REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto nie płaci za telefon i jakie są tego skutki?

Subskrybuj nas na Youtube
Kto nie płaci za telefon i jakie są tego skutki?
Kto nie płaci za telefon i jakie są tego skutki?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Według szacunków GUS praktycznie każdy Polak posiada telefon komórkowy. Niestety nie każdy za niego płaci. Średnia kwota windykowana z tytułu zadłużenia telekomunikacyjnego przez Kaczmarski Inkasso wynosi 844 złote.

Polacy płacą dość wysokie rachunki telefoniczne. Jak wynika z badania jakie TNS Polska przeprowadziło na zlecenie Krajowego Rejestru Długów, wysokość abonamentu telefonicznego wynosi średnio 98 złotych. Przy czym wartość co dziesiątego rachunku przekracza 193 złote. Z kolei co piąty z nas co miesiąc wydaje do 40 złotych na telefon, co wiązać może się zarówno z popularnością tak zwanych kart przedpłaconych, jak i poszukiwaniem jak najmniej obciążających finansowo ofert. Pomimo tego, że operatorzy prześcigają się w dostosowaniu ich wysokości do oczekiwań konsumentów, wartość nieopłaconych rachunków sukcesywnie rośnie.

REKLAMA

Autopromocja

Podatek od spadków i darowizn 2015 - PDF

Spadki - testament, zachowek, dziedziczenie. Zmiany w prawie spadkowym 2015 – PDF

Statystyczny dłużnik telekomunikacyjny windykowany przez Kaczmarski Inkasso to mężczyzna w wieku 26-35 lat, który jest winny operatorowi nieco ponad 800 złotych. Jednak to najmłodsi dłużnicy, pomiędzy 18. a 25. rokiem życia zalegają na najwyższe kwoty – ich średni dług przekracza tysiąc złotych na osobę. Rekordzista, do którego zgłosiła się firma windykacyjna, ma 33 lata, pochodzi z województwa dolnośląskiego, a do oddania ma ponad 9 tysięcy złotych. Łączne zadłużenie, jakie aktualnie mają do odzyskania negocjatorzy Kaczmarski Inkasso przekroczyło już 34 mln złotych.

Wnuczek dzwoni, dziadek płaci

Dłużnicy telekomunikacyjni swoje zaległości tłumaczą najczęściej tym, że nieuważnie czytali umowę podczas jej podpisywania. Przyznają nawet, że nie czytają podpisywanych dokumentów!

REKLAMA

– Najczęstszym argumentem, który przedstawiają nam dłużnicy, do których zgłaszamy się w imieniu operatora, jest ten, że wcale nie korzystali z danej usługi, więc dlaczego muszą za nią płacić. Dość często zdarza się też tłumaczenie, że nie wiedzieli nawet o posiadaniu takiego rodzaju abonamentu – wyjaśnia Radosław Koński, dyrektor Departamentu Windykacji w Kaczmarski Inkasso – Jednak nasza windykacja opiera się na zweryfikowanych dokumentach i dzwoniąc do dłużnika wiemy, że podpisał on umowę, z której jasno wynika, że zdecydował się na taką usługę. Posiadając parafowany przez dłużnika dokument, każdorazowo wyjaśniamy, że sam zobowiązał się do spełnienia pewnych warunków – dodaje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podpis na umowie wpędza w kłopoty również osoby starsze, które bardzo często podpisują umowy dla swoich bliskich, np. dzieci czy wnuków. Abonament dla wnuczka, który sam nie jest w stanie wziąć na siebie takiego zobowiązania, to drugi powód, dla którego liczba dłużników telefonicznych się powiększa. Jeżeli członek rodziny, w imieniu którego taki uczynny dziadek wziął na siebie zobowiązanie abonamentowe, przestanie płacić rachunki, dłużnikiem zostaje osoba, której podpis widnieje na umowie. Starsze osoby nie do końca są świadome ewentualnych konsekwencji niepłacenia za zobowiązania, których się podjęli. Starając się zrobić przyjemność wnukowi, wpędzają się więc w kłopoty.

Średnie zadłużenie osób po 65. roku życia to 588 złotych. Oznacza to, że promocyjne telefony, jakie biorą w imieniu swoich wnuków to nie są wcale najtańsze modele – podkreśla Radosław Koński.

Młode osoby, które nie są w stanie skorzystać z pomocy członków swojej rodziny, często biorą na siebie wysokie zobowiązania abonamentowe po to, aby stać się właścicielem najnowszego modelu telefonu. Trzymając w ręku nowoczesny aparat, nie myślą już o tym, że rachunki rosną. Młodzi przed 25. rokiem życia stanowią już 19% wszystkich dłużników abonamentowych.

Ostatni powód, w którym stajemy się dłużnikami abonamentowymi to różne sytuacje losowe – choroba lub utrata stałych dochodów.

W takich wypadkach staramy się zawsze iść na rękę dłużnikowi i rozłożyć jego płatności na dogodne raty – podkreśla Radosław Koński.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dłużnik nie weźmie nowego telefonu

REKLAMA

Niepłacenie abonamentu za wykupioną usługę jest rażąco nieuczciwe wobec wierzyciela, który przecież na podstawie zawartej umowy dostarczył dłużnikowi usługę. Zapłata za nią mu się więc należy. Na szczęście wierzyciele mają wiele sposobów dochodzenia własnych roszczeń. Wielu z nich decyduje się na windykację polubowną prowadzoną przez dział wewnętrzny lub zewnętrzną firmę windykacyjną. Informacje o uporczywych dłużnikach wszyscy operatorzy telekomunikacyjni przekazują do Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej. Kolejnym krokiem, jaki jest podejmowany w procesie windykacji jest też skierowanie sprawy na drogę sądową. Dłużnik, któremu wydaje się, że ukryje się przed operatorem, którego oszukał, może się srogo zdziwić – mówi Konrad Siekierka, radca prawny z kancelarii VIA LEX.

Firmy windykacyjne negocjują spłaty w miarę świeżych długów, do biura informacji gospodarczej wpadają już kwoty obarczone karami umownymi i odsetkami. Dłużnik abonamentowy, który otrzyma wezwanie do sądu, musi liczyć się z jeszcze wyższymi kosztami, jakie poniesie w związku ze swoją telefoniczną niefrasobliwością.  

Dłużnicy, których dane znalazły się w Krajowym Rejestrze Długów nie będą raczej mogli liczyć na to, że zmienią numer telefonu na nowy. Chyba, że zdecydują się na przejście z abonamentu na kartę, gdzie bez bieżącego doładowania nie będą w stanie wykonać żadnego połączenia. Wszyscy operatorzy telefoniczni weryfikują bowiem nowych klientów w naszej bazie danych – przypomina Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Pakiet VAT 2015

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA