REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klimatyzator w leasingu a koszty uzyskania przychodów

Klimatyzator w leasingu a koszty uzyskania przychodów
Klimatyzator w leasingu a koszty uzyskania przychodów

REKLAMA

REKLAMA

Urzędy skarbowe z reguły nie kwestionują zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na leasing klimatyzatora montowanego w siedzibie firmy, czy pomieszczeniach, gdzie jest wykonywana działalność gospodarcza. Jednak w sytuacji, gdy siedzibą podatnika lub pomieszczeniami, gdzie jest wykonywana działalność jest mieszkanie, czy dom podatnika mogą pojawić się wątpliwości. Nie można bowiem zaliczyć do kosztów podatkowych wydatków poniesionych w celach osobistych.

Przedsiębiorca ma oczywiste prawo korzystać z urządzenia, które przyczynia się do poprawy warunków pracy (a wydatki z tego tytułu zaliczać do kosztów podatkowych). Montażu nie trzeba dokonywać w miejscu, gdzie przebywają pracownicy lub klienci. Niższa temperatura może być potrzebna np. w magazynie. Z reguły klimatyzator jest zaliczany do środków trwałych, wyjątek stanowi leasing operacyjny. Rodzaj urządzenia nie zmienia zasad księgowania. Istnieje możliwość odliczenia VAT-u w pełnej wysokości, ale trzeba uważać m.in. przy płatnościach na rzecz podmiotów zagranicznych. 

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: CIT 2019. Komentarz
Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Klimatyzacja w firmie

Leasing klimatyzatora może stanowić koszt firmowy i obniżyć kwotę podatku dochodowego. Jednak urząd skarbowy ma prawo zakwestionować zachowanie podatnika. Jak podkreśla Barbara Konofalska-Tomczyk, z biura rachunkowego Tax Care, to przedsiębiorca odpowiada za udowodnienie związku między poniesionym wydatkiem a prowadzoną przez niego działalnością. W przypadku kontroli należy więc racjonalnie wytłumaczyć, że klimatyzacja jest niezbędna, aby wykonywać zlecenia na rzecz klientów.

– W mojej ocenie tak długo jak klimatyzacja służy potrzebom działalności gospodarczej, nie ma znaczenia miejsce montażu w firmie. Wykorzystywanie takiego urządzenia ma w założeniu przyczyniać się do poprawy warunków pracy. Klimatyzacja może być wykorzystywana nie tylko w miejscu, gdzie przebywają pracownicy lub klienci. Również w pomieszczeniach będących środowiskiem pracy różnych maszyn i urządzeń, a także w magazynach – komentuje Emilia Wolnowska, doradca podatkowy z międzynarodowej firmy audytorsko-doradczej BDO.

REKLAMA

Z kolei Barbara Konofalska-Tomczyk wskazuje na interpretację indywidualną z 26 kwietnia 2019 roku. W tym przypadku skarbówka pozytywnie rozpatrzyła przypadek dotyczący klubu fitness. Przedsiębiorca chciał zamontować klimatyzatory w salach do ćwiczeń. Wytłumaczył, że klimatyzacja miała przekonać nowych klientów do wyboru właśnie jego klubu, a nie konkurencji, ze względu na bardzo dobry system wentylacji potrzebny podczas treningów sportowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Urzędnicy raczej nie kwestionują wydatków na leasing klimatyzatora, należy jednak pamiętać o ich odpowiednim udokumentowaniu. Niebezpieczeństwo pojawia się natomiast w sytuacji, gdy siedzibą działalności jest mieszkanie, czy dom podatnika. Wówczas organ podatkowy może zakwestionować wydatek uznając go za poniesiony dla celów osobistych – mówi Konrad Dura, doradca podatkowy z Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group.

Ekspert z biura rachunkowego Tax Care nie spotkała się z przypadkiem, aby podczas fali upałów fiskus kwestionował kupowane i montowane w firmach klimatyzatory. One przecież umożliwiają przedsiębiorcom pracę latem. W opinii Emilii Wolnowskiej, sytuacja wydaje się dość jasna, gdy klimatyzator wykorzystywany jest wyłącznie w pomieszczeniu wydzielonym do prowadzenia działalności. Jeżeli jednak urządzenie służy w sposób zamierzony tylko do celów prywatnych, to podatnik naraża się na poważne konsekwencje.

– Organ może zakwestionować ujęcie w kosztach uzyskania przychodów danej raty, ewentualnie – w przypadku leasingu finansowego – odpisy amortyzacyjne oraz odsetki leasingowe. Ponadto, urzędnicy mogą podważyć prawo do odliczenia VAT-u wynikające z faktur. W konsekwencji powstanie zaległość, którą podatnik powinien zwrócić do urzędu. Dodatkowo, w przypadku zadłużenia organ będzie uprawniony do naliczenia odsetek, wynoszących 8% w skali roku. Nie można również wykluczyć grzywny wymierzonej na podstawie kodeksu karnego skarbowego – wylicza ekspert z Mariański Group.

Jak rozliczyć podatkowo nabycie klimatyzatora

Jak zaznacza Emilia Wolnowska, przedsiębiorcy z reguły zakładają, że tego typu inwestycja ma służyć dłużej niż rok. Zatem, co do zasady, klimatyzator, który stanowi odrębne urządzenie, będzie zaliczany do środków trwałych firmy. Wyjątkiem pozostaje leasing operacyjny. W tym przypadku, w przeciwieństwie do leasingu finansowego, przedmiot nie jest zaliczany do składników majątkowych leasingobiorcy. Natomiast Barbara Konofalska-Tomczyk podkreśla, że przedsiębiorca rozlicza amortyzację danego urządzenia jedynie w modelu leasingu finansowego. Ekspert z Tax Care dodaje, że na razie nie spotkał się jeszcze z klientem, który korzystałby w swojej firmie z klimatyzacji rozliczanej na podstawie leasingu finansowego.

– W przypadku leasingu operacyjnego przedmiot wykazywany jest jako składnik aktywów finansującego. Leasingobiorca do kosztów uzyskania przychodów zaliczy opłaty ustalone w umowie ponoszone w podstawowym okresie umowy z tytułu używania przedmiotu leasingu, tj. opłatę wstępną, opłaty manipulacyjne, prowizje oraz raty leasingowe. Tak też zrobi z kosztami użytkowania leasingowanej rzeczy, np. jej konserwacja, czy naprawy. Kosztem uzyskania przychodu będzie również cena określona w umowie, po której leasingobiorca ma prawo nabyć np. klimatyzator po zakończeniu podstawowego okresu leasingu. Jeżeli jednak cena wykupu klimatyzatora będzie większa niż 10 000 zł, podatnik powinien wprowadzić go do środków trwałych i rozpocząć amortyzację – dodaje Konrad Dura.

Od rodzaju umowy zależy rozliczenie VAT-u, co podkreśla Emilia Wolnowska. I zaznacza, że leasing finansowy kwalifikowany jest jako dostawa towarów, natomiast operacyjny traktowany – jako świadczenie usług. To z kolei determinować będzie moment powstania prawa do odliczenia podatku od towaru i usług. Żeby odliczyć ten podatek w pełnej wysokości, klimatyzator musi być wykorzystywany wyłącznie dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej.

– Przedsiębiorca ma prawo do odliczenia całego VAT-u z wystawionej przez leasingodawcę faktury na zasadach ogólnych. Będzie mógł to zrobić w miesiącu wystawienia przez leasingodawcę dokumentu lub rozliczyć to w następnym okresie. Załóżmy, że leasingodawca wystawił fakturę w czerwcu i wtedy trafiła ona do przedsiębiorcy. Ten ma prawo odliczyć z niej VAT w deklaracji za czerwiec lub w 2 kolejnych okresach tzn. za lipiec lub sierpień – tłumaczy Barbara Konofalska-Tomczyk.

Zdarza się, że płatności są dokonywane w wyniku zawartej umowy leasingu na rzecz podmiotów zagranicznych. Ekspert z BDO radzi, aby w takiej sytuacji pamiętać o przepisach dotyczących opodatkowania u źródła. Mając na uwadze szeroką definicję urządzenia przemysłowego stosowaną przez organy podatkowe, opłaty wynikające z leasingu operacyjnego, mogą zostać zakwalifikowane jako należności licencyjne. To z kolei może oznaczać dla przedsiębiorcy obowiązek poboru podatku u źródła oraz inne ciążące na nim obowiązki płatnika.

– Rodzaj klimatyzatora nie zmienia zasad księgowania leasingu. Generalnie kosztami prowadzenia działalności obniżającymi kwotę podatku dochodowego są wszelkie udokumentowane, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością. Również te, których nie znajdziemy w art. 23 ustawy o PIT – dodaje manager Zespołu Księgowego z Tax Care.

Ustawodawca nie wprowadził limitowania kosztów związanych z leasingiem klimatyzatora. Wyjątkiem jest tylko klimatyzacja instalowana w aucie. Jeśli ona zwiększa wartość początkową pojazdu, to zastosowanie mogą znaleźć limity dotyczące samochodów osobowych. Ponadto, instalacja klimatyzacyjna przyłączona do budynku w sposób trwały może również podwyższać jego wartość początkową, podobnie jak instalacja grzewcza.

– Jak przy każdym wydatku firmowym, który pozwala zaoszczędzić na podatku dochodowym, przedsiębiorca powinien indywidualnie ocenić, czy w razie kontroli będzie potrafił racjonalnie wytłumaczyć taki wydatek. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę pojawiające się w ostatnich latach fale upałów, to trudno nie zgodzić się z tym, że klimatyzacja jest konieczna. Zapewnia przecież komfort pracy przedsiębiorcy, zarówno fizycznej jak i umysłowej – podsumowuje Barbara Konofalska-Tomczyk.

Źródło: MondayNews.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?

Początek każdego roku kalendarzowego to dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą okazja do analizy wyniku finansowego firmy. Czasami okazuje się, że stosowany dotąd sposób rozliczeń przestał być opłacalny lub nie sprawdził się. Zbyt niskie przychody, przekroczenie obowiązujących limitów czy też zmiana skali działalności skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań. Wyjaśniamy, jak zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej.

Uwaga! Twój e-mail do urzędu może być nieważny. Ministerstwo Finansów wyjaśnia pułapkę e-Doręczeń

Czy twoje pismo do urzędu faktycznie dotarło na czas? Ministerstwo Finansów ostrzega: liczy się data nadania, a nie potwierdzenie odbioru! Sprawdź, jak uniknąć kosztownych konsekwencji przy wysyłce dokumentów drogą elektroniczną.

Cyfrowy obieg dokumentów do podpisu w małych i dużych firmach

Nowoczesny obieg dokumentów do podpisu to przyszłość Twojej firmy. Eliminuje opóźnienia, ogranicza ryzyko błędów i gwarantuje bezpieczeństwo danych. Wprowadź cyfrowe rozwiązania i przekonaj się, jak wiele możesz zyskać.

Niezdolny do służby ale zdolny do pracy (funkcjonariusz z III grupą inwalidzką). Czy może skorzystać z podatkowej ulgi rehabilitacyjnej?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej uznał, że funkcjonariusze służb mundurowych, którym przyznano III grupę inwalidztwa (obejmującą zdolnych do pracy ale niezdolnych do służby) - nie mają prawa do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

REKLAMA

Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

Ulga termomodernizacyjna 2025: Co nowego w przepisach dla podatników?

Ulga termomodernizacyjna po zmianach. Od początku 2025 roku właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej także w przypadku zakupu i montażu magazynów energii. Jest to kolejna forma wsparcia rozwoju energetyki odnawialnej i zwiększenia opłacalności instalacji prosumenckich.

Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pojawiły się fałszywe wiadomości podszywające się pod Krajową Administrację Skarbową (KAS) zawierające miedzy innymi informacje o konieczności dokonania korekty PIT-17.

WIBOR zostanie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

REKLAMA

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

Czy komputery kwantowe są zagrożeniem dla blockchaina i bezpieczeństwa cyfrowych transakcji?

Blockchain od lat jest symbolem bezpieczeństwa i niezmienności danych. Jego zastosowanie wykracza daleko poza kryptowaluty – wykorzystuje się go w finansach, administracji, logistyce czy ochronie zdrowia. Jednak pojawienie się komputerów kwantowych, zdolnych do przeprowadzania obliczeń niewyobrażalnych dla klasycznych komputerów, rodzi pytanie: czy blockchain przestanie być odporny na złamanie? A jeśli tak, jakie będą tego konsekwencje dla transakcji, danych i całej gospodarki cyfrowej?

REKLAMA