REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód osobowy w firmie – zasady rozliczania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Samochód osobowy w firmie – zasady rozliczania /Fot. Fotolia
Samochód osobowy w firmie – zasady rozliczania /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od początku tego roku funkcjonują nowe zasady rozliczania kosztów firmowych samochodów osobowych. Nowe reguły najboleśniej dotknęły przedsiębiorców, którzy rozliczają koszty eksploatacji samochodu na firmę, wykorzystując go jednocześnie w celach prywatnych.

Samochód firmowy wykorzystywany do celów prywatnych

Samochód osobowy nie tylko ułatwia prowadzenie firmy, ale w niektórych przypadkach jest wręcz niezbędny do wykonywania obowiązków. Niestety, koszty eksploatacji, zaczynając od rosnących cen paliwa, a na kosztach naprawy oraz wymiany części kończąc, potrafią być wysokie. A co gorsze, właściciele aut muszą ponosić je regularnie.

REKLAMA

Autopromocja

Z tego powodu możliwość odliczenia kosztów eksploatacyjnych pojazdów firmowych stanowi dla przedsiębiorców istotne zmniejszenie wartości przychodu podlegającego opodatkowaniu. Niestety w 2019 r. ustawodawca ograniczył możliwość pełnego odliczenia takich kosztów, różnicując pojazdy na te wykorzystywane wyłącznie do prowadzenia firmy oraz na te dodatkowo używane w celach prywatnych.

Polecamy: 18 czerwca – Webinarium: Samochody w firmie 2019 - leasing, amortyzacja, koszty podatkowe

Dotychczasowe uprawnienie przedsiębiorców do odliczenia pełnej kwoty kosztów eksploatacyjnych zachowało się dla tych pojazdów, które służą jedynie prowadzonej działalności gospodarczej. Jednak i w tym przypadku przedsiębiorcy są obciążeni obowiązkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji kosztów eksploatacji pojazdów, która potwierdzi, że były wykorzystywane jedynie w celach prowadzenia firmy.

W pozostałych przypadkach, a więc w odniesieniu do aut firmowych wykorzystywanych również w celach prywatnych, przedsiębiorcy mogą odliczyć jedynie 75% kosztów ich eksploatacji. W porównaniu do dotychczasowych przepisów jest to spadek aż o 25%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Limit wartości samochodu osobowego

Przedsiębiorcy mają możliwość odliczenia odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia samochodu osobowego, wykorzystywanego do prowadzenia działalności. Do końca 2018 r. przywilej ten dotyczył jedynie aut spalinowych o wartości nie wyższej niż 20 000 euro oraz aut elektrycznych o wartości nieprzekraczającej 30 000 euro.

Wchodzące w życie w 2019 r. przepisy zwiększają ten limit do 150 000 złotych w przypadku aut spalinowych oraz do 225 000 złotych w przypadku aut elektrycznych. Przykładowo, jeśli firma zakupi samochód spalinowy o wartości 190 000 złotych, przedsiębiorca będzie mógł odliczyć koszty uzyskania przychodu z tej inwestycji jedynie do wartości 150 000 złotych. Pozostałe 40 000 złotych nie stanowi kosztów uzyskania przychodu.

Leasing i inne formy użytkowania samochodu

Limity dotyczą nie tylko transakcji zakupu samochodów, ale także ich leasingu oraz długotrwałego wynajmu. W tym przypadku obowiązują te same stawki, tj. 150 000 złotych dla aut spalinowych oraz 225 000 złotych dla pojazdów elektrycznych. W praktyce oznacza to, że wydatki poczynione na leasing albo wynajem, które przekroczą te kwoty graniczne, nie będą mogły być w całości wliczone do kosztów uzyskania przychodu. W takim przypadku kwota wyliczana jest w proporcji do limitów.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów

Przykładowo, jeśli firma korzysta z samochodu elektrycznego o wartości 450 000 złotych, użytkowanego w ramach leasingu, do kosztów uzyskania przychodu będzie mogła zaliczyć jedynie 50% raty leasingowej (gdyż wartość samochodu przewyższa dopuszczalny limit o połowę).

Ustawodawca rozszerzył więc nowe zasady obliczania kosztów uzyskania przychodu także na raty leasingowe oraz abonament za wynajem długoterminowy.

Kogo dotyczą zmiany?

Wszystkich przedsiębiorców, którzy wprowadzili samochody osobowe do majątku firmy po 1 stycznia 2019 r. oraz do tych, którzy zawarli umowy leasingowe lub o inny rodzaj użytkowania pojazdu po tej dacie.

Podsumowanie

Ustawodawca niemile zaskakuje tych przedsiębiorców, którzy wykorzystują samochody firmowe zarówno do prowadzenia działalności, jak i prywatnie. Zmiany negatywnie odczują także leasingowcy, którzy do tej pory nie musieli martwić się limitami odliczania kosztów uzyskania przychodu. Plusem nowych zmian jest natomiast zwiększenie ogólnego limitu wartości aut podlegających całkowitemu odliczeniu.

radca prawny Robert Nogacki
Kancelaria Prawna Skarbiec

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

REKLAMA

Skarbówka żąda podatku od krzywdy: 147 tysięcy złotych! To jest obiektywna niesprawiedliwość – orzekł NSA

Pijany i naćpany kierowca zabił mu rodziców i brata. On sam przeżył, ale do dziś zmaga się z ciężką niepełnosprawnością. Gdy po latach sąd przyznał mu odszkodowanie, skarbówka uznała, że odsetki od tej kwoty to „przychód” i zażądała 147 tys. zł podatku! Hubert i jego dziadkowie, którzy opiekują się nim od tragedii, walczą o sprawiedliwość od lat. NSA stanął po ich stronie, uznając decyzję fiskusa za rażąco niesprawiedliwą. Ale urzędnicy nie odpuszczają – sprawa znów trafia do sądu. Jak długo państwo będzie bezduszne wobec ofiary tragicznego wypadku?

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

Polska gospodarka w pułapce przepisów. Przedsiębiorcy alarmują: Deregulacja to być albo nie być!

Zbyt skomplikowane przepisy, nieustanne zmiany w prawie i rosnące koszty prowadzenia biznesu – polscy przedsiębiorcy tracą czas i pieniądze w biurokratycznym chaosie. Polska ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych w Europie, a liczba nowych regulacji rośnie w zastraszającym tempie. Czy deregulacja to jedyna szansa na poprawę sytuacji? Eksperci BCC biją na alarm: bez uproszczenia prawa polska gospodarka może stracić swoją konkurencyjność.

REKLAMA

„Puste faktury” będące fałszerstwem nie mogą być skutecznie anulowane przez wystawcę

Ilość głupstw, które napisano na temat tzw. pustych faktur, zapewne należy do tzw. trwałego dorobku doktryny unijnego VAT-u – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I wyjaśnia kiedy można takie faktury anulować, skorygować, a kiedy z mocy prawa powstaje obowiązek zapłaty podatku w tych fakturach wykazanego.

Import wysokoemisyjnych towarów na nowych zasadach. CBAM – mechanizm, raporty

Od października 2023 roku importerzy są zobowiązani do raportowania emisji związanych z produkcją towarów, które importują. Obowiązek ten wynika z przepisów wprowadzających w Unii Europejskiej mechanizm CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

REKLAMA