REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skuteczna i efektywna komunikacja firmy z audytorem - wywiad

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Skuteczna i efektywna komunikacja firma – audytor
Skuteczna i efektywna komunikacja firma – audytor
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

O tym, jak powinna wyglądać komunikacja na linii biznes-audytor będą rozmawiać uczestnicy konferencji Regionalnego Oddziału KIBR w Warszawie „Dwa światy: audytora i biznesu”. Konferencja odbędzie się w Arkadach Kubickiego Zamku Królewskiego w Warszawie 3 czerwca 2016 r. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia. Zapraszamy do lektury rozmowy z Ewą Sowińską, zastępcą prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów i przewodniczącą Komisji KRBR ds. szkoleń, która będzie jednym z panelistów konferencji.

www.konferencjadwaswiaty.pl

REKLAMA

Kaja Zielińska: Niebawem konferencja Regionalnego Oddziału KIBR w Warszawie na temat współpracy firmy z biegłym rewidentem. Często wspomina Pani o tym, jak ważna jest dobra komunikacja na tej linii. Zdaje się, że nie wszyscy jeszcze dostrzegają wagę tego zagadnienia.

Ewa Sowińska: To prawda, często zdarza się, że efekty naszej pracy w postaci opinii i raportu są traktowane wyłącznie jako rodzaj spełnienia formalnego obowiązku. Ci którzy czytają opinię, skupiają się raczej na tym, czy jest czysta czyli bez zastrzeżeń, czy są do niej zastrzeżenia lub objaśnienia. Natomiast nie wczytują się już w to, na czym polega zastrzeżenie, często go nie rozumieją. To samo dotyczy raportu z badania. Okazuje się, że wciąż niewiele osób wczytuje się w to, co piszmy do odbiorców naszych usług. Przedsiębiorcy często nie widzą także potrzeby rozmowy z biegłym rewidentem.

Z czego to może wynikać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyzwaniem jest dobranie takiego sposobu komunikacji, który byłby zrozumiały dla odbiorcy opinii i raportu i jednocześnie zawierał w sobie wszystkie informacje, które biegły chciał i powinien z formalnego punktu widzenia przekazać. Przyznaję, że wciąż za rzadko nasze komunikaty dostarczane są w języku, który byłby zrozumiały dla odbiorcy usług biegłego rewidenta. I nad tym musimy pracować. Często jest tak, że dobrze wykonana praca nie spełnia swojej roli, bo jest w niewłaściwy sposób komunikowana. Wówczas faktycznie nie widzi się tej korzyści wynikającej ze współpracy z biegłym rewidentem, a jego pracę postrzega tylko i wyłącznie jako spełnienie ustawowego obowiązku.

Jak to zmienić?

Często powtarzam, że dziś, aby dostarczyć usługi audytorskie na najwyższym poziomie nie wystarczy już tylko wiedza merytoryczna. Potrzebne są także umiejętności miękkie – takie jak umiejętność prezentacji wyników swojej pracy, negocjacji, rozmowy z klientem, czy  wsłuchiwania się w jego potrzeby. Konferencja jest dobrym punktem startowym, żeby zidentyfikować, czego potrzebujemy jako profesja, żeby nasza praca była lepiej komunikowana otoczeniu.

A najlepiej nad tym pracować w gronie osób, które mają wpływ na formę opinii i raportu z badania oraz z tymi, które odbierają efekty Państwa pracy.

Tak, bo możemy sobie zadać pytanie, czy z punktu widzenia formalnego, tak powinna brzmieć nasza opinia i raport z badania. Ale też spytać naszych klientów i odbiorców opinii, czy taki język jest dla nich zrozumiały i potrafią wynieść korzyści z naszej współpracy. To jest istotne także z innego powodu. Niebawem zwiększą się obowiązki sprawozdawcze i biegli rewidenci będą przygotowywali sprawozdanie także dla komitetu audytu. Dobra komunikacja między audytorem a organami spółki wydaje się ważniejsza niż  kiedykolwiek wcześniej.

W trakcie konferencji obecny będzie pan Jacek Santorski, psycholog, coach biznesowy, trener, konsultant przedsiębiorstw w zakresie psychologii biznesu. Po co obecność psychologa?

Pan Jacek Santorski specjalizuje się w doradztwie dla top managerów i przedsiębiorców, jest ekspertem m.in. w zakresie komunikacji międzyludzkiej i kształtowania relacji w biznesie. Będzie zatem pełnił rolę swego rodzaju pomostu między biegłymi rewidentami a odbiorcami naszych usług i regulatorem. Pomoże nam wypracować najbardziej korzystny model komunikacji. Będzie na bieżąco pokazywał, jakimi schematami się na co dzień posługujemy i jak komunikować się, aby obie strony czuły się w tej wzajemnej relacji bardziej komfortowo. Liczymy, że konferencja pozwoli nam wypracować konkretne wnioski.

No dobrze. Wartość dodana zostanie dostrzeżona. Model komunikacji dobrany. Czy przeszkodą we współpracy z klientem nie okaże się wówczas czas?

To prawda. Często trudno jest spotkać się wszystkim zainteresowanym osobom w jednym miejscu i czasie. Ważne jest, żeby obie strony wykazywały się tu aktywnością. Dlatego tyle mówimy o tej wartości dodanej ze współpracy z audytorem. Chcemy pokazywać korzyści z rozmowy z biegłym rewidentem. Aby to sam klient miał świadomość, jakiego wsparcia może oczekiwać od biegłego rewidenta i zabiegał o usługę, która faktycznie przyniesie jemu wartość biznesową. Czas jest rzeczywiście często przeszkodą. Dlatego jestem zwolenniczką wykorzystywania różnych form przekazywania klientowi informacji zwrotnej. Są przecież nowe sposoby komunikacji. Możemy skorzystać chociażby z wideokonferencji. O tych nowych formach komunikacji także będziemy mówili na spotkaniu 3 czerwca.

Rozmawiała Kaja Zielińska, biuro prasowe KIBR

Konferencja odbędzie się w Arkadach Kubickiego Zamku Królewskiego w Warszawie 3 czerwca 2016 r. Zachęcamy do rejestracji na konferencję na stronie wydarzenia www.konferencjadwaswiaty.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA