Wynika to z faktu, że banki (w zakresie tworzenie produktów) podlegają regulacjom dotyczącym konsumentów, m.in. Ustawie o prawach konsumentów, czy też Ustawie o usługach płatniczych. - Ustawa o usługach płatniczych narzuca, aby opłaty były jednakowo prezentowane przez wszystkie banki, tak aby konsument mógł porównać, ile kosztuje dany produkt w różnych bankach – mówi Paweł Punda.

Cesja i wcześniejsza spłata

W pierwszej grupie opłat, dotyczących samej umowy leasingu, jest tzw. cesja, czyli przeniesienie leasingu na inną osobę lub firmę. Koszt z tym związany kształtuje się w przedziale od 500 do nawet 1600 zł netto. Tak duża rozpiętość wynika z faktu, że niektóre firmy mogą uzależniać opłatę od wartości umowy leasingu. Sporo, bo od 700 do nawet 900 złotych netto trzeba zapłacić za wcześniejsze zakończenie umowy. Gdyby ktoś chciał tylko skrócić okres spłaty, to koszt może wynieść nawet 1600 zł dla początkowej wartości leasingu wynoszącej 80 tys. zł netto – wynika z szacunków Carsmile.

Bądźmy świadomi

– Warto zapoznać się z cennikiem zanim podpiszemy umowę. Korzystanie z leasingu jest w Polsce bardzo popularne, ale ważne, żeby było też świadome, bo w trakcie umowy mogą zdarzyć się różne sytuacje, na przykład zechcemy użyczyć auto osobie trzeciej. Dlatego powinniśmy brać pod uwagę nie tylko wysokość raty, ale też opłaty dodatkowe– wyjaśnia Kamil Klukowski, koordynator procesów operacyjnych w Carsmile.

Kosztowne aneksy

Zgodnie z przeanalizowanymi przez Carsmile tabelami opłat i prowizji, dodatkowo zapłacimy też za nowy harmonogram spłat, zmianę terminu płatności raty czy zgodę na doposażenie pojazdu. Aneks umowy związany ze zmianą waluty leasingu może kosztować nawet kilka tysięcy złotych.

Kilkadziesiąt złotych za informacje dla policji

W cennikach firm leasingowych znajdziemy też opłaty za udzielenie informacji nt. pojazdu policji lub straży miejskiej. To koszt wynoszący od 50 do 90 zł netto. Może się zdarzyć, że większą stawkę zapłacimy jeśli w grę wchodzi korespondencja firmy leasingowej z zagranicznymi organami ścigania. Jeśli konieczny jest odbiór zatrzymanego przez policję prawa jazdy, trzeba liczyć się kosztem kilkuset złotych netto. Możemy też zapłacić ekstra za zgodę na wyjazd za granicę.

Ubezpieczenia pod kontrolą

Odrębną grupę opłat stanowią te związane z ubezpieczeniem pojazdu. Tutaj różnice miedzy firmami leasingowymi są największe, bo też ich polityka odnośnie ubezpieczeń może być różna. Część firm leasingowych aktywnie sprzedaje ubezpieczenia i te mają najbardziej rozbudowane cenniki w tej kategorii. Przykładowo koszt z tytułu nieopłacenia składki w terminie to 200-300 zł netto. Dużo kosztuje brak informacji o szkodzie. Wspólną pozycją dla wszystkich firm jest natomiast oplata za rozliczenie umowy po tzw. szkodzie całkowitej. Zapłacimy za to od 200 do nawet 1600 zł netto (dla leasingu o wartości 80 tys. zł).

Płać w terminie

Bardzo drogie są koszty windykacji i obsługi wszelkich opóźnień w płatności raty. Od 50 do 130 zł netto zapłacimy za monit. W przypadku konieczności zaaranżowania zewnętrznej profesjonalnej firmy windykacyjnej, wizyt terenowych są to już opłaty przekraczające 1000 zł. Sporo zapłacimy też za wznowienie umowy, która została nam wypowiedziana z powodu zaległości w spłacie rat.

Zespół analiz Carsmile

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

REKLAMA

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

REKLAMA

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA