REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skuteczna i efektywna komunikacja firmy z audytorem - wywiad

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Skuteczna i efektywna komunikacja firma – audytor
Skuteczna i efektywna komunikacja firma – audytor
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

O tym, jak powinna wyglądać komunikacja na linii biznes-audytor będą rozmawiać uczestnicy konferencji Regionalnego Oddziału KIBR w Warszawie „Dwa światy: audytora i biznesu”. Konferencja odbędzie się w Arkadach Kubickiego Zamku Królewskiego w Warszawie 3 czerwca 2016 r. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia. Zapraszamy do lektury rozmowy z Ewą Sowińską, zastępcą prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów i przewodniczącą Komisji KRBR ds. szkoleń, która będzie jednym z panelistów konferencji.

www.konferencjadwaswiaty.pl

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Kaja Zielińska: Niebawem konferencja Regionalnego Oddziału KIBR w Warszawie na temat współpracy firmy z biegłym rewidentem. Często wspomina Pani o tym, jak ważna jest dobra komunikacja na tej linii. Zdaje się, że nie wszyscy jeszcze dostrzegają wagę tego zagadnienia.

Ewa Sowińska: To prawda, często zdarza się, że efekty naszej pracy w postaci opinii i raportu są traktowane wyłącznie jako rodzaj spełnienia formalnego obowiązku. Ci którzy czytają opinię, skupiają się raczej na tym, czy jest czysta czyli bez zastrzeżeń, czy są do niej zastrzeżenia lub objaśnienia. Natomiast nie wczytują się już w to, na czym polega zastrzeżenie, często go nie rozumieją. To samo dotyczy raportu z badania. Okazuje się, że wciąż niewiele osób wczytuje się w to, co piszmy do odbiorców naszych usług. Przedsiębiorcy często nie widzą także potrzeby rozmowy z biegłym rewidentem.

Z czego to może wynikać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyzwaniem jest dobranie takiego sposobu komunikacji, który byłby zrozumiały dla odbiorcy opinii i raportu i jednocześnie zawierał w sobie wszystkie informacje, które biegły chciał i powinien z formalnego punktu widzenia przekazać. Przyznaję, że wciąż za rzadko nasze komunikaty dostarczane są w języku, który byłby zrozumiały dla odbiorcy usług biegłego rewidenta. I nad tym musimy pracować. Często jest tak, że dobrze wykonana praca nie spełnia swojej roli, bo jest w niewłaściwy sposób komunikowana. Wówczas faktycznie nie widzi się tej korzyści wynikającej ze współpracy z biegłym rewidentem, a jego pracę postrzega tylko i wyłącznie jako spełnienie ustawowego obowiązku.

Jak to zmienić?

Często powtarzam, że dziś, aby dostarczyć usługi audytorskie na najwyższym poziomie nie wystarczy już tylko wiedza merytoryczna. Potrzebne są także umiejętności miękkie – takie jak umiejętność prezentacji wyników swojej pracy, negocjacji, rozmowy z klientem, czy  wsłuchiwania się w jego potrzeby. Konferencja jest dobrym punktem startowym, żeby zidentyfikować, czego potrzebujemy jako profesja, żeby nasza praca była lepiej komunikowana otoczeniu.

A najlepiej nad tym pracować w gronie osób, które mają wpływ na formę opinii i raportu z badania oraz z tymi, które odbierają efekty Państwa pracy.

Tak, bo możemy sobie zadać pytanie, czy z punktu widzenia formalnego, tak powinna brzmieć nasza opinia i raport z badania. Ale też spytać naszych klientów i odbiorców opinii, czy taki język jest dla nich zrozumiały i potrafią wynieść korzyści z naszej współpracy. To jest istotne także z innego powodu. Niebawem zwiększą się obowiązki sprawozdawcze i biegli rewidenci będą przygotowywali sprawozdanie także dla komitetu audytu. Dobra komunikacja między audytorem a organami spółki wydaje się ważniejsza niż  kiedykolwiek wcześniej.

W trakcie konferencji obecny będzie pan Jacek Santorski, psycholog, coach biznesowy, trener, konsultant przedsiębiorstw w zakresie psychologii biznesu. Po co obecność psychologa?

Pan Jacek Santorski specjalizuje się w doradztwie dla top managerów i przedsiębiorców, jest ekspertem m.in. w zakresie komunikacji międzyludzkiej i kształtowania relacji w biznesie. Będzie zatem pełnił rolę swego rodzaju pomostu między biegłymi rewidentami a odbiorcami naszych usług i regulatorem. Pomoże nam wypracować najbardziej korzystny model komunikacji. Będzie na bieżąco pokazywał, jakimi schematami się na co dzień posługujemy i jak komunikować się, aby obie strony czuły się w tej wzajemnej relacji bardziej komfortowo. Liczymy, że konferencja pozwoli nam wypracować konkretne wnioski.

No dobrze. Wartość dodana zostanie dostrzeżona. Model komunikacji dobrany. Czy przeszkodą we współpracy z klientem nie okaże się wówczas czas?

To prawda. Często trudno jest spotkać się wszystkim zainteresowanym osobom w jednym miejscu i czasie. Ważne jest, żeby obie strony wykazywały się tu aktywnością. Dlatego tyle mówimy o tej wartości dodanej ze współpracy z audytorem. Chcemy pokazywać korzyści z rozmowy z biegłym rewidentem. Aby to sam klient miał świadomość, jakiego wsparcia może oczekiwać od biegłego rewidenta i zabiegał o usługę, która faktycznie przyniesie jemu wartość biznesową. Czas jest rzeczywiście często przeszkodą. Dlatego jestem zwolenniczką wykorzystywania różnych form przekazywania klientowi informacji zwrotnej. Są przecież nowe sposoby komunikacji. Możemy skorzystać chociażby z wideokonferencji. O tych nowych formach komunikacji także będziemy mówili na spotkaniu 3 czerwca.

Rozmawiała Kaja Zielińska, biuro prasowe KIBR

Konferencja odbędzie się w Arkadach Kubickiego Zamku Królewskiego w Warszawie 3 czerwca 2016 r. Zachęcamy do rejestracji na konferencję na stronie wydarzenia www.konferencjadwaswiaty.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA