REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skuteczna i efektywna komunikacja firmy z audytorem - wywiad

Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Skuteczna i efektywna komunikacja firma – audytor
Skuteczna i efektywna komunikacja firma – audytor
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

O tym, jak powinna wyglądać komunikacja na linii biznes-audytor będą rozmawiać uczestnicy konferencji Regionalnego Oddziału KIBR w Warszawie „Dwa światy: audytora i biznesu”. Konferencja odbędzie się w Arkadach Kubickiego Zamku Królewskiego w Warszawie 3 czerwca 2016 r. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia. Zapraszamy do lektury rozmowy z Ewą Sowińską, zastępcą prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów i przewodniczącą Komisji KRBR ds. szkoleń, która będzie jednym z panelistów konferencji.

www.konferencjadwaswiaty.pl

REKLAMA

Autopromocja

Kaja Zielińska: Niebawem konferencja Regionalnego Oddziału KIBR w Warszawie na temat współpracy firmy z biegłym rewidentem. Często wspomina Pani o tym, jak ważna jest dobra komunikacja na tej linii. Zdaje się, że nie wszyscy jeszcze dostrzegają wagę tego zagadnienia.

Ewa Sowińska: To prawda, często zdarza się, że efekty naszej pracy w postaci opinii i raportu są traktowane wyłącznie jako rodzaj spełnienia formalnego obowiązku. Ci którzy czytają opinię, skupiają się raczej na tym, czy jest czysta czyli bez zastrzeżeń, czy są do niej zastrzeżenia lub objaśnienia. Natomiast nie wczytują się już w to, na czym polega zastrzeżenie, często go nie rozumieją. To samo dotyczy raportu z badania. Okazuje się, że wciąż niewiele osób wczytuje się w to, co piszmy do odbiorców naszych usług. Przedsiębiorcy często nie widzą także potrzeby rozmowy z biegłym rewidentem.

Z czego to może wynikać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyzwaniem jest dobranie takiego sposobu komunikacji, który byłby zrozumiały dla odbiorcy opinii i raportu i jednocześnie zawierał w sobie wszystkie informacje, które biegły chciał i powinien z formalnego punktu widzenia przekazać. Przyznaję, że wciąż za rzadko nasze komunikaty dostarczane są w języku, który byłby zrozumiały dla odbiorcy usług biegłego rewidenta. I nad tym musimy pracować. Często jest tak, że dobrze wykonana praca nie spełnia swojej roli, bo jest w niewłaściwy sposób komunikowana. Wówczas faktycznie nie widzi się tej korzyści wynikającej ze współpracy z biegłym rewidentem, a jego pracę postrzega tylko i wyłącznie jako spełnienie ustawowego obowiązku.

Jak to zmienić?

Często powtarzam, że dziś, aby dostarczyć usługi audytorskie na najwyższym poziomie nie wystarczy już tylko wiedza merytoryczna. Potrzebne są także umiejętności miękkie – takie jak umiejętność prezentacji wyników swojej pracy, negocjacji, rozmowy z klientem, czy  wsłuchiwania się w jego potrzeby. Konferencja jest dobrym punktem startowym, żeby zidentyfikować, czego potrzebujemy jako profesja, żeby nasza praca była lepiej komunikowana otoczeniu.

A najlepiej nad tym pracować w gronie osób, które mają wpływ na formę opinii i raportu z badania oraz z tymi, które odbierają efekty Państwa pracy.

Tak, bo możemy sobie zadać pytanie, czy z punktu widzenia formalnego, tak powinna brzmieć nasza opinia i raport z badania. Ale też spytać naszych klientów i odbiorców opinii, czy taki język jest dla nich zrozumiały i potrafią wynieść korzyści z naszej współpracy. To jest istotne także z innego powodu. Niebawem zwiększą się obowiązki sprawozdawcze i biegli rewidenci będą przygotowywali sprawozdanie także dla komitetu audytu. Dobra komunikacja między audytorem a organami spółki wydaje się ważniejsza niż  kiedykolwiek wcześniej.

W trakcie konferencji obecny będzie pan Jacek Santorski, psycholog, coach biznesowy, trener, konsultant przedsiębiorstw w zakresie psychologii biznesu. Po co obecność psychologa?

Pan Jacek Santorski specjalizuje się w doradztwie dla top managerów i przedsiębiorców, jest ekspertem m.in. w zakresie komunikacji międzyludzkiej i kształtowania relacji w biznesie. Będzie zatem pełnił rolę swego rodzaju pomostu między biegłymi rewidentami a odbiorcami naszych usług i regulatorem. Pomoże nam wypracować najbardziej korzystny model komunikacji. Będzie na bieżąco pokazywał, jakimi schematami się na co dzień posługujemy i jak komunikować się, aby obie strony czuły się w tej wzajemnej relacji bardziej komfortowo. Liczymy, że konferencja pozwoli nam wypracować konkretne wnioski.

No dobrze. Wartość dodana zostanie dostrzeżona. Model komunikacji dobrany. Czy przeszkodą we współpracy z klientem nie okaże się wówczas czas?

To prawda. Często trudno jest spotkać się wszystkim zainteresowanym osobom w jednym miejscu i czasie. Ważne jest, żeby obie strony wykazywały się tu aktywnością. Dlatego tyle mówimy o tej wartości dodanej ze współpracy z audytorem. Chcemy pokazywać korzyści z rozmowy z biegłym rewidentem. Aby to sam klient miał świadomość, jakiego wsparcia może oczekiwać od biegłego rewidenta i zabiegał o usługę, która faktycznie przyniesie jemu wartość biznesową. Czas jest rzeczywiście często przeszkodą. Dlatego jestem zwolenniczką wykorzystywania różnych form przekazywania klientowi informacji zwrotnej. Są przecież nowe sposoby komunikacji. Możemy skorzystać chociażby z wideokonferencji. O tych nowych formach komunikacji także będziemy mówili na spotkaniu 3 czerwca.

Rozmawiała Kaja Zielińska, biuro prasowe KIBR

Konferencja odbędzie się w Arkadach Kubickiego Zamku Królewskiego w Warszawie 3 czerwca 2016 r. Zachęcamy do rejestracji na konferencję na stronie wydarzenia www.konferencjadwaswiaty.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA