REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwestycja w SAFE – co musisz wiedzieć, żeby nie stracić

Inwestycja w SAFE – co musisz wiedzieć, żeby nie stracić
Inwestycja w SAFE – co musisz wiedzieć, żeby nie stracić
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Inwestycje amerykańskich spółek na polskim rynku widoczne są na każdym kroku. Wbrew pozorom, ruch kapitału odbywa się jednak również w przeciwnym kierunku. Polscy inwestorzy co raz częściej lokują kapitał w zagraniczne start-up’y, w tym w innowacyjne projekty z Ameryki Północnej. Jedną z możliwości prowadzenia tego typu działań są umowy SAFE.

Umowy SAFE

Popularną formą finansowania przedsiębiorstw na wczesnym etapie rozwoju stosowaną w Dolinie Krzemowej są umowy SAFE. To powszechna używane określenie wzoru umowy, którego pełna nazwa to Simple Agreement for Future Equity. Wzór ten został przygotowany przez Y Combinator dla start-up’ów z USA (obecnie również dla Kanady, Kajmanów i Singapuru). W praktyce prawnej spotykane są już jednak próby przeniesienia tego rozwiązania na potrzeby europejskich programów akceleracyjnych, w których uczestniczą spółki ze Starego Kontynentu, w tym z Polski. Z kolei przedsiębiorcy z całego świata mogą spotkać się z propozycją całkowitego lub częściowego rozliczania usług świadczonych dla amerykańskich start-up’u poprzez emisję na ich rzecz dokumentów SAFE. W związku z coraz szerszą ekspozycją tego instrumentu inwestycyjnego na rynek europejski, warto znać korzyści oraz zagrożenia związane z tą formą inwestowania.

REKLAMA

Autopromocja

SAFE – na czym polega

Na wstępie warto wyjaśnić, jakie są główne założenia umowy SAFE. Na jej podstawie inwestor wpłaca do spółki kapitał, który ma być skonwertowany w ramach kolejnej rundy finansowania, czyli emisji udziałów dla zewnętrznego inwestora. Wpłacony kapitał powinien zostać skonwertowany na udziały wedle wyceny spółki dokonanej na potrzeby przeprowadzenia rundy finansowania, przy czym umowa SAFE może przewidywać górny limit wyceny lub zniżkę od niej.

Korzyści SAFE

Szybka transakcja przy niskich kosztach 

Wzór SAFE adresuje wszystkie najważniejsze kwestie związane z finansowaniem start-up’u. Do ustalenia pozostają wyłącznie preferencje związane z wyceną Spółki na potrzeby konwersji. SAFE przewiduje, że przyjmowana jest wycena z pierwszej rundy finansowania, a strony umowy negocjują jedynie górny limit wyceny lub zniżkę od wyceny (discount). 

Dzięki skorzystaniu ze wzoru SAFE, strony transakcji unikają więc prowadzenia czasochłonnych i mozolnych negocjacji. W ten sposób spółka i inwestor nie tylko oszczędzają czas, ale również ograniczają wydatki na doradztwo. Jest to zaleta stosowania wszelkich wzorów dokumentów, ale w przypadku procesu inwestycyjnego ma to szczególne znaczenie. Po pierwsze dlatego, że target inwestycyjny często potrzebuje szybkiego zastrzyku gotówki. Po drugie, z uwagi na to, że umowy inwestycyjne zawierają potencjalnie wiele spornych kwestii podlegających negocjacjom, które mogą znacząco wydłużyć proces inwestycyjny.

Bezpieczne negocjacje

Wzór SAFE został przygotowany w sposób zbalansowany. Ma zabezpieczać podstawowe interesy zarówno finansowanej spółki, jak i inwestora. Strony podpisując SAFE unikają negocjacji, a tym samym ryzyka, że zostaną przeforsowane niekorzystne dla strony postanowienia. SAFE jest w tym zakresie rozwiązaniem kompromisowym i bezpiecznym.

Równoległe finansowanie

Start-up’y w stadium wczesnego rozwoju wymagają często szybkiego dofinansowania przeznaczonego na bieżącą działalność. Z uwagi na brak gotówki, nie mogą sobie pozwolić na długotrwale negocjacje w celu pozyskania kapitału. Zaletą zastosowania SAFE w tym przypadku jest to, że spółka może otrzymać finansowanie od jednego inwestora, zanim dojdzie do porozumienia z wszystkimi pozostałymi. Przy tym nie wyklucza to, ani nawet nie utrudnia spółce pozyskania kapitału zarówno od innych osób zainteresowanych podpisaniem umowy SAFE, jak i za emitowane przez spółkę udziały.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ryzyka związane z SAFE

Wyjście z inwestycji

Inwestowanie poprzez SAFE jest zbliżone do popularnego sposobu finansowania spółek, jakim jest udzielanie pożyczek konwertowanych na udziały (convertible notice). Te dwie umowy różni jednak możliwość określenia horyzontu inwestycyjnego. W przypadku pożyczki konwertowanej, w terminie określonym mniej lub bardziej precyzyjnie, powinno dojść do spłaty pożyczki lub jej konwersji na udziały. Na podstawie umowy SAFE nie powstaje terminowe lub bezterminowe roszczenie o zwrot zainwestowanego kapitału. Nie jest w niej również zastrzeżony termin konwersji.

SAFE przewiduje trzy scenariusze, w ramach których inwestor otrzymuje ekwiwalent wpłaconej do spółki kwoty. 

  • Pierwszy z nich zakłada inwestycję kapitałową w spółkę. W przypadku, gdy target inwestycyjny wyemituje udziały dla nowego inwestora, SAFE ulega konwersji na udziały.
  • Drugi związany jest z przejęciem Spółki przez nowego inwestora (change of control). Jeśli spółka sprzedawana jest w ramach transakcji M&A, inwestor otrzyma kwotę konwersji, nie niższą niż kwota inwestycji.
  • Trzeci dotyczy sytuacji, w której spółka ulega rozwiązaniu przed pierwszą rundą finansowania lub transakcją M&A. W takim przypadku inwestor jest uprawniony do majątku spółki dzielonego w ramach jej likwidacji.

Jeśli żaden ze scenariuszy nie zostanie zrealizowany, inwestor nie będzie miał żadnych roszczeń w stosunku do Spółki. Nie będzie dysponować również żadnym instrumentem, jaki mógłby wykorzystać, aby takie roszczenie powstało. Zatem horyzont inwestycyjny nie tylko jest nieznany, ale istnieje możliwość, że inwestor nigdy nie wyjdzie z inwestycji. W najgorszym przypadku może on stracić cały kapitał wpłacony na rzecz spółki. 

Brak żyrantów

W przypadku zawarcia umowy pożyczki konwertowanej przez polską spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, za jej zwrot mogą odpowiadać członkowie zarządu. Ponadto, przy tego typu transakcjach, zwrot pożyczki w praktyce najczęściej zabezpieczają wspólnicy-założyciele spółki.

Umowa SAFE zawierana jest wyłącznie z finansowanym podmiotem. Za zwrot inwestycji odpowiada wyłącznie spółka, która najczęściej znajduje się na etapie rozwoju seed lub start-up. Istnieje zatem wyższe ryzyko, że inwestor nie tylko nie zarobi na transakcji, ale nie odzyska choćby części wpłaconego kapitału.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA