REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klimatyzator w leasingu a koszty uzyskania przychodów

Subskrybuj nas na Youtube
Klimatyzator w leasingu a koszty uzyskania przychodów
Klimatyzator w leasingu a koszty uzyskania przychodów

REKLAMA

REKLAMA

Urzędy skarbowe z reguły nie kwestionują zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na leasing klimatyzatora montowanego w siedzibie firmy, czy pomieszczeniach, gdzie jest wykonywana działalność gospodarcza. Jednak w sytuacji, gdy siedzibą podatnika lub pomieszczeniami, gdzie jest wykonywana działalność jest mieszkanie, czy dom podatnika mogą pojawić się wątpliwości. Nie można bowiem zaliczyć do kosztów podatkowych wydatków poniesionych w celach osobistych.

Przedsiębiorca ma oczywiste prawo korzystać z urządzenia, które przyczynia się do poprawy warunków pracy (a wydatki z tego tytułu zaliczać do kosztów podatkowych). Montażu nie trzeba dokonywać w miejscu, gdzie przebywają pracownicy lub klienci. Niższa temperatura może być potrzebna np. w magazynie. Z reguły klimatyzator jest zaliczany do środków trwałych, wyjątek stanowi leasing operacyjny. Rodzaj urządzenia nie zmienia zasad księgowania. Istnieje możliwość odliczenia VAT-u w pełnej wysokości, ale trzeba uważać m.in. przy płatnościach na rzecz podmiotów zagranicznych. 

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: CIT 2019. Komentarz
Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Klimatyzacja w firmie

Leasing klimatyzatora może stanowić koszt firmowy i obniżyć kwotę podatku dochodowego. Jednak urząd skarbowy ma prawo zakwestionować zachowanie podatnika. Jak podkreśla Barbara Konofalska-Tomczyk, z biura rachunkowego Tax Care, to przedsiębiorca odpowiada za udowodnienie związku między poniesionym wydatkiem a prowadzoną przez niego działalnością. W przypadku kontroli należy więc racjonalnie wytłumaczyć, że klimatyzacja jest niezbędna, aby wykonywać zlecenia na rzecz klientów.

– W mojej ocenie tak długo jak klimatyzacja służy potrzebom działalności gospodarczej, nie ma znaczenia miejsce montażu w firmie. Wykorzystywanie takiego urządzenia ma w założeniu przyczyniać się do poprawy warunków pracy. Klimatyzacja może być wykorzystywana nie tylko w miejscu, gdzie przebywają pracownicy lub klienci. Również w pomieszczeniach będących środowiskiem pracy różnych maszyn i urządzeń, a także w magazynach – komentuje Emilia Wolnowska, doradca podatkowy z międzynarodowej firmy audytorsko-doradczej BDO.

Z kolei Barbara Konofalska-Tomczyk wskazuje na interpretację indywidualną z 26 kwietnia 2019 roku. W tym przypadku skarbówka pozytywnie rozpatrzyła przypadek dotyczący klubu fitness. Przedsiębiorca chciał zamontować klimatyzatory w salach do ćwiczeń. Wytłumaczył, że klimatyzacja miała przekonać nowych klientów do wyboru właśnie jego klubu, a nie konkurencji, ze względu na bardzo dobry system wentylacji potrzebny podczas treningów sportowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Urzędnicy raczej nie kwestionują wydatków na leasing klimatyzatora, należy jednak pamiętać o ich odpowiednim udokumentowaniu. Niebezpieczeństwo pojawia się natomiast w sytuacji, gdy siedzibą działalności jest mieszkanie, czy dom podatnika. Wówczas organ podatkowy może zakwestionować wydatek uznając go za poniesiony dla celów osobistych – mówi Konrad Dura, doradca podatkowy z Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group.

Ekspert z biura rachunkowego Tax Care nie spotkała się z przypadkiem, aby podczas fali upałów fiskus kwestionował kupowane i montowane w firmach klimatyzatory. One przecież umożliwiają przedsiębiorcom pracę latem. W opinii Emilii Wolnowskiej, sytuacja wydaje się dość jasna, gdy klimatyzator wykorzystywany jest wyłącznie w pomieszczeniu wydzielonym do prowadzenia działalności. Jeżeli jednak urządzenie służy w sposób zamierzony tylko do celów prywatnych, to podatnik naraża się na poważne konsekwencje.

– Organ może zakwestionować ujęcie w kosztach uzyskania przychodów danej raty, ewentualnie – w przypadku leasingu finansowego – odpisy amortyzacyjne oraz odsetki leasingowe. Ponadto, urzędnicy mogą podważyć prawo do odliczenia VAT-u wynikające z faktur. W konsekwencji powstanie zaległość, którą podatnik powinien zwrócić do urzędu. Dodatkowo, w przypadku zadłużenia organ będzie uprawniony do naliczenia odsetek, wynoszących 8% w skali roku. Nie można również wykluczyć grzywny wymierzonej na podstawie kodeksu karnego skarbowego – wylicza ekspert z Mariański Group.

Jak rozliczyć podatkowo nabycie klimatyzatora

Jak zaznacza Emilia Wolnowska, przedsiębiorcy z reguły zakładają, że tego typu inwestycja ma służyć dłużej niż rok. Zatem, co do zasady, klimatyzator, który stanowi odrębne urządzenie, będzie zaliczany do środków trwałych firmy. Wyjątkiem pozostaje leasing operacyjny. W tym przypadku, w przeciwieństwie do leasingu finansowego, przedmiot nie jest zaliczany do składników majątkowych leasingobiorcy. Natomiast Barbara Konofalska-Tomczyk podkreśla, że przedsiębiorca rozlicza amortyzację danego urządzenia jedynie w modelu leasingu finansowego. Ekspert z Tax Care dodaje, że na razie nie spotkał się jeszcze z klientem, który korzystałby w swojej firmie z klimatyzacji rozliczanej na podstawie leasingu finansowego.

– W przypadku leasingu operacyjnego przedmiot wykazywany jest jako składnik aktywów finansującego. Leasingobiorca do kosztów uzyskania przychodów zaliczy opłaty ustalone w umowie ponoszone w podstawowym okresie umowy z tytułu używania przedmiotu leasingu, tj. opłatę wstępną, opłaty manipulacyjne, prowizje oraz raty leasingowe. Tak też zrobi z kosztami użytkowania leasingowanej rzeczy, np. jej konserwacja, czy naprawy. Kosztem uzyskania przychodu będzie również cena określona w umowie, po której leasingobiorca ma prawo nabyć np. klimatyzator po zakończeniu podstawowego okresu leasingu. Jeżeli jednak cena wykupu klimatyzatora będzie większa niż 10 000 zł, podatnik powinien wprowadzić go do środków trwałych i rozpocząć amortyzację – dodaje Konrad Dura.

Od rodzaju umowy zależy rozliczenie VAT-u, co podkreśla Emilia Wolnowska. I zaznacza, że leasing finansowy kwalifikowany jest jako dostawa towarów, natomiast operacyjny traktowany – jako świadczenie usług. To z kolei determinować będzie moment powstania prawa do odliczenia podatku od towaru i usług. Żeby odliczyć ten podatek w pełnej wysokości, klimatyzator musi być wykorzystywany wyłącznie dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej.

– Przedsiębiorca ma prawo do odliczenia całego VAT-u z wystawionej przez leasingodawcę faktury na zasadach ogólnych. Będzie mógł to zrobić w miesiącu wystawienia przez leasingodawcę dokumentu lub rozliczyć to w następnym okresie. Załóżmy, że leasingodawca wystawił fakturę w czerwcu i wtedy trafiła ona do przedsiębiorcy. Ten ma prawo odliczyć z niej VAT w deklaracji za czerwiec lub w 2 kolejnych okresach tzn. za lipiec lub sierpień – tłumaczy Barbara Konofalska-Tomczyk.

Zdarza się, że płatności są dokonywane w wyniku zawartej umowy leasingu na rzecz podmiotów zagranicznych. Ekspert z BDO radzi, aby w takiej sytuacji pamiętać o przepisach dotyczących opodatkowania u źródła. Mając na uwadze szeroką definicję urządzenia przemysłowego stosowaną przez organy podatkowe, opłaty wynikające z leasingu operacyjnego, mogą zostać zakwalifikowane jako należności licencyjne. To z kolei może oznaczać dla przedsiębiorcy obowiązek poboru podatku u źródła oraz inne ciążące na nim obowiązki płatnika.

– Rodzaj klimatyzatora nie zmienia zasad księgowania leasingu. Generalnie kosztami prowadzenia działalności obniżającymi kwotę podatku dochodowego są wszelkie udokumentowane, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością. Również te, których nie znajdziemy w art. 23 ustawy o PIT – dodaje manager Zespołu Księgowego z Tax Care.

Ustawodawca nie wprowadził limitowania kosztów związanych z leasingiem klimatyzatora. Wyjątkiem jest tylko klimatyzacja instalowana w aucie. Jeśli ona zwiększa wartość początkową pojazdu, to zastosowanie mogą znaleźć limity dotyczące samochodów osobowych. Ponadto, instalacja klimatyzacyjna przyłączona do budynku w sposób trwały może również podwyższać jego wartość początkową, podobnie jak instalacja grzewcza.

– Jak przy każdym wydatku firmowym, który pozwala zaoszczędzić na podatku dochodowym, przedsiębiorca powinien indywidualnie ocenić, czy w razie kontroli będzie potrafił racjonalnie wytłumaczyć taki wydatek. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę pojawiające się w ostatnich latach fale upałów, to trudno nie zgodzić się z tym, że klimatyzacja jest konieczna. Zapewnia przecież komfort pracy przedsiębiorcy, zarówno fizycznej jak i umysłowej – podsumowuje Barbara Konofalska-Tomczyk.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: MondayNews.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

Jak firmy w 2025 roku mogą sfinansować inwestycje w energooszczędność?

Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?

Jak zachować orientację w taryfach D.Trumpa? Wzrośnie inflacja i ryzyko recesji? Co inwestorzy i przedsiębiorcy powinni wiedzieć

W ostatnich dniach globalne rynki pogrążyły się w chaosie w następstwie historycznych ceł ogłoszonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa – to najpoważniejsza perturbacja od czasu załamania wywołanego pandemią COVID-19. Nagły wzrost zmienności wywołał niepokój wśród inwestorów, którzy poszukują teraz jasnych wskazówek. Jacob Falkencrone, główny strateg inwestycyjny w Saxo, poniżej odpowiada na najistotniejsze pytania, z którymi mierzą się inwestorzy.

REKLAMA

Zasada 6 miesięcy vacatio legis dla zmian w podatkach; urząd skarbowy ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika. Zmiany w ordynacji podatkowej

W dniu 7 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia dwóch projektów nowelizacji Ordynacji podatkowej. Pierwszy ma dotyczyć wprowadzenia zasady co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian przepisów podatkowych. Druga nowelizacja ma wzmocnić zasadę rozstrzygania spraw podatkowych na korzyść podatników. Jeśli w wyniku postępowania dowodowego nie uda się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organy skarbowe będą musiały je rozstrzygnąć na korzyść podatnika.

Zmiany w Ordynacji podatkowej: Skarbówka nadal będzie mogła naciągać terminy przedawnienia

Ministerstwo Finansów chce znowu „poprawiać” Ordynację podatkową – ale zamiast reform, może tylko cementować nadużycia. Ekspert MDDP ostrzega: projektowane zmiany wciąż pozwalają skarbówce przedłużać postępowania latami, wykorzystując postępowania karne skarbowe jako narzędzie, a nie cel.

REKLAMA