REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Które organizacje mogą korzystać ze zwolnienia z VAT w 2011 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2011 r. limit obrotów uprawniających do zwolnienia z VAT będzie wynosił 150 000 zł. Organizacje, które chcą zrezygnować ze statusu podatnika VAT czynnego i w przyszłym roku wybrać zwolnienie, muszą tego dokonać od 1 stycznia 2011 r.

Zdaniem organów podatkowych nie można wybrać zwolnienia w trakcie roku. Przed końcem roku organizacja powinna zatem podjąć decyzję, czy w 2011 r. chce korzystać ze zwolnienia i zrezygnować z rozliczania VAT.

REKLAMA

Jakie limity będą obowiązywać w 2011 r.

Limit sprzedaży, który uprawnia do korzystania ze zwolnienia w 2011 r., zostanie podwyższony i będzie wynosił 150 000 zł (dotychczas 100 000 zł). Podmioty, które będą mogły korzystać ze zwolnienia w 2011 r., możemy podzielić na 2 grupy. Są to podatnicy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w 2010 r. :

• kwoty 150 000 zł, ale przekroczyła 100 000 zł,

• kwoty 150 000 zł i również kwoty 100 000 zł.

Pierwsza grupa podatników będzie mogła korzystać ze zwolnienia pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 stycznia 2011 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Podatnicy rozpoczynający w 2010 r. wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT, u których łączna wartość sprzedaży - w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej - przekroczyła 100 000 zł, a nie przekroczyła 150 000 zł, również będą mogli skorzystać ze zwolnienia. Muszą złożyć do naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 stycznia 2011 r. zawiadomienie o wyborze zwolnienia.

W tym przypadku nie ma zastosowania art. 113 ust. 11 ustawy z 11 marca 2011 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), który stanowi, że podatnik - jeśli utracił prawo do zwolnienia z podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia - może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia.

PRZYKŁAD

Stowarzyszenie przekroczyło 12 września br. kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia (100 000 zł). Musiało się więc zarejestrować do VAT. Od początku 2011 r. postanowiło, że ponownie wybierze zwolnienie, gdyż obrót za 2010 r. nie przekroczył 150 000 zł. Musi tylko zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego do 15 stycznia br.

W 2011 r. ze zwolnienia nie będą mogły korzystać organizacje, które w 2010 r. dobrowolnie zrezygnowały ze zwolnienia.

INTERPRETACJE

REKLAMA

Analogicznie należy rozpatrywać sytuację podatników, którzy zrezygnują ze zwolnienia podmiotowego w 2010 r., a którzy nie przekroczą limitu obrotu określonego na 2010 r. w kwocie 100 000 zł (lub jej proporcji w przypadku podatników, którzy rozpoczną w 2010 r. wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług).

Podatnicy ci nie będą mogli przyspieszyć terminu powrotu do zwolnienia podmiotowego, co oznacza, że będą mogli skorzystać z tego zwolnienia zgodnie z ogólnymi zasadami dopiero po upływie roku, licząc od końca roku, w którym zrezygnowali ze zwolnienia, tj. dopiero od 1 stycznia 2012 r.

Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów z 29 stycznia 2010 r.

Druga grupa to podatnicy, u których obrót nie przekroczył 100 000 zł, a tym bardziej 150 000 zł. W tym przypadku również możemy wyróżnić 2 sytuacje:

1) podatnicy, którzy korzystają w 2010 r. ze zwolnienia i w następnym roku nadal chcą korzystać ze zwolnienia - w tym przypadku nie muszą składać żadnych zawiadomień,

2) podatnicy, którzy w 2009 r. lub wcześniej zrezygnowali z prawa do zwolnienia lub utracili do niego prawo - aby w 2011 r. korzystać ze zwolnienia będą musieli złożyć VAT-R lub jego aktualizację do 8 stycznia 2011 r.

W przypadku wyboru zwolnienia podmiotowego złożenie aktualizacji VAT-R jest obowiązkowe. Gdy podatnik wybiera zwolnienie od 1 stycznia, zawiadomienie powinien złożyć do 8 stycznia. Niezachowanie 7-dniowego terminu zawiadomienia urzędu nie pozbawia prawa do skorzystania ze zwolnienia.

 

INTERPRETACJE

Zgłoszenie tego faktu po terminie - 12 stycznia 2010 r. - stanowi jedynie spóźnione potwierdzenie wybrania zwolnienia od początku roku. Z uwagi na to, że Wnioskodawca i tak od początku roku zachowuje się jako podatnik zwolniony, czyli nie wystawia faktur VAT, nie składa deklaracji VAT i nie rozlicza podatku, to należy uznać, że wybrał na 2010 r. zwolnienie z podatku. Przewidziany bowiem termin w przepisie art. 96 ust. 12 jest jedynie terminem na poinformowanie właściwego organu podatkowego o skorzystaniu ze zwolnienia podmiotowego i jego uchybienie nie świadczy o niemożności skorzystania z tego zwolnienia. W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 czerwca 2010 r. (sygn. IPPP2/443-173/10-2/IG).

Zwolnienie z VAT w tym przypadku przysługuje, gdy spełnione są następujące warunki:

• od końca roku, w którym podatnik zrezygnował lub utracił prawo do zwolnienia, musi upłynąć rok,

• wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w 2010 r. 100 000 zł.

Według organów podatkowych nie można w trakcie roku wybrać zwolnienia z VAT. Oznacza to, że podatnicy, którzy w 2009 r. lub wcześniej zrezygnowali, mogą wybrać zwolnienie od 1 stycznia 2011 r. Jeśli tego nie uczynili, będą mogli tego dokonać dopiero od 1 stycznia 2012 r.

INTERPRETACJE

Podkreślić w tym miejscu należy, że powrót do zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwy jest wyłącznie od początku danego roku podatkowego, tj. od 1 stycznia, nie jest tym samym możliwy wybór zwolnienia od dowolnego miesiąca w danym roku podatkowym.

Reasumując, w świetle powyższych regulacji należy stwierdzić, że w związku z faktem, że w styczniu 2010 r. nadal była Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie może Pani skorzystać ponownie ze zwolnienia w tym roku. W takiej sytuacji, skorzystanie ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy będzie możliwe dopiero od 1 stycznia 2011 r., o ile zostaną spełnione wszystkie warunki uprawniające do skorzystania z takiego zwolnienia, wynikające z obowiązujących w tym zakresie przepisów.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 13 maja 2010 r. (sygn. ITPP2/443-158/10/RS).

Stanowisko zawarte w powyższej interpretacji jest błędne. Z art. 113 ust. 11 ustawy o VAT wynika tylko, że termin roku liczony jest od końca roku. Nie oznacza to natomiast, że w trakcie roku - gdy już minie wymagany okres - nie można zrezygnować ze zwolnienia.

PrzykładFundacja od 1 maja 2008 r. - z powodu osiągnięcia obrotu przekraczającego ustawowy limit - zarejestrowała się jako podatnik VAT czynny. W 2010 r. obrót nie przekroczył limitu 100 000 zł. Od 1 stycznia 2011 r. fundacja może więc wybrać zwolnienie. Zdaniem organów podatkowych, gdy nie zrobi tego od początku 2011 r., ponownie zwolnienie będzie mogła wybrać dopiero od 1 stycznia 2012 r.

Jak obliczyć, czy został przekroczony limit

Ustalając kwotę limitu, należy wliczać tylko wartość sprzedaży - czyli kwoty z tytułu: odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, eksportu towarów oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Za sprzedaż nie uznajemy np. otrzymanych darowizn, dotacji, gdy nie wpływają na cenę sprzedawanych towarów czy świadczonych usług.

Ustalając limit, należy pamiętać, że podatnik do tego obrotu nie wlicza również:

• podatku od towarów i usług,

• odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku,

• towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji,

• sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez rolnika działalności rolniczej, a w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia dla rolnika ryczałtowego, także działalności innej niż działalność rolnicza.

PRZYKŁAD

Stowarzyszenie jest podatnikiem VAT czynnym. W 2007 r. zrezygnowało ze zwolnienia. W 2010 r. uzyskało obrót w wysokości 320 000 zł, w tym:

wpłaty ze składek członkowskich - 120 000 zł,

darowizny pieniężne - 165 000 zł,

wpłaty z tytułu sprzedaży publikacji - 35 000 zł.

Mimo że obrót wyniósł 320 000 zł, stowarzyszenie będzie mogło korzystać ze zwolnienia. Ustalając limit uprawniający do korzystania ze zwolnienia, będzie brało tylko wartość sprzedaży z tytułu publikacji.

Podatnik nie może korzystać ze zwolnienia bez względu na wysokość obrotów, gdy wykonuje czynności wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, tj:

• dokonuje dostaw:

- wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

- towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 40.10.10) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

- nowych środków transportu,

- terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

• świadczy usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

• nie ma siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Ze zwolnienia mogą korzystać podatnicy, którzy dokonują importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca. Ale mimo że podatnik korzysta ze zwolnienia, będzie miał obowiązek rozliczenia VAT z tytułu tych transakcji.

Joanna Dmowska

Podstawa prawna:

- ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 107, poz. 679

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA