REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Które organizacje mogą korzystać ze zwolnienia z VAT w 2011 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2011 r. limit obrotów uprawniających do zwolnienia z VAT będzie wynosił 150 000 zł. Organizacje, które chcą zrezygnować ze statusu podatnika VAT czynnego i w przyszłym roku wybrać zwolnienie, muszą tego dokonać od 1 stycznia 2011 r.

Zdaniem organów podatkowych nie można wybrać zwolnienia w trakcie roku. Przed końcem roku organizacja powinna zatem podjąć decyzję, czy w 2011 r. chce korzystać ze zwolnienia i zrezygnować z rozliczania VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Jakie limity będą obowiązywać w 2011 r.

Limit sprzedaży, który uprawnia do korzystania ze zwolnienia w 2011 r., zostanie podwyższony i będzie wynosił 150 000 zł (dotychczas 100 000 zł). Podmioty, które będą mogły korzystać ze zwolnienia w 2011 r., możemy podzielić na 2 grupy. Są to podatnicy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w 2010 r. :

• kwoty 150 000 zł, ale przekroczyła 100 000 zł,

• kwoty 150 000 zł i również kwoty 100 000 zł.

Pierwsza grupa podatników będzie mogła korzystać ze zwolnienia pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 stycznia 2011 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy rozpoczynający w 2010 r. wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT, u których łączna wartość sprzedaży - w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej - przekroczyła 100 000 zł, a nie przekroczyła 150 000 zł, również będą mogli skorzystać ze zwolnienia. Muszą złożyć do naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 stycznia 2011 r. zawiadomienie o wyborze zwolnienia.

W tym przypadku nie ma zastosowania art. 113 ust. 11 ustawy z 11 marca 2011 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), który stanowi, że podatnik - jeśli utracił prawo do zwolnienia z podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia - może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia.

PRZYKŁAD

Stowarzyszenie przekroczyło 12 września br. kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia (100 000 zł). Musiało się więc zarejestrować do VAT. Od początku 2011 r. postanowiło, że ponownie wybierze zwolnienie, gdyż obrót za 2010 r. nie przekroczył 150 000 zł. Musi tylko zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego do 15 stycznia br.

W 2011 r. ze zwolnienia nie będą mogły korzystać organizacje, które w 2010 r. dobrowolnie zrezygnowały ze zwolnienia.

INTERPRETACJE

Analogicznie należy rozpatrywać sytuację podatników, którzy zrezygnują ze zwolnienia podmiotowego w 2010 r., a którzy nie przekroczą limitu obrotu określonego na 2010 r. w kwocie 100 000 zł (lub jej proporcji w przypadku podatników, którzy rozpoczną w 2010 r. wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług).

Podatnicy ci nie będą mogli przyspieszyć terminu powrotu do zwolnienia podmiotowego, co oznacza, że będą mogli skorzystać z tego zwolnienia zgodnie z ogólnymi zasadami dopiero po upływie roku, licząc od końca roku, w którym zrezygnowali ze zwolnienia, tj. dopiero od 1 stycznia 2012 r.

Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów z 29 stycznia 2010 r.

Druga grupa to podatnicy, u których obrót nie przekroczył 100 000 zł, a tym bardziej 150 000 zł. W tym przypadku również możemy wyróżnić 2 sytuacje:

1) podatnicy, którzy korzystają w 2010 r. ze zwolnienia i w następnym roku nadal chcą korzystać ze zwolnienia - w tym przypadku nie muszą składać żadnych zawiadomień,

2) podatnicy, którzy w 2009 r. lub wcześniej zrezygnowali z prawa do zwolnienia lub utracili do niego prawo - aby w 2011 r. korzystać ze zwolnienia będą musieli złożyć VAT-R lub jego aktualizację do 8 stycznia 2011 r.

W przypadku wyboru zwolnienia podmiotowego złożenie aktualizacji VAT-R jest obowiązkowe. Gdy podatnik wybiera zwolnienie od 1 stycznia, zawiadomienie powinien złożyć do 8 stycznia. Niezachowanie 7-dniowego terminu zawiadomienia urzędu nie pozbawia prawa do skorzystania ze zwolnienia.

 

INTERPRETACJE

Zgłoszenie tego faktu po terminie - 12 stycznia 2010 r. - stanowi jedynie spóźnione potwierdzenie wybrania zwolnienia od początku roku. Z uwagi na to, że Wnioskodawca i tak od początku roku zachowuje się jako podatnik zwolniony, czyli nie wystawia faktur VAT, nie składa deklaracji VAT i nie rozlicza podatku, to należy uznać, że wybrał na 2010 r. zwolnienie z podatku. Przewidziany bowiem termin w przepisie art. 96 ust. 12 jest jedynie terminem na poinformowanie właściwego organu podatkowego o skorzystaniu ze zwolnienia podmiotowego i jego uchybienie nie świadczy o niemożności skorzystania z tego zwolnienia. W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 czerwca 2010 r. (sygn. IPPP2/443-173/10-2/IG).

Zwolnienie z VAT w tym przypadku przysługuje, gdy spełnione są następujące warunki:

• od końca roku, w którym podatnik zrezygnował lub utracił prawo do zwolnienia, musi upłynąć rok,

• wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w 2010 r. 100 000 zł.

Według organów podatkowych nie można w trakcie roku wybrać zwolnienia z VAT. Oznacza to, że podatnicy, którzy w 2009 r. lub wcześniej zrezygnowali, mogą wybrać zwolnienie od 1 stycznia 2011 r. Jeśli tego nie uczynili, będą mogli tego dokonać dopiero od 1 stycznia 2012 r.

INTERPRETACJE

Podkreślić w tym miejscu należy, że powrót do zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwy jest wyłącznie od początku danego roku podatkowego, tj. od 1 stycznia, nie jest tym samym możliwy wybór zwolnienia od dowolnego miesiąca w danym roku podatkowym.

Reasumując, w świetle powyższych regulacji należy stwierdzić, że w związku z faktem, że w styczniu 2010 r. nadal była Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie może Pani skorzystać ponownie ze zwolnienia w tym roku. W takiej sytuacji, skorzystanie ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy będzie możliwe dopiero od 1 stycznia 2011 r., o ile zostaną spełnione wszystkie warunki uprawniające do skorzystania z takiego zwolnienia, wynikające z obowiązujących w tym zakresie przepisów.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 13 maja 2010 r. (sygn. ITPP2/443-158/10/RS).

Stanowisko zawarte w powyższej interpretacji jest błędne. Z art. 113 ust. 11 ustawy o VAT wynika tylko, że termin roku liczony jest od końca roku. Nie oznacza to natomiast, że w trakcie roku - gdy już minie wymagany okres - nie można zrezygnować ze zwolnienia.

PrzykładFundacja od 1 maja 2008 r. - z powodu osiągnięcia obrotu przekraczającego ustawowy limit - zarejestrowała się jako podatnik VAT czynny. W 2010 r. obrót nie przekroczył limitu 100 000 zł. Od 1 stycznia 2011 r. fundacja może więc wybrać zwolnienie. Zdaniem organów podatkowych, gdy nie zrobi tego od początku 2011 r., ponownie zwolnienie będzie mogła wybrać dopiero od 1 stycznia 2012 r.

Jak obliczyć, czy został przekroczony limit

Ustalając kwotę limitu, należy wliczać tylko wartość sprzedaży - czyli kwoty z tytułu: odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, eksportu towarów oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Za sprzedaż nie uznajemy np. otrzymanych darowizn, dotacji, gdy nie wpływają na cenę sprzedawanych towarów czy świadczonych usług.

Ustalając limit, należy pamiętać, że podatnik do tego obrotu nie wlicza również:

• podatku od towarów i usług,

• odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku,

• towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji,

• sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez rolnika działalności rolniczej, a w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia dla rolnika ryczałtowego, także działalności innej niż działalność rolnicza.

PRZYKŁAD

Stowarzyszenie jest podatnikiem VAT czynnym. W 2007 r. zrezygnowało ze zwolnienia. W 2010 r. uzyskało obrót w wysokości 320 000 zł, w tym:

wpłaty ze składek członkowskich - 120 000 zł,

darowizny pieniężne - 165 000 zł,

wpłaty z tytułu sprzedaży publikacji - 35 000 zł.

Mimo że obrót wyniósł 320 000 zł, stowarzyszenie będzie mogło korzystać ze zwolnienia. Ustalając limit uprawniający do korzystania ze zwolnienia, będzie brało tylko wartość sprzedaży z tytułu publikacji.

Podatnik nie może korzystać ze zwolnienia bez względu na wysokość obrotów, gdy wykonuje czynności wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, tj:

• dokonuje dostaw:

- wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

- towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 40.10.10) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

- nowych środków transportu,

- terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

• świadczy usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

• nie ma siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Ze zwolnienia mogą korzystać podatnicy, którzy dokonują importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca. Ale mimo że podatnik korzysta ze zwolnienia, będzie miał obowiązek rozliczenia VAT z tytułu tych transakcji.

Joanna Dmowska

Podstawa prawna:

- ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 107, poz. 679

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA