REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odmowa wypłaty odszkodowania przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe? Dlaczego zawsze warto jest odwołać się do Rzecznika Finansowego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odmowa wypłaty odszkodowania przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe? Dlaczego zawsze warto jest odwołać się do Rzecznika Finansowego?
Odmowa wypłaty odszkodowania przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe? Dlaczego zawsze warto jest odwołać się do Rzecznika Finansowego?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zdarzają się sytuacje, w których Towarzystwa Ubezpieczeniowe bezpodstawnie odmawiają wypłaty należnego odszkodowania lub świadczenia. Sytuacje te wynikają często z nienależytej interpretacji postanowień Ogólnych Warunków Umowy (OWU), z błędnej kwalifikacji prawnej danego zdarzenia przez pracownika Towarzystwa Ubezpieczeniowego, z braku stosownych dokumentów, o które powinien wcześniej wezwać do uzupełnienia ubezpieczyciel etc. W każdej z tych oraz innych sytuacji odmownych, warto jest odwołać się do Rzecznika Finansowego, czyli instytucji, która stoi na straży należytego wykonywania swoich obowiązków m.in. przez Towarzystwa Ubezpieczeniowe, które funkcjonuję na terenie naszego kraju.

Kiedy warto jest odwołać się do Rzecznika Finansowego?

Należy wyjaśnić, że w każdym przypadku, gdy z dokumentacji wynika, że odszkodowanie powinno się nam należeć, powinniśmy odwołać się od decyzji Towarzystwa Ubezpieczeniowego. Katalog możliwych sytuacji, w których można się odwołać do Rzecznika Finansowego w zakresie decyzji ubezpieczyciela, jest nieograniczony (nie sposób jest wymienić wszystkich okoliczności, gdyż każda sprawa może być - i często jest - inna). Warto jednak pamiętać, że do błędów dochodzi również na obszarze działalności Towarzystw Ubezpieczeniowych i zawsze warto jest skorzystać z możliwości ponownej weryfikacji naszego stanu faktycznego.

REKLAMA

Co powinno zawierać odwołanie do Rzecznika Finansowego?

Odwołanie do Rzecznika Finansowego powinno w jasny, czytelny i precyzyjny sposób określić zakres naszych twierdzeń/roszczeń. Z treści odwołania powinna wynikać oczywista kwestia negacji pierwotnie wydanej decyzji przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe, twierdzenia i argumenty przemawiające za zasadnością naszych tez, materiały dowodowe, wnioski o zobowiązanie Towarzystwa Ubezpieczeniowego do zajęcia określonego stanowiska w konkretnym aspekcie oraz przedłożenia dokumentów, na podstawie których została wydana konkretna decyzja w sprawie etc.

Dobra praktyka – argumentacja i dowody

Dobre odwołanie powinno być syntetyczne w swojej treści, zrozumiałe i czytelne. Argumenty powinny być należycie uzasadnione, poparte dowodami etc. Warto jest również zawnioskować do Rzecznika Finansowego o wezwanie Towarzystwa Ubezpieczeniowego do wyjaśnienia konkretnych okoliczności w sprawie bądź oceny konkretnego dokumentu, który np. był kluczowy przy wydawaniu decyzji przez ubezpieczyciela. 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA