REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Które organizacje mogą korzystać ze zwolnienia z VAT w 2011 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2011 r. limit obrotów uprawniających do zwolnienia z VAT będzie wynosił 150 000 zł. Organizacje, które chcą zrezygnować ze statusu podatnika VAT czynnego i w przyszłym roku wybrać zwolnienie, muszą tego dokonać od 1 stycznia 2011 r.

Zdaniem organów podatkowych nie można wybrać zwolnienia w trakcie roku. Przed końcem roku organizacja powinna zatem podjąć decyzję, czy w 2011 r. chce korzystać ze zwolnienia i zrezygnować z rozliczania VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Jakie limity będą obowiązywać w 2011 r.

Limit sprzedaży, który uprawnia do korzystania ze zwolnienia w 2011 r., zostanie podwyższony i będzie wynosił 150 000 zł (dotychczas 100 000 zł). Podmioty, które będą mogły korzystać ze zwolnienia w 2011 r., możemy podzielić na 2 grupy. Są to podatnicy, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w 2010 r. :

• kwoty 150 000 zł, ale przekroczyła 100 000 zł,

• kwoty 150 000 zł i również kwoty 100 000 zł.

Pierwsza grupa podatników będzie mogła korzystać ze zwolnienia pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 stycznia 2011 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatnicy rozpoczynający w 2010 r. wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT, u których łączna wartość sprzedaży - w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej - przekroczyła 100 000 zł, a nie przekroczyła 150 000 zł, również będą mogli skorzystać ze zwolnienia. Muszą złożyć do naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 stycznia 2011 r. zawiadomienie o wyborze zwolnienia.

W tym przypadku nie ma zastosowania art. 113 ust. 11 ustawy z 11 marca 2011 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), który stanowi, że podatnik - jeśli utracił prawo do zwolnienia z podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia - może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia.

PRZYKŁAD

Stowarzyszenie przekroczyło 12 września br. kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia (100 000 zł). Musiało się więc zarejestrować do VAT. Od początku 2011 r. postanowiło, że ponownie wybierze zwolnienie, gdyż obrót za 2010 r. nie przekroczył 150 000 zł. Musi tylko zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego do 15 stycznia br.

W 2011 r. ze zwolnienia nie będą mogły korzystać organizacje, które w 2010 r. dobrowolnie zrezygnowały ze zwolnienia.

INTERPRETACJE

Analogicznie należy rozpatrywać sytuację podatników, którzy zrezygnują ze zwolnienia podmiotowego w 2010 r., a którzy nie przekroczą limitu obrotu określonego na 2010 r. w kwocie 100 000 zł (lub jej proporcji w przypadku podatników, którzy rozpoczną w 2010 r. wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług).

Podatnicy ci nie będą mogli przyspieszyć terminu powrotu do zwolnienia podmiotowego, co oznacza, że będą mogli skorzystać z tego zwolnienia zgodnie z ogólnymi zasadami dopiero po upływie roku, licząc od końca roku, w którym zrezygnowali ze zwolnienia, tj. dopiero od 1 stycznia 2012 r.

Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów z 29 stycznia 2010 r.

Druga grupa to podatnicy, u których obrót nie przekroczył 100 000 zł, a tym bardziej 150 000 zł. W tym przypadku również możemy wyróżnić 2 sytuacje:

1) podatnicy, którzy korzystają w 2010 r. ze zwolnienia i w następnym roku nadal chcą korzystać ze zwolnienia - w tym przypadku nie muszą składać żadnych zawiadomień,

2) podatnicy, którzy w 2009 r. lub wcześniej zrezygnowali z prawa do zwolnienia lub utracili do niego prawo - aby w 2011 r. korzystać ze zwolnienia będą musieli złożyć VAT-R lub jego aktualizację do 8 stycznia 2011 r.

W przypadku wyboru zwolnienia podmiotowego złożenie aktualizacji VAT-R jest obowiązkowe. Gdy podatnik wybiera zwolnienie od 1 stycznia, zawiadomienie powinien złożyć do 8 stycznia. Niezachowanie 7-dniowego terminu zawiadomienia urzędu nie pozbawia prawa do skorzystania ze zwolnienia.

 

INTERPRETACJE

Zgłoszenie tego faktu po terminie - 12 stycznia 2010 r. - stanowi jedynie spóźnione potwierdzenie wybrania zwolnienia od początku roku. Z uwagi na to, że Wnioskodawca i tak od początku roku zachowuje się jako podatnik zwolniony, czyli nie wystawia faktur VAT, nie składa deklaracji VAT i nie rozlicza podatku, to należy uznać, że wybrał na 2010 r. zwolnienie z podatku. Przewidziany bowiem termin w przepisie art. 96 ust. 12 jest jedynie terminem na poinformowanie właściwego organu podatkowego o skorzystaniu ze zwolnienia podmiotowego i jego uchybienie nie świadczy o niemożności skorzystania z tego zwolnienia. W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 czerwca 2010 r. (sygn. IPPP2/443-173/10-2/IG).

Zwolnienie z VAT w tym przypadku przysługuje, gdy spełnione są następujące warunki:

• od końca roku, w którym podatnik zrezygnował lub utracił prawo do zwolnienia, musi upłynąć rok,

• wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w 2010 r. 100 000 zł.

Według organów podatkowych nie można w trakcie roku wybrać zwolnienia z VAT. Oznacza to, że podatnicy, którzy w 2009 r. lub wcześniej zrezygnowali, mogą wybrać zwolnienie od 1 stycznia 2011 r. Jeśli tego nie uczynili, będą mogli tego dokonać dopiero od 1 stycznia 2012 r.

INTERPRETACJE

Podkreślić w tym miejscu należy, że powrót do zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwy jest wyłącznie od początku danego roku podatkowego, tj. od 1 stycznia, nie jest tym samym możliwy wybór zwolnienia od dowolnego miesiąca w danym roku podatkowym.

Reasumując, w świetle powyższych regulacji należy stwierdzić, że w związku z faktem, że w styczniu 2010 r. nadal była Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie może Pani skorzystać ponownie ze zwolnienia w tym roku. W takiej sytuacji, skorzystanie ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy będzie możliwe dopiero od 1 stycznia 2011 r., o ile zostaną spełnione wszystkie warunki uprawniające do skorzystania z takiego zwolnienia, wynikające z obowiązujących w tym zakresie przepisów.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 13 maja 2010 r. (sygn. ITPP2/443-158/10/RS).

Stanowisko zawarte w powyższej interpretacji jest błędne. Z art. 113 ust. 11 ustawy o VAT wynika tylko, że termin roku liczony jest od końca roku. Nie oznacza to natomiast, że w trakcie roku - gdy już minie wymagany okres - nie można zrezygnować ze zwolnienia.

PrzykładFundacja od 1 maja 2008 r. - z powodu osiągnięcia obrotu przekraczającego ustawowy limit - zarejestrowała się jako podatnik VAT czynny. W 2010 r. obrót nie przekroczył limitu 100 000 zł. Od 1 stycznia 2011 r. fundacja może więc wybrać zwolnienie. Zdaniem organów podatkowych, gdy nie zrobi tego od początku 2011 r., ponownie zwolnienie będzie mogła wybrać dopiero od 1 stycznia 2012 r.

Jak obliczyć, czy został przekroczony limit

Ustalając kwotę limitu, należy wliczać tylko wartość sprzedaży - czyli kwoty z tytułu: odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, eksportu towarów oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Za sprzedaż nie uznajemy np. otrzymanych darowizn, dotacji, gdy nie wpływają na cenę sprzedawanych towarów czy świadczonych usług.

Ustalając limit, należy pamiętać, że podatnik do tego obrotu nie wlicza również:

• podatku od towarów i usług,

• odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku,

• towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji,

• sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez rolnika działalności rolniczej, a w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia dla rolnika ryczałtowego, także działalności innej niż działalność rolnicza.

PRZYKŁAD

Stowarzyszenie jest podatnikiem VAT czynnym. W 2007 r. zrezygnowało ze zwolnienia. W 2010 r. uzyskało obrót w wysokości 320 000 zł, w tym:

wpłaty ze składek członkowskich - 120 000 zł,

darowizny pieniężne - 165 000 zł,

wpłaty z tytułu sprzedaży publikacji - 35 000 zł.

Mimo że obrót wyniósł 320 000 zł, stowarzyszenie będzie mogło korzystać ze zwolnienia. Ustalając limit uprawniający do korzystania ze zwolnienia, będzie brało tylko wartość sprzedaży z tytułu publikacji.

Podatnik nie może korzystać ze zwolnienia bez względu na wysokość obrotów, gdy wykonuje czynności wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, tj:

• dokonuje dostaw:

- wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

- towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 40.10.10) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

- nowych środków transportu,

- terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

• świadczy usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

• nie ma siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Ze zwolnienia mogą korzystać podatnicy, którzy dokonują importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca. Ale mimo że podatnik korzysta ze zwolnienia, będzie miał obowiązek rozliczenia VAT z tytułu tych transakcji.

Joanna Dmowska

Podstawa prawna:

- ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 107, poz. 679

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA