REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skuteczna i efektywna komunikacja firmy z audytorem - wywiad

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Skuteczna i efektywna komunikacja firma – audytor
Skuteczna i efektywna komunikacja firma – audytor
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

O tym, jak powinna wyglądać komunikacja na linii biznes-audytor będą rozmawiać uczestnicy konferencji Regionalnego Oddziału KIBR w Warszawie „Dwa światy: audytora i biznesu”. Konferencja odbędzie się w Arkadach Kubickiego Zamku Królewskiego w Warszawie 3 czerwca 2016 r. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia. Zapraszamy do lektury rozmowy z Ewą Sowińską, zastępcą prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów i przewodniczącą Komisji KRBR ds. szkoleń, która będzie jednym z panelistów konferencji.

www.konferencjadwaswiaty.pl

REKLAMA

Kaja Zielińska: Niebawem konferencja Regionalnego Oddziału KIBR w Warszawie na temat współpracy firmy z biegłym rewidentem. Często wspomina Pani o tym, jak ważna jest dobra komunikacja na tej linii. Zdaje się, że nie wszyscy jeszcze dostrzegają wagę tego zagadnienia.

Ewa Sowińska: To prawda, często zdarza się, że efekty naszej pracy w postaci opinii i raportu są traktowane wyłącznie jako rodzaj spełnienia formalnego obowiązku. Ci którzy czytają opinię, skupiają się raczej na tym, czy jest czysta czyli bez zastrzeżeń, czy są do niej zastrzeżenia lub objaśnienia. Natomiast nie wczytują się już w to, na czym polega zastrzeżenie, często go nie rozumieją. To samo dotyczy raportu z badania. Okazuje się, że wciąż niewiele osób wczytuje się w to, co piszmy do odbiorców naszych usług. Przedsiębiorcy często nie widzą także potrzeby rozmowy z biegłym rewidentem.

Z czego to może wynikać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyzwaniem jest dobranie takiego sposobu komunikacji, który byłby zrozumiały dla odbiorcy opinii i raportu i jednocześnie zawierał w sobie wszystkie informacje, które biegły chciał i powinien z formalnego punktu widzenia przekazać. Przyznaję, że wciąż za rzadko nasze komunikaty dostarczane są w języku, który byłby zrozumiały dla odbiorcy usług biegłego rewidenta. I nad tym musimy pracować. Często jest tak, że dobrze wykonana praca nie spełnia swojej roli, bo jest w niewłaściwy sposób komunikowana. Wówczas faktycznie nie widzi się tej korzyści wynikającej ze współpracy z biegłym rewidentem, a jego pracę postrzega tylko i wyłącznie jako spełnienie ustawowego obowiązku.

Jak to zmienić?

Często powtarzam, że dziś, aby dostarczyć usługi audytorskie na najwyższym poziomie nie wystarczy już tylko wiedza merytoryczna. Potrzebne są także umiejętności miękkie – takie jak umiejętność prezentacji wyników swojej pracy, negocjacji, rozmowy z klientem, czy  wsłuchiwania się w jego potrzeby. Konferencja jest dobrym punktem startowym, żeby zidentyfikować, czego potrzebujemy jako profesja, żeby nasza praca była lepiej komunikowana otoczeniu.

A najlepiej nad tym pracować w gronie osób, które mają wpływ na formę opinii i raportu z badania oraz z tymi, które odbierają efekty Państwa pracy.

Tak, bo możemy sobie zadać pytanie, czy z punktu widzenia formalnego, tak powinna brzmieć nasza opinia i raport z badania. Ale też spytać naszych klientów i odbiorców opinii, czy taki język jest dla nich zrozumiały i potrafią wynieść korzyści z naszej współpracy. To jest istotne także z innego powodu. Niebawem zwiększą się obowiązki sprawozdawcze i biegli rewidenci będą przygotowywali sprawozdanie także dla komitetu audytu. Dobra komunikacja między audytorem a organami spółki wydaje się ważniejsza niż  kiedykolwiek wcześniej.

W trakcie konferencji obecny będzie pan Jacek Santorski, psycholog, coach biznesowy, trener, konsultant przedsiębiorstw w zakresie psychologii biznesu. Po co obecność psychologa?

Pan Jacek Santorski specjalizuje się w doradztwie dla top managerów i przedsiębiorców, jest ekspertem m.in. w zakresie komunikacji międzyludzkiej i kształtowania relacji w biznesie. Będzie zatem pełnił rolę swego rodzaju pomostu między biegłymi rewidentami a odbiorcami naszych usług i regulatorem. Pomoże nam wypracować najbardziej korzystny model komunikacji. Będzie na bieżąco pokazywał, jakimi schematami się na co dzień posługujemy i jak komunikować się, aby obie strony czuły się w tej wzajemnej relacji bardziej komfortowo. Liczymy, że konferencja pozwoli nam wypracować konkretne wnioski.

No dobrze. Wartość dodana zostanie dostrzeżona. Model komunikacji dobrany. Czy przeszkodą we współpracy z klientem nie okaże się wówczas czas?

To prawda. Często trudno jest spotkać się wszystkim zainteresowanym osobom w jednym miejscu i czasie. Ważne jest, żeby obie strony wykazywały się tu aktywnością. Dlatego tyle mówimy o tej wartości dodanej ze współpracy z audytorem. Chcemy pokazywać korzyści z rozmowy z biegłym rewidentem. Aby to sam klient miał świadomość, jakiego wsparcia może oczekiwać od biegłego rewidenta i zabiegał o usługę, która faktycznie przyniesie jemu wartość biznesową. Czas jest rzeczywiście często przeszkodą. Dlatego jestem zwolenniczką wykorzystywania różnych form przekazywania klientowi informacji zwrotnej. Są przecież nowe sposoby komunikacji. Możemy skorzystać chociażby z wideokonferencji. O tych nowych formach komunikacji także będziemy mówili na spotkaniu 3 czerwca.

Rozmawiała Kaja Zielińska, biuro prasowe KIBR

Konferencja odbędzie się w Arkadach Kubickiego Zamku Królewskiego w Warszawie 3 czerwca 2016 r. Zachęcamy do rejestracji na konferencję na stronie wydarzenia www.konferencjadwaswiaty.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

REKLAMA

Pełny kontakt z fiskusem przez aplikację e-Urząd Skarbowy (e-US) w smartfonie. Nie tylko dla osób fizycznych. Jak to działa?

W styczniu 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Dotychczas z aplikacji mobilnej e-US mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Od 25 lipca 2025 r. aplikacja umożliwia również dostęp do konta organizacji w e-US. Dzięki temu organizacje mogą już korzystać z pełnego zakresu usług e-Urzędu Skarbowego w aplikacji mobilnej.

Ustawa o obowiązkowym KSeF uchwalona przez Sejm. Terminy wdrożenia przesądzone

W dniu 25 lipca 2025 r. Sejm uchwalił ustawę wprowadzającą Krajowy System e-Faktur. Zgodnie z nowymi przepisami od 1 lutego 2026 r. firmy o sprzedaży przekraczającej 200 mln zł będą musiały wystawiać faktury za pośrednictwem KSeF. Mniejsze firmy ten obowiązek obejmie od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA